Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny moped, help...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har konfirmasjon om ca 1 måne og da har jeg tenkt til og kjøpe meg en moped!

 

Men jeg lurer litt på hva man skal se etter og om det er mye lureri ute på "markedet"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prisklasse ? , R-sykkel , super motard , crosser ? sant ej veldig greit å vite ;)

 

ellers kan du se på merker som , derbi, aprilia , rieju , yamaha og andre kjente merker.

Skrevet

Budsjett? Ny eller brukt? Trimmet eller utrimmet?

 

Hvis du skal kjøre utrimma vil jeg anbefale Derbi Senda SM X-Race. Denne har i motsetning til de andre syklene på markedet, et stort 65 tenners bakdrev, noe som gjør den mye sterkere i oppoverbakker og akselrasjonen er mye bedre enn de andre med 48/52 tenner. Denne har også lett for å gå 50-60 km/t orginalt :) Om man så sjeldent skulle bli stoppet får man beskjed om å ta den med tilbake til forhandler, slik at de kan plombere den ned, eller noe lignende. Noe som de nok ikke gjør.. :p

Denne sykkelen koster ca 21-22 000 kr.

 

Kjøper du ny så si at du vil ha med hjelm, hansker (to par kanskje? Sommer + høst/vinter) og kanskje en skivelås i prisen, om ikke du får det vil du ha et tilbud på det.

Skrevet
HAr tenkt til og bruke ca 6000kr

Skal være en moped jeg skal på hytta og grise kjøre på grusvei og i skog med

8304109[/snapback]

 

eneste brukbare da må være en Honda Mt5 ja :p

Skrevet
Blir nok MT5 eller TSX det. Begge to er herjemopeder som tåler alt. :)

8306083[/snapback]

 

min erfaring er at MT5 tåler litt mer en TSX :p

8306347[/snapback]

 

fordi MT-5 er mye mindre og kompakt.. MT-5 er geniale herjemopeder :)

men de ser ikke ut da

Skrevet
Blir nok MT5 eller TSX det. Begge to er herjemopeder som tåler alt. :)

8306083[/snapback]

 

min erfaring er at MT5 tåler litt mer en TSX :p

8306347[/snapback]

 

fordi MT-5 er mye mindre og kompakt.. MT-5 er geniale herjemopeder :)

men de ser ikke ut da

8306474[/snapback]

 

og det gjør TSX ? :!:

Skrevet
Blir nok MT5 eller TSX det. Begge to er herjemopeder som tåler alt. :)

8306083[/snapback]

 

min erfaring er at MT5 tåler litt mer en TSX :p

8306347[/snapback]

 

fordi MT-5 er mye mindre og kompakt.. MT-5 er geniale herjemopeder :)

men de ser ikke ut da

8306474[/snapback]

 

og det gjør TSX ? :!:

8306487[/snapback]

 

nei faen!. :p

Skrevet
Budsjett? Ny eller brukt? Trimmet eller utrimmet?

 

Hvis du skal kjøre utrimma vil jeg anbefale Derbi Senda SM X-Race. Denne har i motsetning til de andre syklene på markedet, et stort 65 tenners bakdrev, noe som gjør den mye sterkere i oppoverbakker og akselrasjonen er mye bedre enn de andre med 48/52 tenner.

8302233[/snapback]

 

Mange derbier har like bakdrev. Og at den blir mye sterkere og at den går fortere med andre bakdrev/framdrev ? tull og tøys, det er at utvekslingen i girkassa er anderledes enn andre maskiner.

 

kjøp deg MT5

Skrevet (endret)
Budsjett? Ny eller brukt? Trimmet eller utrimmet?

 

Hvis du skal kjøre utrimma vil jeg anbefale Derbi Senda SM X-Race. Denne har i motsetning til de andre syklene på markedet, et stort 65 tenners bakdrev, noe som gjør den mye sterkere i oppoverbakker og akselrasjonen er mye bedre enn de andre med 48/52 tenner.

8302233[/snapback]

 

Mange derbier har like bakdrev. Og at den blir mye sterkere og at den går fortere med andre bakdrev/framdrev ? tull og tøys, det er at utvekslingen i girkassa er anderledes enn andre maskiner.

 

kjøp deg MT5

8307030[/snapback]

Den mopeden jeg snakker om har det ja! Og det har ikke noe med utvekslingen i girkassa å gjøre. Det har noe med om den er høyt eller lavt giret å gjøre! Lite drev foran og stort bak = lavt giret -> bedre aks og sterkere. Større drev foran, og mindre bak = høyt giret -> dårlig aks, svakere, orker ikke å dra på de høyere girene i oppoverbakker.

 

Men hvorfor ikke MT-X istedenfor MT-5? Det er jo crossutgaven av MT-5. Og til prisen av 6k, så må du ikke regne med å få all verden heller.. Legg på to lapper til, og du kan få en mye bedre og nyere moped.. :)

Endret av >Jonas<
Skrevet
Budsjett? Ny eller brukt? Trimmet eller utrimmet?

 

Hvis du skal kjøre utrimma vil jeg anbefale Derbi Senda SM X-Race. Denne har i motsetning til de andre syklene på markedet, et stort 65 tenners bakdrev, noe som gjør den mye sterkere i oppoverbakker og akselrasjonen er mye bedre enn de andre med 48/52 tenner.

8302233[/snapback]

 

Mange derbier har like bakdrev. Og at den blir mye sterkere og at den går fortere med andre bakdrev/framdrev ? tull og tøys, det er at utvekslingen i girkassa er anderledes enn andre maskiner.

 

kjøp deg MT5

8307030[/snapback]

Den mopeden jeg snakker om har det ja! Og det har ikke noe med utvekslingen i girkassa å gjøre. Det har noe med om den er høyt eller lavt giret å gjøre! Lite drev foran og stort bak = lavt giret -> bedre aks og sterkere. Større drev foran, og mindre bak = høyt giret -> dårlig aks, svakere, orker ikke å dra på de høyere girene i oppoverbakker.

 

Men hvorfor ikke MT-X istedenfor MT-5? Det er jo crossutgaven av MT-5. Og til prisen av 6k, så må du ikke regne med å få all verden heller.. Legg på to lapper til, og du kan få en mye bedre og nyere moped.. :)

8307466[/snapback]

 

finst MR-X i 50 cc utgave ?? :hmm:

Skrevet (endret)
Budsjett? Ny eller brukt? Trimmet eller utrimmet?

 

Hvis du skal kjøre utrimma vil jeg anbefale Derbi Senda SM X-Race. Denne har i motsetning til de andre syklene på markedet, et stort 65 tenners bakdrev, noe som gjør den mye sterkere i oppoverbakker og akselrasjonen er mye bedre enn de andre med 48/52 tenner.

8302233[/snapback]

 

Mange derbier har like bakdrev. Og at den blir mye sterkere og at den går fortere med andre bakdrev/framdrev ? tull og tøys, det er at utvekslingen i girkassa er anderledes enn andre maskiner.

 

kjøp deg MT5

8307030[/snapback]

Den mopeden jeg snakker om har det ja! Og det har ikke noe med utvekslingen i girkassa å gjøre. Det har noe med om den er høyt eller lavt giret å gjøre! Lite drev foran og stort bak = lavt giret -> bedre aks og sterkere. Større drev foran, og mindre bak = høyt giret -> dårlig aks, svakere, orker ikke å dra på de høyere girene i oppoverbakker.

 

Men hvorfor ikke MT-X istedenfor MT-5? Det er jo crossutgaven av MT-5. Og til prisen av 6k, så må du ikke regne med å få all verden heller.. Legg på to lapper til, og du kan få en mye bedre og nyere moped.. :)

8307466[/snapback]

 

 

Riktig som Jonas sier her, lavt gira, gjør 60 på flatmark og gjør 55 - 60 oppover bakker, i motsetning til f eks en Suzuki RMX som går 45 orginalt og 30 oppover?

med en Derbi f eks kan du kjøre i skauen, den har både bunndrag og toppdrag ikke store greiene men drar jævlig bra hele veien orginal.. med 12 / 65 dreva..

Endret av Stian_Pa
Skrevet (endret)
Riktig som Jonas sier her, lavt gira, gjør 60 på flatmark og gjør 55 - 60 oppover bakker, i motsetning til f eks  en Suzuki RMX som går 45 orginalt og 30 oppover?

med en Derbi f eks kan du kjøre i skauen, den har både bunndrag og toppdrag ikke store greiene men drar jævlig bra hele veien orginal.. med 12 / 65 dreva..

8307498[/snapback]

Godt å høre det er noe som har peiling her. :)

Hurt: Det er en grunn til at mange drever om mopeden veit du! Spesielt de med trim..

 

finst MR-X i 50 cc utgave ?? :hmm:

8307491[/snapback]

Hvem har pratet om MR-X? Hvis det er MT-X du mener så finnes den i 50 ccm ja. Trudde ikke den fantes i 125 ccm jeg? Den er jo i utgangspunktet en MT-5 med mere cross-skjermer og orginalt mer cross dekk.

Endret av >Jonas<

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...