Gå til innhold

Beste noveller/forteljingar du har lese


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorvidt det er best å lese noe på originalspråket, avhenger vel av hvor god man er i dette språket. Folk flest som ikke er like språkmektige som en profesjonell oversetter, vil utvilsomt ha mer glede av å lese en oversatt bok enn en original hvor man kanskje går glipp av viktige poeng fordi man ikke kjenner bestemte ord eller uttrykk, men som oversetteren forhåpentlig gjør. Men jeg har registrert at enkelte i dette forumet sverger til originaler og rakker ned på både oversettere og oversettelser. Virker som en smule jåleri - med motsatt fortegn av den formen for jåleri andre i dette forumet bedriver når de skryter av at de aldri leser bøker overhodet.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Hadde du vært det, hadde du visst at det heter I'm (med stor I og apostrof) og ikke im.

8541052[/snapback]

 

vel jeg pleier å skrive.. ikke å rette med snerpete lærertone på et forum av alle steder!

 

(unødvendig svar rocambole2)

 

jeg er forøvrig ikke helt vant med det nye tastaturet mitt ennå..

 

en av grunnene til at leif har titt og ofte vært innom

Endret av boyeminem
Lenke til kommentar

Det er alltid så morsomt å rette når noen skryter av at de er gode i språk og samtidig skriver grove feil. Hva betyr forresten "nerpete"? Jeg finner det ikke i noen av mine oppslagsverk.

Ellers er jeg ikke uenig i at mitt svar var unødvendig, men det var utvilsomt innlegget jeg svarte på også.

Lenke til kommentar
Den novella jeg kommer på i øyeblikket er "Kino" av Marit Kaldhol, en lokal forfatter. Er ganske spesiell, men jeg likte den godt!

8256573[/snapback]

 

kan du fortelle kort hva den handler om?

 

 

QUOTE(Rocambole2 @ 07/05-2007 : 15:16)

 

Det er alltid så morsomt å rette når noen skryter av at de er gode i språk og samtidig skriver grove feil.

Ellers er jeg ikke uenig i at mitt svar var unødvendig, men det var utvilsomt innlegget jeg svarte på også.

 

 

nei det var det ikke.. jeg svarte på forrige person's innlegg inntil frøken snerp (les deg)

 

kom inn å begynte "timen" til å kommentere verdens minste skrivefeil..

 

unge!

 

hvis du leser en av reglene i SO å står det forøvrig at man ikke skal kommentere andres skrivefeil for vanlige fok vet ihvertfall at man ikke til en hver tid skriver 100% korrekt..

 

idiota

Endret av boyeminem
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale Forvandlingen av Franz Kafka. Novellen handler om en mann som blir til en bille. Den er ganske morsom, men hvis du er disponert for slike følelser, er den kanskje aller mest trist.

8282031[/snapback]

 

Straffekolonien, også skrevet av Kafka.

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...