Gå til innhold

Den store Antec kabinett tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var p182 i boks. Eller PCdelene er nå i boks, altså inni p182 :p ok, den var tørr...

Anywhoooo

 

Kan jo dele mine erfaringer med kabinettet. Første, største og egentlig eneste utfordringen var å få på plass PSU'en. Av en eller annen grunn så står det en heller lei plassert vifte i veien. Har heldigvis moduler PSU, så jeg fikk i det minste fordelt problemet. Å sette inn selve PSU'en var ikke så vanskelig. Men når ledningsmodulene skulle festes begynte moroa. Lang historie kort, PSU'en min har betydlig mindre lakk nå :cry:

 

post-55441-1191018115_thumb.jpg

 

Men så fort det var gjort gikk det som en drøm. Ene ledningen som skulle hele veien til andre enden av hovedkortet rakk akkurat frem. Det er også lagt opp til at kabler kan strekkes bak HK. Genialt.

 

post-55441-1191018141_thumb.jpg

 

Følger med tre vifter. En i bunn mellom PSU og disker (hvis man ønsker å ha de der) en som blåse luft ut bak og en øverst som blåser luft ut på toppen. Alle viftene er regulerbare i tre trinn og skal visst være stille. Må si at den som blåser ut luft i toppen ikke er så veldig stille. Så den koblet jeg ut.

 

post-55441-1191018167_thumb.jpg

 

Det var anbefalt å sette diskene nederst for å redusere mest støy, så da gjorde jeg det... Ellers er det god plass inni, noe som jeg føler er med på å gi lyd/gjennlyd "mer plass". Vet ikke om dette er riktig men. Vurdere støydempende matter

Endret av Merolen
Lenke til kommentar
Da var p182 i boks. Eller PCdelene er nå i boks, altså inni p182 :p ok, den var tørr...

Anywhoooo

 

 

Det var anbefalt å sette diskene nederst for å redusere mest støy, så da gjorde jeg det... Ellers er det god plass inni, noe som jeg føler er med på å gi lyd/gjennlyd "mer plass". Vet ikke om dette er riktig men. Vurdere støydempende matter

9597092[/snapback]

 

Ganske tørr HE_HE ;)

 

Du skal tenke over om det er nødvendig med støydempingsmatter for hvis dette er et alternativt til deg, kan det fort blir litt varmt i kabinettet. Jeg opplevde også at jeg ikke var helt fornøyd med støynivået, og det viste seg å være viftene, eller mangel på fornuft når jeg hadde montert viftene.

 

En sitter bak og trekker ut, en i front (fjernet HDD modulen øverst) og en mellom PSU og HDD nederst. Alle viftene er MIST, unntatt den i front som er SilentX vifta. Kjører Scytje Ninja+ passivt kjølt (kan bli svært varmt...).

 

Da jeg hadde gjort dette, roet PSU seg kraftig ned. Byttet også ut min Raptor til en Samsung 500GB, og da forsvant all støyen fra diskene. Disse hører jeg ikke lenger.

Lenke til kommentar

Har selv nettopp bestilt Antec p182 i svart og må si jeg gleder meg som en unge til å bygge i det etter å ha lest denne tråden. Det vriker som om dette er gode greier, men har ett spm.

Har bestillt dette oppsettet:

 

Asus P5K, Intel P35, LGA775

Corsair Twin2X2048-6400, 2x1024MB

Antec Performance One P182, Midi, No PSU

Corsair CMPSU-550VXEU, 550 Watt PSU

Samsung SH-S183A, DVD±RW, SATA, Black

Inno3D GeForce 8800GTX, PCI-E

Intel Core 2 Quadro Q6600, Bulk, LGA775

WD Caviar SE16 5000AAKS, 500GB, SATAII.

 

Blir jeg da nødt til å gjøre noe med kabinettet for at alt skal passe?

Har f.eks hørt om folk som har måtte fjerne cd-rom opphenget også videre for å få plass til skjrmkort??

Lenke til kommentar
Har selv nettopp bestilt Antec p182 i svart og må si jeg gleder meg som en unge til å bygge i det etter å ha lest denne tråden. Det vriker som om dette er gode greier, men har ett spm.

Har bestillt dette oppsettet:

 

Asus P5K, Intel P35, LGA775

Corsair Twin2X2048-6400, 2x1024MB

Antec Performance One P182, Midi, No PSU 

Corsair CMPSU-550VXEU, 550 Watt PSU

Samsung SH-S183A, DVD±RW, SATA, Black 

Inno3D GeForce 8800GTX, PCI-E

Intel Core 2 Quadro Q6600, Bulk, LGA775

WD Caviar SE16 5000AAKS, 500GB, SATAII.

 

Blir jeg da nødt til å gjøre noe med kabinettet for at alt skal passe?

Har f.eks hørt om folk som har måtte fjerne cd-rom opphenget også videre for å få plass til skjrmkort??

9598768[/snapback]

Det eneste du trenger og fjerne for å få plass til 8800GTX er den øverste skuffen i det øvre HDD-kammeret. Ellers går det greit. ;)

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Du skal tenke over om det er nødvendig med støydempingsmatter for hvis dette er et alternativt til deg, kan det fort blir litt varmt i kabinettet. Jeg opplevde også at jeg ikke var helt fornøyd med støynivået, og det viste seg å være viftene, eller mangel på fornuft når jeg hadde montert viftene.

 

En sitter bak og trekker ut, en i front (fjernet HDD modulen øverst) og en mellom PSU og HDD nederst. Alle viftene er MIST, unntatt den i front som er SilentX vifta. Kjører Scytje Ninja+ passivt kjølt (kan bli svært varmt...).

 

Da jeg hadde gjort dette, roet PSU seg kraftig ned. Byttet også ut min Raptor til en Samsung 500GB, og da forsvant all støyen fra diskene. Disse hører jeg ikke lenger.

9597907[/snapback]

 

Tror kanskje jeg dropper støydempingsmatter til fordel for en mer stillegående CPUkjøler. Tenkte på den passive kjøleren du nevner faktisk. Og i tillegg en viftestyring så jeg kan regulere de viftene som fulgte med. Dumt at de har sånn 12V sak og ikke 3pins strømkontakt som viftestyringene bruker. Mulig viftene også skal byttes ut.

 

 

Lilac1:

Har ikke klokket noe, BIOSen til asus P5K skjønner jeg ikke noe av. Er tusen forskjellige ting å stille på :p Skjermkortet bråker som et helikopter hvis det blir varmt ( viftestyring med RivaTuner ), så det er heller ikke klokket opp for å kunne holde det så "kjølig" som mulig. ATM har jeg en 120mm vifte i bunn, en 120mm i front på 700rpm og de to øverst i hjørnet som også er 120mm. CPU har kun E6600 stock vifte/ribbe.

 

CPU core1/2 27 grader

Mainboard 36 grader

GPU 70 grader

2xHD 32 grader

 

De har bevisst prøvd å plassere alle vifter lengst bak i kabinettet for å redusere støy, så de anbefaler ikke å sette inn vifte i front. Men merker ikke 700rpm. Andre ting som bråker mer. Det jeg er mest fornøyd med er at jeg er kvitt viberasjonsstøy.

Lenke til kommentar
Har selv nettopp bestilt Antec p182 i svart og må si jeg gleder meg som en unge til å bygge i det etter å ha lest denne tråden. Det vriker som om dette er gode greier, men har ett spm.

Har bestillt dette oppsettet:

 

Asus P5K, Intel P35, LGA775

Corsair Twin2X2048-6400, 2x1024MB

Antec Performance One P182, Midi, No PSU 

Corsair CMPSU-550VXEU, 550 Watt PSU

Samsung SH-S183A, DVD±RW, SATA, Black 

Inno3D GeForce 8800GTX, PCI-E

Intel Core 2 Quadro Q6600, Bulk, LGA775

WD Caviar SE16 5000AAKS, 500GB, SATAII.

 

Blir jeg da nødt til å gjøre noe med kabinettet for at alt skal passe?

Har f.eks hørt om folk som har måtte fjerne cd-rom opphenget også videre for å få plass til skjrmkort??

9598768[/snapback]

Det eneste du trenger og fjerne for å få plass til 8800GTX er den øverste skuffen i det øvre HDD-kammeret. Ellers går det greit. ;)

 

Lykke til. :)

9599259[/snapback]

 

Hmmm okey, regner med at jeg klarer å finne ut av det på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Hmmm okey, regner med at jeg klarer å finne ut av det på egenhånd  :)

Bare sjekk ut bilde i et par poster over. Der ser du hvor skjermkortet sitter. I front der er det et HDrack ( tatt vekk på bildet ). Så plenty med plass. HD'ene setter du i bunn. Les manualen som kommer med, ingen bilder der :p men står veldig bra forklart trinn for trinn. Les hele før du begynner ;) er ikke mye

Lenke til kommentar

Mitt P182 etter litt rydding, der ser du også hvordan det ser ut uten den drevramma i midten..

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

DSC_7273_Big.sized.jpg

 

 

Det lønner seg å ta ut den viftebraketten nede når du setter i PSU og legger opp kabler, og stripse kablene etterpå. Så kan du sette i viftebraketten med vifte etterpå...

 

Støydempingsmatter har lite for seg i P182 da både front, topp og sider allerede er støyisolerte.

Lenke til kommentar
Meget ryddig og pent Wibla! :thumbup:

 

Slenger ut et nytt bilde av mitt P180 jeg også. :)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
mg4014nx4.jpg

Skjevt, men jeg har ikke noen bilderredigeringsprogrammer på PC-en akkurat nå(og gidder ikke å legge inn nå :p ), så jeg kan ta bedre bilder/rette opp det senere om ønskelig. ;)

9603507[/snapback]

 

Her var det meget ryddig og pent, tør ikke legge opp bilde av mitt etter å ha sett dette :p

Lenke til kommentar

Et lite før og etter bilde etter at jeg ryddet. Etter er til venstre. Prøvd å gi mest mulig rom så frontvifta får blåse fritt ;)

 

post-55441-1191163458_thumb.jpg

 

Byttet også toppvifta, som ikke akkurat var stille, med en akkurat lik vifte som den som stod i fra før, bare at den jeg byttet med bråkte mindre. Rart...

Tror jeg skal gå for å bytte ut de to siste også. Noen anbefalinger til noen stille vifter?

Også går jeg nok for Scythe Ninja Plus

 

Har gått bort fra støydempende matter, skjønt at det ikke er tingen.

 

 

edit: Ok, alt som står under ang. hvor vanskelig det er å ta ut vifta. Da jeg først fant ut at klipsene som holder på plass vifteramma faktisk går samme vei og ikke står mot hverandre ( hvis det var forståelig ) var det jo lett å ta av. Ramma har en stor "flapps", tror den er nøkkelen. Bare trykke den litt inn. Ikke helt sikker fordi jeg tok min av med makt og klarte å brekke den da jeg skulle sette på plass igjen vifta :p

 

edit 2: har nå faktisk satt inn Scythe Ninja Plus uten vifte samt at jeg har satt inn to av disse i topp/bak Noctua NF-S12-1200. Kjører viftestyring via SpeedFan. Fint at Chassis vifte #1 og #2 ikke kan styres individuelt samt at CPU-vifta er en firepins connector. Skulle bruke den til en vanlig vifte siden jeg nå har vifteløs CPUkjøler. Så neste del av prosjektet åpner seg, HW-viftestyring. Blir aldri ferdig med dette :p

 

Angående å ta ut vifta/ramma som står mellom diskene og PSU, hvordan?!?! Med slegge og meisel skulle jeg kanskje klart det. Var noen skruer der, men de fikk jeg ikke tak i fordi de var bare halvveis synlige og festet var så hardt at jeg ga opp.

 

edit: typo

Endret av Merolen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...