Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel IP-telefon og egen tlf-sentral Asterisk


Anbefalte innlegg

Noen som har testa ut å sette opp Asterisk mot Nextgentels Nextphone-tjeneste?

Har nextphone selv og holder på å leke meg med Asterisk. Lurer nå på om det er mulig å "plugge" asterisken direkte på SIP-linja til Nextgentels system. Har fanget kommunikasjonen fra ip-telefon-boksen jeg har hjemme og ser blant annet hvordan den sender ut brukernavn og passord (kryptert?) Andre som har sett på dette?

 

For å sette opp asterisk da, trenger jeg kun å legge inn i asterisk deler av den infoen jeg ser denne ip-telefon-boksen sender ut?

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kommet et hakk nærmere. Har fått til å koble software-basert ip-telefon (såkalt softphone) direkte til NGT's VOIP-tjeneste (måtte da koble fra Nextphone-adapteret). Dette klarte jeg ved hjelp av den infoen jeg har sniffet fra adapteret (brukernavn, passord og sip-server-adresse). Har bestilt meg et DLINK-voip-adapeter slik at jeg nå kan få satt opp min vanlige analog-telefon opp til denne tjenesten, via asterisk på serveren min. Føler på meg at jeg har fått bekreftet at det vil funke, men har ikke nok peiling på asterisk enda til å vite dette med sikkerhet. Men sålenge softphone-oppsettet funka, må asterisk funke.

 

Med asterisk oppe og går på servern min kan jeg da ringe ut via min nextphone-linje fra min bærbare pc hvor som helst i verden :shock: Gratis til alle fasttelefoner i norge, ettersom jeg allerede betaler nextphone-abbonnementet...en hel haug med andre muligher får jeg på kjøpet også :D

Med min Nokia N93 kan jeg også ringe ut via denne voip-tjenesten sålenge jeg har åpent wlan i nærheten :w00t:

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar

Stemmer det. Så lenge du får softphone til å fungere(eller korrekt sagt blir så lenge serveren bruker SIP, IAX, MGCP, CCP) så fungerer asterisk.

 

Problemet eg har støtt på innimellom, er at når asterisk autentiserer seg mot serveren så identifiserer asterisk seg som "Asterisk PBX" eller lignende, og dette vil i enkelte tilfeller føre til at serveren nekter pålogging. Endrer du dette i oppsettet til for eksempel "granstream" eller "sipura" osv så går det. Eg slet med dette i ukesvis mot phonzo.

Lenke til kommentar

Jeg regner med jeg må auth'e meg med nøyaktig samme info som NGT sitt eget VOIP-adapter sender ut ved auth. Etternavn, brukernavn og passord. Har testa ut forskjellige auth-varianter men dette er det eneste som ser ut for å funke. Satser på at asterisk tillater meg å sette alle disse variablene selv?

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som har testa ut å sette opp Asterisk mot Nextgentels Nextphone-tjeneste?

Har nextphone selv og holder på å leke meg med Asterisk. Lurer nå på om det er mulig å "plugge" asterisken direkte på SIP-linja til Nextgentels system. Har fanget kommunikasjonen fra ip-telefon-boksen jeg har hjemme og ser blant annet hvordan den sender ut brukernavn og passord (kryptert?) Andre som har sett på dette? 

 

For å sette opp asterisk da, trenger jeg kun å legge inn i asterisk deler av den infoen jeg ser denne ip-telefon-boksen sender ut?

8208900[/snapback]

 

Hvilket sniffe program benyttet du? Holder på med samme oppsett som deg? :)

Lenke til kommentar

Brukte Wireshark og Cain and Abel.

 

"Cain and abel" for å gjøre arp-poisoning og wireshark for selve sniffingen.

 

Gi en lyd om du vil ha mer beskrivelse av fremgangsmåten.

Passordet er forresten ikke kryptert.

 

Sprøtt, med cain and abel kan du overvåke hele streamen som sendes fra telefonen din og inn til sip-serveren, ukryptert. Push-and-play. Ble en smule skrekkslagen når jeg oppdaga hvor lett det var. Med wep-sikkerhet på trådløsnettet kan da naboen enkelt fange opp mine telefonsamtaler :cry:

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar
Brukte Wireshark og Cain and Abel.

 

"Cain and abel" for å gjøre arp-poisoning og wireshark for selve sniffingen.

 

Gi en lyd om du vil ha mer beskrivelse av fremgangsmåten.

Passordet er forresten ikke kryptert.

 

Sprøtt, med cain and abel kan du overvåke hele streamen som sendes fra telefonen din og inn til sip-serveren, ukryptert. Push-and-play. Ble en smule skrekkslagen når jeg oppdaga hvor lett det var. Med wep-sikkerhet på trådløsnettet kan da naboen enkelt fange opp mine telefonsamtaler  :cry:

8305339[/snapback]

 

Har lastet ned Cain og Abel samt Wireshark.

 

Er noobie på dette, så en mer detaljert beskrivelse ville hvert nyttig!

Hva bruker du ARP-Poisoning til? For å simulere Nexgentel boxen?

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei

 

Jeg har fått Trixbox (Asterisk) til å prate mot Nextgentels SIP tjeneste helt fint.

 

Du trenger å tilegne deg REGISTER og INVIRE informasjonen som ATA-boksen benytter når den kobler seg opp.

 

Jeg utførte sniffingen med FreeBSD tcpdump og en hub mellom ruter og ATA boks. Cain og Abel sammen med Wireshark gjør nok nytten de også.

 

I etterkant satte jeg opp en Trixbox bak min brannmur med NAT. Det var ingen grunn til å åpne eller redirecte noen porter inn til Trixbox/Asterisk.

 

SIP REGISTER går hyppig fra Trixbox/Asterisk til nextgentels sipserver og holder liv i NAT-regelen og vil dermed ordne med at innkommende INVITE's kommer inn til Trixbox.

 

Hvis du klarer å fange filen som blir hentet fra rgconf.nextgentel.net via tftp protokoll, så er det en god kilde til det du trenger... Den blir hntet når ATA boksen starter.

____________________________

Over til konfigurajonen...

 

Ifølge den norske telefonnummerplanen er nummersereien som starter med 42, 43 og 44 ikke i bruk, så dette benytter vi til interne numre i sentralen. Vi suplerer med to siffer, så du sitter tilbake med 300 numre internt.

 

mer in fo om Norsk nummerplan, E.164, på post og teletilsynet sine sider.

 

Jeg benytter Trixbox 2.8.0.4

Trixbox 2.8.4.0 er basert på Asterisk 1.6.0.

Jeg har fast IP.

 

Gå først til Config file editor'en og rediger filen sip_general_custom.conf og legg inn følgende linjer:

externip=<din faste ip>
localnet=10.0.0.0/255.0.0.0
localnet=192.168.0.0/255.255.0.0
localnet=172.16.0.0/255.240.0.0
nat=yes

 

Om du har dynamisk ip kan du alternativt benytte:

externhost=<klikk her for å finne ut hvordan...>

 

Først oppretter du en sip bruker ( Extensions - Add Generic SIP Device)

Legg inn extension 4201 med Displayname, Sip Alias og Outbound CID etter eget ønske.

 

Så oppreter du en Trunk, type SIP, med følgende informasjon:

 

Outbound CallerID: 20000947<ditt telefonnummer>
Never Override CallerID [v]
Maximum Channels: 1 (Du har nok bare en. Prøv med flere om du vil sjekke...)

Ingen Dial Rules!

Outgoning Settings:
Trunk Name: nextgentel
PEER Details:
-----
type=friend
host=217.13.5.134
username=20000947<ditt telefonnummer>
secret=<ditt sip passord>
fromuser=20000947<ditt telefonnummer>
context=from-trunk
insecure=invite,port
canreinvite=no
-----
Registration:
Register string:
20000947<ditt telefonnummer>:<ditt sip passord>@217.13.5.134

 

Sjekk med sip registreringen at hosten 217.13.5.134 er riktig i ditt tilfelle.

 

Så skal du lage en outbound route

 

Route name: bylinje
Dial patterns:
------------
+47|X.
0ZXXX
11X
1NXX
4[015-9]XXXXXX
8[0-79]XXXXXX
[235679]XXXXXXX
------------

Trunk Sequence 0: SIP/nextgentel

 

Så må det opprettes en rute inngående for å håndtere det som kommer inn til Trixbox/Asterisk

 

Description: Fra NextGenTel

Extensions:

           <her velger du de internnumrene som skal håndtere innkommende>


 

Logg inn i asterisk med kommandolinje:

 

# asterisk -vvvvvr
Asterisk > sip show register

 

 

Lykke til!

Endret av hamster
Lenke til kommentar

Heftig bump av tråden (nesten 5 år), men noen setter sikkert pris på infoen du la ut. :)

 

Jeg antar det er flere som har funnet ut av dette, men svært få tar seg bryet med å dele det hele... Er jo litt arbeid å poste det.

 

Jeg la til

+47|X.

i dial pattern, da det håndterer +47 for oss som legger inn +47 på numrene på mobilen.

 

Jeg har installert CsipSimple på min Android mobil og når jeg slår et nummer, så kan jeg velge å ringe via sip eller mobiloperatør.

 

Strengt tatt kan sip-telefon kunder spørre operatøren sin om sitt brukernavn og passord. Det burde ikke være noen hemmelighet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For ordens skyld, jeg setter absolutt pris på denne tråden, "hamster"! Tenker på å få satt opp dette selv, men skjønner meg relativt lite på SIP og telefoni generelt.

 

Er brukernavn og passord for SIP for NGT relatert til kundenummer, slik passord til routeren var før? (Tror passordet på routeren var kundenummer + 100000.)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...