Gå til innhold

Kan busser bare slenge seg ut i veien?


Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Vet at busser har "forkjørsrett" ut fra busstopp dersom fartsgrensen er 60(?) eller lavere, men hvor stor rett har de egentlig? Kan de bare sette på blinklyset og slenge seg ut?

 

Opplevde en litt ubehagelig situasjon i dag. 50 sone, oppoverbakke. Bussen som var ca 70 meter foran meg blinket inn mot busstoppet. Når jeg er 30 meter bak den ser jeg en lastebil i motgående rettning foran bussen, jeg skjønner at alle vi tre kommer til å passere hverandre samtidig - noe som blir TRANGT. Jeg bremser derfor litt (i god tid) for å hindre dette, og det går bra - lastebilen passerer meg når jeg er rett bak bussen. Men mens jeg var dypt fokusert på å ikke bli klemt - har tydeligvis bussen begynt å blinke ut igjen (den kjørte jo nettopp inn?) - dette ser jeg i det jeg allerede er begynt på passeringen.

 

Til min store overaskelse begynner bussen faktisk forsiktig å svinge ut også. Jeg måtte altså enten bråbremse for å slippe bussen inn, eller gi bånn gass ut i motgående kjørefelt og kjøre forbi. Jeg valgte det siste, siden det ikke det kom biler i mot (men var ikke langt fra toppen av bakken...)

 

Bussen kan ikke ha begynt å blinke ut før jeg var maks 5-10 meter bak den. Har den likevel full rett til å svinge ut?

 

Det hører for øvrig med til historien at årsaken til at det ble trangt, var at bussen ikke kjørte skikkelig ut i busstoppet - og ble stående med hjulene nesten på stripen. :thumbdown:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt at hvis du er på siden av bussen i det den begynner å blinke, så skal bussen vike for deg UANSETT, men her som du var bak den, så har nok bussen retten på sin side.

8208303[/snapback]

Det er vel teknisk sett ikke mulig å unngå kollisjon dersom du kjører i 60 km/t og er 1 cm bak bussen når den begynner å blinke og svinge.. :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, mange/noen bussjåfører er alt for offensive her. Det er en god regel at de skal ha forkjørsrett når de skal ut fra busstoppene (vi skal jo prioritere kollektivtransport). Men som annen trafikant må vi jo ha en reell mulighet til å stoppe! Er alltid veldig obs på buss som står på busstopp, både med tanke på dette og evt. fotgjengere som måtte finne på å springe ut i veien foran den. Men er som flere andre her ganske sikker på at det er en regel som sier at de skal gi tegn i god tid før de begynner å kjøre ut. Eller sunt bondevett som det også kalles... ;)

Lenke til kommentar

Var vitne til en episode en gang hvor buss-sjåføren var så ivrig til å tviholde på retten sin til å svinge ut (bilen bakfra måtte bremse hardt) at bussen kjørte overende ei gammal dame i fotgjenger-feltet foran bussen. Ble nok en lærepenge for sjåføren får man håpe. :devil:

Lenke til kommentar

Leste en gang at de fleste gående og syklende personer i trafikken som ble påkjørt var av buss. Og med tanke på antall busser VS antall biler så må bussjåfører være mindre på passelige enn resten... ikke vet jeg...

Men noe må da være grunnen...

 

Angående at busser kjører ut av busstopp i 60 sone eller mindre, så har vi bilistene vikeplikt. Så viss vi kjører i de vill jeg tro vi får sjylda. Vi som er bilister skal også ha en kjøre fart slik at vi skal greie å stoppe om bussen plutslig hiver seg ut i veien... vertfall fortalte læreren på teorikurset det...

Lenke til kommentar
Leste en gang at de fleste gående og syklende personer i trafikken som ble påkjørt var av buss. Og med tanke på antall busser VS antall biler så må bussjåfører være mindre på passelige enn resten... ikke vet jeg...

Men noe må da være grunnen...

 

Tror ikke bussjåfører er lite påpasselige generelt. Hvis jeg skal tippe kan dette ofte skyldes fotgjengerne selv. Gjerne ifm. at de skal bli/nettopp har vært passasjerer på bussen. Tenk på hvor store blindsoner det er rundt en buss kontra en personbil. Og når det i tillegg er masse stressede passasjerer som overhodet ikke har forståelse for slikt som dette, som farer rundt bussen; da er det lett for at noen blir påkjørt dessverre. I tillegg, tenk på alle dem som springer over veien for å rekke bussen som de er litt for sent ute til! Så de bussen/bilen som kom kjørende andre veien? Neppe, de hadde fullt fokus på å rekke bussen sin... Au!

 

Ser jo selv når jeg er ute å tusler med hundene mine og det stopper en buss like ved. Da kommer passasjerene hoppende rett ut på fortauet uten å tenke på at det KAN være andre der. Heldigvis overholder jeg båndtvangen og holder hundene godt inntil meg når det stopper en buss ved siden av. Hadde det ikke vært for det, tror jeg hundene mine hadde vært avlivet for å ha skambitt en person som kom hoppende (unfair? ja, men sånn er loven) for lenge siden. :( Slike folk er jo også litt av årsaken til at mange velger å sykle i veibanen kontra fortauet også. Og det finnes mange av dem!

 

Men tilbake til topic, så tror jeg at mange fotgjengere kan skylde seg selv for at de blir påkjørt av en buss. Uansett hvor forsiktig bussjåføren er, kan han/hun aldri ha 100% kontroll på alt og alle som befinner seg rundt bussen. Men jeg tror de fleste gjør så godt de kan. Men det finnes jo alltid unntak.

Lenke til kommentar
Jeg er helt sikker på at du har vikeplikt for buss som vil ut av holdeplass i 60-sone og mindre, så lenge den viser tegn til at den vil ut i veien. Hvor lenge den skal blinke husker jeg ikke å ha hørt noe om.

8220067[/snapback]

Man må også huske på at en buss kan gjøre samme feil som ca 100 tusen andre nordmen gjør vær dag. Ikke bruker blinklys!

+ at bussen kan ha teknisk feil sånn at blinklysa ikke kom på.

Ble du liggende i blindsona hans?

Lenke til kommentar

Må bare beklage på mine kollegers vegne at det er mye sløvhet ang bruk av blinklys,har sett selv at mange setter det på i det de begynner å kjøre.Dette er livsfarlig og skaper masse farlige situasjoner.

Selv har jeg lagd meg en egen rutine,i det siste passasjer går ned trappa,begynner jeg å blinke ut.Så da går det i overkant av 5 sek før jeg er i veien.Må vel innrømme at det ikke er mange bilene som slipper forbi etter dette. Men så lenge billister følger med i trafikkbildet fremover skaper ikke dette noe fare,de får god tid til å regulere farten.Men fy og mange stygge forbikjøringer.

Dette problemet er hovedsakelig når en kommer litt utenfor byene.I byene er folk mye mer oppservange og alt går i grunn som en drøm.

 

Når det gjelder blinklys har vi rutiner for dette hver eneste dag,så dette skal fungere,hvis ikke skal dette ordnes før den går ut i trafikk.

 

Men til dere som ikke har kjørt stort kjøretøy,så ha i bakhodet at vi trenger mye lenger tid til og komme i gang og bremse opp.

Etter min mening burde det vært obligatorisk med en kjøretime på tungt kjøretøy,så man virkelig får se hvordan dette er i trafikken.

Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at det er flere som blir påkjørt av buss enn bil, er fordi det finnes mennesker som ikke helt vet hvordan en buss beveger seg med tanke på lengden.

Dersom du går klar av hjørnet på bussen idet fronten kjører forbi deg, betyr ikke nødvendigvis at du går klar da den skal svinge mot deg.

 

argh! komplisert. *tegne*

 

Folk skjønner faktisk ikke at selv om de unnslipper fronten, så kan de få siden av bussen rett i trynet!

buss.bmp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...