Gå til innhold

Rosenborg Ballklub 2018


DJ_Dark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innledningsvis må jeg si gratulerer med velfortjent avansement. Men, når det er sagt, jeg begynner å bli forholdsvis greit irritert over alt snakket om at avansementet er gunstig for norsk fotball. Er mulig det er noe jeg ikke ser, så for all del, forklar det for meg.

 

Rosenborg har de siste årene i en større og større grad signert eliteseriens største talenter, fra sine konkurrenter. Og det er greit nok, det er konkurranse, også her i landet. Men at RBK nå bare får mer penger til å hente norske lags beste spillere igjen og igjen og igjen, samtidig som de sutrer over nivået i eliteserien... Er det utelukkende positivt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har hørt noe info om overgangssummen til Midtsjø annet enn spekulasjoner?

 

Edit: Dette er eneste info jeg har funnet:

"Hvor mye AZ betaler for nordmannen er ikke kjent, men Trønder-Avisa meldte tidligere i sommer at klubben var villige til å legge 20 millioner kroner på bordet for å sikre seg Midtsjø."

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/youtube-tabbe-avslrte-midtsj-overgang/3423367249.html

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Rosenborg har de siste årene i en større og større grad signert eliteseriens største talenter, fra sine konkurrenter. Og det er greit nok, det er konkurranse, også her i landet. Men at RBK nå bare får mer penger til å hente norske lags beste spillere igjen og igjen og igjen, samtidig som de sutrer over nivået i eliteserien... Er det utelukkende positivt?

Hvor mange spillere har Rosenborg signert fra de andre konkurrentene i Norge de siste årene? Tenker da spesielt på Brann, Molde, VIF og kanskje Odd.

 

Å skylde på RBK er jo verdens mest ræva unnskyldning for egen inkompetanse. Er det noen lag i Norge som fortjener å sutre så er det jo nettopp Rosenborg, som aldri skal få måle seg mot lag på sitt eget nivå. Løsningen er selvsagt ikke å trekke ned Rosenborg. Sarpsborg får det til på sett og vis, men også de skjønner at de må bygge opp økonomiske muskler, og fortsette å handle klokt, for å på sikt kunne konkurrere med Rosenborg. Det dummeste de gjør nå er å bli for ambisiøs, for tidlig.

 

Salget av Trondsen, og kanskje Diatta, vil nok generere totalt 40 millioner kroner i klubbkassa. Er man smart, så investerer man pengene godt, og slår seg til ro med å holde seg mellom 3. plass og 10. plass i et par år til. Å bygge klubb, spesielt i Norge, krever tålmodighet. 

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, når det er sagt, jeg begynner å bli forholdsvis greit irritert over alt snakket om at avansementet er gunstig for norsk fotball. Er mulig det er noe jeg ikke ser, så for all del, forklar det for meg.

 

Les deg opp på nasjonalkvotesystemet UEFA bruker til å bestemme hvor mange lag de forskjellige landene får ha med i turneringer så skjønner du fort at det er viktig at så mange lag som mulig vinner kamper i Europa. Det blir derfor dumt å håpe på at det objektivt sett beste laget ikke gjør det bra i Europa, ettersom det er bra for norsk fotball at så mange lag som mulig får matchet seg mot bedre motstand "der ute".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Men, når det er sagt, jeg begynner å bli forholdsvis greit irritert over alt snakket om at avansementet er gunstig for norsk fotball. Er mulig det er noe jeg ikke ser, så for all del, forklar det for meg.

Les deg opp på nasjonalkvotesystemet UEFA bruker til å bestemme hvor mange lag de forskjellige landene får ha med i turneringer så skjønner du fort at det er viktig at så mange lag som mulig vinner kamper i Europa. Det blir derfor dumt å håpe på at det objektivt sett beste laget ikke gjør det bra i Europa, ettersom det er bra for norsk fotball at så mange lag som mulig får matchet seg mot bedre motstand "der ute".

 

 

Prøvde å finne god informasjon om kvotesystemet, men med lite hell.

 

Det er helt ok at det totalt sett er bra for norsk fotball at flest lag vinner ute i Europa, det tviler jeg ikke på. Problemet for meg oppstår når pengene man får fra det bidrar til at andre klubber ikke får gjort det samme. Nå sier ikke jeg at S08 ikke får deltatt i Europa-kamper på grunn av at Trondsen er gone heller. De pengene gjorde nok klubben godt og. 

 

Dog synes jeg det blir snodig å sutre over at ES er dårlig, all den tid man kjøper de beste spillerne fra andre lag til sitt eget, noe som igjen senker nivået (primært på kort sikt, ikke problem på lang sikt dersom pengene anvendes klokt). Så får vi se om Viking klarer å holde seg uten Adegbenro :) 

Lenke til kommentar

Prøvde å finne god informasjon om kvotesystemet, men med lite hell.

 

Vinner man får man koeffisienter, taper man får man ikke. Flere norske lag som vinner = bedre koeffisient-ranking. En bedre ranking gjør at Norge klatrer på rankingen og man får både flere lag til europaspill og kvalikk, samt en lettere vei dit. Norsk fotball er mao avhengig av RBK gjør det bra da de er de eneste som er igjen.

 

Det som er synd, og et problem i Norge, er at mange norske lag velger å prioritere bort Europa for å gjøre det bra i ES. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...