Gå til innhold

CMS under utvikling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Driver å utvikler mitt eget CMS nå, og derfor lurer jeg på følgende;

- Hvilke funksjoner vil du ha i et CMS, og hvilke er essensielle?

- Hvor viktig er brukervennligheten for deg?

- Hva mener du er en akseptabel pris for et fullverdig, ferdig utviklet CMS?

Setter pris på gode svar!

Tusen takk,

loathsome+

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes denne burde vært i programvare kategorien, siden den ikke inneholder PHP spørsmål, men spørsmål om hvilke funksjoner som skal være i et CMS.

Brukervennligheten er ikke så veldig viktig for meg. Men det avhenger jo av målgruppen du skal kode for. Bredest målgruppe = mest brukervennlighet.

Med CMS, mener du sånn som Joomola eller Cutenews?

Hvis du skal lage et à la Cutenews, så burde du ha med:

Postpone (Utsett publiseringen til senere)

Sticky (hvis man vil ha en post i toppen, feks velkommen til siden)

:)

Skrevet (endret)

Takk for svar! :)

Ser ikke helt nytteverdien av denne såkalte "postpone"-funksjonen. I hvilke tilfeller skulle en slik funksjon bli brukt?

Det blir et CMS som inneholder det jeg har savnet; Fleksibilitet samt. FULL KONTROLL over ting - på en enkel og brukervennlig måte :) Utviklingen er godt i gang.

loathsome+

Endret av loathsome
Skrevet

Eksempel der postpone kan være nyttig:

Du har f.eks en fast artikkel som kommer hver søndag. Så plutselig skal du være bortreis en søndag, hva skal du gjøre da? Jo, du skriver artikkelen før du reiser, og setter den til å bli publisert på søndag. :)

Skrevet

Her har du to særdeles komplette lister, iallfall i mine auge. :-)

http://annevankesteren.nl/2004/08/weblog-system

http://hsivonen.iki.fi/blog-server/

For meg er kanskje det viktigaste å kunne enkelt hente inn eksternt innhold - altså integrering med eigne og andre populære API-er (som Flickr, delicious, amazon). Eit system eg bygg no gjer dette ganske bra. Om eg skriv inn ##ISBN: nummer, kommuniserer eg med Amazon sin API, og henter ut tittel, ingress og eit bilde fra den boka.

Ein annan ting du må passe på er at du må gjere administrasjon av brukergenerert innhold (i all hovedsak kommentarer) veldig, veldig lett for dei som skal køyre systemet.

Kva legg du i full kontroll? Full kontroll over alle aspekt med ein webapplikasjon via eit webgrensesnitt er noko eg aldri har vore borti, og det er egentlig ikkje noko eg leiter etter. Om det er noko feil med XML-RPC-serveren i systemet tek eg meg heller bryet med å fikse dette i min eigen teksteditor enn eit TEXTAREA på adminpanelet, liksom. :)

Les gjennom linkane eg supplerte med lengre oppe. Om du klarer å implementere alt som står der kjem eg til å kjøpe systemet ditt. :)

Skrevet

Hvis jeg skal laste det ned:

- Brukervennlig (lett å finne fram)

- Lett å integrere i sitt eget design

- Man kan lage sine egne sider (database-drevne sider som man kan administrere selv, enkelt og greit hvis du skjønner)

Hmm...kommer ikke på noe mer akkurat nå, men kommer jeg på noe, skal jeg si i fra ;)

Skrevet

Nå kom jeg på en ting til:

I motsetning til andre CMS'er og forumer så prøv å ha minimalt med filer. Tar jo hundre år og legge inn f. eks WordPress på sida si...så minimalt med filer er bra, slik som jeg har på mitt CMS ;)

Lykke til videre! Skal følge med litt i tråden så jeg kan modifisere mitt CMS som kommer ut til nedlastning snart =)

Skrevet

Arti at du poster en slik tråd da jeg kunne tenkt meg å poste en identisk (som jeg nå slipper). Å lage CMS virker å være populært om dagen, dvs mange som lager det. Jeg synes trenden er artig og kan ikke si annet en at jeg også skal lage et selv og håper på masse andre kommentarer i denne tråden. Dette var forøvrig kun oftopic og sikkert irriterende for mange, men følte at jeg måtte få ut det jeg hadde på hjertet :)

Skrevet

*mine innlegg*

Jeg lager i hovedsak CMS for privat bruk og for å kjenne kodene inn og ut.

*Mulighet for å kunne redigere filer online.

*Mange brukernivåer som er lette å administrere.

*God manual

*Lett å poste nyheter/artikler og få riktig formatering på dem (hvorfor må noen editorer legge til <p> og slikt i hytt og pine? Det vil jeg ha kontroll over selv, men det er jo greit for ikke-datavante).

Det jeg kom på i farta.

Skrevet

Jeg blir litt irritert på noen av dere, spess 1 (uten å nevne navn)

Å lage et CMS er ikke bare å smekke i sammen masse koder dere henter rundt om kring på nettet.. Ser SENSURERT BORT bruker masse koder/funskjoner/klasser han henter litt rundt omkring.. jeg tipper Google + free scripts er en gjennganger...

Jeg har holdt på med et CMS (ja, et CMS, ikke en "blogg" som visse andre tror er et CMS) nå i 3år.. Det er enda ikke 100% ferdig, dette er fordi at 1 person alene klarer IKKE å skrive et helt slik system alene på 4-5 uker... Jeg må innrømme at sikkert 80% av de 3årene har jeg rotet bort på "kunst pauser" (blant annet spillt endel battlefield 2 og surfet Youtube)

Konklusjon..

Ehh... ingen.. bare ikke tror at alt her i verden er så lett som å sette sammen 5 forskjellige gratis scripts inn i en fil å kalle det "mitt cms"

Skrevet
*mine innlegg*

*God manual

*Lett å poste nyheter/artikler og få riktig formatering på dem (hvorfor må noen editorer legge til <p> og slikt i hytt og pine? Det vil jeg ha kontroll over selv, men det er jo greit for ikke-datavante).

Det jeg kom på i farta.

8205870[/snapback]

Fordi..

Dette er ikke korrekt HTML

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
<div>
<h1>Velkommen</h1>
velkommen til min side
</div>

Men dette er

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
<div>
<h1>Velkommen</h1>
<p>Velkommen til min side</p>
</div>

Skrevet
Konklusjon..

Ehh... ingen.. bare ikke tror at alt her i verden er så lett som å sette sammen 5 forskjellige gratis scripts inn i en fil å kalle det "mitt cms"

8206033[/snapback]

Ikke sikkert alle tror det heller. Men ved bruk av ferdigskrevne klasser (ja, klasser, ikke kodesnutter), så går det faktisk relativt fort.

Det med <p>. Jeg vet hva som er rett og galt, men jeg vil selv styre de <p> greiene, det skal ikke legge til automatisk. Sikkert bra for de fleste, men jeg vil ha full kontroll, og da snakker vi full kontroll (som jeg tror Loathsome snakket om i webkafeen).

Men alle har forskjellige behov, det er derfor det finnes så mange CMS der ute ;)

Skrevet

Jeg har ikke lest igjennom alle de andre svarene her, men her er hva jeg ønsker meg:

Ryddig kontrollpanel

MySQL

Enkel backup-funksjon av nyheter/innlegg

Enkel installasjon

Enkel å integrere i websider, eventuelt lett å lage et eget theme.

wysiwyg editoren (hvis det skal være en) lager korrekt html, og ikke slurvete html

Mulighet for både wysiwyg editor og en der man må skrive html'en selv

Enkel å modifisere

Dette er noen ting jeg ønsker meg :p

Skrevet (endret)
Hvis jeg skal laste det ned:

- Brukervennlig (lett å finne fram)

- Lett å integrere i sitt eget design

- Man kan lage sine egne sider (database-drevne sider som man kan administrere selv, enkelt og greit hvis du skjønner)

Hmm...kommer ikke på noe mer akkurat nå, men kommer jeg på noe, skal jeg si i fra ;)

8204973[/snapback]

Alle punktene du nevner skal være med, er helt enig! :)

*mine innlegg*

*God manual

Det jeg kom på i farta.

8205870[/snapback]

Enig med deg også! Manualen oppdaterer jeg hele tiden, etter hvert som jeg legger til nye funksjoner. Og det med full kontroll er noe jeg hele, HELE tiden har i bakhodet - hva om man f. eks vil ha output av sidene i KLARTEKST? Med mitt CMS skal dette være en enkel sak.

Støtte for Textile/Markdown hadde vært flott.

8206193[/snapback]

Allerede implementert her i hvert fall ;)

Jeg har ikke lest igjennom alle de andre svarene her, men her er hva jeg ønsker meg:

Ryddig kontrollpanel

MySQL

Enkel installasjon

wysiwyg editoren (hvis det skal være en) lager korrekt html, og ikke slurvete html

Enkel å modifisere

8207644[/snapback]

Hvilket grunnlag har du for å anbefale MySQL? Nå kan jeg nevne så mye som at mitt CMS ikke bruker MySQL, men derimot XML-databaser vha. SXML og DOM - dette fordi jeg VET at det er mange som bla. ikke har MySQL støtte, og det er også enklere for "uvitende" å installere. XML-databaser gir MINST like mange muligheter som MySQL, og det er også MINST like sikkert.

Sikkerhet er en ting jeg også har i bakhodet hele tiden. Jeg bruker LANG tid på hver eneste funksjon, og får opptil flere andre å teste alle mulige evt. bakdører.

Tusen takk for svar, dere - hjelper virkelig!

edit; skrivefeil

Endret av loathsome
Skrevet (endret)
XML-databaser gir MINST like mange muligheter som MySQL, og det er også MINST like sikkert.

8208640[/snapback]

Gir XML deg ein API "out of the box" som bla.a. muliggjer fulltekstsøking og relasjoner? Har du muligheit til å fylle tretti rader med innhold via kommandolinja, utan å skrive ein funksjon i programmeringsspråket du bruker?

La oss seie du har ei XML-fil på 15mb. Fra denne fila skal du hente ut tre element. Eg skal love deg at dette går treigare å ta ut enn frå ein *SQL-tabell på samme størrelse. :)

Eit bruksområde for XML i denne sammenhengen er at ein henter ut databasa til ei XML-"fil", cacher denne, og bruker den til mindre spørringer. Flatfiler passer heller dårlig til store spørringer.

Svar gjerne på det forrige innlegget mitt også. :)

Endret av Henrik Lied
Skrevet

Ryddig kontrollpanel

MySQL

Enkel installasjon

Enkel å modifisere

8207644[/snapback]

Hvilket grunnlag har du for å anbefale MySQL? Nå kan jeg nevne så mye som at mitt CMS ikke bruker MySQL

8208640[/snapback]

Jeg har inntrykk av at cms'er med flatfile er tungvindt å ta backup av, men det kan jo bare være meg da.. :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...