Gå til innhold

CMS under utvikling.


Anbefalte innlegg

At det er veldig enkelt å implementere i mitt design, jeg vil f.eks ha PHP funksjoner som:

  • get_news("5"); // 5 siste nyheter
  • get_category("biler","HTML"); //hvilke kategorier
  • get_menu(); //henter ut en meny (linker til alle sidene)

Nå tenker jeg kjapt over ikke sikkert funksjonene jeg har tenkt ut er tipp topp men du skjønner vel tankegangen min? Dessuten vil jeg også ha en cmsconfig.php der all konfigurasjon blir lagret (denne kan redigeres via kontrollpanelet) eller en MySQL tabell for konfigurasjonen kunne vært et alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her har du to særdeles komplette lister, iallfall i mine auge. :-)

 

http://annevankesteren.nl/2004/08/weblog-system

http://hsivonen.iki.fi/blog-server/

 

 

For meg er kanskje det viktigaste å kunne enkelt hente inn eksternt innhold - altså integrering med eigne og andre populære API-er (som Flickr, delicious, amazon). Eit system eg bygg no gjer dette ganske bra. Om eg skriv inn ##ISBN: nummer, kommuniserer eg med Amazon sin API, og henter ut tittel, ingress og eit bilde fra den boka.

Ein annan ting du må passe på er at du må gjere administrasjon av brukergenerert innhold (i all hovedsak kommentarer) veldig, veldig lett for dei som skal køyre systemet.

 

Kva legg du i full kontroll? Full kontroll over alle aspekt med ein webapplikasjon via eit webgrensesnitt er noko eg aldri har vore borti, og det er egentlig ikkje noko eg leiter etter. Om det er noko feil med XML-RPC-serveren i systemet tek eg meg heller bryet med å fikse dette i min eigen teksteditor enn eit TEXTAREA på adminpanelet, liksom. :)

 

Les gjennom linkane eg supplerte med lengre oppe. Om du klarer å implementere alt som står der kjem eg til å kjøpe systemet ditt. :)

8204081[/snapback]

 

Det jeg legger i full kontroll, er at sluttbruker skal kunne kontrollere for eksempel alt av meldinger som vises (ingen hardkodede beskjeder, f. eks) og at output fra CMS skal være det brukeren har valgt - og ikke noe mer. Slik som for eksempel textpattern gjør; Legger nyheter rundt paragraf-tagger - dette skal ikke mitt CMS gjøre uten at brukeren SELV velger det. Altså, sluttbruker skal ha full kontroll over det besøkende av websiden ser.

 

XML-databaser gir MINST like mange muligheter som MySQL, og det er også MINST like sikkert.

8208640[/snapback]

Gir XML deg ein API "out of the box" som bla.a. muliggjer fulltekstsøking og relasjoner? Har du muligheit til å fylle tretti rader med innhold via kommandolinja, utan å skrive ein funksjon i programmeringsspråket du bruker?

 

La oss seie du har ei XML-fil på 15mb. Fra denne fila skal du hente ut tre element. Eg skal love deg at dette går treigare å ta ut enn frå ein *SQL-tabell på samme størrelse. :)

 

Eit bruksområde for XML i denne sammenhengen er at ein henter ut databasa til ei XML-"fil", cacher denne, og bruker den til mindre spørringer. Flatfiler passer heller dårlig til store spørringer.

 

Svar gjerne på det forrige innlegget mitt også. :)

8208885[/snapback]

 

Om jeg får APIer "out of the box" bryr meg fint lite, egentlig. Jeg har programmert vha. flatfiler i mange år, og vil si jeg er rimelig teknisk når det gjelder både optimalisering, fart og kontroll over flatfiler.

 

Er ikke så lenge siden jeg testet ut farten på flatfiler (ikke XML-basert) vs. MySQL. Brukte en svær dummydatabase på mange MB, og kjørte diverse tester via MySQL og mitt eget system. Ja, MySQL ble raskere, men det var neimen langt i fra mye. Og opplevelsen for den som faktisk bruker applikasjonen basert på flatfiler blir den samme -- når det er snakk om milisekunder når det gjelder databaser på 50< MB, så har det lite å si - med mindre man driver en side på størrelse med Google.

 

Men nå er ikke dette en diskusjon rundt optimalisering av databaser - dette er for å vite hvilke funksjoner som er mest ønsket i et nytt CMS.

 

Takk for svar, Equerm - slike funksjoner har jeg allerede plalag å ta med, og er essensielle for å kunne ha "full kontroll".

 

loathsome+ :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...