Gå til innhold

Test av støvfjerningsmekanismer


Anbefalte innlegg

2. Det er bra for Olympus, men hvordan virker denne da rensingen da? Er det en "pusser" eller "vifte" som skyver støvet mot den klebrige delen? Er det en klebrig del på alle 4 sider av sensoren eller bare en side? Er den klebrige saken statisk? Hva hvis du får støv som ikke går bort med støvfjerningssystemet og du må inn med renseutstyr og du da kommer bort i den klebrige delen, er det et problem? Kan denne delen byttes selv eller må det inn på service?

8209736[/snapback]

Les her: http://www.olympus.no/consumer/dslr_7051.htm

Klikk på Supersonic Wave Filter oppe til høgre for å sjå ein animasjon av filteret i aksjon (under overskrifta til "professor Støv").

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold - om mulig - fingrene av fatet. Bruk blåsebelg eller la Fotobutikken rense ellr ta anvaret dersom noe skjærer seg. ALDRI putt fingertuppene inn i et SLR kamera.

Les også mellom linjene.- Kamera med støvfjerning er et salgstriks-

Det er også disse steindyre rensesettene. Fjern det uønskede via PC`n om mulig.

Som en proff på nettet skriver vær opptatt av å ta bra bilder, ikke det tekniske.

Lenke til kommentar

Les litt om hva proffene mener om støvfjerning på kamera, , "og gjør det selv". De poengterer det som var/er normen vedrørende speilrefleks analog/digital.

IKKE putt fingrertuppene inn i et speilreflekskamera, men hold deg til oppgaven som kameraet er laget for. TA BILDER. Og dette er jeg er uten forbehold enig i.

Lenke til kommentar
Les litt om hva proffene  mener om støvfjerning på kamera,  , "og gjør det selv". De  poengterer det som var/er normen vedrørende speilrefleks analog/digital.

IKKE putt fingrertuppene inn i et speilreflekskamera, men hold deg til oppgaven som kameraet er laget for. TA BILDER. Og dette er jeg er uten forbehold enig i.

8311621[/snapback]

 

Det er vel ikke slikm at noen putter fingrene inn, er det vel?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Så konklusjonen på denne tråden er at støvfjerning ikke er et argument å kjøpe Eos 400 d framfor nikon d80?

Helt korrekt. Det er andre ting du må vektlegge i denne sammenhengen.

 

Edit: Jeg selv har støvfjerningsmekanismer laaaaaangt nede på listen av ting som betyr noe.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Les litt om hva proffene mener om støvfjerning på kamera, , "og gjør det selv". De poengterer det som var/er normen vedrørende speilrefleks analog/digital.

IKKE putt fingrertuppene inn i et speilreflekskamera, men hold deg til oppgaven som kameraet er laget for. TA BILDER. Og dette er jeg er uten forbehold enig i.

 

Jeg er enig med deg at det er viktigere å ta bilder enn å fikle med det tekniske hele tiden.

Og et bilde blir ikke ødelagt av et støvkorn eller to.

 

Min erfaring er at støvproblemet er veldig overvurdert.

Jeg har knapt hatt støv i mitt 350D, og fikk kun to støvkorn på sensoren etter en fire måneders tur i Asia, med hyppige objektivbytter.

Jeg passer derimot på å gjøre objektivbytte fort, og holde kameraet ned når jeg bytter.

 

Derimot skal man ikke alltid stole på proffene.

Det er mange proffer som sier at ingenting annet enn Canon duger,

og det er mange proffer som ikke bryr seg nevneverdig om bildene deres er fulle av støv.

Som dette for eksempel:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/04/520177.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...