Gå til innhold

Test av støvfjerningsmekanismer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville tro at støv kommer inn i alle kamera med utbyttbare objektiver med mindre de lagres og brukes i et støvfritt rom. Man kan begrense støvinntaket noe ved å slå av kamera før linseskift, holde kamera rent utvendig og skifte linse et sted hvor luft ikke er i bevegelse. Hold gjerne kamera pekende mot bakken når du skrur av linsen.

 

Når støvet først har kommet inn kommer det ikke ut før du tar det ut. Støv på bildebrikken forsvinner ikke i løse luften selv om kamera har en rensefunksjon, den flytter bare på problemet slik at du ikke ser det eller til et annet sted inne i kamera hvor det tilfeldigvis legger seg ned.

 

Til de som ikke har sett støv i sitt kamera før foreslår jeg følgende,

ta et bilde av f.eks. blå himmel på f.eks. f/22 og en lukkertid som ikke gjør at den blir over/under eksponert. Selv et helt nytt kamera vil vise noe støv.

Lenke til kommentar
Man kan jo undres hvordan folk greide seg før denne teknologien kom på banen. Kunne ikke vært mange fotografer der ute da.

De byttet "sensor" for hvert bilde for en stund siden (og til en viss grad ennå). På litt gamle kameraer var det en luke bak, der du satte inn en rull med "sensorer" som var helt støvfrie. Hvis det gikk lang tid mellom hver gang du tok bilde, risikerte du at det satte seg litt støv på det første bildet, men det var ikke noe stort problem...
Lenke til kommentar
Jeg ville tro at støv kommer inn i alle kamera med utbyttbare objektiver med mindre de lagres og brukes i et støvfritt rom. Man kan begrense støvinntaket noe ved å slå av kamera før linseskift, holde kamera rent utvendig og skifte linse et sted hvor luft ikke er i bevegelse. Hold gjerne kamera pekende mot bakken når du skrur av linsen.

 

Når støvet først har kommet inn kommer det ikke ut før du tar det ut. Støv på bildebrikken forsvinner ikke i løse luften selv om kamera har en rensefunksjon, den flytter bare på problemet slik at du ikke ser det eller til et annet sted inne i kamera hvor det tilfeldigvis legger seg ned.

 

Til de som ikke har sett støv i sitt kamera før foreslår jeg følgende,

ta et bilde av f.eks. blå himmel på f.eks. f/22 og en lukkertid som ikke gjør at den blir over/under eksponert. Selv et helt nytt kamera vil vise noe støv.

8202153[/snapback]

 

Det er to feil i resonnementet ditt.

 

1. Støv (mesteparten ifg canon) oppstår inne i apparatet. Det er vel rett og slett småbiter fra bevegelige deler formodentligvis.

 

2. Olympus (med den eneste fungerende støvfjerningsmekanismen) flytter ikke bare rundt på støvet, men har en klebrig del som samler opp støvet. (Denne må byttes ca hvert 3. år ) Dersom du leser hele tråden så ser det altså ut som dette hjelper til med å holde søkeren støvfri også.

 

 

 

Goffen

 

 

PS

Hvordan klarte man seg før ?

Man byttet hele brikken sånn ca mellom hvert 24. bilde

DS

Lenke til kommentar
<snip>

PS

Hvordan klarte man seg før ?

Man byttet hele brikken sånn ca mellom hvert 24. bilde

DS

8202315[/snapback]

Folk hadde store støvproblemer med bruk av film. Negativer er utsatt for støv ved lagring. De fleste som har forsøkt å scanne gamle negativer kan underskrive på det. Det samme gjelder og for lysbilder, kanskje i større grad siden en del framvisere samlet støv inne i maskineriet som selvfølgelig havnet på lysbildene.

 

Nok om før i tida, da folk gikk i stuttbukser.

Den som nevnte dette med blender er forrsten inne på noe vesentlig, Kanskje en del av grunnen til at jeg har såpass små problemer med støv er at jeg oftest bruker stor blender?

 

Ikke vet jeg. Jeg vet bare at det ikke representerer noe stort problem for meg.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Den som nevnte dette med blender er forrsten inne på noe vesentlig, Kanskje en del av grunnen til at jeg har såpass små problemer med støv er at jeg oftest bruker stor blender?

 

Ikke vet jeg. Jeg vet bare at det ikke representerer noe stort problem for meg.

 

Mvh Tim Typo

8204040[/snapback]

Helt opplagt betyr blenderstørrelsen mye for om støvet gjør seg gjeldende. Jeg har merket støv på bildene fra blender 16 og mindre. Siden de fleste objektiv får dårligere skarphet fra rundt blender 12 eller mindre unngår man støvproblemet når man holder seg til de blenderne som gir skarpest bilder.

 

Velger man derimot mindre blendere for større dybdeskarphet vil støvet lettere komme til syne.

Lenke til kommentar
Du generaliserer her. For Olympus og Panasonic (som bruker Olympus sin patent) hjelper det veldig, veldig, veldig bra! Så bra at det for meg er eit argument for å kjøpe frå desse produsentane. Ahh, støvfritt liv!

Som jeg også sier i mitt tidligere innlegg: "Ut fra hvor mange kamera vi selger, og hvor mange som kommer for å kjøpe renseutstyr eller få renset kameraet, så er det et sterkt overvurdert problem. Vi selger på en vanlig dag flere speilreflekskamera, men det er sjelden vi får henvendelser så ofte som en gang i uken om renseutstyr (enten kjøp eller hjelp). Dette gjelder også før det ble vanlig med anti-støvfunksjon i enkelte kamera. "

 

Uansett, om man må bruke et minutt på å rense kameraet sitt en gang i året, er absolutt ikke et argument for å velge bort et kamera uten støvrensefunksjon. Det er sikkert i Olympus og Panasonic sitt tilfelle én av mange grunner til å velge nettopp kamera fra en av disse produsentene, men jeg synes det blir feil å velge et av disse, kun på grunn av funksjonen.

Har du forresten prøvd å ta med det et gammelt objektiv for å prøve det på et nytt hus i en fotoforretning ? Jeg har, men får beskjed om at det går ikke, for da kan man få støv på brikken...

Gå til en ordentlig fotoforretning, du. Ikke noen som leker butikk :!: Kunne vært artig å vite hvilken butikk dette var. Jeg kunne aldri i min villeste fantasi tenkt meg å nekte en kunde å prøve et eldre objektiv på en av våre utstillingsmodeller. Jeg anbefaler faktisk kunder å gjøre det, og det gjør mine kollegaer også.

Lenke til kommentar

Det er to feil i resonnementet ditt.

 

1. Støv (mesteparten ifg canon) oppstår inne i apparatet. Det er vel rett og slett småbiter fra bevegelige deler formodentligvis.

 

2. Olympus (med den eneste fungerende støvfjerningsmekanismen) flytter ikke bare rundt på støvet, men har en klebrig del som samler opp støvet. (Denne må byttes ca hvert 3. år ) Dersom du leser hele tråden så ser det altså ut som dette hjelper til med å holde søkeren støvfri også.

 

Goffen

 

1. Det var nytt for meg at Canon opplyser dette, det hadde vært artig å lest hva de skriver om det. Send over en link er du snill :). Noe støv kommer nok sikkert fra selve kamera også, men at mesteparten kommer derfra er nytt for meg. Logikken sier meg at det er mer støv utenfor kamerahuset enn inni.

 

2. Det er bra for Olympus, men hvordan virker denne da rensingen da? Er det en "pusser" eller "vifte" som skyver støvet mot den klebrige delen? Er det en klebrig del på alle 4 sider av sensoren eller bare en side? Er den klebrige saken statisk? Hva hvis du får støv som ikke går bort med støvfjerningssystemet og du må inn med renseutstyr og du da kommer bort i den klebrige delen, er det et problem? Kan denne delen byttes selv eller må det inn på service?

Lenke til kommentar

Hvis det er tilfellet så ville jeg tatt det med en liten klype salt.

Hva en eller annen reporter har tolket ut av noe som ble sagt på en eller annen pressekonferanse er vel neppe å annse som fakta.

 

Men på en annen side er det utrolig hva en pressekontakt kan få seg til å si.

Lenke til kommentar

Den nå dokumenterte ineffektive virkningen av disse støvfjerningsmekanismen kom ikke på meg som noen overraskelse. Selv om disse ikke er i stand til å riste ren en skikkelig tilstøvet sensor, kan det vel tenkes at mekanikken i kameraene kan ha en preventiv effekt for støv til å feste seg?

 

Jeg hadde på ingen måte forventet at en ristende bildebrikke skulle få vekk noe nevneverdig, men jeg spør dere, og ønsker å vite hva dere mener: La oss ta for oss Canons støvfjerningspatent, som settes i gang hver gang du slår av og på kameraet. Kan det tenkes at støvkorn som eventuelt måtte befinne seg i kameraet har større vansker for å feste seg og forbli på sensoren, når denne rister hver gang strømmen går av og på? Selv om støvet ikke forlater kamerahuset, at det med andre ord svirrer rundt i huset til det nok en gang lander på brikken, er det ikke mindre sannsynlighet av brikken vil få mindre støv hvis den stadig rister?

 

Et slik resonnement innebærer at ristingen av sensoren er kraftig nok til å oppnå en preventiv effekt. Om dette stemmer, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Spesielt interesserte kan lese denne tråden der ein Nikon-brukar spør oly-forumet "Is your sensor still clean?": http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22559170

 

Til Ostekjeks: Canon sin støvfjerningsteknologi bruker vel ikkje risting av sensoren, men eit lowpass-filter foran sensoren? Sony og Pentax prøver å utnytte bildestabilisatoren til også å riste vekk støv, altså at sjølve sensoren vibrerer. Har prøvd Pentax K10 - den gjer utslag på Richters skala når støvfjerning står på ved oppstart!

Lenke til kommentar
Har prøvd Pentax K10 - den gjer utslag på Richters skala når støvfjerning står på ved oppstart!

8226822[/snapback]

 

Det er fordi K10D i motsetning til A100 ikke rister sensoren, men slår den mot den ene ytterkanten. Dette kommenterte Pentax ingeniørene i et intervju. De hadde vært i kontakt med produsenten av bildesensoren og forhørt seg med hvor mye den tåler av slike slag og så er K10D sin mekanisme laget slik at den utsetter sensoren for G-krefter som med god margin er innenfor det den skal tåle.

 

Men den ristes ikke. Den blir slått mot en kant.

Lenke til kommentar
Og her er ein tysk "test" av støvfjerning i E-1: http://manfred-paul.de/Experimente/sensor.htm

8232469[/snapback]

Er stor forskjell i eksponeringen, slik at enkelte korn kan være utbrent på andre bildet. Ser allikevel et par støvkorn også der, men det er mildt sagt imponerende bra sammenlignet med Canon, Pentax og Sony sin "vi legger inn noe vi kaller støvfjerning og tar en tusenlapp ekstra for det".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...