Gå til innhold

Instant freeze. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener å ha lest at ølen er kjølt til under frysepunktet på kort tid og når man får kullsyren til å røre på seg, skjer det endringer til vesket og den fryser om instant.

 

Edit:

Kilde

A supercooled liquid will stay in a liquid state beyond the normal freezing point if it is pure enough and has a smooth enough container. Once disturbed, it will rapidly change into a solid.
Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Underkjølt regn er regn der vanndråpene er kaldere enn 0°C. Disse fryser straks de treffer bakken, trær, hus, biler eller lignende som også er kaldere enn 0°C. Helt reint vann kan faktisk være flytende ned til omtrent -20°C, men den minste forurensing vil føre til at vannet fryser øyeblikkelig. Underkjølt regn fører til steinhard og svært glatt is, såpass glatt og hard at selv stålkjettinger sklir på underlaget. Dette skjer av og til i Norge (jeg har selv opplevd det noen ganger), men i andre deler av verden kan resultatene bli ekstreme. Dette bildet er fra Genève i mars 2005:

 

un_un_geneva-2sm.jpg

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xHHpelJc

For å legge til et spørsmål, er det en grunn til at alle videoene som omhandler nettopp dette på YouTube benytter seg av Corona? Etter hva überGoliath fant ut av så er vel det fordi Coronaen er ren nok til at dette kan skje, eller skal det ikke ha noe å si?

Lenke til kommentar

Hmm. Et forslag:

Ølet fryser ikke før kullsyre-boblene (CO/CO2?) dannes etter han dunker flaska mot underlaget, så jeg mistenker det er noe der; f.eks at de termiske egenskapene endres når ølet "frigir" gassen ved at frysepunktet plutselig stiger og ølet fryser idet frysepunktet = ølets temperatur. :hmm:

 

Dersom vann+kullsyre (omtrent som vann+salt) har et lavere frysepunkt enn bare vann er det kanskje hold i hypotesen min. Noen som vet?

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Hmm. Et forslag:

Ølet fryser ikke før kullsyre-boblene (CO/CO2?) dannes etter han dunker flaska mot underlaget, så jeg mistenker det er noe der; f.eks at de termiske egenskapene endres når ølet "frigir" gassen ved at frysepunktet plutselig stiger og ølet fryser idet frysepunktet = ølets temperatur.  :hmm:

Altså, hvorfor dette skjer er jo allerede beskrevet i andre post så det er ikke noe å undre på :)
Lenke til kommentar
Ah, beklager, så ikke posten din men den om underkjølt regn, og følte for å uttrykke at dunkinga mot bordet og boblene tilsynelatende var essensielt for å sette igang fryseprosessen. :)

8180555[/snapback]

Kullsyreholdig drikke er ganske kjekt for slike eksperimenter med tanke på at det oppstår bobler i stort sett hele flaska når man utsetter den for et lite støt. Hvis du f.eks. har en plastpose med flytende, rent vann som holder -15 grader celsius og du trykker fingeren ned et sted på posen vil du sette igang en kjedereaksjon av isdannelse som sprer seg ut fra der hvor du satte igang prosessen. Har du en flaske med kylsyreholdig drikke vil prosessene starte fra mange forskjellige punkter med bobler, så det ser mer "instafreeze" ut.

Lenke til kommentar
Jævla stilig å se på da. Det bildet av Geneve var litt småsykt  :ohmy:

8183333[/snapback]

Har selv opplevd ganske kjipt underkjølt regn. Måtte stoppe og skrape av ruta mens man kjørte, og spyle-greia på vindusviskerne ble stoppet av is så vi måtte smelte unna litt på en bensinstasjon. Heldigvis gikk allting bra, vi har jo aldri helt ekstremt vær her i Norge, særlig ikke på innlandet. Uansett kjipt å kjøre på, underkjølt regn er ikke til å spøke med.

Lenke til kommentar

Har gjort noe liknende selv, selvfølgelig ikke planlagt. :)

 

La øl i fryseren for noen år siden for at det skulle bli kaldt fort. La merke til at noen av de kaldeste flaskene frøys idet vi åpnet dem. Noen fikk litt "slush" øverst mens en bånnfryste øyeblikkelig. Jeg kjente ikke til begrepet superkjølt den gangen så jeg gjettet på at trykkfallet når vi åpnet flaska gjorde at frysepunktet til ølen forandret seg...

Lenke til kommentar
Hmm. Et forslag:

Ølet fryser ikke før kullsyre-boblene (CO/CO2?) dannes etter han dunker flaska mot underlaget, så jeg mistenker det er noe der; f.eks at de termiske egenskapene endres når ølet "frigir" gassen ved at frysepunktet plutselig stiger og ølet fryser idet frysepunktet = ølets temperatur.  :hmm:

Altså, hvorfor dette skjer er jo allerede beskrevet i andre post så det er ikke noe å undre på :)

8179969[/snapback]

Det som er beskrevet i andre post er jo underkjølt væske, i dette tilfellet rent vann. Det står ingenting der om endring av kjemiske egenskaper som følge av endring av CO2-konsentrasjon.

 

Vi vet at rent vann har et frysepunkt på 0 grader celsius, eller 273,15 Kelvin. Endring i frysepunkt når vi løser noe opp i vannet beskrives av kf * m, der kf er frysepunktkonstanten og m er molaliteten til det oppløste stoffet. (m = mengde oppløst stoff (mol) / masse av løsning (kg) )

 

Vi vet videre at løseligheten til CO2 ved 273,15K er 3,35 gram gass pr. kilogram vann, ved én atmosfæres trykk. Så vidt jeg kunne se var flasken åpnet, og dermed vil én atmosfære være et godt trykkestimat.

 

CO2 har en molvekt på 44 gram / mol. 3,35 gram / (44 gram/mol) = 0,076 mol

0,076 mol / 1 kg = 0,076m. (molalitet)

 

kf for vann er 1,86 (K * kg / mol)

 

1,86 (K * kg / mol) * 0,076 (mol / kg) = 0,14K

 

Altså vil frysepunktet til rent vann være 0,14 K = 0,14 grader Celsius høyere enn frysepunktet til vann mettet med CO2. Nå skal det sies at vannet nok ikke er mettet med CO2, og man får ikke drevet ut all CO2en ved enkel dunking på bordet, men en differanse i frysetemperatur kan man stadig få, om en enn liten.

 

 

 

Jeg tror personlig det er underkjøling som er fenomenet vi ser her, men man skal ikke ignorere andre muligheter bare fordi de er mindre sannsynlige.

Lenke til kommentar

Ha! Zlatzman to my rescue!

Bare synd forskjellene i frysepunktet er mer eller mindre neglisjerbart for væske med og uten CO2.

Men kan det være en mulighet at CO2-boblene som dannes i væska når flaske dunkes mot bordet gir en mekanisk prosess som lettere kan danne iskrystaller (og dermed bli til is)?

 

Hvis du f.eks. har en plastpose med flytende, rent vann som holder -15 grader celsius og du trykker fingeren ned et sted på posen vil du sette igang en kjedereaksjon av isdannelse som sprer seg ut fra der hvor du satte igang prosessen.

8180621[/snapback]

Adam i Mythbusters forklarte noe lignende som en 'nuklasjonsprosess' eller hva han kalte det, hvor ujevnheter i en overflate tillater dannelsen av gassbobler.

 

Greit nok av væska er underkjølt. Men den er jo både underkjølt og flytende inntil de klinker flaska mot bordet og det tilsynelatende frigjøres CO2.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...