Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan gå frem under en forlovelse?


Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Gjest Guest

Hei. Som dere alle vet så er forlovelse en avtale mellom to parter om at man skal gifte seg i nermeste fremtid.

 

Så er det slik at jeg har hørt mange versjoner om hvordan man gjør det.

Hvis man har vert i sammen i to år. Å plustelig dama sier: Jeg vil gifte deg med deg.

 

Da har hun lagt ut kortene sine og hvis du vil det samme så må du jo dekke opp for forlovelsen.

 

Det jeg hørte for mange år siden var at forlovelsen skulle komme som en overalskelse? Hvordan skal det gå? Når vi må inn til en gullsmed å måle fingen og velge ring?

 

Skal vi kjøpe ringen først å velge en dato, og på den datoen så forlover vi oss? (Da vet hun det jo) Eller skal det være en overaskelse slik at jeg må fri med en tule ring og kjøpe ring etterpå?

 

Hva er rett? Hva er galt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange planlegger det, men det beste er nok at gutten overrasker henne..

 

Jeg fant ut ringstørrelsen hennes var samme som lillefingeren min, en gang jeg prøvet en av ringene hennes for moro skyld.. Dermed kunne jeg bestille rett størrelse.. Det var også en fri tilpassing i prisen for ringen..

 

Dermed kunne jeg overraske henne en romantisk aften..

 

(En tidligere kamerat av meg hadde gjemt ringen under forhuden, ved en "passende" anledning.....)

 

:cool:

Lenke til kommentar

Stemmer det med at det er best å overraske henne.

mens hun sover kan du jo ta en bit hyssing å måle tykkelsen på fingeren hennes. dette hjelper veldig når du skal handle ring.

 

Lykke til :)

 

En tidligere kamerat av meg hadde gjemt ringen under forhuden, ved en "passende" anledning.....)

 

:cool:

8176199[/snapback]

 

Hva sa dama ? kan tenke meg hun fikk største wtf fjeset noen sinne! :eek:

hvis ikke dama også hadde passe syk humor da.

Lenke til kommentar

Det er vel igrunnen opp til den enkelte hvordan man velger å gjøre det. Så vidt jeg har frstått er den gamle norske tradisjonen at man velger seg ut et par ringer som man bærer fra forlovelsen og livet ut.

 

Var ihvertfall det konepone og jeg gjorde: Først snakket vi en god del om saken, så fridde jeg og påfølgende lørdag gikk vi til en gullsmed sammen. Veldig romantisk og veldig koselig. Anbefales! :love:

 

Forøvrig er det vanlig å bestille ringene ferdig med gravering fra fabrikk, ihvertfall "vanlige" gullringer. I våre står det "Din [navn] [forlovelsesdato] [bryllupsdato]" (vi leverte inn ringene etter vi giftet oss og fikk risset inn bryllupsdatoen også).

 

Egentlig hadde vi vel tenkt å kjøpe nye ringer når vi giftet oss, men vi hadde begrenset med kronasje, og ingen av oss hadde egentlig lyst til å slutte å gå med de gamle ringene. ;)

Lenke til kommentar
Det er vel igrunnen opp til den enkelte hvordan man velger å gjøre det. Så vidt jeg har frstått er den gamle norske tradisjonen at man velger seg ut et par ringer som man bærer fra forlovelsen og livet ut.

 

Var ihvertfall det konepone og jeg gjorde: Først snakket vi en god del om saken, så fridde jeg og påfølgende lørdag gikk vi til en gullsmed sammen. Veldig romantisk og veldig koselig. Anbefales!  :love:

 

Forøvrig er det vanlig å bestille ringene ferdig med gravering fra fabrikk, ihvertfall "vanlige" gullringer. I våre står det "Din [navn] [forlovelsesdato] [bryllupsdato]" (vi leverte inn ringene etter vi giftet oss og fikk risset inn bryllupsdatoen også).

 

Egentlig hadde vi vel tenkt å kjøpe nye ringer når vi giftet oss, men vi hadde begrenset med kronasje, og ingen av oss hadde egentlig lyst til å slutte å gå med de gamle ringene. ;)

8176757[/snapback]

 

Så koselig :love:

Endret av Meflee
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må jo bare fortelle om nyttårsaften i 2002 da jeg skulle be min tilkommende om hun ville gifte seg med meg...

 

Av alle ting ble det så stress med å komme seg til den festen vi skulle på, at jeg glemte å ta med ringene... :ohmy::ohmy::ohmy:

 

Det hele gikk greit da jeg fikk en god venn til å kjøre innom og hente ringene... svigermor kikka litt rart på at han gikk rett inn på rommet til min kjære og bare fiska tak i eska og storma rett ut igjen... :D

 

Vel, jeg fikk ringene og fikk spurt min kjære om hun ville gifte seg med meg... og sommeren 2008 blir vi mann og kone... :love::love:

 

Dere kan tro jeg var stressa når jeg fant ut at ringene lå igjen i skuffen.... får høre det titt og ofte ;) Og min gode venn som redda kvelden skal være forlover...

Lenke til kommentar

Det jeg har funnet ut..

 

I USA er det normalt med en forlovelsesring, og en giftering.

I England/Norge blir det gjort slik at forlovelsesringen skal være på høyre side, men bli flyttet til venstre (samme side som hjertet), ved eventuelt inngått giftemål..

 

Men svarene varierer mye alt etter som..

Lenke til kommentar

Jeg er glad for at det er lenge til jeg skal fri til noen, det der virker jo mer stress en romantisk. Verste av alt er at i følge dfenne tråden bytter hjertet side etter hvilken hånd en har ringen på, skummelt.

 

Frir man med en ring, også går man til gullsmeden og kjøper to nye ringer (en til hver), før man gifter seg og kjøper enda to ringer? Da har jo plutselig damen 3 ringer, og til sammen har man kjøpt 5 ringer...aah, og jeg som ikke liker å gå med ring, da.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Da har jeg tatt feil, og mente at forlovelsesringen skal være på høyre side (samme som hjertet), og så bli flyttet til venstre ved giftemål :)

 

Men det kommer helt an på hvem jeg spør..

 

Hadde vært ok, å hatt en onlineprest å spurt! ;)

8312267[/snapback]

Det er vanligst å bruke begge på høyre her i Norge.

 

Og det fins folk å spør; ;)

 

"Spørsmål fra Ann Kristin:

Hvilken hånd skal forlovelsesringen sitte på? Bytter vi hånd når vi gifter oss?

Svar:

Etter norsk tradisjon skal forlovelsesringen sitte på høyre ringfinger. Forlovelsesringen brukes deretter som giftering som fortsatt bæres på høyre ringfinger."

 

http://www.bryllupsweb.no/svar_forlovelse.html

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...