Gå til innhold

Den norske skole


Anbefalte innlegg

Er du fornøyd med utdanninga du får eller mener du at lærerne er noen inkompetente idioter? Mange hevder at den norske skole kan bli forbedret; det finnes for mange skoletapere (elever som sliter, og som ikke blir tatt hensyn til eller får hjelp) og mange klager på lærere som ikke har noe som helst å gjøre på en skole. Hva synes du?

 

Ifølge denne artikkelen har vi noe å lære av Finland som hylles som det beste utdanningslandet i verden.

 

Hva synes du?

Endret av Sidious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg ikke hatt noe å klage på så langt. Saken er den at jeg går på allmennfag (siste året) i Finland. Jeg har studert hovedsaklig på engelsk (tar avsluttende eksamen på finsk) så jeg har egentlig ingen formening. ;) Jeg har bare gått grunnskole i Norge. Interessert i å høre hva andre har å si dog.

Lenke til kommentar
Personlig har jeg ikke hatt noe å klage på så langt. Saken er den at jeg går på allmennfag (siste året) i Finland. Jeg har studert hovedsaklig på engelsk (tar avsluttende eksamen på finsk) så jeg har egentlig ingen formening. ;) Jeg har bare gått grunnskole i Norge. Interessert i å høre hva andre har å si dog.

8165938[/snapback]

Leste bloggen din og så det. Mener nemlig at det er stor forskjell på alt fra grunnskole til ungdomskole til vgs til høyskole. Personlig mener jeg at det ofte virker som feil lærere lærer feil bort feil fag på ungdomskolen. Alt for ofte har man lærere som kanskje aldr har hatt faget men pga pengeproblemer på skolen må man omrokkere mye.

 

På vgs er dette ett mindre problem da flere er mer spesialiserte. Men man sliter ennå med mange gamle, trangsynte lærere. :)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Jeg er i kullet av dem som følger Kunnskapsløftet i videregående skole. Slik som ting har vært for oss så langt, opplever vi å bli behandlet som forsøkskaniner. Selvsagt er det bare slik det må bli, i og med Kunnskapsløftet aldri har blitt brukt på videregående skoler før. Imidlertidig syns jeg at lærerne har fått alt for lite informasjon om de nye reformene. (Eller er det lærerne som er dårlig å formidle?)

 

En uke før vi skulle velge programområder og også en framtid, sto vi der som spørsmålstegn. Vi hadde fått utdelt et blokkskjema hvor fagene vi kunne velge mellom var satt opp. Vi fikk litt informasjon om hvert fag, men alt var fortsatt usikkert. Når vi spurte læreren om spørsmål var de ikke i stand til å kunne svare oss. Det ble hui i hast for de aller fleste, og en del har allerede begynt å angre på valget sitt, fordi de siden har fått den informasjonen de gjerne skulle hatt på forhånd.

 

Jeg forstår at noe blir usikkert i det en ny reform tas i bruk, men ærlig talt. Det burde virkelig ha blitt informert MYE mer om alt denne nye reformen innebar og hvilke fag som var lurt å kombinere osv.

 

Jeg er fornøyd med hva Kunnskapsløftet inneholder, men måten det har blitt utført på (Iallefall på Fagerlia Vgs) er skammelig.

Sløvt av hvem det nå er som har ansvaret for å formidle informasjon til oss!

Lenke til kommentar

Jeg mener ofte, når du kommer med det scenarioet der at også dere kanskje ikke gjorde en god nok jobb. Det er veldig ofte veldig enkelt å legge skyld på lærerne når det kommer til en sånn forandring. Men det er også viktig at elevene er med på det.

 

Feks er det viktig at hvis man ikke får nok informasjon ikke tar ett valg før man feks har rådført seg med feks rådgiver, eller nettet, eller Fylkeskommunen. Istedenfor å sitte å vente på alt, og så skylde på lærerne. Sånn er det litt for ofte. ;)

 

Poenget mitt er at det ikke alltid er lærerne sin skyld, men faktisk også elevene.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det være elevene sin skyld at informasjonen ang. det nye kunnskapsløftet faktisk har sugd balle? Ikke er det elevene sin feil, ikke er det lærerene sin feil, men de som sitter høyere oppe.

 

Mener selv at den norske skole har ett par svin, ute på tur i skogen når det gjelder grunnskolen. Kvaliteten på lærerene der, er urovekkende. Kompetansen? Pfft, 'hva faen er kompetanse?', kan man si.

 

Desto lenger vekke og issolert du bor, desto større er sjangsen for at du får en meget inkompotent lærer. Kravene for å bli lærer er alt for snille, du trenger what? Litt over 3i snitt for å bli lærer nå, DET er skremmende! Desto lavere snitt du har, desto verre er det å få jobb, noe som tilsier at du ikke akkurat blir ansatt på en skole mindt i Oslos sentrum, ergo søker de seg vekk til lettere, mer bortgjemte jobber.

 

Noe man uten tvil kan tro om de lærerene jeg har hatt opp gjennom årene. De hadde aldri bestått dagens lærer kurs, ikke en gang med de lave kravene.

Lenke til kommentar

Definerte meg selv feil når jeg sa det var elevene sin skyld. Mener også at de øvre "makter" burde informert bedre. Feks med ett eget skriv/brosjyre som kunne sendes hjem med alle elever i hele Norge. Dette ville hjulpet mye. Nå har de jo kommet med utdanning.no dog men..

 

Men mener allerede at elevene ikke kan sitte og vente på at noe skal skje, istedenfor ta ansvar for egen oppvekst.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Hvordan er det med eksamenssystemet på norsk videregående nå om dagen? Jeg vet at enkelte fag er obligatoriske (norsk f.eks), men spilles det "lotto" om hva den enkelte elev skal opp i? Synes å ha hørt noe sånt. Det er i så fall idiotisk.

8170310[/snapback]

Jess. Slik er det. I fjor kom 1 av 12 klasser på GK på skolen vår opp i eksamen. Og det var min klasse. Komm opp i engelsk, mens noen andre i matte..

Lenke til kommentar

Det synes jeg er idiotisk. Stakkars de som ikke kan matte eller annet fag de ufrivillig må gjøre. Et sånt system som de har i Finland er fint, synes jeg. Her MÅ man opp i eksamen i finsk, et annet språk (vanligvis engelsk eller svensk) og to andre fag, hvor et må være et realfag eller matte. Sånn slipper man iallfall å gjøre fag man absolutt ikke kan eller har lyst å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg er i kullet av dem som følger Kunnskapsløftet i videregående skole. Slik som ting har vært for oss så langt, opplever vi å bli behandlet som forsøkskaniner.

 

Samme her. Fikk beskjed i dag om at mattekarakteren for i år står som standpunkt, selv om jeg skal ha matte i både andre og tredjeklasse. Gidder ikke nevne alt, men det har vært mye tull og rot. Eneste positivet jeg har merka så langt er at vi har lærerbøker som er rimelig oppdaterte.

 

Høres bra ut slik det er i Finland. Vi har ikke fått noen beskjed om hvordan det blir med eksamen. Tror ikke lærerne vet noe heller.

Lenke til kommentar

grunnskolen (den hovedsaklige forskjellen mellom barne og ungdomskolen er karakterene) trenger seriøst oppryddning i krl faget, faget er 75% kristendom.Om et halvt år er jeg nødt til å ta religionslære hvis jeg vil ha generell studiekompetanse...

dette føler jeg ikke at jeg trenger, da dette faget er visstnok enda mer sentrert rundt kristendommen enn krl.

 

(dette har vel ogå god relevanse til propaganda tråden?)

 

dessuten er mattematikknivået patetisk. Barneskolelærere som vil ha alt militant korrekt, og grunnskolelærere som ikke forklarer hva X er og media-propaganda om at mattemattikk er umuligt skaper slik en horribel og meningsløs mattefrykt. De som stryker eller får 2 på grunnkurs blir som regel å stryke på andreåret også så ay den nye læreplanen tvinger ett år til med matte før mattefrykten er oppløst gjør bare saken verre og kaster bort horribelt med tid for både lærer og elev (og desutten gjennomsnittskarakter for eleven, som bare har ett år uten obligatorisk matte på seg å ta det som privatisk, rette opp feilene og bestå)

 

Dessuten er Norskfaget patetisk. Greit at det er viktig for nasjonalfølelsen å lære om ibsen, ivar åsen, petter dass og bjørnstjerne bjørnson. Men det at vi skal lære det PÅ NYTT i videregående, da man nærmest ble tvunget til å kunne alt om dem utenatt på grunnskolen, er meningsløst. For ikke å snakke om islendingesagaen... hallooo, dette er NORSK, så dere lærer oss islendingesagaen og deler av ISLAND-norrønt? jeg vil heller lære viking-runene våre! (noe jeg faktisk har gjort, i stedet for å sove i timene, kanske artigt å skrive innleveringer på runeskrift for å teste norsklærerens faktiske kunnskaper). Dessuten har jeg oppdaget at det går igjen i norsklærere å være militante lekse-utdelere av lekser som du må gjøre på fritida di (eller i disse patetiske studie øktene)

 

Når det gjelder engelsk er faget vidunderligt på grunnskolen (og jeg liker vanligvis ikke språkfag, gjennsomsnittskarakter 3 i dem), men på videregående er det straks rent om USAs og storbritanias kultur og (til en patetisk grad) historie. Da det ikke handlet noe om engelsk, men i stedet om historie og kultur, og dessuten det at prøvene krevde mer mekanikk enn kreativitet, fallt jeg fra en sekser i faget til en firer på ett år.

 

Fremmedspråkene er det greit nok at man skal/trenger å kan kunne. Men overgangen fra grunnskolens fransk til b-språk fransk ver ekstrem, bare hardt arbeid og en god ordbok holdt meg fra å gå ned mer enn en karakter da kravene var allerede første dagen nesten å kunne språket flytende for å få gode karakterer. Dessuten får jeg ikke noen undervisningalternativer i det språket jeg faktisk trenger i framtida mi, Japansk.

 

Og så var det kjemi. Helt greit fag, men hysteriskt lett på førsteåret, og skal vistnok bli det vanskeligste faget du kan ha i videregående skole på vk2. SYnes heller vk1 kjemi kunne vært litt vanskeligere, eller hatt et alternativt kjemikurs for de som vil ta det på vk2 (du skal selvfølgelig ikke være nødt til å velge før du har bestemt deg for om du liker faget). Ellers drittskøy fag, ihvertfall så lenge man har en små-eksentrisk eller bare morsom lærer.

 

Fysikk er vinneren første termin. Helt greit fag, lett å holde følge, drittgreie oppgaver og stoff. Selv om læreren er døvere enn en sovende zombie er femmern enkelt. Men så begynner andre termin, nå er jeg rett og slett lei. det er samme skiten hele tida, "git ved denne formelen, regn ut bla bla", rett og slett det at jeg ikke gidder å jobbe mye lenger fikk jeg en firer i stedet for sekser på forrige prøve.

 

Eldre historie er også ett irriterende fag. Stoffet er drittinteresant, og lærerne er faktisk som oftest morsom (hvis du har en kjedelig en, send søknad om å skifte lærer! slikt bør være forbudt!), kravene om hvor mye du skal kunne huske er greie men de gradene du må kunne fatte og forstå holder en historienerds sønn som meg på en treer!

 

Samfunnslære er mye det samme som eldre historie, men lettere prøver og mer sjanse for å være aktiv i timene og få karakter ved det.

 

mer har jeg ikke å si.

Lenke til kommentar
Det synes jeg er idiotisk. Stakkars de som ikke kan matte eller annet fag de ufrivillig må gjøre. Et sånt system som de har i Finland er fint, synes jeg. Her MÅ man opp i eksamen i finsk, et  annet språk (vanligvis engelsk eller svensk) og to andre fag, hvor et må være et realfag eller matte. Sånn slipper man iallfall å gjøre fag man absolutt ikke kan eller har lyst å gjøre.

8171453[/snapback]

 

Basert på allmenn påbygging/media VK2: Dersom man skal ha generell studiekompetanse man opp i Norsk skriftlig x2, og ett av fire andre fag muntlig (matte, nyere historie, naturfag norsk) på slutten av tredjeåret. Man trekker hvilket fag man skal komme opp i, ikke om man skal opp. Eksamenslotteriet foregår stort sett på GK og VK1, hvor enkelte klasser eller grupper av elever trekkes til forskjellige fag. Trekningene foregår på landsbasis, derfor finnes det også skoler der ingen kommer opp i noe. På tredjeåret har man fremdeles muligheten til å komme opp i et ekstra skriftlig fag (og siden jeg går media VK2 har jeg en obligatorisk eksamen i det også); dette er det eneste avsluttende som følger lotteriprinsippet.

 

Altså er det ikke slik at andre eksamener enn den i norsk er "mulige". Man er garantert en muntlig eksamen, man bare vet ikke i hvilket fag.

Lenke til kommentar
Jeg er i kullet av dem som følger Kunnskapsløftet i videregående skole. Slik som ting har vært for oss så langt, opplever vi å bli behandlet som forsøkskaniner.

 

Samme her. Fikk beskjed i dag om at mattekarakteren for i år står som standpunkt, selv om jeg skal ha matte i både andre og tredjeklasse. Gidder ikke nevne alt, men det har vært mye tull og rot. Eneste positivet jeg har merka så langt er at vi har lærerbøker som er rimelig oppdaterte.

 

Høres bra ut slik det er i Finland. Vi har ikke fått noen beskjed om hvordan det blir med eksamen. Tror ikke lærerne vet noe heller.

8171823[/snapback]

Hva trodde du om matta? Det er jo tre totalt forskjellige fag, og basisgrupper. Selvfølgelig får man forskjellige karakterer. Uansett så skal du ha gjort ditt beste uansett så er vell ikke noe problem. Samme er det hvis du har naturfag og biologi.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det som går igjen i denne tråden er klaging på faktorer som ingen av dere kan gjøre så mye med (idiotiske systemer/lærere/fag osv). Hva med egen innstilling?

Hva med ansvaret for egen læring? Blir det bedre av syting? Har dere kanskje litt mere å gå på selv osvosvosv. Dere er forøvrig hjertelig velkommen til å besøke "snylte-tråden" via snarveien i sign. :thumbup:

Der kan vi jo snakke litt om studieteknikk, arbeidsmoral, effekt og ansvarlighet. :thumbup:

Lenke til kommentar

For en artikkel om den norske skolen kan jeg anbefale Helge Ole Bergesen sin artikkel "Kampen om kunnskapsskolen" i Samtiden nr. 4 2006. I den kommer det frem b.la at

 

dagens fjerdeklassinger i matematikk ligger omtrent et halvt år etter det tredjeklassingene gjorde i 1995, på tross av ett år mer skolegang. På samme måte ligger dagens åttendeklassinger (som går i sitt sjuende skoleår) omtrent et helt år etter sjuendeklassingene i 1995.
dette fra Grønmo mfl.2004 s. 209.

 

Det samme gjelder lesenivået. Flere har lese- og skrivevansker i dag enn i 1995. Med andre ord blir den norske skolen dårligere og dårligere. Skulle likt å se den offentlige skolen og den private skolen satt opp mot hverandre. Sistnevnte hadde nok vunnet, og norske politikere hadde fått en dolk i hjertet.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke så rart at skolen blir dårligere, fordi de nye lærekreftene som kommer til er rett og slett dårligere enn lærere av den gamle skolen.

Jeg burde sikkert ikke bli overrasket når universitetsutsendingene på skolen vår fortalte at man trenger 3 i snitt og iallefall 3 i matte og norsk for å kunne ta lærerutdanning, men jeg blir det likevel. Skal generasjonen etter oss undervises i norsk og matte av folk som så vidt stod i fagene selv? Allerede i dag undervises barn av folk som tror det er 60 centimeter i en meter.

Hele skolesystemet står overfor en kjempemessig utfordring - å få noe til å fungere i det hele tatt om ti år, når alle de lærerene som nå begynner å bli grå i håret går av med pensjon.

Lenke til kommentar

Barneskolen, har jeg ikkeno å si på, siden det er så lenge siden. bortsett fra salmene, bordbønnene og slikt.

 

Ungdommskolen:

Forbanna lærere. Etter to år med klaging, greide vi å bli kvitt en udugelig lærer. Lærere må lære å prate sammen, slik at du ikke får 30 prøver på en dag.

Du har også ingen valg på u-skolen når det er noe som skjer, du skal, enten du vil eller ikke.

Læreren har alltid riktig (noen lærere da).

kollektiv avstraffelse

anmerkning for hver minste lille filleting.

 

Videregående:

Du har frihet til å velge hva slags linje du vil gå.

Lærere hører mere på elevene, men ikke ledelsen(?)

Lærere kan være like vrange som på u-skolen.

 

 

så har jeg ikke gått mere.

men sånn kort sagt så kan jeg si at u-skolen var "tvang". Ikke bare fordi jeg måtte gå på skolen, men fordi en ikke fikk lov til å ha en finger med i spillet, som du har på vgs...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...