Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp til identifisering av forfedre og slekt


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har fått i oppdrag fra mammaen min å finne ut mer info om min tippoldefar, tippoldemor, tipptippopdefar og tipptippoldemor, og lurer derfor på tips til hvem/hvor/hva slik info kan bli funnet.

I teorien trodde jeg at jeg hadde nok informasjon til å relativt lett finne disse personene, men i praksis går ikke ting helt på skinner.

 

Dette er hva jeg vet :

 

Tipptippoldefar : Fornavn, Etternavn, Fødselsår, Fødselsfylke, sannsynlig fødselskommune

Desverre er han født i 1920 mens kirkebøkene for hans mest sannsynlige prestegjeld går fra 1926 og utover.

 

Tipptippoldemor : Ingen data

 

Tippoldefar : Fornavn, Etternavn, Fødselsår, Fødselskommune, Dødsår, Dødskommune, helt navn eller initialer til fem barn

 

Jeg har brukt kirkebøkene i digitalarkivet for å lete, men for tippoldefar er det et hull i oppføringen i en av to prestegjeld for akkurat det året han er født og han finnes ikke i det andre, og tipptippoldefar er som nevnt eldre enn første oppføring i sitt gjeld.

 

Jeg har også brukt gårdsmatrikkelen for 1886 til å identifisere kommune og folketellinger ved universitetet i Tromsø for å finne info. Merkelig nok finner jeg ingen med rett etternavn i 1865 tellingen, men bare i 1900.

----------

 

Har du noen andre gode søkekilder, kirkebokkilder, slektsforskingskilder generelt eller tips til meg? Er det noen som vet i hviken alder en person født i Stavanger i 1856 ville blitt døpt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen vidar her nei.

 

Min oldefar het Lars Fjeldsaa (byttet senere navn til Lars Larsen), min tippoldefar het Lars Joacim Fjeldsaa (staving ukjent) og min tipptippoldefar het Lars Fjeldsaa. Ingen gullstjerne til den som kan tippe fornavnet mitt. :)

 

Lars Fjeldsaa kommer fra gården Fjeldsaa i Vest-Agder (født 1920), Lars Joacim ble født i Stavanger i 1956. Lars Fjeldsaa ble født i 1882 i Stavanger.

 

Så vidt jeg vet er min tipptippoldefar den første med det etternavnet, så de få som har brukt det navnet er direkte etterkommere av han.

Lenke til kommentar

oki, skal sjekke ut litt...

 

Vidar var den eneste som ble født 12 April 1984 i haugesund, var derfor jeg "tippet" vidar...

 

edit:

fant en del personer på fjeldsaa, men ingenting som var spesiellt gammelt...

 

Det tidligste var fra 1952 :(

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hei, beklager for sent svar, det at den nye forumversjonen ikke viser tråder i "Mine Innlegg" som du ikke har svart i på to måneder som default glemmer jeg hele tiden og får ofte ikke med meg eldre tråder.

 

Som flere har kommentert skal selvsagt alle årstallene jeg har nevnt være 18xx og ikke 19xx, men jeg regner med at de fleste har kommet frem til det samme.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Finn ut hvem som er tremeningene dine eller firmening og snakk med dem? Kanskje de sitter på gamle bilder, eller informasjon?

 

Det var hvertfall sånn vi fikk til et slektstreff, da nesten hele familien fortalte hva de viste og viste frem bilder :)

 

hvordan finner man ut hvem tremeningene er ?

Lenke til kommentar
Finn ut hvem som er tremeningene dine eller firmening og snakk med dem? Kanskje de sitter på gamle bilder, eller informasjon?

 

Det var hvertfall sånn vi fikk til et slektstreff, da nesten hele familien fortalte hva de viste og viste frem bilder :)

 

hvordan finner man ut hvem tremeningene er ?

Edit.. det ble litt feil: Ta kontakt med dine foreldre og finn ut hvem som er deres fettere og kusiner. Barna deres igjen er dine tremeninger..

Endret av granny
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...