Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin slår seg av ved spilling,starter ikke igjen


Anbefalte innlegg

For ca 1mnd tid siden hjalp jeg en person med å bygge denne maskinen.

 

Nå har det dukket opp et stort problem som ingen jeg har snakket med klarer å tenke seg til mulige feil.

 

Det hele startet med at eieren av maskinen sitter fornøyd å spiller i 1mnd tid. Deretter oppleverer han at maskinen, gjentatte ganger, bare slår seg av uten noen åpenbare grunn. Uten store problemer kunne han manuelt starte maskinen igjen og fortsette å spille over lengere perioder.

 

For noen dager siden slo maskina seg igjen av, men denne gangen ville den ikke starte igjen.

 

Når det sies at "maskinen ikke startet" så vil det si:

Man trykker på start knappen, men det kommer ingen lys på i fronten av kabinettet, viftetene i maskina rører så vidt på seg før de stopper (kanskje i 1 sek)

 

Prøvde litt kjapp feilsøking på maskina:

Frakoblet skjermkort(pci-e), hardisker,cdrom, minne i tur og orden for å se om maskina viste tegn til liv, uten hell.

 

Deretter ble psu frakoblet og bios ble restatt. Deretter ble minne og psu satt tilbake i maskinen. DA startet maskina plutselig (fikk opp bios på det integrert skjermkort). Klarte å sjekke temperaturer som så greie ut:

ca 45 på cpu

ca 40 på chipset

 

Maskina ble slått av igjen, alle delene ble satt tilbake(skjermkort, harddisk, cdrom ..) og alt så ut til å fungere igjen. Etter 2 timer med spilling skjer det samme. Maskinen slår seg av og nekter å starte. Denne gangen spilte personen WoW, de andre gangene har han spilt CS.

 

Jeg vet at det er vanlig at maskinen oppfører seg lignende ved "termal events". Altså at temperaturen på for eks prosessoren blir så høy at maskina slår seg av for å hindre at maskinvaren tar skade. Men ved slike hendelse på burde vel maskina starte etter for eks 1 døgn med "hvile" (det skjer ikke i dette tilfellet).

 

Jeg er ganske blank på hva som kan være årsak/løsning på dette problemet. Noen som kan dele erfaringer/tanker om mulig løsning/feilsøking-metoder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kanskje PSUen er ikke helt stabil. ellers så ser pcen veldig god ut...har du prøvd med en annen PSU som er over 500W?

 

Har du sjekket absolutt alle kabler?

- pinså som skal sitte i hovedkortet

- strømkabelen for CPUen og resten av alle andre strømkablene

- ide

- sjekk at skjermkortet er godt i og alt e koblet riktig til..

- sjekk også om rammen sitter godt nedi hket

 

Hvis ikke det hjelper så kunne du prøvd MemTest, sjekke om rammen er stabil.

Endret av mesha
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på hva det var/er som er feil med maskina. Maskina ville som sagt ikke starte (eieren prøvde å starte den daglig). Da jeg fikk den inn i huset, var det bare å sette i strømkabelen og starte maskina. Spilte ganske mange timer WoW og CS på den uten at det oppstod noen problem.

 

Endringer:

Satte spenningen på minne manuelt til det høyeste som var støttet av hovedkortet (5, 5, 5, 18@1,95V), litt dumt da minnet støtter 4, 4, 4, 12@2,1V. Fikk en blåskjerm da jeg testet 4, 4, 4, 12@1,95V (husker ikke feilmeldingen, men et googlle søk viste at det mest sannsynlig var snakk om minnefeil).

 

Problem:

Fikk en blåskjerm under flashing av bios (fra windows, med asus updater). Ble litt knoting for å få bios på plass igjen (fikk "reflashet" via bios og minnepenn)

 

Testing:

-Kjørte testprogram for minne (fra intel sine sider) i 12timer

-Kjørte nvidia (ntune) "system stabilitets" test i 12timer

-Kjørte flere tunge 3d programmer over en lengere periode

 

Tempraturen på gpu kom aldri over 75 grader, cpu kom aldri over 60 grader.

(Brukte speedfan, everest free, asus pc probe 2 for å lese av temperaturen)

 

 

Nå har eieren fått tilbake maskina og brukt den en del uten problemer. Spørs om det kanskje kunne vært dårlig kontakt et eller annet sted, eller at det har vært en kortslutning (metall bit ellerno) som mystisk har "forsvunnet" da maskina ble flyttet.

 

(kanskje forgreneren hadde sånn av og på knapp som han tilfeldig vis kom borti flere ganger på en uke :dribble: )

 

Noen andre som har oppleve lignende ting? Altså at maskinen ikke viser serlig tegn til liv på flere dager, for så å ikke vise tegn til problemer .. Snodige greier

 

Får håpe at problemet ikke dukker opp igjen ("krysse fingrene")

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...