Gå til innhold

Div. lurefundigheter ved Linux

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ymse ting ved Linux jeg lurer på. Bruker som så mange andre Ubuntu, men hva jeg ender opp med får tiden vise. Snuser innom forumet her og spør litt i hytt og gevær men skal prøve å samle spørsmålene mine litt:

1. Erstatning for Adobe Premiere

Trenger et videoredigeringsprogram helst i noenlunde samme bås som Adobe Premiere. Hva kan brukes her? Fant et som het Kino, men er usikker på om dette er godt nok. Kan man ta opp video direkete fra DV-kameraer med dette?

2. Bruk av ssh

Har skjønt at man vha ssh kan kjøre programmer på en annen maskin. Vil all ressursbruk foregå da på tjenermaskinen? Altså om man kjører et 3D-program så vil det rendre på skjermkortet på tjeneren og ikke på klienten?

3. Konvertere fra NTFS til ext3

Er dette mulig uten datatap? Evt. til et annet Linux-kompatibelt filsystem

4. Home-folderen/ -partisjonen

Inneholder denne kun hjemmeområdet eller også brukerdata/ -innstillinger? Tenker på i forbindelse med reinstallering av OS f.eks.

5. Semi-profft lydkort

Har et M-Audio Firewire Audiophile lydkort som jeg gjerne skulle ha brukt. Finner ingen drivere for Linux på sidene til M-Audio, men er det mulig å bruke drivere gjennom f.eks Wine? Eller det finnes det noen andre semi-proffe lydkort har driverstøtte for Linux?

Jeg har sikkert flere spørsmål etterhvert og takker om noen kan bidra litt her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Kan lite om videoredigering i linux men du kan sjekke ut cinelerra.

2. Har ikke peiling.

3. Anbefaler at du tar en titt på ntfs driveren "ntfs-3g".

4. Ja, home folderen lagrer alle personlige innstillinger, /etc lagrer alle instillingene for hele systemet, /boot kan lagre noen instillinger som er kritis for at systemet id et hele tatt skal bootes.

5. Alsa som er lyd arkitekturen for linuxs hjemmeside ser ut til å være nede, så har ikke hatt mulighet til å sjekke dette ut.

Skrevet (endret)
Har ymse ting ved Linux jeg lurer på. Bruker som så mange andre Ubuntu, men hva jeg ender opp med får tiden vise. Snuser innom forumet her og spør litt i hytt og gevær men skal prøve å samle spørsmålene mine litt:

1. Erstatning for Adobe Premiere

Trenger et videoredigeringsprogram helst i noenlunde samme bås som Adobe Premiere. Hva kan brukes her? Fant et som het Kino, men er usikker på om dette er godt nok. Kan man ta opp video direkete fra DV-kameraer med dette?

2. Bruk av ssh

Har skjønt at man vha ssh kan kjøre programmer på en annen maskin. Vil all ressursbruk foregå da på tjenermaskinen? Altså om man kjører et 3D-program så vil det rendre på skjermkortet på tjeneren og ikke på klienten?

3. Konvertere fra NTFS til ext3

Er dette mulig uten datatap? Evt. til et annet Linux-kompatibelt filsystem

4. Home-folderen/ -partisjonen

Inneholder denne kun hjemmeområdet eller også brukerdata/ -innstillinger? Tenker på i forbindelse med reinstallering av OS f.eks.

5. Semi-profft lydkort

Har et M-Audio Firewire Audiophile lydkort som jeg gjerne skulle ha brukt. Finner ingen drivere for Linux på sidene til M-Audio, men er det mulig å bruke drivere gjennom f.eks Wine? Eller det finnes det noen andre semi-proffe lydkort har driverstøtte for Linux?

Jeg har sikkert flere spørsmål etterhvert og takker om noen kan bidra litt her :)

8148913[/snapback]

Hei

Jeg er ny på Linux selv, men tar sjansen på å svare - erfarne brukere vil sikkert rette hvis jeg skriver noe feil.

1.

Dette er siden for deg: http://en.wikibooks.org/wiki/Movie_Making_...film_production

Her finner du masse info, samt oversikt over programmer for Linux som gjelder video. Se særlig under "Film production tools available on Linux", der finner du også en veldig god guide.

2.

Vet ikke.

3.

Mye mulig jeg stiller et dumt spørsmål her; mener du å endre fra ntfs til etc3 med data på? I tilfelle vil jeg tro at du mister all data. Andre får svare bedre her.

4.

Den inneholder også innstillinger for din bruker, feks. innstillinger til Firefox osv. Jeg er blitt anbefalt og legge home på en egen partisjon mht. senere oppgraderinger ev mht skifte av distro. Reinstallering av Linux er ikke vanlig ifølge det jeg har lest(mer vanlig mht. windows).

5. Forsøkte og gå på siden til Alsa driverne - hvor en kan se hvilke lydkort som støttes, men siden var merkelig nok nede nå.

Link til siden: http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index...ndor=All#matrix

Endret av Govassa
Skrevet (endret)

3. Du kan konvertere ntfs til ext3, hvis du har mye ledig plass. Det foregår slik:

0. Fyr opp gparted.

1. Krymp ntfs-partisjonen.

2. Opprett/øk størrelsen på ext3 partisjonen.

3. Monter partisjonene og bruk ntfs-3g til å flytte filer over til ext3 partisjonen.

4. Avmonter begge.

Gå til bake til steg 1 igjen og fortsett til du er kvitt ntfs-partisjonen. Men det er vel ikke helt uten risiko for datatap. Så kan det hende at du må kjøre et program som heter ntfsfix innimellom for å få til å montere partisjonen igjen.

Endret av HavarN
Skrevet

Takker for tipsene! Da har jeg litt å se på.

Når det gjelder konverteringen fra NTFS til ext3 tror jeg at jeg heller finner plass til backup og formaterer partisjonene fra scratch. Men hva er den praktiske forskjellen på de forkjellige filsystemene til Linux? Har noen fordeler ovenfor andre avhengig av bruksområder?

Skrevet
2. Bruk av ssh

8148913[/snapback]

Når jeg har kjørt egenlagde programmer over ssh, så jeg at jeg brukte cpu og minne fra tjeneren. Hvilket skjermkort som brukes ved bruk av 3D-programmer, tør jeg ikke svare på. Siden det er din skjerm dette vises på, ville det ikke vært logisk at det er klientens skjermkort som brukes? :hmm:

Skrevet
2. Bruk av ssh

8148913[/snapback]

Når jeg har kjørt egenlagde programmer over ssh, så jeg at jeg brukte cpu og minne fra tjeneren. Hvilket skjermkort som brukes ved bruk av 3D-programmer, tør jeg ikke svare på. Siden det er din skjerm dette vises på, ville det ikke vært logisk at det er klientens skjermkort som brukes? :hmm:

8151946[/snapback]

Takk for svar! Jeg vil heller tenke at det er logisk andre veien ang. 3D. Ja, klientens skjermkort må brukes uansett, men hvis programmet kjøres på tjenere (og cpu/ minne spises opp der), vil ikke klienten da kun vise det bildet den får overført, altså ikke noe beregning?

Skrevet

Jeg tror at det er tjeneren sitt skjermkort som brukes, hvertfall så er det slik med terminal server i windows og VNC i linux..

Skrevet

Slik jeg har fortstått det, er fordelen med xserver over ssh framfor vnc og win-terminal-server er jo at det er på klienten at bildet genereres, men alle meldinger og slikt som går i bakgrunnen sendes over ssh...

Blir uansett ikke som å kjøre et program på lokalmaskinen da...

Jeg har aldri prøvd det. Sier bare det jeg har hørt...

Skrevet

Når du kjører programmer via det som heter SSH X-forwarding brukes X-serveren på din lokale maskin, dvs at programmet kjører på tjenerenen, men hver gang det skal tegne noe på skjermen, så kobler det seg til din lokale X-server.

3d-applikasjoner fungerer vel ikke i det hele tatt over dette? Aldri prøvd =)

Skrevet

Ang. Lyd, dette skal da langt fra være vanskelig :-) Alsa skal fungere meget godt - på det aller meste, men kunne du f.eks kjørt en "sudo apt-get install pciutils" for så å kjøre en "lspci | grep audio" og printe output her? Har du satt opp kjernen din manuelt eller er dette bare standard ubuntu installert, som tvinger på bruker alle driverne i kjerna?:) Isåfall "sudo apt-get install alsa-utils" når dette er gjort, kjører du en "alsamixer", der er <<mest sansynlig (med forbehold)>> lyden mutet, du skjønner hvordan du "unmuter" den.. Når du har gjort dette skriver du "sudo alsactl store", dette gjør at lyden lagrer seg slik:-) You go:)

Skrevet (endret)

Kan prøve litt :) Utfordringen her er at lydkortet er som navnet tilsier eksternt via FireWire. Har standard ubuntu installert. Manuelt oppsett av kjerne ligger nok enda en smule fram i tid for mitt kunnskapsvedkommende. Hvordam blir det forresten hvis jeg fjerner det eksterne lydkortet, må da Alsa-driveren initieres/ installeres på nytt når jeg kobler det på igjen? Og er det mulig med to lydkort uten for mye trøbbel?

Tror jeg får prøve meg litt fram ang ssh. Er ikke noe kritisk, men bare greit å vite :)

Bruker mer og mer Ubuntu'n nå og det løsner litt sakte, men sikkert. Selv om jeg er har blitt såpass etablert at jeg har blitt pappa og alt, er jeg fortsatt avhengig av spillet Civ4 og at dette må kjøre på Linux før Windows bare blir for det meste liggende. Ser ut til det kan fungere via Cedega og skal prøve ut dette. I tillegg må jeg finne ut om Blåtann fungerer på den bærbare (mest for at dama skal få overført filer til mobilen sin da men...)

EDIT:

Ang. Lyd, dette skal da langt fra være vanskelig :-) Alsa skal fungere meget godt - på det aller meste, men kunne du f.eks kjørt en "sudo apt-get install pciutils" for så å kjøre en "lspci | grep audio" og printe output her?

8163613[/snapback]

Jeg kan gjøre dette når jeg får prøvd lydkortet. Det står egentlig på den stasjonære som ikke har fått Linux enda og som er primært den maskinen jeg bruker til å lage multimedia :)

Endret av Mad Wolf Magnux
Skrevet

"Selv om jeg er har blitt såpass etablert at jeg har blitt pappa og alt, er jeg fortsatt avhengig av spillet Civ4 og at dette må kjøre på Linux før Windows bare blir for det meste liggende. Ser ut til det kan fungere via Cedega og skal prøve ut dette."

Gratulerer med pappa rollen - må være stort :)

Civ4 tør jeg ikke å forsøke en gang - vet hvor mange timer jeg har "kastet" bort på de tidligere versjonene!

Kjenner du til Linux versjonene av spillet? Freeciv er det mest kjente(mer info), og så er det et nytt et hvor også norske er med på utviklingen, som heter FreeCol.

Synes de ser bra ut - Civilization er jo ikke akkurat den type spill hvor grafikken er det viktigste(men den ser rimelig bra ut på disse).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...