Gå til innhold

Kulturo: Pirater med utfall mot Kulturministeren


Anbefalte innlegg

Men! Om det skal kalles et økonomisk prinsipp eller hva det nå skal kalles.. Hvis man ikke kan forvente å få betalt for produktet sitt blir ikke produktene skapt. Markedet som sådann hadde brutt sammen. Så selvfølgelig er dette en rettighet til skaperen av produket vi må ivareta! Musiker eller bilforhandlere, samme det?

8142961[/snapback]

Det at man ikke kan KREVE å få betalt betyr ikke at man ikke kan FORVENTE å få betalt. Markedet hadde så absolutt ikke brutt sammen. Det er gode penger å tjene i et slikt marked. Vi har hatt stor vekst i piratkopiering, men ikke noe tilsvarende knekk i industrien. Dette blir synsing, og jeg har fortsatt ikke sett noen seriøse tall, statistikk eller studier som støtter dette synet.

 

 

-Visjoner-

8143442[/snapback]

 

Hm. Så du mener at man ikke bør kunne kreve å få betalt for produktet sitt? Det er isåfall en voldsom revolusjon i forhold til markedet slik det ser ut idag. Jeg synes det må være greit å synse litt. Å bare referere til statistikk er billig. Det kan være det har noe for seg, men i så komplekse forhold som markedet som sådann er mye gjettning og mye bias bak de som utøver forskningen som står bak. Spesielt de som legger frem denne.

 

Som sagt, så skal du virkelig jobbe med å finne forskning som tar for seg alle, eller i det hele tatt de mest vesentlige, faktorer som påvirker det denne debatten tar for seg. Og i tillegg greier å plassere hva som er årsak til hva, vet ikke om du har forskningsmetode bakgrunn, men det blir altfor enkelt og klage på at jeg ikke har tall på det jeg sier.

 

For eksempel, at økt nedlasning og ikke økt nedgang i salg trenger så absolutt ikke å ha en sammenheng?! Det kan da være mange årsaker til at det ikke er en nedgang i salg selvom nedlastningen øker.. F.eks bedre markedsundersøkelser og reklame, mer viten i musikk industrien i forhold til psykologiske faktorer som kan føre til økt salg. Bedre spredning igjennom prøve snutter som kan lastes ned også videre også videre. Kanskje salget hadde økt betraktelig hvis det ikke var lov å nedlaste musikk? Men grunnet nedlasting fører ikke disse andre nevnte faktorene til tallene som påviser økt salg..

 

Ikke ha for mye tro på forskning.. Og kast det helt bort hvis det er økonomiske forhold som påvirker. Det gjelder både piracykills og frees music.. Selv leger blir styrt av medisinutviklere i større eller mindre grad...

 

Min påstand er at om ikke folk kan kreve betalt for sitt arbeid, vil man heller ikke i samme utstrekning arbeide. Greit at man kan forvente betalt i visse sammenhenger, men revolusjonen du impliserer bærer i seg marksistiske trekk som er for idealistisk til å ha god grobunn i praksis (dette er min påstand). Marksismen har vel ikke fungert så godt i praksis? Man må kunne kreve penger for sitt arbeid/produkt. De som ikke vil det men satser på godheten fra folk som laster ned gratis må gjerne gjøre det. Det er et fritt valg opp til produsentene.. Ikke forbrukerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo en utrolig lang vei å gå fra prisnivået idag, (og derav den store piratkopieringen) til gratis! Det må vel til og med du skjønne.. Kjipe for musikk- og filmindustrien er at folk over hele verden får virkelig øynene opp for hvilke penger som går hvor! Og når man hører om (ekstremtilfeller som f.eks. Destinys Child med 3-4,- per solgte album), så sier det seg selv at vi er ikke villige til å støtte opp rundt et apparat som ikke tenker på verken oss eller artistene! Og ikke minst at de ikke stiller inn prisene etter hvor dyrt det er å produsere! Jeg nekter å tro, da flere artister gir ut sanger mye billigere, og ikke tar like høyt på det, gir sanger ut til en brøkdel av prisen sammenlagt (til og med her i Norge, les: Ugress). Jeg har ingen tro på at sammenlagte utgifter for et album idag er 150,-.. Ikke med så lette distribusjonsmetoder som web generelt.

Lenke til kommentar
Men! Om det skal kalles et økonomisk prinsipp eller hva det nå skal kalles.. Hvis man ikke kan forvente å få betalt for produktet sitt blir ikke produktene skapt. Markedet som sådann hadde brutt sammen. Så selvfølgelig er dette en rettighet til skaperen av produket vi må ivareta! Musiker eller bilforhandlere, samme det?

8142961[/snapback]

Det at man ikke kan KREVE å få betalt betyr ikke at man ikke kan FORVENTE å få betalt. Markedet hadde så absolutt ikke brutt sammen. Det er gode penger å tjene i et slikt marked. Vi har hatt stor vekst i piratkopiering, men ikke noe tilsvarende knekk i industrien. Dette blir synsing, og jeg har fortsatt ikke sett noen seriøse tall, statistikk eller studier som støtter dette synet.

 

 

-Visjoner-

8143442[/snapback]

 

Hm. Så du mener at man ikke bør kunne kreve å få betalt for produktet sitt? Det er isåfall en voldsom revolusjon i forhold til markedet slik det ser ut idag. Jeg synes det må være greit å synse litt. Å bare referere til statistikk er billig. Det kan være det har noe for seg, men i så komplekse forhold som markedet som sådann er mye gjettning og mye bias bak de som utøver forskningen som står bak. Spesielt de som legger frem denne.

 

Som sagt, så skal du virkelig jobbe med å finne forskning som tar for seg alle, eller i det hele tatt de mest vesentlige, faktorer som påvirker det denne debatten tar for seg. Og i tillegg greier å plassere hva som er årsak til hva, vet ikke om du har forskningsmetode bakgrunn, men det blir altfor enkelt og klage på at jeg ikke har tall på det jeg sier.

 

For eksempel, at økt nedlasning og ikke økt nedgang i salg trenger så absolutt ikke å ha en sammenheng?! Det kan da være mange årsaker til at det ikke er en nedgang i salg selvom nedlastningen øker.. F.eks bedre markedsundersøkelser og reklame, mer viten i musikk industrien i forhold til psykologiske faktorer som kan føre til økt salg. Bedre spredning igjennom prøve snutter som kan lastes ned også videre også videre. Kanskje salget hadde økt betraktelig hvis det ikke var lov å nedlaste musikk? Men grunnet nedlasting fører ikke disse andre nevnte faktorene til tallene som påviser økt salg..

 

Ikke ha for mye tro på forskning.. Og kast det helt bort hvis det er økonomiske forhold som påvirker. Det gjelder både piracykills og frees music.. Selv leger blir styrt av medisinutviklere i større eller mindre grad...

 

Min påstand er at om ikke folk kan kreve betalt for sitt arbeid, vil man heller ikke i samme utstrekning arbeide. Greit at man kan forvente betalt i visse sammenhenger, men revolusjonen du impliserer bærer i seg marksistiske trekk som er for idealistisk til å ha god grobunn i praksis (dette er min påstand). Marksismen har vel ikke fungert så godt i praksis? Man må kunne kreve penger for sitt arbeid/produkt. De som ikke vil det men satser på godheten fra folk som laster ned gratis må gjerne gjøre det. Det er et fritt valg opp til produsentene.. Ikke forbrukerne.

8143870[/snapback]

 

Det er ikke så voldsomt som du tror at de ikke kan kreve å få betalt for produktet, for det er i praksis slik det fungerer idag. Og det fungerer bra. Så det som er problemet er at noen fortsatt mener de kan kreve dette, og løsningen til disse er å begynne å saksøke folk, som selvfølgelig er helt på trynet.

 

Forøvrig undrer jeg meg over at du er så skeptisk til forskning. Hvor vanskelig er det å analysere tall fra salg og nedlastning og sette det i sammenheng? Kanskje litt vanskelig, men du kan banne på at vi har dyktige folk på saken, og for dem er det frokost. Og frem til jeg ser bransjen komme med seriøse studier som viser det motsatte, vil jeg fortsette å mene at dette er et godt argument å bruke i diskusjoner. Hvis de har så mye ressurser til å drive propaganda, hvorfor ikke hyre noen seriøse forskere til å bevise at fildeling er så skadelig? Det hadde gitt dem mye mer kredibilitet.

 

Når det gjelder marxismen, vil jeg bare si at jeg ventet på den... Men mitt syn er faktisk en mye mer ekstrem markedsliberalisme enn noe annet (mye makt hos forbruker, ekstrem konkurranse). Under et kommunistisk system, ville musikere fått betalt av staten, og kvalitetskontrollen ville vært ekstremt snever. Det blir faktisk det stikk motsatte!

 

 

-Visjoner-

 

PS Jo, jeg har faktisk mye tro på forskning :thumbup:

Lenke til kommentar

Selv fant jeg siden eMusic.com

 

De har ikke avtaler med "de storste" fordi disse ikke liker friheten man faar med eMusic.

 

Man kan test-lytte paa alle spor, og naar man laster ned, faar man mp3 med variabel bitrate uten kopisperre. Man kjoper sporet og kan kopiere til cd/ipod/telefon/whatever.

 

50% av prisen til en sang gaar rett til artisten, de resterende 50% deles mellom eMusic og "Labelen".

 

Nar man blir medlem, f.eks. via link som foelger med winAMP, sa far man 50 sanger gratis. Deretter velger man en maaneds pakke. Selv valgte jeg den som koster meg 19.99USD/75 sanger. Saa totalt har jeg betalt ca. 20USD for 125 sanger.... Good deal!

 

Det eneste som plager er at selv om de har millioner av sanger, saa har de ingenting fra en del av de store kommersielle banda..

 

 

Dersom flere av de store hadde operert med ett konsept som eMusic, saa hadde de eneste ulykkelige vaert mannen paa toppen av BMG som fikk 10 BMW'er mindre i aar...

Lenke til kommentar
Kjære Morten

 

Det er ikke slik at "bedre" studio gir større platesalg. Heller tvert i mot vil jeg si. Orginalitet og kvaltet er egenskapene som skiller klinten fra hveten.

 

Platesalg generer i dag verdier som er ca. halvparten av hva f.eks livespilling gjør på verdensbasis. Det fysiske platesalget utgjør en stadig mindre del av inntekten til musikere. Det er ikke krisen for artistene, men plateselskapene, som gjør at folk saksøkes over en lav sko. Hvem er det om tjener mest på platesalg her i landet? Jo eierne av platekompaniet, som hittil har tatt ut et tresifret millionbeløp i utbytte.

 

Dette dreier seg like mye om å gi makten tilbake til musikerne, i dagens system sluses en stadig større inntekter inn til færre og færre artister. I et fritt og "demokratisk" marked deler man kaka bedre.

 

Hvis du ikke klarer å få nok folk på konsertene dine er ikke det vårt problem. Da må man evt inn med støtteordninger/attføring for musikere. Mange ønsker en flat avgift for ubegrenset tillgang på musikk. Lignende ordninger eksisterer jo for innkreving av andre avgifter.

 

Platesalget vil ikke forsvinne på dagen, jeg vil f.eks ikke slutte å kjøpe vinyl, og du kan banne på at fjortiser i alle aldre fortsatt kjøper rinetoner til 20,- stykket. Du kan forsatt kjøpe DDE og Odd Nordstoga på Statoil osv.

 

 

Jeg vil sammtidig oppfordre alle til å ta et lynkurs i økonomi før de hever at ting ikke kan være gratis, det kan det nemlig:

 

"can't compete with free"

8139667[/snapback]

 

Der dro du ut et poeng jeg ikke helt prøvde å argumentere for, men jeg ser hvor du fikk det i fra. Det var litt dårlig formulering fra min side.

 

Men jeg har planer om å bygge et studio innen tre år, og det vil koste meg ca. 3 millioner i utstyr, isolering, o.l. i tillegg kommer leie, markedsføring, osv.

 

Det er ikke helt gratis å drive et platestudio, og jeg står forsatt på mitt. Musikk må for all del ikke ses på som gratis. Hvordan tror du det føles for meg, hvis du mener at mitt arbeid er verd null og niks¿ Jeg liker ikke helt tanken på det. Det er moralen om at mitt arbeid er verdiløst som jeg reagerer på, fildeling er jeg ganske åpen for. Det at andre som er i min situasjon skal få lov til å høre på musikk, selv om de ikke har all verdens penger, er jeg kjempe positiv til.

 

Så lenge de som hører på musikken jeg og andre lager, setter pris på det, så føler jeg at jeg får betalt for arbeidet. Så enkelt er det.

 

Edit. Til de som reagerer på det jeg sier til de som mener det burde ha vært gratis. Så er det jeg skriver bare rettet til disse få også. Det virker som om det gjelder en del personer, men sånn prosentvis så er det langt større del av folket som har en bedre moral.

 

Og til den kommentaren om at musikkutstyr og effekter og slikt ikke koster all verden, så er det sant, men så snakker jeg om de store og proffe studioene som har alt som eksisterer, som bare venter på at store band skal slå seg ned og leke seg i noen uker. Her er det kanskje snakk om bare for en gitarist, 10 forskjellige forsterkertopper, 10-20 kabinetter, 2-3 forskjellige rec. mikrofoner, drøssevis av effektpedaler, kabler, osv. Selvfølgelig har de fleste med seg utstyr, men poenger er i allefall at ting koster penger. Den beste musikken er ofte den enkleste, det er jeg helt enig i.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
Jeg kjenner da platebransjen litt, siden jeg driver med litt bandvirksomhet og har en del kontater i miljøet. Jeg blir rett og slett kvalm når disse folka mener at vi skal jobbe gratis med musikken vi lager. Utstyret som trengs for å spille inn plater er kanskje dyrere enn noen sinne, pga. utviklingen av alle mulige effekter.

:no: De fleste effektene som eksisterer idag har eksistert lenge.

Tenker du på effekter som distortion\overdrive, ring modulation, reverb, chorus, phaser, flanger, compressor, wah wah, octaver, etc etc. Har utviklingen ikke vært så stor!

Det at teknologien utvikler seg så utrolig raskt, gjør det ikke billigere å produsere. Fordi at vi skal kunne produsere en plate i dag som kan konkurrere i lydkvalitet, mixing, effekter, osv. så må du fylle opp et svært studio. Tidligere var det nok med instrumenter, noen få effekter og mikrofoner.

Teknologien utvikler seg fort det er helt sant. Men spørsmålet er om et studio klarer seg med nyeste Cubase eller skal ha Nuendo. Om du klarer deg med de analoge mixerne, eller "MÅÅÅ HA Yamaha sine digitale, for man takler ikke de analoge azz...!"

mixingen koster ikke penger, lydmannen koster, men han blir ikke dyrere fordi utstyret blir dyrere, så lenge ikke lydmannen har sitt eget mastering studio.

 

Mikrofoner har blitt billigere, og kvalitet koster mindre.

I allefall. Det å leve på musikk er drømmen til mange, inkludert meg selv, og jeg er selv ganske for deling av musikk gjennom per-to-per fildelingsprogrammer. Men holdningen om at alt vi gjør ikke er verd fem øre er til å spy av.

[

Å leve av musikken er min drøm, jeg vil gjerne leve av å spille! Hittil har bandet mitt rukket å treffe null punktet og fått økonomien vår på den grønne siden!

 

Plateselskapene er en døende rase, man er ikke så avhengig av de store kanalene lengre for å få delt ut musikken sin. Internett gjør det mulig å dele den selv.

Tiltak som Snocap hjelper også til med at artister som oss kan tjene penger på musikken vår.

 

Vil ikke gå inn på temaet om elendige artister som verken lager, spiller (av og til ikke synger engang) som stjeler plateselskapenes penger og fokus fra gode artister som streber etter dette. Tror aldri britney, justin timber(f)ake har stått på den lokale baren og danset til sin egen musikk...

 

Det er leit. Det som virkelig driver meg som musikker, og andre som meg, er live-musikk, men siden arbeidet vårt skal være gratis, hvordan skal vi da få mulighet til å turnere. Hvordan skal vi klare å skrape sammen penger til å leve godt på musikken¿

Ingen som nevner at arbeidet skal være gratis! Debatten PiracyFreesMusic, er om ettikken rundt fildeling, og propagandaen som store plateselskap presser på oss for tiden..

 

Man kan heller ikke piratkopiere live opptredner, er det bootleg du referer til, så sukk... Finner ikke mye bootleg av uetablerte eller pop artister. Man får forsatt penger fra de som kommer på dine konserter, og det er flere som kommer, hvis de har hørt musikken, og der jobber P2P som et reklamerings medium.

 

Fakta er at de fleste som legger penger i musikk lar ikke vær å kjøpe musikk i den grad. De kjøper det de vil kjøpe, laster ned resten.

 

Om de ikke hadde hatt muligheten til å laste ned det de ville ha, hadde mesteparten forsatt ikke kjøpt det!

 

Vår første demo ble ikke masseprodusert, det ble lagd 4 kopier, og ville noen ha de, brente vi dem videre. Og gjorde det klart at alle kan brenne dem videre. og vi merkte en økning i konsertpublikum!

 

Musikk er arbeid på lik linje med at microsoft lager windows, og er på ingen måter gratis, det er et merkenavn og er verd mye| Selv om piratkopiering er delvis bra, så fortjener microsoft penger fra de som har råd til å betale for seg. Det er en stor ukultur at alt skal være gratis.

Dagens artister blir dumpet like lett som de fikk kontrakt og de får ikke bygd seg et merkenavn før de er yesterdays news. Hadde selskapende bare holdt seg til færre band, som i gamle dager, hadde det vært noe annet!

Se bare på de gamle traverne som etter 30 år forsatt fyller opp hele turneer!

Det er helt umulig med dagens mentalitet!

 

Jeg støtter alle band jeg liker, ved å kjøpe platen i butikken, så fremt jeg har penger på konto. Ellers tar jeg det neste måned, selv om jeg har albumet på PCen. Det er vår plikt, så lenge vi ønsker god musikk.

 

Det er mer enn en hobby for mange.

 

Mvh. Morten

8139063[/snapback]

Lenke til kommentar

@ eetfuk

 

Jeg er forsåvidt enig i det meste du skriver her. Men vennligst ikke generaliser plateselskapene så mye da! ;)

Plateselskap er så missvisende til 'studio' eller produksjons selskaper og andre skapende miljøer.

Jeg tror ikke en sjel er uenig at selve distribusjonen vil endres totalt.

Men ikke ta med alle mindre selskaper/miljøer som jobber i denne bransjen av langt mer idealistiske grunner enn å suge mest mulig penger ved å utgi mest mulig talentløst søppel.

 

Jeg personlig feller ikke en tåre om det går under med selskaper som bare spyr ut mykpornoartister som later som de synger noe fjortis-pop.

Men ærlig talt, av alle større og mindre selskaper i norge, hvor mange gjør dette?

Jeg syes vi i norge ikke er så ille på akkuratt det. Det er masse små og uavhengige band/artister/produksjons miljøer som vil slå fra seg etterhvert!

I så måte håper jeg inderlig det går bra med deg og ditt band fremover. Måtte dere tjene noen slanter til livets opphold!

 

 

La oss heller ikke glemme at det er mange grener i denne bransjen. Ikke alle produserer for å stå på en scene og opptre live. Jeg ser overhode ikke noe galt i å produsere annen type kunst og musikk som ikke nødvendigvis skal vises/fremføres på noen live opptredenr. For meg kan en fin produksjon på en studio plate være vel så bra som en killer konsert, uansett hvor 'konstruert' den måtte være i utgangspunktet.

Hvor konstruert er vel ikke filmmusikk f eks. Hadde blitt litt stusselig uten :)

Innen flere grener så er det strengt tatt nesten umulig å få gode resultater uten å ha ett profft selskap med stort støtteapparat bak seg.

Det er da plass for oss alle!

 

Alle som klager og syter burde heller få opp øynene for alle alternativene som allerede eksisterer. For det første trenger disse hver krone i støtte de kan få, men ikke minst så vil dette tvinge de store over til nye arenaer og nye roller.

 

Med eller uten lovlig/ulovlig fildeling så går de store plateselskapene en knallhard tid i møte. Det blir stadig flere om beinet, og mulighetene blir stadig likere for alle.

I alle tilfeller så er vi alle tjent med at det finnes dyktige og spesialiserte fagmenn i disse yrkene som faktisk kan jobbe fulltid med sin greie.

Lenke til kommentar
Alle som klager og syter burde heller få opp øynene for alle alternativene som allerede eksisterer. For det første trenger disse hver krone i støtte de kan få, men ikke minst så vil dette tvinge de store over til nye arenaer og nye roller.

8146975[/snapback]

Regner med du her refererer til slike som meg som "syter og klager". Jeg vet inderlig godt at det finnes gode gratis-alternativer, men det jeg er opptatt av er rettssikkerheten til gode borgere. Vi er ikke tjent med å kriminalisere store deler av befolkningen. Skremselsøksmål og skremselspropaganda er alvorlig i mine øyne, dette burde vi ikke akseptere.

 

Med eller uten lovlig/ulovlig fildeling så går de store plateselskapene en knallhard tid i møte. Det blir stadig flere om beinet, og mulighetene blir stadig likere for alle.

I alle tilfeller så er vi alle tjent med at det finnes dyktige og spesialiserte fagmenn i disse yrkene som faktisk kan jobbe fulltid med sin greie.

8146975[/snapback]

Jeg tror det er et nytt uutforsket marked med stort potensiale både for de kreative og talentfulle, men også for de store med mye kapital og ekspertise. Konkurransen vil selvfølgelig være hard, noe som vil gagne forbrukerne.

 

Når det gjelder dyktige og spesialiserte fagmenn kunne jeg ikke vært mer enig. Disse vil det bli mer etterspørsel for, ettersom verdens musikkmarked kommer til å vokse eksponensielt, ikke minst som en følge av at en større andel av verdens befolkning får være med på moroa :)

 

 

-Visjoner-

Kultur til alle!

Lenke til kommentar
Jeg laster ned helt til jeg selv kan se at markedet for artister og produsenter forsvinner. Først da skal jeg vurdere og kjøpe musikken min. :)

8181008[/snapback]

tenk hvis alle tenker slikt... da blir det sikkert mye bra musikk.

 

Jeg mener at artistene skal ha pengene for platene sine, eller det er noe de selv burde bestemme.

 

Har du en bredbåndstilkobling hjemme, og en pc, med et nettverskort, så har du så å si fri tilgang til gratis musikk på nettet. Gjennom forskjellige nettverk. Dette er noe en aldri kommer til å bli kvitt, og jeg tror en nesten bare kan glemme å gjøre noe mot det, da en eller annen finner en vei rundt.

 

Jeg er egentlig klar for en slags avgift på bredbåndsmodémet, der avgiften går til artister. Da vil de jo få betalingen sin

Lenke til kommentar

Jeg mener at jeg har enda tilgode og se at dette virkelig går ut over artistene. Det er alltid noen som kjøper plater, og musikk på nettet. I tilleg tjener artister på alt fra tv-opptredener til selvsagt konseter og show.

 

Det er min tenkemåte, uansett om den kan virke trangsett. :)

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig klar for en slags avgift på bredbåndsmodémet, der avgiften går til artister. Da vil de jo få betalingen sin

8181245[/snapback]

Slik at de som ikke er interessert i å piratkopiere musikk også må betale for det. Da kan man jo også legge på en programvare- og filmavgift samtidig, så er piratkopiering av det også legalisert.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig klar for en slags avgift på bredbåndsmodémet, der avgiften går til artister. Da vil de jo få betalingen sin

8181245[/snapback]

Slik at de som ikke er interessert i å piratkopiere musikk også må betale for det. Da kan man jo også legge på en programvare- og filmavgift samtidig, så er piratkopiering av det også legalisert.

 

Ørjan...

8182680[/snapback]

 

Denne typer avgifter brukes jo også på andre ting. Dog kan det sikkert diskuteres hvorvidt det fungerer bra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er mange mulige måter å se an "problemet" med piratkopiering, og en diskusjon rundt dette bør bli tatt opp fra flere hold enn kun organisasjonene som fronter plateselskapenes interesser. Herfra har forslagene hittil vært særdeles lite konstruktive, heller bakstreverske, forbrukerfiendtlige og langt på vei ulovlige ang personvern.

I deres kampanjer mot såkalt piratkopiering har velstående artister stått frem og forklart at slemme pirater (yarrh) bidrar til en trist og pinefull konkurs for dem og plateselkapet deres hvis man ikke løper til butikken og kjøper deres siste skive for 200kr.. noe forenklet. Budskapet fremstår uansett som lite troverdig når man ser på dagens situasjon, det finnes ingen legitim forskning som underbygger deres påstander. DVD salget i Norge har feks økt jevt i lengre tid, og mens de små plateselskapene ofte sliter, tjener de største bra. Det blir ikke bedre av at de prøver å skremme massene med å regelrett forgripe seg på enkeltpersoner. Måten de ivaretar sine interesser går på bekostning av grunnleggende rettigheter og rettsprinsipper, og bør stoppes. Det varmer meg derfor i sjelen å lese at flere mener at dagens teknologi på langt vei gjør aktørene i spesielt platebransjen under dagens funksjon totalt overflødige.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...