Gå til innhold

Dugnad: 101 grunner for å velge linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra innsats igjen folkens. Nå har vi 90 argumenter.

 

miceagol og HavarN, det jeg skrev var propaganda. Det var liksom meningen. Skulle liksom bare vise at når det argumenteres med halv argumenter og litt sverting så vil den andre parten også gjøre det.

8151736[/snapback]

Takk for oppklaringen. Hvilke halvargumenter mener du vi kommer med? Og hvilken sverting? Det som kan være negativt med å spre informasjon, dvs propaganda, er dersom man sprer feilinformasjon. Jeg ser ikke at vi gjør det her. Alt som sies er jo riktig. Sprer du riktig informasjon er det jo veldig positivt for de som ikke visste om det fra før. Hvis du mener noe annet, så hadde det vært fint om du kunne påpeke nøyaktig hva det er som er feil, slik at det kan rettes opp.

 

Govassa: Dette sier jeg grunnet jeg tror aldri det vil finnes et sikkert OS, sikrere men aldri sikkert. De som skriver malware/adware og virus gjør ikke det for å plage andre.

8151736[/snapback]

:lol: :lol: Jo, det er mange som skriver malware og virus for å plage andre eller bare fordi de får et kick av å se at det virker. Den typiske virus, trojan og orm-forfatteren (for windows) er i alderen 13-14 år.

 

De gjør det for økonmoisk gevinst på en eller annen måte. Er ikke så mange som skriver eks kortnummer på en server. Sammen med at servere kan stenge ned mange porter ect. Men brukermønstere til en desktop bruker er svært mangfoldig, og vanskeligere å sikre. Den målgruppen malware skrivere har er rett og slett windows i dag, enklest og størst målgruppe. Hvis du tror at linux og mac øker sine markedsandeler betydelig at de forsatt ikke vil få noen virus, får du tro det. Er nok litt mer negativ og tror at det neppe vil være like ille om hos M$ men de vil komme samtidig med at flere bruker det.

8151736[/snapback]

Klart man vil forsøke, men hvordan skal man klare å få folk til å installere den? Hvis man holder seg utelukkende til fri-programvare så vil den slags være fjern fortid for lenge siden, uansett hvor mange som prøver å skrive slikt til den plattformen du sitter på, og uansett hvor mange brukere den plattformen har!

 

Jeg har ikke lest gjennom den siste oppdateringen av lista så jeg føyer på flere fordeler med fare for å gjenta noe som allerede er nevnt:

8152270[/snapback]

Flikker stort sett bare på de første punktene, slik at det som trenger ny gjennomgang er vel de siste punktene. 82-> tror jeg.

 

Edit:

19 = 66 ?

18 = 75 ?

 

Når det gjelder Acid2 testen så er vel det en test på hvor godt nettleseren håndterer vanlige kodefeil? Da er det vel ikke nødvendigvis en fordel at nettlesere klarer den?

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Da slenger jeg på acid2. Sitter forresten og prøver å komme opp med litt fler punkter nå. Hva tror dere om de jeg legger til her?

 

Hva med det playstation3 argumentet (84) blir kanskje litt dumt?

 

---

 

Fordel nr 91 : Friprogramvaremiljøet er allerede i dag den største samlingen av utviklere som arbeider mot samme mål. Interessen for GNU/Linux er eksplosiv, og har økt i gjennomsnitt med 77% årlig de siste 5 årene. Man kan regne med at både antall brukere og utviklere vil fortsette å øke voldsomt de kommende årene. Vi kan derfor trolig se en voldsom utvikling for plattformen i den tiden som kommer.

 

Fordel nr 92 : I tillegg til å basere seg på å støtte ISO- og frie/åpne standarder fullt ut, har GNU/Linux i tillegg støtte for de fleste proprietære standarder. Slik som SMB, Flash, .doc, .xls, CAD og .psd og de fleste andre defacto standarder.

 

Fordel nr 93 : Muligheten til å installere proprietær programvare på samme måte og like enkelt som fri programvare. Med systemer som CNR "Click'n'Run" kan de programmene du behøver installeres på en sikker måte, bare ved ett enkelt museklikk. CNR oppdager når du forsøker å gjøre noe du ikke allerede har et program installert for og kommer med et programforslag for deg, og alt du trenger å gjøre er å trykke på "Ja"-knappen for å installere. CNR er et system utviklet av Linspire, men implementeres også i neste versjon av Ubuntu, "feisty fawn", som kommer med en endelig utgave i April.

 

Fordel nr 94 : GNU/Linux inneholder mye programvare som kanskje kan være kjent fra ditt nåværende system. For eksempel disse. Noe som gjør at det blir lettere for deg å lære deg å bruke GNU/Linux. Hvis du ikke har blitt overbevist nok av å lese denne listen over fordeler med GNU/Linux til å bytte ut ditt nåværende system, kan du iallefall bytte ut noen av de programmene du bruke i dag med frie alternativer, og nyte noen av fordelene som fri-programvaremiljøet kan tilby. Men, merk at de fleste argumentene på denne listen gjelder bare hvis du benytter GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Dagens dugnad...

 

«Hva med det playstation3 argumentet (84) blir kanskje litt dumt?»

Jo, men hva med og bake det inn i punkt 20, feks legge denne til på slutten:

 

Siste Linux kjerne har til og med støtte for Playstation3(!) – noe som gjør at du kan bruke GNU/Linux på den. Dette er enda svært nytt, men allerede nå kan man lese om gode tilbakemeldinger fra brukere som setter pris på og kunne skrive, lese mail, surfe på internett direkte fra spillekonsollen. Ingen andre OS er så fleksibel som GNU/Linux.

 

Fordel ?

Det finnes i dag en rekke løsninger for media centre. GNU/Linux har programvaren som skal til for dette, et av de mer kjente heter Mythtv. Fordelen med denne løsningen er at opptak fra tv eller radio kan avspilles på andre maskiner og/eller dvd spillere. Dette i sterk kontrast til andre OS som krypterer filene dine med DRM som medfører at de bare kan avspilles på den maskinen du brukte til opptaket. Slik urimelighet unngår du med å bruke GNU/Linux, som ikke har DRM innebygget i seg, og kommer aldri til og få det.

 

 

Usikker på om du har tatt dette med:

 

Fordel nr 95: GNU/Linux er den perfekte plattformen for den som ønsker å programmere selv. Komplette utviklingsverktøy føler med klar til bruk. Det er lange tradisjoner på denne plattformen for å låne fra andre eksisterende programmer, noe som jo er helt lovlig og akseptert takket være GPL, og igjen uten lisenskostnader. Dette gjør at en programmerer ikke trenger å «finne opp hjulet på nytt» hver eneste gang, og heller bruke tiden på og forbedre og videreutvikle allerede eksisterende programmer. Programmerer er også svært ønsket på alle de prosjekter som alt holder på; mennesker som vil sette stor pris på hjelp fra deg med kunnskaper på området. Alt dette både til gunst for utvikleren og brukerne – som kan nyte godt av stadig bedre programmer.

 

Fordel nr 96: Musikkspilleren Amarok for GNU/Linux, kanskje det aller beste musikkspiller-program som er skapt, kan benyttes til å kjøpe DRM fri mp3 musikk.

 

Fordel 93

Link; http://www.linspire.com/products_cnr_whatis.php?tab=ss

Jeg ville fått frem litt bedre hva CNR innebærer, dette er helt ukjent for en windows bruker. CNR har bla. den fordel at man kan se hva andre mener om programmet. Antall programmer for GNU/Linux er helt overveldende for en ny bruker, ti programmer for å vise bilder kan du lett finne. Med CNR slipper du og teste ut alle før du velger ett, ettersom du kan lese anbefalinger og sjekke popularitet for programmet du vurderer.

 

Fordel nr 94 :

Her kan du med fordel linke til den oversikten du alt har laget over programmer som fungerer på flere plattformer.

Lenke til kommentar
Hva gjør vi om vi kommer på flere fordeler etter at vi har nådd 101? Utvider til 1001? :)

8161758[/snapback]

Vi kunne gjort det... :D

 

Men hva med å bare sortere de 101 beste argumentene inn i listen og legge til resten slik:

 

--- Argumenter som ikke kom med på listen ---

 

Fordel 102 : Å bruke GNU/Linux innebærer å støtte Europa på sikt i stedet for et amerikansk firma som tar mer betalt fra europere enn amerikanere

 

Fordel 103 : Med dagens priser på alternativ proprietær programvare, kunne du kjøpt en Playstation 3 + 10-12 spill for det du sparer ved isteden å bruke GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Det ble bra det - men jeg synes en del av fordelene våre overlapper hverandre, og det kanskje litt for mye. Listen blir da litt "tilstrebet". Hvis du med tiden får veldig mange flere fordeler som ikke kommer med på hovedlisten, så kunne du kanskje forsøkt og heller slå sammen de fordelene som strengt tatt sier/gjelder det samme?

8164037[/snapback]

Nå har jeg sortert listen og forsøkt å få de viktigste punktene fram. La også merke til at det var flere nesten like eller helt like punkter som kanskje burde slås sammen... Men da tror jeg vi fortsatt vil mangle en 10-15 argumenter... Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Uvanlig surmaga til deg å være Olear. Kan du dokumentere denne påstanden:

NetBSD kjører på flest arkitekturer.

8134771[/snapback]

 

Ellers tar jeg av meg hatten for enda et flott initiativ HavarN. Jeg ble lettet over å se hvor mye dere har fått med, nesten ingenting igjen for meg jo. OK, vi trenger et par skikkelige punkter som bør langt opp på lista:

 

1. Rask fil-kopiering/flytting (prøv å flytte en haug filer i proprietær OS, og så i linux :cool: )

2. Bedre trådstyring (skalere bedre på parallelle jobber enn proprietært alternativ)

3. Bedre Numa-støtte (skal visstnok bli bedre med Vista enn i XP)

4. Adgang til ledende kompilatorer for AMD CPU'er (Pathscale, Absoft)

5. Støtte for alt av HPC hardware (høytytende node-interconnect osv.)

6. Eneste klyngeløsning inntil nylig

7. Eneste OS som kan brukes til alt, hvilket gir store bedrifter et reellt alternativ til å kjøre kun ett OS.

8. Lave driftkostnader (GNU/Linux kan overleve det meste av stemoderlig drifting, mye takket være at brukerne kan få til så mye på egenhånd, uten å ha rot-tilgang).

9. Lave support utgifter ved programvareutvikling for plattformen (skyldes stort sett at brukerne er på et høyere nivå).

10. Foretrukket plattform for utviklere

 

Det får holde, må gjemme litt krutt til neste sverdslag på temaet.

Lenke til kommentar
Uvanlig surmaga til deg å være Olear. Kan du dokumentere denne påstanden:
NetBSD kjører på flest arkitekturer.

8134771[/snapback]

8170031[/snapback]

Kan du dokumentere det motsatte?

 

Uansett, en liten liste over hva NetBSD støtter for øyeblikket (her snakker vi full støtte, ikke bare på kernelnivå):

acorn26

acorn32

algor

alpha

amd64

amiga

amigappc

arc

arm32

atari

bebox

cats

cesfic

cobalt

dreamcast

evbarm

evbmips

evbppc

evbsh3

evbsh5

ews4800mips

hp300

hp700

hpcarm

hpcmips

hpcsh

i386

ibmnws

iyonix

luna68k

mac68k

macppc

mipsco

mmeye

mvme68k

mvmeppc

netwinder

news68k

newsmips

next68k

ofppc

pc532

playstation2

pmax

pmppc

prep

sandpoint

sbmips

sgimips

sh3

sh5

shark

sparc

sparc64

sun2

sun3

vax

x68k

xen

zaurus

Lenke til kommentar
Kan du dokumentere det motsatte?

8171795[/snapback]

Jeg kjente ikke til listen din, så det var et ærlig spørsmål. Hvis du teller antall arkitekturer uten å vekte utbredelsen i datamaskiner blir jo listen din veldig imponerende. Men blant de betydelige non-x86 savnet jeg IA64 og Cell, det var flere forstavelser foran PPC, og der har jeg ærlig talt ikke helt oversikt, men apropos din kernel-nivå kommentar så kan vel neppe NetBSD sies å støtte Power. Når det gjelder embedded er vel arm veldig populær, ellers støtter naturligvis også linux med fullt OS de mindre vanlige/eldre sparc, alpha og mips blant flere. M.a.o., når det gjelder antall arkitekturer vektet etter utbredelse (og aktualitet), så er jeg vel meget tvilende til påstanden din fortsatt. Snakker vi fullt OS med applikasjoner så er jeg vel også svært tvilende til om hele listen din i det hele tatt er relevant for det scenarioet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...