Gå til innhold

Dugnad: 101 grunner for å velge linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig flott innsats Govassa.

 

Fikk mange flere kilder og fire nye punkt. :) Fikk dessuten reformulert en del...

 

Nå nevnes ikke Windows eller Microsoft ved navn noe sted i listen. Men Vista og XP nevnes fortsatt én gang hver.

 

Edit: Når du tenker på effektivitet Ozelot, tenker du på produktivitet eller at er mer responsive på grunn av at linux håndterer minne og cpu-instrukser mer effektivt?

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

DAMN

 

1) GPL lisensierte porgrammer finnes til alle de støre OSene. Mye bra og mye crap programmer, men en vanlig bruker bryr seg rett og slett ikke så lenge det funker bra.

 

2) Vista er betydelig sikrere enn tideligere win OS. Mac os X står med 0. Hvis Linux hadde hatt en tilsvarende brukermasse ville jeg nok tro det ville poppe opp noen.

 

3) Se på 2

 

4) Se på 2

 

5) Se på 2

 

6) WHAT? Ga ikke noe mening

 

7) Sorry men det er ikke den verdensdominasjons konspirasjonen du mener det er.

 

8) Finnes sikrere alternativer enn Linux, Solaris eks

 

9) Samme finnes da på win, mac, unix ect

 

10) Ironisk nok med din antivista kampanje så hadde dette neppe skjed med Vista. Fordi at programvare pakken er mye bedre enn til Linux på mange mange mange områder?? Fordi det er mye mer brukererfaring ect

 

11) Nei du ser ikke blue screan of death men du ser et en annen ting av og til som forteller deg mer eller mindre det samme. Det er jo så mye bedre å ikke ha en leverandør du kan kontakte.

 

12) De store selvskapene støtter ofte program og komponenter i en evighet grunnet rare avtaler, kunne du gitt noen real world eksemper av litt dimensjon?

 

13) Bedre hardwarekompatibilitet? ville nok si at hvis du tar med alle virus som finnes på alle windows platformer men bare tar og samenligner hw kompabilitet til vista at det ser litt dårlig ut. Men jeg vil nok si at sumsurarum så er hardwarekompabilitet en grunn til IKKE å velge linux.

 

14) Min erfaring er at de er ca like dårlige.

 

15) Inkjøps pris stemmer, bruksprisen kan nok diskuteres i det uendelig.

 

16) All den programvvaren du trenger?? Nei, det stemmer ikke. Mye av den programvaren du trenger, og selv til linux er det mange porgrammer som koster en pen sum.

 

17) Enig i den

 

18) Er jo sant, men antall folk som bryr seg om det er ikke så mange. Personlig så liker jeg best MacJurnal exstended, finnes ikke til linux.

 

19) Har ikke kunskap nok til å svare på det

 

20) Okei, sant nok men det er ikke akkurat et godt argument å velge linux over windows. Er ikke så mange som har noe annet enn x86, er vel forsatt noen PowerPC macer der ute men ellers så er det få ikke x86 desktop maskiner.

 

21) Bra at du har fakta som tar og støtter alle argumentene dine :!:

 

22) Hva med å komme med noen FAKTISKE argumenter

 

23) Beta testing er da ganske utbred i på alle større OS.

 

24) Akkurat slik du vil?? har du noengang prøvd å totalt skreddersy en linux distro?

 

25) Kan jo også si at det er bedre med en utgave som dekker alle behovene, smaken som baken

 

26) Må da ærlig si at Linux er mye rart, brukervenlig er ikke en av de tingene.

 

27) Hvis Linux har en enorm god teknisk støtte fra brukermassen, hva har windows da en uber spuer duper enorm god teknisk søtte fra brukermassen?

 

28) Er det et OS eller et sted å møte nye mennesker du snakker om?

 

29) De fleste bruker windows fordi de velger å ikke bruke linux

 

30) For å vise sin ekstreme menneskelighet tok de og lagde en linux distro, oj hvis de er enda mer mennesklig enn det hadde det vært farlig.

 

31) Windows har vet da ikke helt hvor mange programmer de har, men mer enn 20 000 er jeg ganske sikker på. Det er nok litt mer enn et tastetryk, men de 5 ekstra tastetrykkene har ikke fått de til å vippe av pinnen helt enda.

 

32) hæ? er det et komplemang ? Du lærer da mye av windows som du har bruk for på jobben eks tolmodihet

 

33) Eyecandy i seg selv er totalt idiotisk hvis det ikke hjelper brukeren å være mer effektiv.

 

34) Du kan da skifte stilen i windows og.

 

35) Sant nok men antall som bruker det er??

 

36) Enig der

 

37) Enig der, men har et Library som ikke akkurat er så lett å finne ut av

 

38) Forskjell på mulighet og praktisk gjørelig. Jeg har muligheten til å gå til Kina, praktisk gjørelig er en annen ting.

 

39) står jo det samme som i 38

 

40) mange vil si at eks google desktop gjør livet dies litt bedre ikke verre

 

41) Win vista og xp er ikke så ustabilt. Som oftest så er det oppgraderingene som gjør at du må restartemaskinen. Win ME er en helt annen sak.

 

42) Har ikke nok kunskap til å komentere

 

43) Helt rett det

 

44) Både og på den ref eks Solaris

 

46) Har ikke kunskap om det

 

47) Det gjeller da også på windows, mac ect

 

48) tenkte litt på det som noe negativt, oversettelser er aldri 100% det samme. Skal ikke gå inn på en nynorsk og bokmål debatt men ser ikke det store behovet.

 

49) du har allerede sagt det, det er gratis. Kan ikke stjele noe som er gratis.

 

50) Har ikke nok kunskap på å svare på det

 

51) se 50

 

52) Bra poeng det

 

53) Bra poeng det og

 

54) Hjelper da og bli fjerne gamle standarder, må nesten kutte noen navlestrenger da.

 

55) Har ikke nok kunskap om det

 

56) Windows har da også OS som kjører på det meste

 

57) Det er bestefall uvitenhet fra din side. Det er langt fra alle som er fult i stand å erstatte dem for vanlige brukere.

 

58) Spekulasjon, og litt mer spekulasjon. Samt Novell, Apple og en del andre har gjort det samme.

 

Dine argumenter er rett og slett ikke helt modene. Jeg har kanskje tatt feil på en del punkter, men alt i alt ser det mørkt ut. Er selv for Linux, men når du driver med noe som ligner propaganda så taper du den troverdigheten din fort. Liker tanken med å ha en liste over hva som er bra med linux men på den måte du har gjort det hadde det vært bedre uten.

Lenke til kommentar

Fordel nr 59?: Noen Linux-distroer, blant annet skolelinux er oversatt til Samisk. Dette er en stor fordel for både unger og voksne som ikke er like stødige i Norsk eller andre språk som de er i Samisk. Fordelen gjelder selvfølgelig ikke hele verdens befolkning, men det er like fullt en fordel.

 

Fordel nr 60: Mange programmer finnes oversatt til Nynorsk. Linux støtter altså lokale språk (og tilhørende språkkultur) i mye større grad enn samtlige alternativer jeg vet om. Redigert: Dette blir vist det samme argumentet som 48. så du kan godt stryke det.

 

Fordel nr 61 60: Linux kan regne riktig også når det kommer til kilobyte, megabyte osv. Menes det nøyaktig en million Byte så står det også Megabyte (MB). Menes det 2^20 Byte så står det også MebiByte (MiB). Linux følger altså ISO-standarden. :)

 

Fordel nr 61: Rask og enkel installasjon.

 

Fordel nr 62: Kan innstalleres som script og dermed uten brukerinteraksjon. F.eks på en server uten skjerm, en router eller annet uten skjerm eller med defekt skjerm/skjermkort.

 

Fordel nr 63: Kan kjøres på PCer uten harddisk. Dette kalles Liveboot. Veldig kjekt om man vil kjøre på en PC uten å klusse til operativsystemet, redde ut data ved kræsj eller annet.

 

Fordel nr 64: Memtest86+ er ofte et oppstartsvalg på mange distroer. Dette gjør at man bare trenger Linux-CDen for å teste rambrikker for feil eller ustabilitet ved overklokking.

 

Fordel nr 65: Programmet GParted er genialt til å partisjonere med. Kan kjøres rett fra en LiveCD slik at man f.eks kan endre størrelsen på samtlige partisjoner på harddisken, inkludert OS-partisjonene. GParted finnes også som en egen distro.

 

Fordel nr 66: Det finnes Linux-distribusjoner som kan kjøres rett fra minnepinner.

 

Fordel nr 67: Det finnes Linux-distribusjoner som kan innstalleres fra, eller kjøres fra mini CD'er eller mini DVDer. Dette er mest for skrytefaktoren og kuriositeten sin del, men det finnes også praktiske bruksområder: F.eks kan man gi ut versjoner av programvaren sin, presentasjoner, infomateriell eller andre ting på små og pene CDer eller DVDer i kredittkortstørrelse. Da kan man sikre at materiellet kan vises frem i et forutbestemt miljø og slippe f.eks problemer med manglende codecer eller lignende. Kan også kjøres på bedrifts PCer som ikke tillater folk å kjøre noe som helst fra OSet som er på kontormaskina.

 

Fordel nr 68: Valgfri balanse mellom bruk av grafisk grensesnitt og kommandolinjebasert grensesnitt. Her kan DU velge det du foretrekker.

 

Fordel nr 69: Meget bra støtte for OpenGL, uten fare for at støtten forsvinner, reduseres eller kun gis i f.eks bedriftsversjoner i kommende OS.

 

Fordel nr 70: Støtter virtualisering rett ut av boksen.

 

Fordel nr 71: Er veldig kjekt for de som har musesyke. Man kan faktisk bruke tastaturet til alt mulig i Linux. Tastaturbruk gir hendene mer varierte bevegelser og gir ikke så stor fare for belastninsskader som et veldig muse-orientert grensesnitt.

 

Fordel nr 72: Man slipper å gå i en spesialbutikk for å kjøpe det. Man kan enten laste det ned gratis (mange av distroene) eller skrive inn navn og adresse og få en orginal CD tilsendt i posten helt gratis. Veldig kjekt om man trenger et OS i full fart, butikkene er stengt, man er bevegelseshemmet, værfast i en fangsthytte på svalbard, eller bare ikke gidder å ta turen til byen for å kjøpe en boks med et annet OS.

 

Fordel nr 73: Man får gratis support fra offisielle supportfolk på enkelte av distroene. F.eks Ubuntus LTS-utgaver (Life Time Support).

 

Fordel nr 74: Gir spillutviklere muligheten til å lage egne LiveCDer med spillet sitt på. Da kjører spillet i kjente OS-omgivelser og gir redusert fare for problemer og inkompatibilitet med annen programvare, språkversjoner, OS-innstillinger osv. Gir utviklerene en enklere oppgave med å feilsøke og lage korte produktsykluser. Dette gir DEG fordeler som mer stabile spill til lavere priser og som utviklerene har kunne bruke mer tid på å lage pent, yte bra, med flere brett og kortere tid til det kommer oppfølgere.

 

Fordel nr 75: Filsystemet ext3 gir deg fleksible muligheter til avansert lagring. F.eks er det ikke noe problem å opprette partisjoner på over 2TB. Faktisk helt opp til 4TB. Støtter filstørrelser opp til 1TB. Forskjellige software-Raid-konfigurasjoner er også greie å sette opp. Ext3 gir deg god sikkerhet, ytelse og enkel konvertering på en gang. ext3 er et åpent format og har god støtte i et vidt spekter av OS. I løpet av året er ext4 ventet med ennå flere fordeler. F.eks støtte for opp til 1024TB partisjoner. Kjekt for de som kjører enorm lagring på superdatamaskiner. F.eks NRKs videodatabase, Googles database osv.

 

Fordel nr 76: Alle de søte maskottene (Pingviner, frosker osv) OK, dette er et skikkelig småjenteargument, men like fult et positivt argument. :D

 

Fordel nr 77: Det finnes gratis og åpen kildekode CFD-løsere (1, 2, 3, 4) til Linux. Dette er profesjonelle programmer som beregner fluidmekanikk på ganske høyt nivå. De billigste tilsvarende programmene for Windows koster en formue. (fra ca 30.000 kr i årlige lisenser) Disse CFD-løserene er også mye mer fleksible med tanke på optimalisering for enkelte problemer, for multiprosessering eller andre spesielle ønsker, enn det CFD-løsere med lukket kildekode er.

Lenke til kommentar
Edit: Når du tenker på effektivitet Ozelot, tenker du på produktivitet eller at er mer responsive på grunn av at linux håndterer minne og cpu-instrukser mer effektivt?

8145431[/snapback]

 

 

La oss si jeg vil kode en film, og jeg ha en maskin med Win xp og en med Linux.

 

Burde jeg laste ned kode-program for Linux eller Windows hvis jeg vil gjøre det kjappest ?

Lenke til kommentar

Ozelot: Koding av film er typisk begrenset av den løkka som koder filmen. Altså selve programmet. OSet har ikke så mye å si.

 

PS. Jeg har oppdatert lista mi over her med en rekke punkter.

 

20.

Du kan altså velge den versjonen som passer den datamaskinen du har, enten dette er vanlig pc eller Macintosh(herunder alternativene 32 eller 64 bits). Selvsagt er alle versjonene fullversjoner; her finnes ingen urimelige begrensninger. Linux kan også brukes som server OS, det er ikke uten grunn at 45% av serverne i dag bruker Linux. Hvilke OS tror du Google bruker:-) Den stabilitet og sikkerhet som Linux byr på er viktig for servere.

8146678[/snapback]

Selv Microsoft bruker Linux i en del av sine tjenere. Det var en stor diskusjon om dette på forumet for noen år siden. Så vidt jeg husker var det snakk om Apache, PGP og noe sånt under Linux (Jeg har ikke så mye peiling på disse programmene)

 

Redigert: Tråden ser ut til å bli så omfattende og bra etter hvert at den fortjener en plass øverst i kateogorien. Mange lurer på hva fordelene er og nå kan de enkelt og raskt slå det opp i denne tråden uten fare for at den dør ut etter noen ukers inaktivitet.

Lenke til kommentar

Veldig bra innsats folkens. Ble mye å gå gjennom nå, men skal få gjort det etterhvert.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
DAMN

 

1) GPL lisensierte porgrammer finnes til alle de støre OSene. Mye bra og mye crap programmer, men en vanlig bruker bryr seg rett og slett ikke så lenge det funker bra.

 

2) Vista er betydelig sikrere enn tideligere win OS. Mac os X står med 0. Hvis Linux hadde hatt en tilsvarende brukermasse ville jeg nok tro det ville poppe opp noen.

 

3) Se på 2

 

4) Se på 2

 

5) Se på 2

 

6) WHAT? Ga ikke noe mening

 

7) Sorry men det er ikke den verdensdominasjons konspirasjonen du mener det er.

 

8) Finnes sikrere alternativer enn Linux, Solaris eks

 

9) Samme finnes da på win, mac, unix ect

 

10) Ironisk nok med din antivista kampanje så hadde dette neppe skjed med Vista. Fordi at programvare pakken er mye bedre enn til Linux på mange mange mange områder?? Fordi det er mye mer brukererfaring ect

 

11) Nei du ser ikke blue screan of death men du ser et en annen ting av og til som forteller deg mer eller mindre det samme. Det er jo så mye bedre å ikke ha en leverandør du kan kontakte.

 

12) De store selvskapene støtter ofte program og komponenter i en evighet grunnet rare avtaler, kunne du gitt noen real world eksemper av  litt dimensjon?

 

13) Bedre hardwarekompatibilitet? ville nok si at hvis du tar med alle virus som finnes på alle windows platformer men bare tar og samenligner hw kompabilitet til vista at det ser litt dårlig ut. Men jeg vil nok si at sumsurarum så er hardwarekompabilitet en grunn til IKKE å velge linux.

 

14) Min erfaring er at de er ca like dårlige.

 

15) Inkjøps pris stemmer, bruksprisen kan nok diskuteres i det uendelig.

 

16) All den programvvaren du trenger?? Nei, det stemmer ikke. Mye av den programvaren du trenger, og selv til linux er det mange porgrammer som koster en pen sum.

 

17) Enig i den

 

18) Er jo sant, men antall folk som bryr seg om det er ikke så mange. Personlig så liker jeg best MacJurnal exstended, finnes ikke til linux.

 

19) Har ikke kunskap nok til å svare på det

 

20) Okei, sant nok men det er ikke akkurat et godt argument å velge linux over windows. Er ikke så mange som har noe annet enn x86, er vel forsatt noen PowerPC macer der ute men ellers så er det få ikke x86 desktop maskiner.

 

21) Bra at du har fakta som tar og støtter alle argumentene dine  :!:

 

22) Hva med å komme med noen FAKTISKE argumenter

 

23) Beta testing er da ganske utbred i på alle større OS.

 

24) Akkurat slik du vil?? har du noengang prøvd å totalt skreddersy en linux distro?

 

25) Kan jo også si at det er bedre med en utgave som dekker alle behovene, smaken som baken

 

26) Må da ærlig si at Linux er mye rart, brukervenlig er ikke en av de tingene.

 

27) Hvis Linux har en enorm god teknisk støtte fra brukermassen, hva har windows da en uber spuer duper enorm god teknisk søtte fra brukermassen?

 

28) Er det et OS eller et sted å møte nye mennesker du snakker om?

 

29) De fleste bruker windows fordi de velger å ikke bruke linux

 

30) For å vise sin ekstreme menneskelighet tok de og lagde en linux distro, oj hvis de er enda mer mennesklig enn det hadde det vært farlig.

 

31) Windows har vet da ikke helt hvor mange programmer de har, men mer enn 20 000 er jeg ganske sikker på. Det er nok litt mer enn et tastetryk, men de 5 ekstra tastetrykkene har ikke fått de til å vippe av pinnen helt enda.

 

32) hæ? er det et komplemang ? Du lærer da mye av windows som du har bruk for på jobben eks tolmodihet

 

33) Eyecandy i seg selv er totalt idiotisk hvis det ikke hjelper brukeren å være mer effektiv.

 

34) Du kan da skifte stilen i windows og.

 

35) Sant nok men antall som bruker det er??

 

36) Enig der

 

37) Enig der, men har et Library som ikke akkurat er så lett å finne ut av

 

38) Forskjell på mulighet og praktisk gjørelig. Jeg har muligheten til å gå til Kina, praktisk gjørelig er en annen ting.

 

39) står jo det samme som i 38

 

40) mange vil si at eks google desktop gjør livet dies litt bedre ikke verre

 

41) Win vista og xp er ikke så ustabilt. Som oftest så er det oppgraderingene som gjør at du må restartemaskinen. Win ME er en helt annen sak.

 

42) Har ikke nok kunskap til å komentere

 

43) Helt rett det

 

44) Både og på den ref eks Solaris

 

46) Har ikke kunskap om det

 

47) Det gjeller da også på windows, mac ect

 

48) tenkte litt på det som noe negativt, oversettelser er aldri 100% det samme. Skal ikke gå inn på en nynorsk og bokmål debatt men ser ikke det store behovet.

 

49) du har allerede sagt det, det er gratis. Kan ikke stjele noe som er gratis.

 

50) Har ikke nok kunskap på å svare på det

 

51) se 50

 

52) Bra poeng det

 

53) Bra poeng det og

 

54) Hjelper da og bli fjerne gamle standarder, må nesten kutte noen navlestrenger da. 

 

55) Har ikke nok kunskap om det

 

56) Windows har da også OS som kjører på det meste

 

57) Det er bestefall uvitenhet fra din side. Det er langt fra alle som er fult i stand å erstatte dem for vanlige brukere.

 

58) Spekulasjon, og litt mer spekulasjon. Samt Novell, Apple og en del andre har gjort det samme.

Dine argumenter er rett og slett ikke helt modene. Jeg har kanskje tatt feil på en del punkter, men alt i alt ser det mørkt ut. Er selv for Linux, men når du driver med noe som ligner propaganda så taper du den troverdigheten din fort. Liker tanken med å ha en liste over hva som er bra med linux men på den måte du har gjort det hadde det vært bedre uten.

8147512[/snapback]

Takk for innlegget ditt. :) Det er kvalitetssikring og modning av listen vi driver med her... ;)

 

Men, er ikke dette innlegget ditt også propaganda? Hva mener du egentlig er negativt med det ordet? Hvordan må jeg framstille listen for at du ikke skal oppfatte den som det negative du forbinder med propaganda?

 

Bare for å få det på det rene. Jeg driver ingen anti-vista kampanje, men en pro-GNU/Linux kampanje.

 

Edit: Måtte bare få framhevet den viktigste setningen.

 

Simen1 : Har du noen erfaring med samisk skolelinux? Vet du hvor langt de har kommet i arbeidet? Prøvde å google det i går, men fant ikke noe om hvor bra det er - og fikk intrykk av at det var veldig uferdig og at det var flere dialekter/samiske språk som skulle implementeres.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Simen1 : Har du noen erfaring med samisk skolelinux? Vet du hvor langt de har kommet i arbeidet? Prøvde å google det i går, men fant ikke noe om hvor bra det er - og fikk intrykk av at det var veldig uferdig og at det var flere dialekter/samiske språk som skulle implementeres.

8148862[/snapback]

Jeg er ikke oppdatert på det feltet, men jeg hadde litt epostkontakt med lederen av oversettingsgruppa for ca 5-6 år siden. Jeg vet at de fokuserte omtrent alt arbeidet på Skolelinux da det prosjektet kom i gang for fullt. Så vidt jeg vet sliter de med ressurser (folk som har tid og lyst til å oversette).

 

Jeg har aldri prøvd den Samiske utgaven selv, men har sett det i bruk på en PC hos en jeg var på besøk hos en gang. Den gangen var det bare enkelte programmer, hjelpefiler og en del menyer de viktigste plassene som var oversatt.

 

Angående dialekter så er Nordsamisk desidert mest utbredt av de samiske språkene/dialektene. Kun Nordsamisk har et definert og godkjent skriftspråk med en stor ordbok. Sørsamisk og Lulesamisk er de to sterkeste av de andre dialektene. Ordbøker og grammatikk er vist under utvikling og disse språkene har ikke offisiell status som skriftspråk ennå. Antallet utøvere er også langt mindre enn for Nordsamisk. Nordsamisk har så vidt jeg husker rundt 30.000 brukere, mens de andre dialektene har vist rundt 2-5.000 brukere hver. Totalt er det ca 60.000 samisktalende.

 

Når folk snakker som samisk skriftspråk så er det nesten utelukkende Nordsamisk som menes. I forbindelse med Linux så er det så vidt jeg vet kun nordsamisk som er under oversetting.

Lenke til kommentar
1) GPL lisensierte porgrammer finnes til alle de støre OSene. Mye bra og mye crap programmer, men en vanlig bruker bryr seg rett og slett ikke så lenge det funker bra.

8147512[/snapback]

 

Og så? GPL har sin opprinnelse fra Linux, og mengden GPL-lisensiert programvare til Linux er logisk nok størst. Søker man etter et Linux-program som skal utføre en viss oppgave vil man som regel alltid finne gratis programmer, mens man i Windows må luke ut haugevis med betalingsprogrammer under søket (try for 7 days etc.).

 

Om en tilfeldig bruker bryr seg eller ikke har ikke noe si, her siterer vi fordeler med Linux for alle typer brukere. Alle har ikke bruk for alle de snart 101 fordelene.

 

2) Vista er betydelig sikrere enn tideligere win OS. Mac os X står med 0. Hvis Linux hadde hatt en tilsvarende brukermasse ville jeg nok tro det ville poppe opp noen.

 

3) Se på 2

 

4) Se på 2

 

5) Se på 2

 

Vista er betydelig sikrere, men ikke sikkert nok. Mac OSX er bygget rundt UNIX-kjernen, derfor er det så sikkert som det er. Kanskje det vil poppe opp noen virus til Linux om brukermassen øker, men vil de være farlige? Linux er ikke bygget opp på samme måte som Windows, og måten Linux er bygget på gjør det mye hardere å lage Linux-virus. Argumentet "øker brukermassen, kommer flere virus" er for enkel.

 

6) WHAT? Ga ikke noe mening

 

Bare vent. Mengden DRM i Windows idag vil nok bli større fremover. Poenget er at her har du et stort maktapparat som har fullstendig mulighet til å lage sperrer for deg. Det vil aldri skje i Linux.

 

7) Sorry men det er ikke den verdensdominasjons konspirasjonen du mener det er.

 

Ingen snakker om en verdensdominasjonskonspirasjon. Se over, følg med på nyhetene og tenk logisk.

 

8) Finnes sikrere alternativer enn Linux, Solaris eks

 

Solaris er også UNIX-basert, så ser ikke helt poenget med det argumentet. Dessuten står det ikke "Linux er sikrest i hele verden" under det punktet.

 

9) Samme finnes da på win, mac, unix ect

 

Fremdeles mest utbredt i Linux. Linux = Gratis programvare. Windows != Gratis programvare.

 

(Hvorfor nevner du Unix? Gir liksom ikke helt mening)

 

10) Ironisk nok med din antivista kampanje så hadde dette neppe skjed med Vista. Fordi at programvare pakken er mye bedre enn til Linux på mange mange mange områder?? Fordi det er mye mer brukererfaring ect

 

Det finnes gjerne programvarepakker som er bedre i Linux enn i Windows, akkurat som det omvendte. Programvaren blir best når den lages av brukerne selv. Brukererfaringer kommer mye lettere frem til de som lager åpen programvare.

 

11) Nei du ser ikke blue screan of death men du ser et en annen ting av og til som forteller deg mer eller mindre det samme. Det er jo så mye bedre å ikke ha en leverandør du kan kontakte.

 

Hva ser du som sier mer eller mindre det samme? Jeg har aldri sett Linux-ekvivalenten av BSOD i de fem årene jeg har brukt Linux. I den samme tidsperioden kan ikke det samme sies for Windows. Du har (som regel) ikke en leverandør å kontake, men du har noe enda bedre: Gigantiske forum hvor du får raske svar.

 

12) De store selvskapene støtter ofte program og komponenter i en evighet grunnet rare avtaler, kunne du gitt noen real world eksemper av  litt dimensjon?

 

Deg selv for eksempel, den individuelle bruker. Støtten for f.eks. Windows XP kommer til å stoppe i 2009 sier Microsoft. Da kommer ikke flere service packs og sikkerhetsoppdateringer, og Windows blir gradvis mer utsatt. Bedrifter må betale skyhøye priser for oppdateringer etter at støtteperioden er over.

 

13) Bedre hardwarekompatibilitet? ville nok si at hvis du tar med alle virus som finnes på alle windows platformer men bare tar og samenligner hw kompabilitet til vista at det ser litt dårlig ut. Men jeg vil nok si at sumsurarum så er hardwarekompabilitet en grunn til IKKE å velge linux.

 

Punktet sier at hardwarekompabiliteten er bedre enn i Vista (per idag), ikke generelt.

 

14) Min erfaring er at de er ca like dårlige.

 

Og min erfaring er at Linux er bedre på hardwarestøtte ut av boksen.

 

15) Inkjøps pris stemmer, bruksprisen kan nok diskuteres i det uendelig.

 

For en bruker med vanlige databehov (som internett, e-post, messenger, office, multimedia, etc.) er det ingen brukspris. Antar det er tidsbruk du mener.

 

16) All den programvvaren du trenger?? Nei, det stemmer ikke. Mye av den programvaren du trenger, og selv til linux er det mange porgrammer som koster en pen sum.

 

Ja, men dette er til meget spesielle behov. De aller fleste Linux-brukerne trenger faktisk ikke kjøpeprogrammer. Skal du f.eks. ha et skikkelig brenneprogram må du betale for Nero, ekvivalente K3b i Linux er gratis.

 

18) Er jo sant, men antall folk som bryr seg om det er ikke så mange. Personlig så liker jeg best MacJurnal exstended, finnes ikke til linux.

 

Har ikke noe å si, fortsatt en skikkelig fordel for brukeren, selv om han ikke merker det.

 

19) Har ikke kunskap nok til å svare på det

 

LiveCD. Tviler på at MS noen gang kommer til å lage det.

 

20) Okei, sant nok men det er ikke akkurat et godt argument å velge linux over windows. Er ikke så mange som har noe annet enn x86, er vel forsatt noen PowerPC macer der ute men ellers så er det få ikke x86 desktop maskiner.

 

Linux på spillkonsoll, mp3-spiller, etc. Det er folk som er interessert i det. Og uansett er det en fordel ved Linux.

 

21) Bra at du har fakta som tar og støtter alle argumentene dine  :!:

 

Og det kan HavarN rette på. Kjør google, HavarN. :)

 

22) Hva med å komme med noen FAKTISKE argumenter

 

MSN Messenger, DivX Player, Yahoo! Messenger er eksempler på Windows-programmer som inneholder reklame.

 

23) Beta testing er da ganske utbred i på alle større OS.

 

Men ikke like utbredt.

 

24) Akkurat slik du vil?? har du noengang prøvd å totalt skreddersy en linux distro?

 

Du kan fikse på alt. I Windows må du laste ned tredjepartsprogrammer for å gjøre det samme, men de er sterkt begrenset iforhold.

 

25) Kan jo også si at det er bedre med en utgave som dekker alle behovene, smaken som baken

 

Valgmuligheter er alltid en fordel, og Windows dekker ikke alle behov.

 

26) Må da ærlig si at Linux er mye rart, brukervenlig er ikke en av de tingene.

 

Smaken er som baken sa du? Linux er mer brukervennlig enn Windows. Se på pakkebehandlersystemet f.eks.

 

27) Hvis Linux har en enorm god teknisk støtte fra brukermassen, hva har windows da en uber spuer duper enorm god teknisk søtte fra brukermassen?

 

Det er ikke mange på et Windows-forum som kan hjelpe deg med ting bare Microsoft har kontroll over. Det er mye lettere for brukerne av Linux å få innsikt i operativsystemet sitt. Jeg tror ikke du finner like stor kompetanse i et Windows-forum.

 

29) De fleste bruker windows fordi de velger å ikke bruke linux

 

Øh, nei... De bruker Windows fordi de ikke vet om noe annet.

 

30) For å vise sin ekstreme menneskelighet tok de og lagde en linux distro, oj hvis de er enda mer mennesklig enn det hadde det vært farlig.

 

Nå begynner du å bli useriøs.

 

31) Windows har vet da ikke helt hvor mange programmer de har, men mer enn 20 000 er jeg ganske sikker på. Det er nok litt mer enn et tastetryk, men de 5 ekstra tastetrykkene har ikke fått de til å vippe av pinnen helt enda.

 

Du har tydeligvis ikke prøvd pakkesystemet i Linux. De 5 ekstra tastetrykkene i Windows inkluderer ikke tiden det tar å lete etter og laste ned programmet på Internett. Dessuten kan du installere alle de 20.000 programmene med et tastetrykk om du vil. I Windows må du installere de 20.000 programmene hver for seg. Det var selvfølgelig satt på spissen, men poenget bør du se.

 

32) hæ? er det et komplemang ? Du lærer da mye av windows som du har bruk for på jobben eks tolmodihet

 

Det er bedre å ha Windows og Linux på CV'en, enn bare Windows. Har du bøker i hylla hjemme egentlig? Bare spør, siden du er så motvillig til å lære.

 

33) Eyecandy i seg selv er totalt idiotisk hvis det ikke hjelper brukeren å være mer effektiv.

 

Hvor mange Windows-brukere på forumet her finner du som ikke er helt i hundre etter Aero i Windows?

 

34) Du kan da skifte stilen i windows og.

 

Sølv eller grønn startlinje. WOW!

 

38) Forskjell på mulighet og praktisk gjørelig. Jeg har muligheten til å gå til Kina, praktisk gjørelig er en annen ting.

 

Mye av det du kan endre på er faktisk veldig lettvint, f.eks. login-stil og splash-bilde.

 

39) står jo det samme som i 38

 

Sant det. Bør kanskje sette 38 og 39 under samme punkt, HavarN.

 

40) mange vil si at eks google desktop gjør livet dies litt bedre ikke verre

 

Google Desktop er vel ikke et risikabelt tredjepartsprogram er det?

 

41) Win vista og xp er ikke så ustabilt. Som oftest så er det oppgraderingene som gjør at du må restartemaskinen. Win ME er en helt annen sak.

 

Nettopp! Du trenger meget, meget sjelden en restart etter å ha installert et program eller utført en systemoppdatering i Linux. Dette vet du selv ikke er tilfelle i Windows! Dessuten blir Windows tregere jo lenger den har stått på, og trenger derfor restartes iblandt.

 

Du bør kanskje utdype punktene over som eksempler, HavarN (uten å nevne Windows).

 

42) Har ikke nok kunskap til å komentere

 

I Windows må hvert enkelt program oppdateres hver for seg. Alle programmer som ligger i pakkesystemet i Linux kan oppdateres med et tastetrykk.

 

46) Har ikke kunskap om det

 

Eksempel: Universitet mitt har abonnement på ordnett.no. Logger meg derfor inn på en universitetsmaskin, og kjører nettleseren der slik at jeg kan bruke ordnett.no.

 

47) Det gjeller da også på windows, mac ect

 

Igjen, langt mer utbredt i Linux.

 

48) tenkte litt på det som noe negativt, oversettelser er aldri 100% det samme. Skal ikke gå inn på en nynorsk og bokmål debatt men ser ikke det store behovet.

 

Det finnes ganske mange i Norge som har nynorsk som hovedmål. At du ikke ser behovet har ingenting å si.

 

49) du har allerede sagt det, det er gratis. Kan ikke stjele noe som er gratis.

 

Det er en fordel at du raskere en svint kan laste ned en Linux-distro som torrent. Det kan du ikke lovlig med Windows.

 

54) Hjelper da og bli fjerne gamle standarder, må nesten kutte noen navlestrenger da. 

 

Men i Linux kan du laste ned den nye versjonen gratis, mens man for betalingsprogrammer blir sittende igjen med den gamle versjonen om man ikke vil/har råd til å kjøpe den nyeste versjonen.

 

55) Har ikke nok kunskap om det

 

Windows-installasjonsprogrammet gir blanke i om du allerede har Linux på disken din. Den skriver over boot-loaderen, slik at du må fikse dette manuelt for å få tilbake Linux. En Linux-installasjon vil se at du har Windows eller andre Linux-distroer liggende, og kompensere for dette.

 

56) Windows har da også OS som kjører på det meste

 

Kan du kjøre Windows 1.0 med Firefox på en 286-maskin? Saken er at du ikke må gå over 20 år tilbake i tid. Du finner moderne Linux-OS som kjører på 286-maskiner.

 

57) Det er bestefall uvitenhet fra din side. Det er langt fra alle som er fult i stand å erstatte dem for vanlige brukere.

 

Har mer tro på at det er uvilje...

 

58) Spekulasjon, og litt mer spekulasjon. Samt Novell, Apple og en del andre har gjort det samme.

 

Det linkes til en artikkel fra Washington Post. Når ble det en dårlig kilde?

 

--------------

 

*dån*

 

Jeg trenger litt søvn i min DRM-frie seng...

Lenke til kommentar
Du bør kanskje utdype punktene over som eksempler, HavarN (uten å nevne Windows).

8149905[/snapback]

Jeg har sett gjennom listen hans og forsøkt å finne ut hva han egentlig kritiserte og prøvd å gjort noe med dette.

 

Bare for å nevne det: Microsoft, Windows, XP eller Vista nevnes ikke med ett ord i den første posten.

 

Simen1 : punktene dine var så gode og så godt oppsatt at jeg tok meg den friheten å copy-paste dem. Men byttet "Windows" med "proprietære operativsystemer" i punkt 77. Tok også "Fordel nr # : " idéen. Håper det er greit.

 

Til resten, lær av simen1 ;)

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke lese gjennom alt men tar tak i en av de første tingene:

Om en tilfeldig bruker bryr seg eller ikke har ikke noe si, her siterer vi fordeler med Linux for alle typer brukere. Alle har ikke bruk for alle de snart 101 fordelene.

8149905[/snapback]

Det er alltids en eller annen som sier at "det har ikke jeg bruk for". Hvis man skulle fulgt den regelen slavisk måtte man bare fjernet hele 101-lista og det samme for andre OS sine fordelslister.

 

Det jeg prøver å si er at det spiller ingen rolle hvor stor prosentandel som har bruk hvert av punktene, men om det kan sees på som en fordel i det hele tatt. Kan det det, av noen, så kvalifiserer det for å være en fordel som kan listes opp.

 

Akkurat som at alle ikke trenger å være enige om at Amy Winehouse - Rehab er en bra låt for at den skal få lov til å være med på VG-lista.

 

Simen1 : punktene dine var så gode og så godt oppsatt at jeg tok meg den friheten å copy-paste dem. Men byttet "Windows" med "proprietære operativsystemer" i punkt 77. Tok også "Fordel nr # : " idéen. Håper det er greit.

8150089[/snapback]

Takk. Det var meningen å gjøre det så enkelt å greit som mulig for deg å kopiere og lime inn alle punktene :)

Lenke til kommentar

miceagol og HavarN, det jeg skrev var propaganda. Det var liksom meningen. Skulle liksom bare vise at når det argumenteres med halv argumenter og litt sverting så vil den andre parten også gjøre det.

 

Govassa: Dette sier jeg grunnet jeg tror aldri det vil finnes et sikkert OS, sikrere men aldri sikkert. De som skriver malware/adware og virus gjør ikke det for å plage andre. De gjør det for økonmoisk gevinst på en eller annen måte. Er ikke så mange som skriver eks kortnummer på en server. Sammen med at servere kan stenge ned mange porter ect. Men brukermønstere til en desktop bruker er svært mangfoldig, og vanskeligere å sikre. Den målgruppen malware skrivere har er rett og slett windows i dag, enklest og størst målgruppe. Hvis du tror at linux og mac øker sine markedsandeler betydelig at de forsatt ikke vil få noen virus, får du tro det. Er nok litt mer negativ og tror at det neppe vil være like ille om hos M$ men de vil komme samtidig med at flere bruker det.

 

Bruker linux selv og er svært fornøyd, men det betyr ikke at jeg er missforøyd med mye også.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest gjennom den siste oppdateringen av lista så jeg føyer på flere fordeler med fare for å gjenta noe som allerede er nevnt:

 

Fordel nr 88?: Ingen avhengighet av dll-filer. Ingen risiko for at programmer ikke fungerer fordi dll'ene er dårlig dokumentert eller inneholder bugs. Linux trenger dermed heller ikke noe cache-system for dll-filer (i ram eller på flash) for å få bra systemytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...