Gå til innhold

D80, blitz, blenderprioritet hvordan styre lukkert


Anbefalte innlegg

Har Nikon D80 m. 85mm 1.8 og en SB-800 blitz. Når jeg f.eks. kjører på blenderprioritet (A) 5.6 og blitz så velger kameraet lukkertid 1/60s.

 

Hvordan kan jeg gå frem for å ønske meg en raskere lukkertid, men samtidig ha 5.6 blender? Regner med at blitzen kan kompensere ved å gi mer lys?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan jeg gå frem for å ønske meg en raskere lukkertid, men samtidig ha 5.6 blender? Regner med at blitzen kan kompensere ved å gi mer lys?

8115124[/snapback]

Som Oceanborn sier så er M veien å gå. Siden blitzblinket er langt kortere enn sync-tiden (en SB-800 på full guff har et blink i størrelsesorden 1/1000s) spiller lukkertiden du velger ingen rolle for hvor mye blitzen lyser opp motivet. 1/60s er en litt småtilfeldig standardverdi, og selv om denne kan endres eller du kan sette blitzen til "slow sync" for å kunne få en større del naturlig lys i A-modus, er M gjerne den raskeste måten å justere denne balansen direkte.

Lenke til kommentar
Hvorfor velges 1/60s? Det er vel ganske stor sannsynlighet for å kunne få uskarphet ved 1/60? Hvordan kan jeg endre denne verdien til f.eks. 1/100 uten å bruke M?

8115365[/snapback]

 

Jeg har verken prøvd D80 eller har eget kamera foran meg, men det settes en plass sammen med de andre blitzvalgene i menyen. Sjansen for uskarphet er mindre enn du tror, siden det korte blitzblinket vil bidra til å fryse evt. bevegelser, og dette kan også brukes til ganske stilige effekter. Ellers er det vel valgt som en gylden middelvei mellom uskarphet og for lite naturlig lys. Med for kort lukkertid er det lett for at du får "svarte hull" i områdene blitzen ikke når, noe som er lite pent. Men vurder om M ikke er like greit.

Lenke til kommentar

I blenderprioritert modus så vil du også sette ned lukkertiden hvis du skrur ned på eksponeringsverdien. Det er kanskje den raskeste måten å gjøre justeringer på, men det blir kanskje litt tilfeldig. Skru opp ISO-verdien har noe av den samme virkningen, men da blir kanskje de områdene som får blitzlys for lyse.

Lenke til kommentar
Hvorfor velges 1/60s? Det er vel ganske stor sannsynlighet for å kunne få uskarphet ved 1/60?

8115365[/snapback]

Ikke hvis blitz er hovedlyskilden. Selve blinket varer jo ekstremt mye kortere enn 1/60s, og er det mørkt nok kan du fint ha lukkertid på et sekund og alikevel få skarpe blitzbilder f.eks.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Hvorfor velges 1/60s? Det er vel ganske stor sannsynlighet for å kunne få uskarphet ved 1/60? Hvordan kan jeg endre denne verdien til f.eks. 1/100 uten å bruke M?

8115365[/snapback]

 

Hvis du går inn i CUSTOM SETTING MENU og leter opp nr 24 Flash Shutter Speed så kan du velge alt mellom 30s og 1/60s. Har ikke funnet noen mulighet til å få raskere enn 1/60s, så jeg bruker M og velger lukker og blender selv. Da kan jeg sette 1/200s blitssync. Fungerer fint det når en bruker blits, for da tilpasser blitsen lysstyrken. Genialt.

 

chico

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...