Gå til innhold

mer mas om evolusjonsteorien


Anbefalte innlegg

I over en uke har nå flere av dine meningsfeller stønnet i fortvilelse over at jeg, idioten, ikke kan få det inn i hodet at mennesket stammer fra sjimpansen.

Hvem har sagt det?

 

Du har sikkert "misforstått" igjen, slik du har gjort hele tiden. Vi er i slekt med dagens aper, for vi har felles forfedre. Dette har du klart til å få til "vi stammer fra sjimpansene".

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I over en uke har nå flere av dine meningsfeller stønnet i fortvilelse over at jeg, idioten, ikke kan få det inn i hodet at mennesket stammer fra sjimpansen.

Hvem har sagt det?

 

Du har sikkert "misforstått" igjen, slik du har gjort hele tiden. Vi er i slekt med dagens aper, for vi har felles forfedre. Dette har du klart til å få til "vi stammer fra sjimpansene".

8165691[/snapback]

 

 

Det ble linket til en video på youtube. Du har sikkert sett denne.

 

Lenke til kommentar
I over en uke har nå flere av dine meningsfeller stønnet i fortvilelse over at jeg, idioten, ikke kan få det inn i hodet at mennesket stammer fra sjimpansen.

Hvem har sagt det?

 

Du har sikkert "misforstått" igjen, slik du har gjort hele tiden. Vi er i slekt med dagens aper, for vi har felles forfedre. Dette har du klart til å få til "vi stammer fra sjimpansene".

8165691[/snapback]

 

 

Det ble linket til en video på youtube. Du har sikkert sett denne.

 

8165770[/snapback]

I denne videoen blir det ikke sagt at vi stammer fra sjimpansen.

 

Fakta: Vi stammer ikke fra sjimpansene. Men både vi og sjimpanser har felles forfedre.

 

Edit: Følg med mellom 2:00 og 2:10 i videoen.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
I over en uke har nå flere av dine meningsfeller stønnet i fortvilelse over at jeg, idioten, ikke kan få det inn i hodet at mennesket stammer fra sjimpansen.

Hvem har sagt det?

 

Du har sikkert "misforstått" igjen, slik du har gjort hele tiden. Vi er i slekt med dagens aper, for vi har felles forfedre. Dette har du klart til å få til "vi stammer fra sjimpansene".

8165691[/snapback]

 

 

Det ble linket til en video på youtube. Du har sikkert sett denne.

 

8165770[/snapback]

I denne videoen blir det ikke sagt at vi stammer fra sjimpansen.

 

Fakta: Vi stammer ikke fra sjimpansene. Men både vi og sjimpanser har felles forfedre.

 

Edit: Følg med mellom 2:00 og 2:10 i videoen.

8165807[/snapback]

 

Jeg skal se nøye en gang til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Dette er forvirrende. I over en uke har nå flere av dine meningsfeller stønnet i fortvilelse over at jeg, idioten, ikke kan få det inn i hodet at mennesket stammer fra sjimpansen. De sier det skyldes en kromosomblanding. Jeg har blitt omtalt på disse sidene som om jeg skulle inneha en viss kromosomfeil selv. Og nå sier du: "..... men så har ikke mennesket utviklet seg fra sjimpanser heller. Vi har felles forfedre."

 

Nå først skjønner jeg ingenting. Stemmer det?

8165532[/snapback]

 

En gang for lenge lenge siden var det en gruppe PRIMATER som bodde mest sannsynlig i Afrika, og de levde lykkelige sammen. Men en dag skilte en gruppe lag fra resten og bevegde seg inn i ørkenen. Der utviklet apene en intelligens som de behøvde for å finne og oppbevare vann (også kalt fantasi). Denne gruppen aper utviklet seg etter lang tid til det vi idag kaller Homo Sapiens.

 

EN av de andre gruppene utviklet seg til sjimpanser, en annen til orangutang, en tredje til <en annen ape>

 

 

kommentar: Det inneholder mest sannsynlig en del feil, MEN er skrevet for at det skal være litt lettere å forstå.

Lenke til kommentar
En gang for lenge lenge siden var det en gruppe PRIMATER som bodde mest sannsynlig i Afrika, og de levde lykkelige sammen. Men en dag skilte en gruppe lag fra resten og bevegde seg inn i ørkenen. Der utviklet apene en intelligens som de behøvde for å finne og oppbevare vann (også kalt fantasi). Denne gruppen aper utviklet seg etter lang tid til det vi idag kaller Homo Sapiens.

 

EN av de andre gruppene utviklet seg til sjimpanser, en annen til orangutang, en tredje til <en annen ape>

 

 

kommentar: Det inneholder mest sannsynlig en del feil, MEN er skrevet for at det skal være litt lettere å forstå.

8165850[/snapback]

Du store. Så vi utvikler egenskaper etter behov? Det er lenge siden jeg leste den påstanden. Jeg trodde dette var noe man gikk bort fra for mange år siden. Hvorfor er ikke fruktplukkerne i Hardanger høyere enn oss andre. De må stadig strekke seg høyt. Eller potetbøndene på Jæren? Burde ikke de vært mykere i ryggen?

Endret av Nordoelum
Lenke til kommentar

Det Torswin mente var at de apene som var mer intelligente overlevde (finne/oppbevare vann) og formerte seg bedre enn de som ikke var så intelligente, og dermed ble apene over lang tid mer intelligente (fordi de uintelligente døde). Han bare fremstilte det på en veldig forenklet måte, sånn at du skulle forstå (nivået viste seg å være for høyt for deg likevel).

Lenke til kommentar
Det Torswin mente var at de apene som var mer intelligente overlevde (finne/oppbevare vann) og formerte seg bedre enn de som ikke var så intelligente, og dermed ble apene over lang tid mer intelligente (fordi de uintelligente døde). Han bare fremstilte det på en veldig forenklet måte, sånn at du skulle forstå (nivået viste seg å være for høyt for deg likevel).

8166015[/snapback]

 

Det ble sagt over her: "En gang for lenge lenge siden var det en gruppe PRIMATER som bodde mest sannsynlig i Afrika, og de levde lykkelige sammen. Men en dag skilte en gruppe lag fra resten og bevegde seg inn i ørkenen. Der utviklet apene en intelligens som de behøvde for å finne og oppbevare vann (også kalt fantasi). Denne gruppen aper utviklet seg etter lang tid til det vi idag kaller Homo Sapiens."

 

Er det så enkelt? Så denne gruppen i ørkenen var heldig og utviklet alle de egenskaper de trengte? Skjedde dette med en gang de kom ut i ørkenen? Det må det jo ha gjort, ellers ville de tørstet i hjel. Eller var de tørst i millioner av år før IQen sa :"finn vann"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Du store. Så vi utvikler egenskaper etter behov? Det er lenge siden jeg leste den påstanden. Jeg trodde dette var noe man gikk bort fra for mange år siden. Hvorfor er ikke fruktplukkerne i Hardanger høyere enn oss andre. De må stadig strekke seg høyt. Eller potetbøndene på Jæren? Burde ikke de vært mykere i ryggen?

8165884[/snapback]

 

tenk deg at det går MAAAAAAASSE år, og de bærplukkerne døde om de ikke fikk maten sin igjennom bærplukking... DA går det du sier.

 

 

men tysk nuh

Lenke til kommentar
Du store. Så vi utvikler egenskaper etter behov? Det er lenge siden jeg leste den påstanden. Jeg trodde dette var noe man gikk bort fra for mange år siden. Hvorfor er ikke fruktplukkerne i Hardanger høyere enn oss andre. De må stadig strekke seg høyt. Eller potetbøndene på Jæren? Burde ikke de vært mykere i ryggen?

8165884[/snapback]

 

tenk deg at det går MAAAAAAASSE år, og de bærplukkerne døde om de ikke fikk maten sin igjennom bærplukking... DA går det du sier.

 

 

men tysk nuh

8166087[/snapback]

 

 

Bærplukkere og bærplukking? På bærtur?

Lenke til kommentar
Er det så enkelt? Så denne gruppen i ørkenen var heldig og utviklet alle de egenskaper de trengte? Skjedde dette med en gang de kom ut i ørkenen? Det må det jo ha gjort, ellers ville de tørstet i hjel. Eller var de tørst i millioner av år før IQen sa :"finn vann"?

8166042[/snapback]

Du forstår tydeligvis ikke.

 

1. En gruppe aper lever i grenseområdet til ørkenen

2. Etter som tiden går blir det tørrere og tørrere (over 100 000 år f.eks)

3. Over 100 000 år klarer de som er intelligente nok til å lagre/finne vann overleve

4. De som ikke er intelligente nok til å lagre/finne vann dør

5. Etter 100 000 er det kun aper som er intelligente som er igjen (de har overlevd, lagret/funnet vann) - de som ikke var så intelligente døde.

6. Hoppla - apene generelt har blitt mer intelligente.

Lenke til kommentar
6. Hoppla - apene generelt har blitt mer intelligente.

8166138[/snapback]

 

Nå forutsetter du sammenheng mellom intelligens og tilpasning. Dette er ikke nødvendigvis sammenhengen. Stor hjerne krever masse vann og energi, og kan godt være et hinder for overlevelsen. Tilpasningen kan godt foregå på andre plan enn intelligensen.

Lenke til kommentar
En gang for lenge lenge siden var det en gruppe PRIMATER som bodde mest sannsynlig i Afrika, og de levde lykkelige sammen. Men en dag skilte en gruppe lag fra resten og bevegde seg inn i ørkenen. Der utviklet apene en intelligens som de behøvde for å finne og oppbevare vann (også kalt fantasi). Denne gruppen aper utviklet seg etter lang tid til det vi idag kaller Homo Sapiens.

 

EN av de andre gruppene utviklet seg til sjimpanser, en annen til orangutang, en tredje til <en annen ape>

 

 

kommentar: Det inneholder mest sannsynlig en del feil, MEN er skrevet for at det skal være litt lettere å forstå.

8165850[/snapback]

Du store. Så vi utvikler egenskaper etter behov? Det er lenge siden jeg leste den påstanden. Jeg trodde dette var noe man gikk bort fra for mange år siden. Hvorfor er ikke fruktplukkerne i Hardanger høyere enn oss andre. De må stadig strekke seg høyt. Eller potetbøndene på Jæren? Burde ikke de vært mykere i ryggen?

8165884[/snapback]

Fruktplukkerne i Hardanger har ikke større sjanse til å formere seg selv om de plukker epler mer effektivt for hånd. Derfor er de ikke høyere enn oss andre.

Lenke til kommentar
Du store. Så vi utvikler egenskaper etter behov? Det er lenge siden jeg leste den påstanden. Jeg trodde dette var noe man gikk bort fra for mange år siden. Hvorfor er ikke fruktplukkerne i Hardanger høyere enn oss andre. De må stadig strekke seg høyt. Eller potetbøndene på Jæren? Burde ikke de vært mykere i ryggen?

8165884[/snapback]

 

tenk deg at det går MAAAAAAASSE år, og de bærplukkerne døde om de ikke fikk maten sin igjennom bærplukking... DA går det du sier.

 

 

men tysk nuh

8166087[/snapback]

 

Det Torswin snakker om kalles Lamarckisme og er oppfatningen om at ervervede egenskaper blir nedarvet til neste generasjon. Som Jesse sier er dette en påstand som har blitt forkastet for lenge siden. Dagens evolusjonsteori ble utviklet av Darwin, som forklarer at det er mutasjoner som gjør at enkelte individer blir mer motstandsdyktige/tilpasset enn andre. For at bærplukkerne skal bli høyere, må det derfor forekomme en mutasjon i genene deres, og som senere gjorde alle dem høyere gjennom naturlig utvalg.

Lenke til kommentar

Det Torswin snakker om kalles Lamarckisme og er oppfatningen om at ervervede egenskaper blir nedarvet til neste generasjon. Som Jesse sier er dette en påstand som har blitt forkastet for lenge siden. Dagens evolusjonsteori ble utviklet av Darwin, som forklarer at det er mutasjoner som gjør at enkelte individer blir mer motstandsdyktige/tilpasset enn andre. For at bærplukkerne skal bli høyere, må det derfor forekomme en mutasjon i genene deres, og som senere gjorde alle dem høyere gjennom naturlig utvalg.

8166382[/snapback]

 

Se det ja. Jeg trodde jeg var blitt helt idiot.

Lenke til kommentar

Du store. Så vi utvikler egenskaper etter behov? Det er lenge siden jeg leste den påstanden. Jeg trodde dette var noe man gikk bort fra for mange år siden. Hvorfor er ikke fruktplukkerne i Hardanger høyere enn oss andre. De må stadig strekke seg høyt. Eller potetbøndene på Jæren? Burde ikke de vært mykere i ryggen?

8165884[/snapback]

 

Tenk deg at relativt svarte og brune mennesker sprer seg over hele jordkloden.

Så etter *mange* år så er plutselig en god andel mennesker i nord lysere i huden enn resten, der hvor det er best å være lys fordi man trenger det lille sollyset som finnes...

Lenke til kommentar

det står jo at Gud skapte jorden, men hvordan han gjorde det, står det så vidt jeg vet ikke mye om. Så hvordan kan du påstå at Gud ikke skapte jorden?

 

 

Var det bare mennesket som ble skapt for 5000 år siden? Trodde bibelen mente at alt oppstod for 5000 år siden  :hmm:

 

6000 tror jeg tallet var. Og det gjelder hele verden. Noe som selfølgelig er tull, og fører til at evolusjon og bibelen ikke kommer overens. Men så er det kosekristne som pudrer litt over det og sier at bibelen kan man tolke hit og dit så blir det så fint så :roll:

8128202[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...