Gå til innhold

Hvorfor så stor prisforskjell mellom X1950PRO og


j_j

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny AGP kort og valget er mellom

 

Sapphire Radeon X1950PRO 512MB AGP 8x, GDDR3, 2xDVI-I, HDCP til 1799,-

 

eller

 

Gainward GeForce 7800GS 512MB GDDR3, AGP8X til 2399,-

 

Set på VGA Chart på Tom's Hardware og ATI kortet slår nVidia kortet i 80% av benchmarkene. Sett også på GPU-guiden på forumet og i følge den er ATI kortet bedre. Skjønner bare ikke hvordan nVidia kortet kan være så dyrere hvis ATI kortet er bedre.

 

Jeg har AMD Athlon 64 3000+ med 1 GB RAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det sjermkortet blir litt overkill til deg, men, men

nvidia sine er mye dyrere ja, men det lønner nesten seg og kjøpe et GF7600GT isteden for 7800GS

men mellom de to må det bli ati sitt ;)  :yes:

8096368[/snapback]

 

hvorfor overkill? mener du at jeg ikke vil få mer ut av ATI kortet på grunn av CPU og RAM? Jeg sparer 600,- hvis jeg går for ATI kortet, det kan ikke være dårligere da?.

 

Billigste 7600GT kort ligger på ca 1300,- Da må jeg prøve å finne ut hvor mye mer ytelse jeg vil få for de 500,- mellom GF7600GT og X1950PRO.

Lenke til kommentar
Tror ikke X1950PRO blir så mye "overkill" for ditt system. Tenk på at du kan kjøre på med AA og AF omtrent som du lyster  :dribble:

Det kan du ikke gjøre i samme grad med ett 7600GT  :nei:

8100578[/snapback]

 

x1950XT er ikke overkill for en amd 3000+ en gang, men det lønner seg og se på litt overklokking, fra øker man drastisk hastigheten :)

 

Vurder oxo og kjøpe ett billig hovedkort som støtter pci-e, da får du x1950pro billigere til pci-e, så det pluss ett nytt hovedkort er litt mer men ikke mye. og når du har penger til ett core 2 system så kan du bruke skjermkortet enda og dra ut mye mer av det :)

Lenke til kommentar
x1950XT er ikke overkill for en amd 3000+ en gang, men det lønner seg og se på litt overklokking, fra øker man drastisk hastigheten :)

 

Vurder oxo og kjøpe ett billig hovedkort som støtter pci-e, da får du x1950pro billigere til pci-e, så det pluss ett nytt hovedkort er litt mer men ikke mye. og når du har penger til ett core 2 system så kan du bruke skjermkortet enda og dra ut mye mer av det :)

8100908[/snapback]

 

Hørt det argumentet før det er ikke veldig gjenomtenkt. Hvis du bytter hovedkort så må du bytte CPU og RAM. Så da blir det nytt hovedkort, skjermkort, CPU og RAM hmmmm gunstig :nei:

 

Jeg ville bare vite om det var noe med 7800GS som forsvarte prisforskjellen men etter å ha lest enda flere omtaler så har jeg kommet fram til at ATI kortet er bedre og billigere. Dumt å betale 600,- mer for et dårligere kort. Det ser ut som det blir denne.

 

PowerColor Radeon X1950 Pro 256 MB AGP 1595,-

 

fant Club3D GeForce 7600 GT AGP til 1151,- noe som er irriternde for den er ikke så langt i fra ytelsesmessig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en 3200+ 754socket som jeg gikk fra agp til pci-e ved og kjøpe hovedkort til 400kr og så velger du bare ett skjermkort du vil ha f.eks. x1950pro til 1400kr, så blir det bra ytelse for 1800kr. og du har ett skjermkort du kan bruke i fremtiden :). ALTSÅ man bytter ikke ram, og cpu da :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare oppgradere det utstyret man har litt istedet? Da blir det rimeligere, og man kan heller invistere litt mer når systemet butter imot. Dette gjør iallefall jeg, fordi dette vil lønne seg mest økonomisk. Så når systemet mitt sliter med spill, så oppgraderer jeg til ny socket og hele greia istedet. Det vil da gjerne bli litt dyrere, men totalt sett trenger det ikke det, fordi alle småoppgraderinger koster også.

 

Forresten så drar det X1950pro kortet ditt alt uten problemer, har kortet selv i pci-e utgaven og kjører alle spill jeg har møtt på uten problemer med maks grafikk. Meget god pris/ytelse på det kortet der. CPU'en din kan du alltids klokke litt så har du straks et litt kjappere system totalt sett.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
kjøp f.eks

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301587

og

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327024

 

da er vel dette litt billigere enn x1950pro du skulle ha og du har noe som er litt mer framtids rettet :p

8103757[/snapback]

 

AGP hovedkort med PCI-E skjermkort? hvorfor tenkte jeg ikke på det? :!:

 

Men jeg kjøper fortsatt ikke "bytt hovedkort" argumentet fordi det lønner seg ikke. Hvis jeg skal kjøpe et "fremtidsorientert" hovedkort så må det bli en som jeg kan bruke i minst 3-4 år og da går jeg ikke for et Socket 754 hovedkort. Jeg har Asus K8N-E Deluxe og det er litt over et år gammel. Tenkte kanskje heller å kjøpe 1 GB ekstra RAM og overklokke CPU-en. Det sammen med ATI kortet må bli bra. Da har jeg PC-en gående ca 2 år til. Spill er ikke hoved kriteret her men det er greit å ha et skjermkort som man kan bruke til spill om et og to år også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...