Gå til innhold

Tanker angående gullstikka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye som har blitt diskutert rundt dette showet. Men da jeg svarte på pollen her på gamer følte jeg at det var noe som bare måtte bli sagt.

Saken er den at gullstikka ikke er noe bra. Grunntanken er veldig god. Å jeg som gamer synes det er ypperlig at vi har egne priser for spill. Men det er også denne prisutdelingen som er dens største fallgruve.

For det som plaget meg når jeg så halve showet (var litt oppgitt over hva jeg faktisk så på) så slo det meg at dette er meget teit for det er bare norske mellomstasjoner av spilliutgivere som går opp der og tar imot priser. Folk som ikke har annet med spillene å gjøre en å importere dem og distrubuere dem på det norske marked. Det er som vi hadde hatt en egen versjon av Oscar utdelingen, å svensk film norge kom opp og tok imot halvparten av prisene, fordi de var ansvarlige for å distrubuere dem her til lands.

Bare mine tanker angående prisutdelingen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg er egentlig helt enig, med alle de gode internasjonale "game of the year" showene blir gullstikka litt overflødig.

8088027[/snapback]

Hvilke show snakker du om her, og hvilke TV-kanaler kan vi se de på?

Gullstikka er en prisutdeling arrangert av den norske spillbransjen. Formålet er å hedre de bra spillene som kom i fjor. Ved å få showet på TV kan man få høyere aksept for spill som kulturinnslag i Norge, og ufarliggjøre mye av hetsen spill har blitt utsatt for de siste 20 årene.

Det burde selvsagt vært flere utviklere og flere norske utviklere på showet, men dessverre utvikles det få spill i Norge. I år er det så og si rekord på utviklingsfronten i Norge, så neste år er det godt mulig med en egen pris for beste norskutviklede spill.

Jeg må jo nesten få spørre hvorfor det er greit at medier som VG, Dagbladet og Gamer.no deler ut priser for fjorårets beste spill hvert år, mens det er galt at Gullstikka gjør det, og faktisk forsøker å lage publikumsvennlig underholdning av det? De som mottar prisene på Gullstikka jobber jo faktisk for Microsoft og Activision og andre spillutgivere, hvor høyt opp i systemet skal man måtte gå før det er bra nok? Må Shigeru Miyamoto reise til Norge og ta i mot prisene personlig før showet skal bli akseptert? De som mottar prisene gir jo forøvrig også beskjed oppover i systemet i firmaene de jobber for, slik at de som faktisk utviklet spillene får beskjed om at de har blitt hedret i Norge.

Skrevet

Jeg har ikke sett showet (men jeg har tenkt tanken). Uansett så synes jeg det er et bra tiltak. Det er viktig for spillbransjen å få med oppmerksomhet i Norge. Dessverre er det ikke så veldig mange spillutviklere her i Norge, men med mer oppmerksomhet og et større marked kan det kanskje løsne litt.

Jeg mener å huske at jeg reagerte litt over hvem som var nominert i de forskjellige kategoriene, men det er vel en smakssak. Jeg synes folkene bak Gullstikken bør få ros for å fronte spillbransjen her i Norge. Spill vil tross alt bli/være en av de aller største underholdningsbransjene og stor industri. Denne industrien bør vi i Norge ta del av. Vi kan ikke håpe på at oljen aldri forsvinner :)

Keep it up!

Skrevet

Lorentzen, viss jeg ikke husker helt feil så var vel kanskje du med i starten av showet. Som juryformann eller noe slikt. Å jeg forstår at du synes dette er et bra tiltak, noe som det er. Men det er måten det blir gjort på. At gamer og andre gir priser til de beste spillene osv er greit. For da ser man hvilke spill som blir verdsatt og rekner med at de som har utviklet spillet får memo om det. Men med Gullstikka så var det stort sett norske avdelinger av de vinnende selskapene som kom opp. Folk som har veldig lite med spill å gjøre.

En annen ting er vel at det burde vært bedre kunskap på de som var med i programmet. Det nytter ikke å bare namedroppe GTA for å virke intressert i spill. Det er da nok kjendiser der ute som spiller.

Synes jeg at det er et bra tiltak? Ja

Synes jeg at det var for dårlig utført? Ja

Vil jeg det skal forsette? Ja.

Selve TVkonseptet var også litt halvbra. Men ikke mer, det var ikke en high end TV produksjon, å de så man ganske tydelig. En halvfylt sal med folk som satt å kjedet seg. Var kanskje ikke det som motiverer folk til å spille mer.

Å trenden med at spill har blitt litt uglesett i fortiden endres jo nå sakte over tid, nå som de som spiller faktisk vokser opp. og da skjer det og en holdningsendring i samfunnet. Å Selvsagt spiller media en stor rolle i å få spill til noe allment på lik linje med film. Men det kommer også spill som gjør en mye større jobb en media noen gang kunne. Som Buzz, Guitar hero og Singstar. Spill som folk samles rundt for å spille og ha det gøy med. Det er ikke akkuratt hardcore spill, men det åpner opp for massen. Å det er ikke så mange voirspiel der ute som mangler et av de tre nevnte.

Skrevet
Lorentzen, viss jeg ikke husker helt feil så var vel kanskje du med i starten av showet. Som juryformann eller noe slikt. Å jeg forstår at du synes dette er et bra tiltak, noe som det er. Men det er måten det blir gjort på. At gamer og andre gir priser til de beste spillene osv er greit. For da ser man hvilke spill som blir verdsatt og rekner med at de som har utviklet spillet får memo om det. Men med Gullstikka så var det stort sett norske avdelinger av de vinnende selskapene som kom opp. Folk som har veldig lite med spill å gjøre.

En annen ting er vel at det burde vært bedre kunskap på de som var med i programmet. Det nytter ikke å bare namedroppe GTA for å virke intressert i spill. Det er da nok kjendiser der ute som spiller.

Selve TVkonseptet var også litt halvbra. Men ikke mer, det var ikke en high end TV produksjon, å de så man ganske tydelig. En halvfylt sal med folk som satt å kjedet seg. Var kanskje ikke det som motiverer folk til å spille mer.

Å trenden med at spill har blitt litt uglesett i fortiden endres jo nå sakte over tid, nå som de som spiller faktisk vokser opp. og da skjer det og en holdningsendring i samfunnet. Å Selvsagt spiller media en stor rolle i å få spill til noe allment på lik linje med film. Men det kommer også spill som gjør en mye større jobb en media noen gang kunne. Som Buzz, Guitar hero og Singstar. Spill som folk samles rundt for å spille og ha det gøy med. Det er ikke akkuratt hardcore spill, men det åpner opp for massen. Å det er ikke så mange voirspiel der ute som mangler et av de tre nevnte.

8089576[/snapback]

Jeg er ganske enig med deg når det gjelder Gullstikka. Jeg synes helt klart at det er positivt at man fokuserer på spill som et underholdningsfenomen på lik linje med film, og at norsk offentlighet går foran som et godt eksempel med en prisutdeling er et godt inititativ.

Problemet er at juryen virker tilfeldig sammensatt, og nominasjonene og vinnerne virker til dels tilfeldige eller basert på enkeltpersoners personlige favoritter. Men jeg er redd for at dette kommer til å fortsette å være et problem i et stykke tid fremover, ettersom Norge har relativt sett et smalt utvalg med kandidater til å sitte i en slik jury.

Skrevet

Om ikke representanter for Nintendo, Atari, Microsoft osv. i Norge kan motta prisene, hvem skal da motta de? Hvordan kan du si at noen som jobber i Atari med Ataris spill har veldig lite med spill å gjøre? Skjønner ikke hva du er inne på nå.

Nå var NRK mediepartner, og såvidt jeg vet hadde de en viss makt over hvem som kunne og ikke kunne dele ut priser.

Det er bra.

Du kunne satt deg i salen selv da, vet du. Var adgang for alle der.

8089576[/snapback]

Ja, jeg er fullstendig klar over dette. Men Gullstikka er fortsatt et av mange tiltak på å endre folks holdninger til spill. Konseptet er fortsatt umodent og bare fem år gammel, og tro meg, jeg har vært på alle Gullstikka siden det første: utdelingen er mye mer moden og publikumsvennlig nå enn den var for 5 år siden. Men det er fortsatt masse som kan gjøres.

Skrevet
Problemet er at juryen virker tilfeldig sammensatt, og nominasjonene og vinnerne virker til dels tilfeldige eller basert på enkeltpersoners personlige favoritter. Men jeg er redd for at dette kommer til å fortsette å være et problem i et stykke tid fremover, ettersom Norge har relativt sett et smalt utvalg med kandidater til å sitte i en slik jury.

8089611[/snapback]

At det kan gjøres endringer i juryen er det ingen tvil om, men jeg er uenig i dommen din over de nominerte spillene. Her vil jeg nesten få be om noen eksempler på spill som var nominert eller som vant som du mener var basert på enkeltpersoners personlige favoritter, og ikke hadde noe i utdelingen å gjøre.

Skrevet

Vel, jeg reiser ikke over halve landet for gullstikka. men takk for invitasjonen :)

Jeg forstår jo hvorfor det blir gjort som det blir gjort. At representantene fra selskapene tar imot prisen. På slik prisutdeling så er det vel det eneste man kan gjøre, med mindre man gjør det internationalt og får selve producerene bort hit. Men det er jo litt fjernt.

Gullstikka er et bra tiltak og burde fortsette. men kanskje tenke på hvor det er rom for forbedring. Hvordan kan vi gjøre dette bedre for gamere og ikke gamere. Noe som da ble gjort med musikkinslag. Men når programleder kaller solid snake for snake solid. Da er det ikke solid kunskap. :p

Jeg vet ikke her på stående fot hva som kunne blitt direkte forbedret. Men istedefor at vinnere kommer og motar prisen og har en takketale, så burde kanskje juryen sagt litt om hvorfor dette spillet ble best. Gamespot modellen for beste spill synes jeg virker veldig bra. Selv om det ikke er det samme underholdningsverdien som en slik prisutdeling har. Så blir det litt bedre i mine øyne.

Skrevet

Vel, det sier vel seg selv at de store utviklerne som har laget spillet neppe har tid til å komme på en bitte liten utdeling i lille Norge. Derfor er det vel liksågreit at de som gir ut spillet i Norge tar imot denne prisen på vegne av den som vant.

Er ingen som reagerer når en totalt ukjent mann kryper opp på scenen og henter oscar statuetten for en kjent hollywood skuespiller som ikke kunne komme.

Skrevet
Jeg forstår jo hvorfor det blir gjort som det blir gjort. At representantene fra selskapene tar imot prisen. På slik prisutdeling så er det vel det eneste man kan gjøre, med mindre man gjør det internationalt og får selve producerene bort hit. Men det er jo litt fjernt.

Jo, det er ikke så lett. Jeg vet at arrangørene har vært innom tanken på å få produsentene av spillene til å takke via videoopptak, ikke umulig at dette blir å skje i fremtiden.

Gullstikka er et bra tiltak og burde fortsette. men kanskje tenke på hvor det er rom for forbedring. Hvordan kan vi gjøre dette bedre for gamere og ikke gamere. Noe som da ble gjort med musikkinslag. Men når programleder kaller solid snake for snake solid. Da er det ikke solid kunskap. :p

Ja, det er masse rom for forbedring når det gjelder underholdning, og akkurat den blemmen la jeg og merke til. Men jeg må si at Radioresepsjonens innslag var over all forventning, de tok mye på kornet.

Jeg vet ikke her på stående fot hva som kunne blitt direkte forbedret. Men istedefor at vinnere kommer og motar prisen og har en takketale, så burde kanskje juryen sagt litt om hvorfor dette spillet ble best. Gamespot modellen for beste spill synes jeg virker veldig bra. Selv om det ikke er det samme underholdningsverdien som en slik prisutdeling har. Så blir det litt bedre i mine øyne.

8092180[/snapback]

Jeg skrev faktisk en begrunnelse på tre-fire setninger for hver eneste vinner i år på vegne av juryen, men jeg tror NRK fjernet opplesingen dette på grunn av tidspress. På de tidligere prisutdelingen har man alltid lest opp begrunnelse før vinneren har blitt annonsert.

Skrevet

takketale fra utviklerene selv via video hadde hevet showet mange mange hakk. Så kunne heller de norske representantene tatt imot prisen etterpå.(eller før, alt etter hva som passet best) Da hadde man fått et mer proffisjonelt preg på det. For det er litt feil viss en film vinner en oscar. Så kommer studioet og tar imot prisen. Etter å ha sett WB og Universal der oppe 5 ganger hver, så ville du bare blitt veldig lei av det.

Angående klipping så forstår jeg at det ble tatt bort. Men det burde ikke blitt tatt bort. For det er jo en vesentlig del av showet. men nå husker jeg ikke om det ble tatt bort. Så det på WebTV.

Å inslag inimellom kunne kanskje vært intervju med folk i bransjen, både inn og utland. Små videorepotasjer som spriter opp forestillingen.

Men dere gjør en bra jobb. Jeg bare kritiserer det som jeg føler kunne vært gjort annerledes. prøver å være litt konstruktiv her :)

Skrevet (endret)

Kanskje ingen skal motta prisene for beste spill i diverse sjangere? Det vil si, disse prisene skal deles ut, men ingen går opp for å motta dem. Og kanskje Gullstikka heller kan dreie seg mer rundt andre spillrelaterte priser, som communityprisen, prisen for beste butikk, og andre priser av denne typen. Hva med en ærespris? At Gullstikka hadde fungert mer som en liten spillmesse, hvor flere nyheter innen spill blir vist frem, og publikum kan prøve seneste spill.

Jeg er enig med Lorentzen for det aller meste her. Og jeg kan dra frem at Gullstikka sugde potetmos i fjor, sammenlignet med årets utgave. Det har forbedret seg kraftig.

Edit: Noen fine ideer med videoopptak der.

Endret av Aylars
Skrevet
Programlederne er så klønete at det blir bare dumt :nei:

8093236[/snapback]

Er vel ikke annet å si enn at det er forskjellig type humor og humor er subjektivt. Hvorfor poster du egentlig dette i det hele tatt, har du ikke noe annet å si?

Jeg er ganske så enig i at det blir feil at ikke de som har vært med på å utvikle spillene tar i mot prisene. Men tror du disse vil komme til lille Norge og ta i mot en pris som kanskje 50 000 ser på/bryr seg om (ikke det at jeg vet seertallene)? De som mottar prisene nå skal liksom holde en tale. Blir ikke det litt vanskelig når de ikke har noe med selve spillet å gjøre, uten det at det passerer gjennom kontorlokalet når det lanseres? Nettopp den delen er litt dum ja. Jeg skjønner at det er lagt opp slikt og jeg deler synet til flere her angående det. Som sagt vi er lille Norge...

Konseptet burde gjennomgå noen endringer ja, det er jeg også enig i. Alt kan forbedre seg. En ting jeg virkelig savner er en virkelig begrunnelse fra juryen om hvorfor nettopp det spillet mottar den aktuelle prisen. Blir altfor overfladisk og kjedelig.

Man skulle prøve å få litt mer sjel inn i programmet. Ikke det at jeg vet hvordan, men det føles så livløst. Jeg håper at dere tar imot kritikken og jobber godt med neste års program. Spill-Norge har godt av dette programmet, men jeg tror vinklingen på det er feil.

Vet ikke helt om dette er noe til hjelp egentlig. Føler egentlig at jeg ikke klarer å formidle noe med denne posten men :)

Skrevet
jeg er egentlig helt enig, med alle de gode internasjonale "game of the year" showene blir gullstikka litt overflødig.

8088027[/snapback]

Hvilke show snakker du om her, og hvilke TV-kanaler kan vi se de på?

Gullstikka er en prisutdeling arrangert av den norske spillbransjen. Formålet er å hedre de bra spillene som kom i fjor. Ved å få showet på TV kan man få høyere aksept for spill som kulturinnslag i Norge, og ufarliggjøre mye av hetsen spill har blitt utsatt for de siste 20 årene.

Det burde selvsagt vært flere utviklere og flere norske utviklere på showet, men dessverre utvikles det få spill i Norge. I år er det så og si rekord på utviklingsfronten i Norge, så neste år er det godt mulig med en egen pris for beste norskutviklede spill.

Jeg må jo nesten få spørre hvorfor det er greit at medier som VG, Dagbladet og Gamer.no deler ut priser for fjorårets beste spill hvert år, mens det er galt at Gullstikka gjør det, og faktisk forsøker å lage publikumsvennlig underholdning av det? De som mottar prisene på Gullstikka jobber jo faktisk for Microsoft og Activision og andre spillutgivere, hvor høyt opp i systemet skal man måtte gå før det er bra nok? Må Shigeru Miyamoto reise til Norge og ta i mot prisene personlig før showet skal bli akseptert? De som mottar prisene gir jo forøvrig også beskjed oppover i systemet i firmaene de jobber for, slik at de som faktisk utviklet spillene får beskjed om at de har blitt hedret i Norge.

8088261[/snapback]

Helt enig, baktanken med slike prisutdelinger er vel reklame med økt profitt. Men det er uansett greit å se dataspill i media uten at det er stigmatisering eller hets i en eller annen form.

Skrevet

Var det gullstikka? Trodde det var reklame for Guitar Hero 2, Zelda etc. jeg. Ganske trøtte greier. Men, så har 2006 vært ganske så døllt når det gjelder kvalitets-spill, så det i tillegg til NRK sin "evne" til å lage programmer om ting de ikke har peiling på gjorde gullstikka utrolig kjedelig å se på. Det eneste som hjalp var de 3 fra P3 som game'a litt inn imello kjedsomheten.

Skrevet

8089611[/snapback]

At det kan gjøres endringer i juryen er det ingen tvil om, men jeg er uenig i dommen din over de nominerte spillene. Her vil jeg nesten få be om noen eksempler på spill som var nominert eller som vant som du mener var basert på enkeltpersoners personlige favoritter, og ikke hadde noe i utdelingen å gjøre.

8091486[/snapback]

Helt spesifikt tenker jeg særlig på Psychonauts, som var nominert til veldig mange priser. Og at det er siste års favoritt til et av juryformennene har vedkommende selv fortalt meg. Hvis man tenker større på det, er dette også et relativt smalt spill. Selvsagt er det ikke slik at de mest kommersielle/bestselgende/mest reklamerte for spillene nødvendigvis er det beste, og smale spill kan gjerne være veldig gode, men en utdeling skal jo kombinere faktisk kvalitet (juryens oppgave) med hva som er populært (publikums oppgave).

Nå har jeg ikke selv spilt Psychonauts (har faktisk ikke engang sett det i hyllene i det landet jeg har bodd inntil for en måned siden), men det er også en pekepinn på at det kanskje ikke fortjente så mange nominasjoner når det ikke er nominert i en eneste kategori på Game Developers Choice Awards , som er en ganske prestisjetung prisutdeling for spill. (http://www.gamechoiceawards.com/winners/)

Skrevet (endret)
Helt spesifikt tenker jeg særlig på Psychonauts, som var nominert til veldig mange priser. Og at det er siste års favoritt til et av juryformennene har vedkommende selv fortalt meg. Hvis man tenker større på det, er dette også et relativt smalt spill. Selvsagt er det ikke slik at de mest kommersielle/bestselgende/mest reklamerte for spillene nødvendigvis er det beste, og smale spill kan gjerne være veldig gode, men en utdeling skal jo kombinere faktisk kvalitet (juryens oppgave) med hva som er populært (publikums oppgave).

Beklager, du tar nok feil. Psychonauts ble blant annet kåret til det aller beste spillet som kom i 2005 av f.eks. Eurogamer (det slo spill som Half-Life 2), så dette er langt fra et obskurt spill.

Nå har jeg ikke selv spilt Psychonauts (har faktisk ikke engang sett det i hyllene i det landet jeg har bodd inntil for en måned siden), men det er også en pekepinn på at det kanskje ikke fortjente så mange nominasjoner når det ikke er nominert i en eneste kategori på Game Developers Choice Awards , som er en ganske prestisjetung prisutdeling for spill. (http://www.gamechoiceawards.com/winners/)

8113172[/snapback]

Igjen tar du nok feil. Ettersom spillet kom i USA i 2005, var det med i GDCA i fjor, der det var nominert til fire priser, og vant to.

http://www.gamechoiceawards.com/archive/gdca_6th.htm

Psychonauts er et kvalitetsspill i alle ledd, som dessverre ikke har fått den oppmerksomheten det fortjener da THQ gjorde sitt beste for å begrave spillet i Europa allerede før lanseringen.

Jeg anbefaler deg absolutt å sjekke ut spillet.

Forøvrig med tolv (eller var vi tretten?) jurymedlemmer, der alles stemmer teller like mye, sier det seg selv at ett jurymedlem ikke kan få nominert en personlig favoritt. En overvekt av juryen var svært begeistret for Psychonauts.

Endret av Pastor Lorentzen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...