Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mitt everyman sove prosjekt [AVSLUTTET]


genstian

Anbefalte innlegg

egentlig ikke du er jo levende når du sover også, men du er våken i 3år mer enn andre

8201423[/snapback]

 

 

Hva er vitsen med å pirke på det? Du skjønte hva han mente... Jeg synes ikke at dette høres helt sunt ut, og jeg liker å kunne sove lenge i helgene osv, så tror nok ikke dette er noe for meg, men blir spennende å se hvordan det går

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Føler jo de ekstra timeren. Uheldig kjernesøvn, og at jeg ikke er helt fedig med konverteringen.

8161138[/snapback]

 

Ca. hvor lang tid tar det å konvertere, og hvor lang tid har du igjen?

 

Regna ut at hvis du sover ca 4t hver dag (polyphastic) istedet for 8 timer som de fleste gjør, har du ca 3 år lengre å leve... :thumbup:

8201377[/snapback]

 

Dersom du følger planen til pungt og prikke uten å oversove så vil det ta 3-4 uker, men jeg tror at full konvertering(at kroppen glemmer HELT det gamle 8 timers mønstret) tar ca 3 måneder.

 

Jeg starter uke 4 på søndag. Vil tro det vil ta en uke til på meg da jeg har noen forsovelser.

Lenke til kommentar
REM-søvn er mer effektiv enn vanlig søvn. Vil tro det går litt opp i opp. Har ikke noe problem med å huske ting.

 

Er mange som har prøvd dette før meg og de er fremdeles i live. puredoxyk (alias) har holdt på med dette i 9 måneder og har vært hos legen med gjevne mellomrom. De slo ikke ut noe negativt.

 

8192067[/snapback]

En ting er at man fortsatt er i liv etter 9 måneder, det burde i det minste være et minstekrav. En annen ting er helseeffekter på lang sikt. Det er godt kjent at nattvaktsarbeidere generelt er mer syke enn andre og kanskje tidligere død.

 

Så jeg ville nok, som Lord-KGA sier, sjekket grundigere om det fantes god forskning på dette før jeg gjorde noe såpass drastisk.

Lenke til kommentar
egentlig ikke du er jo levende når du sover også, men du er våken i 3år mer enn andre

8201423[/snapback]

 

 

Hva er vitsen med å pirke på det? Du skjønte hva han mente... Jeg synes ikke at dette høres helt sunt ut, og jeg liker å kunne sove lenge i helgene osv, så tror nok ikke dette er noe for meg, men blir spennende å se hvordan det går

8203345[/snapback]

Måtte pirke fordi det er en vesentlig forskjell på det og leve lenger og det og rett og slett bare ha mere tid hvor man er våken.

Lenke til kommentar

Kom over den her: http://www.mensjournal.com/healthFitness/0...ping_power.html

 

Har prøvd å ekspimentere litt med å flytte morgen napen og kjernesøvnen om hverandre. Men det virker ikke noe særlig bra.

 

Har klart 2 ganger å få til en fullverdig nap. Du legger deg ned og etter bare noen sekunder sovner du. Du drømmer hele tiden og når jeg våknet trodde jeg begge gangene at jeg måtte ha forsovet meg for drømmene hadde samme lengde som det jeg får på en vanlig natt.

Lenke til kommentar
Dette er faktisk en sovemetode flere piloter anvender, grunnet fleksibel jobb og lange skift. Men ha i bakhodet, det er en grunn til at piloter pensjonerer seg så tidlig :ermm:

8107735[/snapback]

Jeg vet ikke så mye om den soveteknikken, men jeg vet at å fly mye er faktisk skadelig, med tanke på strålingen fra flyet. Det kan muligens være en grunn?

Lenke til kommentar
4/04: Fikk ikke til å sove.

 

5/05: Fikk til å sove(07.20-07.40)!

 

Skal ikke være 4/03 og 5/03?

 

Fint om du kan oppdatere posten din på første side også slik at vi får vite der litt mer hvordan det går istedetfor å lese igjennom denne posten.

 

Er veldig spent og skal følge ivrig med på denne tråden. Skulle prøvd det personlig, men p.g.a jobb så har jeg ikke muligheter til det. Er jo stor påkjenning på kroppen også så tør rett og slett ikke heller.

 

Lenge siden er det siden du forsov deg nå?

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på å starte med Everyman jeg også, men sliter litt med hvordan jeg kan plassere naps'ene.

 

For jeg har tenkt til å omvende meg i sommerferier og (forhåpentligvis) fortette når skolen begynner. Derfor må det planlegges litt. Lengste dag blir nok fra 08:00 til 15:15.

 

|  Fra  |  Til  |
|---------------|
| 01:00 | 04:00 |
| 07:20 | 07:40 | <- Fast
| 15:30 | 15:50 | <- Fast
| 21:00 | 21:20 |
|---------------|

Da blir det 8t10m mellom 7.20 og 15.30. Det blir kanskje litt i lengste laget. Burde da hovedsøvnen bli lengre? Eller komme seinere? Og hva med kveldssøvnen, burde den var seint eller tidlig?

Lenke til kommentar

Hehe, kult PureDoxyk har klart det igjen :p

Vi prøvde uberman sammen for en tid siden, men det gikk jo rett i vasken for begge to, har testa uberman+core sleep, som hun tydeligvis kaller everyman nå, og funka fint det.

Levde vel på uberman i 3-4 mnd, av og til med core sleep, men begynte i jobb der det ikke funka og diverse. Likevel, anbefales på det sterkeste, men du må være ganske sterkt psykisk for ikke å gi opp etter 4-5 døgn ;)

 

Har ikke mulighet til å kjøre nå, men når jeg starter skole igjen til høsten tror jeg jeg skal hive meg på igjen. Jeg savner 20-timers dager.

Bloggen hennes btw: http://www.puredoxyk.com/

Lenke til kommentar
4/04: Fikk ikke til å sove.

 

5/05: Fikk til å sove(07.20-07.40)!

 

Skal ikke være 4/03 og 5/03?

Jo :blush:

Lenge siden er det siden du forsov deg nå?

8263809[/snapback]

Fredag...Ganske kjipt da, lå i senga og våknet til alarmen (som jeg pleier) og så får jeg lyst til å lese. Tar da å begynne å lese mens jeg ligger i senga, så sovnet jeg.

 

 

|  Fra  |  Til  |
|---------------|
| 01:00 | 04:00 |
| 07:20 | 07:40 | <- Fast
| 15:30 | 15:50 | <- Fast
| 21:00 | 21:20 |
|---------------|

Da blir det 8t10m mellom 7.20 og 15.30. Det blir kanskje litt i lengste laget. Burde da hovedsøvnen bli lengre? Eller komme seinere? Og hva med kveldssøvnen, burde den var seint eller tidlig?

8283637[/snapback]

 

Blir 7t50min mellom 07.40 og 15.30. Forøverig kan du gjøre slik som meg, å sove et sted mellom 13.30 og 15.30, somregel 14.30. Vurderer å gjøre den fast 15.30, men liker det litt sånn som jeg gjør no. Føler meg opplagt.

 

Btw: kan du komme seinere? Burde ikke være noe mer en 5-7timer mellom nap'ene egentlig.

 

Du kan utvide hovedsøvnen med 90minutter og kutte ned på en nap.

Noe slikt:

|  Fra  |  Til  |
|---------------|
| 01:00 | 05:30 |
| 07:20 | 07:40 | <- Fast
| 21:00 | 21:20 |
|---------------|

5t10min med søvn totalt.

På en måte så jobbet jeg sånn som dette før.

Jeg ver så trøtt etter laaaangt tid på jobb.

Tok meg 20 min lur og var klar for noen timer til.

 

Wildthing, som skal prøve ut

8284443[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror dette går rett til helvete.

 

Jeg må minst ha opptill 30min til 1time før jeg sovner. Og da går ikke dette systemet på meg antar jeg.

 

Jeg kjenner 2 stykker (broren og lillebroren) i en annen familie, de sovner på 15min MAX. Må ligge og se at de sover leeenge...

 

EDIT:

 

REM søvn er jo når man nesten ER våken. i REM søvnen er tiden vi drømmer. Og det er veldig close til våken tilstand.

Så en graf på det. Aner ikke om grafen snakket om faktisk søvn, eller hjerneaktivitet. Men det går vel for det samme?

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Hørtes spennende ut det her. Er selv en person som alltid har klart meg med lite søvn, har i det siste året sovet rundt 5-6 timer i snitt hver dag. Var en periode i desember hvor jeg spilte for en amerikansk klan og dermed lå på 4-5 timer i snitt i en måned, noe som også stort sett gikk fint, bortsett fra at det var ett helvette å stå opp.

 

Kanskje jeg skal ta en tur til legen og teste helsa nå og så prøve forsøket en stund. Hadde for ett år siden en hvilepuls på under 50, og er i enda bedre form nå, og inntar mindre sukker og fett. Virkelig noe å tenke på. Men kan vel bli litt hardt nå som jeg akkurat har vendt meg om til ett ni timer med søvn hvert døgn mønster, noe som egentlig er veldig deilig, men merker at jeg har alt for dårlig tid. Må tenke litt på det her.

 

Edit: La til en "timeplan" for mine døgn. Glømte faktisk å sette på fra klokka 23, men den er ledig uansett. Rødt er logisk nok opptatt. Det jeg tenkte først var vel en søvnplan fra rundt 24-03, for så å ta en 20 minutter rundt 7:30 til 7:50, og så en periode til klokka 15:40 til 16:00, og så plassere en siste periode rundt 21:00. Det eneste er jo problemet med at jeg jobber fra klokka 15 til klokka 20 på lørdager. Dermed lurer jeg på om det går ann å ta den ene 20 minuttern en time før på lørdager? Det burde vel ikke gjøre en så stor forskjell?

post-47173-1176320880_thumb.jpg

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...