Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mitt everyman sove prosjekt [AVSLUTTET]


genstian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok med om hodet henger med eller ei, men hvordan er det med kroppen din? Trener du på fritida? Om du bedriver f.eks. styrketrening er dette en grei indikator på hvordan du klarer deg over tid.

Hvordan er hvilepuls når du nettopp har våknet fra hovedsøvnen i forhold til hvordan den var på morgenen før?

Lenke til kommentar

Er mindre trøtt mellom morgennap(ca 07.20) og kveldsnap(ca et sted mellom 19.30 og 20.30). Resten av tiden er jeg fremdeles trøtt.

 

Trener ikke akkuratt nå, men skal begynne på igjen om en liten stund.

 

Noe som overasket meg var at jeg har en veldig høy hvilepuls nå, ca 85.

Lenke til kommentar

Har planlagt å ha en om ca 2-3 uker. Har fått en venn med på prosjektet. Ifølge han selv begynner han til helgen. Blir spennende å se om noen andre klarer det også.

 

Noen som vet om det er mulig på en enkel måte å sjekke hvor lenge man sover? Tror jeg ligger rundt 0-5min.

Lenke til kommentar

Nå kom den negative biten: ble holdt våken en stund av noen lyder utenfor under dagens kjernesøvn. Dette resultet i at jeg tror jeg besvimte eller noe av søvn mangel i dag. Husker ikke helt hvordan, men var veldig trøtt (og er det fortsatt). Våknet bare plutselig med laptopen i fanget.

Lenke til kommentar

Når det er mørkt om natta så settes mange stoffer i gang i kroppen som er positive for søvn og de ting kroppen skal gjennom da. Søvn er også veldig vikitig for utviklinga av hjernen, den utvikler nemmelig nye koblinger av neuroner raskere når vi sover. Kunskap og nye opplevelser vi har opplevd og lært gjennom dagen blir også behandla gjennom natta. Kroppen går på en måte gjennom en service sjekk hver natt pluss en liten oppgradering.

 

Jeg har ikke giddi lest no særlig om disse andre sove metodenne, så hvordan kroppen nå utfører denne sørvice sjekken hvet jeg ikke. Jeg ville vertfal sjekka det grundig opp føre jeg hadde endra soverutinenne mine så ekstremt.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
hvordan vet kroppen at det er mørkt ute?

8186625[/snapback]

 

 

Regner med att den bare trenger og ha det mørkt i rommet, men 20 minn er no knapp tid vil jeg tro for og få igang systemet. Er ikke sikker på hvordan det fungerer, har bare lest flere steder att man skal sove i mørket.

 

 

Det kan jo hende slikt oppleg er bra for hjernen også da, ikke hvet jeg. Bebier sover jo når de er trøtte, og har ikke helt den samme døgnrytmen som oss. Kan jo hende det ikke er så farlig for gamle heller. Men så sover jo bebyer ganske store deler av døgnet da.... kanskje de sover så mye siden hjernen dems utvikler seg i en syk fart :hmm: Muligens derfor unger sover så lenge i forhold til voksene, hjernen dems vokser fortere helt til en viss alder.

 

Jeg ville vertfal ikke tukla med mengden av søvn føre jeg hadde lest noen seriøse forsknings raporter på att slike søvnrutiner ikke tukler med viktige ting som søvnen er skapt for. Mulig det er bevist att det ikke tukler med slike ting, ikke hvet jeg, har som sakt ikke lest noe om disse søvn rutinenne.

Lenke til kommentar

jeg sover alltid med lyset på og jeg sover kun 5 timer hver natt, føler ikke at jeg har sønvmangel eller noe, har hatt det sånn siden jeg var liten, pleier ikke og ha lyset på nå lenger men jeg sover om dagen og jeg har ikke noe foran vinduene så det er like lyst som og ha det på, hvis jeg skulle tippe ville jeg heller trodd at det var selve søvnen som var bra, ikke lyssettingen.

Lenke til kommentar

Det har vel kanskje noe med vaner og gjøre, hvor viktig mørket er hvet jeg ikke. Men jeg hvet det er viktig og få nokk søvn, og jeg har ingen anelse om hvordan rutinenne kroppen går gjenom når man sover blir påvirket når man deler den opp i mange korte lurer. Mulig det er bedre, og mulig det er værre. Jeg ville sjekka det ut føre jeg endra på det vertfal.

 

 

http://science.education.nih.gov/supplemen.../info-sleep.htm

http://www.mercola.com/1998/archive/body_clock.htm

http://www.bmj.com/cgi/content/full/318/7195/1369/a

Lenke til kommentar

REM-søvn er mer effektiv enn vanlig søvn. Vil tro det går litt opp i opp. Har ikke noe problem med å huske ting.

 

Er mange som har prøvd dette før meg og de er fremdeles i live. puredoxyk (alias) har holdt på med dette i 9 måneder og har vært hos legen med gjevne mellomrom. De slo ikke ut noe negativt.

 

Tror ikke lyssettingen er noe viktig (hvis du får sove, da), men jeg får ikke sove med lyset på.

 

Er mindre trøtt nå enn tidligere i prosjektet. Dette tyder på at jeg kommer meg. Vet egentlig svært lite om søvn, ser bare at det virker på meg.

 

EDIT:

Glad: du holdt på med dette i en dag. Så det telles ikke :)

Endret av hotstian
Lenke til kommentar
Føler jo de ekstra timeren. Uheldig kjernesøvn, og at jeg ikke er helt fedig med konverteringen.

8161138[/snapback]

 

Ca. hvor lang tid tar det å konvertere, og hvor lang tid har du igjen?

 

Regna ut at hvis du sover ca 4t hver dag (polyphastic) istedet for 8 timer som de fleste gjør, har du ca 3 år lengre å leve... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...