Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mitt everyman sove prosjekt [AVSLUTTET]


genstian

Anbefalte innlegg

For 1½ månad sidan prøvde eg å gå yver til eit fleifasisk/polysyklisk soveprosjekt. Eg heldt på i 12 dagar, men merka at eg aldri kom yver knausen - kvar tredje dag trong eg ein del ekstra svevn.

 

Eg kjenner til kvarmannssvevn (Everyman :p) - men ville prøva det mest ekstreme. Men kann henda eg heller skal prøva kvarmannssvevn då eg skal taka upp soveprosjektet att.

 

Forresten kom det noko godt utav det, eg søv mykje mindre no; eg vaknar av meg sjølv tidleg kvar dag. Det er *kjempeherleg*. (Fyrr sov eg fort 10-11 timar kvart døgn)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant tema. Jeg skal prøve noe lignende fra og med i dag. I stedet for å kjøre polyphasic sleep slik trådstarter gjør, skal jeg skifte til biphasic, det vil si at man sover to ganger pr døgn. Dette er litt mindre "ekstremt" men fordelene er mange så fort man kommer inn i det. Mer optimalisert søvn, mer energi på dagen, og en del tid spart

 

biphasic sleep

Endret av firstperson
Lenke til kommentar

Har vært plaget med kraftig hodepine de siste dagene. Forsov meg først på Mandag OG Tirsdag til ca kl 10 (kan like gjerne kaste den ene alarmen min. Den ringer ikke.). Deretter sov jeg for det er det eneste som hjelper mot hodepine hos meg i 15 timer på Onsdag (23.00-14.00) og (23.00-13.00) i dag. Prøvde meg på den vanlige napen rundt 19.30 i dag, men fikk ikke sove. Har jo sovet for mye hele uken og nå går det utover den "vanlige" søvnen min. Får prøve å ta det igjen med å kun sove 1.5 timer core resten av uken for å se om jeg kommer meg på rett kjør igjen.

 

Trodde egentlig jeg skulle tåle litt mer enn fire dagen, men men.

 

Btw: Har noen et godt tips mot hodepine? Eventuelt også kvalme?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer litt å prøve ettersom jeg ikke sover så mye fra før av. Problemet er at jeg sove mye i helgene og jeg tror ikke jeg orker å stå opp så tidlig i helgene. Vil det ødelegge hele rytmen så det ikke funker, hvis jeg sover mye i helgene?

 

mye er 8-12 timer

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_firstperson_*
Jeg vurderer litt å prøve ettersom jeg ikke sover så mye fra før av. Problemet er at jeg sove mye i helgene og jeg tror ikke jeg orker å stå opp så tidlig i helgene. Vil det ødelegge hele rytmen så det ikke funker, hvis jeg sover mye i helgene?

 

mye er 8-12 timer

8561930[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg vurderer litt å prøve ettersom jeg ikke sover så mye fra før av. Problemet er at jeg sove mye i helgene og jeg tror ikke jeg orker å stå opp så tidlig i helgene. Vil det ødelegge hele rytmen så det ikke funker, hvis jeg sover mye i helgene?

 

mye er 8-12 timer

8561930[/snapback]

Sorry, rota det til med innlegget over, var ikke innlogget eller noe slikt.

 

Uansett, tror nok dessverre ikke det vil fungere. Grunnen er at når du deler inn søvnen i flere små etapper gjennom dagen vil du etterhvert komme rett inn i REM-fasen med en gang du sovner. Dermed vil det ikke bli bruk for mye søvn på kvelden, og sannsynligvis vil du enten ikke klare å sove så mye som 8 timer på natta i helgene, eller du får problemer med å få sove på dagen etter helga. Rytmen blir forstyrret. Men hvis du først kommer inn i den søvnrytmen vil du jo være opplagt og våken hele tiden og ikke så fristet til å sove lengre i helga

Lenke til kommentar

Klarer ikke å sove lenger enn til ca 06 lenger. Er rundt dette klokkeslettet som jeg pleier å vokne når jeg sover for mye.

 

Har utviklet en liten konverterings teori: Sov 01-04. Deretter legger du klokka noen eter unna slik at du måstå opp. Vær våken i ca 5-15minutter og legg deg til nap. Gjør helt til du vil våkne. Med denne metoden kan du den først uka la vær å sove om dagen fordi du få lite sovn og lærer kropp litt opp til å ta en lur. Merk, kommer kun til å hjelpe først uka.

Lenke til kommentar

Må desvære meddele at jeg må gi opp. Iallefall til sommeren begynner da dette ikke lenger passer inn i timeplanen. Har had programmer med store endringer i programmet den siste tiden og det har ført til at jeg har blitt veldig trøtt om dagen.

 

En ting har jeg iallefall igjen for dette, jeg sover mye fortere enn jeg gjorde før jeg begynte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...