Gå til innhold

Satanisme i forhold til kristendom


Anbefalte innlegg

Det er ikke bibelen som har copyright på Satan. Satan er et ord, og ordet fantes før bibelen. Husker å ha lest noe om at det kom fra Babylon mange mange år før Jesus. Uansett bare tull at Satan ble oppfunnet av de som oppfant bibelen...

8192676[/snapback]

 

Det gamle testamentet ble skrevet når jødene var i fangenskap i Babylon omtrent 600 år før Jesus, så ja, det kan meget mulig ha kommet fra Babylon mange år før Jesus. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

 

Men kristendommen mener satanismen avhenger totalt av kristendommen, det er feil. Jeg må nesten le når jeg leser alt som står, og for å legge til: Det står ingen plass i bibelen at Satan er ond, kun guds motstander! Satan kommer av det hebraiske ordet "Satana" som betyr motstander. Såeh.. Menneskeskapt? Kan vel trygt si ja. Så alle dere kristne som ikke har skjønt "det" - frykt ikke, det finnes ingen djevel eller noe helvete. For dersom Gud er allmektig, hvorfor fjerner han ikke bare Satan?

 

Dessuten, jesse, hvis Gud er allmektig og allvitende, da må det også bety at han kan se inn i fremtiden, at han ser hvilke valg mennesket vil ta. Har vi da fri vilje som han har lovt oss, eller er det en innbilt fri vilje?

 

OG: Det var ikke med i Guds plan at vi skulle få fri vilje! Syndefallet var nøkkelen til fri vilje. Men så lurer jeg på.. Nå til dags er vi alle enige i at vi MÅ ha fri vilje for å kunne utgjøre ekte kjærlighet til Gud, som han er ute etter. Hvorfor var ikke dette i utgangspunktet planen?

8080214[/snapback]

 

Det var Gud selv som skapte satan, Satan eller djevelen var opprinnelig en av Guds engler som gjorde noe galt og derved dømt av Gud til nettopp å inneha rollen som satan.

 

Husker i farta ikke det opprinnelige navnet på denne engel, men de velbeleste i bibelen og testamentene vet hva navnet var.

 

Så uten Gud - ingen satan og heller ingen satanister.

8107618[/snapback]

 

Du forstår ikke - de tror ikke på Gud eller Satan som noe vesen. De tror at de er sin egen gud, at vi mennesker må opptre ego og stå for egne handlinger. Forstår du?

Lenke til kommentar
Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

 

Men kristendommen mener satanismen avhenger totalt av kristendommen, det er feil. Jeg må nesten le når jeg leser alt som står, og for å legge til: Det står ingen plass i bibelen at Satan er ond, kun guds motstander! Satan kommer av det hebraiske ordet "Satana" som betyr motstander. Såeh.. Menneskeskapt? Kan vel trygt si ja. Så alle dere kristne som ikke har skjønt "det" - frykt ikke, det finnes ingen djevel eller noe helvete. For dersom Gud er allmektig, hvorfor fjerner han ikke bare Satan?

 

Dessuten, jesse, hvis Gud er allmektig og allvitende, da må det også bety at han kan se inn i fremtiden, at han ser hvilke valg mennesket vil ta. Har vi da fri vilje som han har lovt oss, eller er det en innbilt fri vilje?

 

OG: Det var ikke med i Guds plan at vi skulle få fri vilje! Syndefallet var nøkkelen til fri vilje. Men så lurer jeg på.. Nå til dags er vi alle enige i at vi MÅ ha fri vilje for å kunne utgjøre ekte kjærlighet til Gud, som han er ute etter. Hvorfor var ikke dette i utgangspunktet planen?

8080214[/snapback]

 

*Fjernet av moderator ihht forumets retningslinjer*

Argumentene dine er like lett å pelle vekk som hud på en solbrent rygg.

 

Jeg kan ikke se at satanisme er en enkelt religion, men en sammensausing av new age, bibelen, østens mystikk og Varg Veum-rock. m.m. Om en satanist definerer seg som en tilbeder eller tilhenger er mindre viktig. Satanisme kan i det minste sies å være en alternativt åndelig livsretning.

 

Så bibelen sier ikke at Satan er ond? Les dette-

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jobs Bok Kapittel 1

Sakarja Kapittel 3

Matteus Kapittel 4

Matteus Kapittel 12

Matteus Kapittel 16

Markus Kapittel 1

Markus Kapittel 3

Markus Kapittel 4

Markus Kapittel 8

Luk 10,18

Luk 11,18

Luk 13,16

Luk 22,3

Luk 22,31

Joh 13,27

Apg 5,3

Apg 26,18

Rom 16,20

1 Kor 5,5

1 Kor 7,5

2 Kor 2,11

2 Kor 11,14

2 Kor 12,7

1 Tess 2,18

2 Tess 2,9

1 Tim 1,20

1 Tim 5,15

Åp 2,9

Åp 2,13

Åp 2,24

Åp 3,9

Åp 12,9

Åp 20,2

Åp 20,7

 

Det var en oversikt der han blir kalt Satan. Listen over steder der han kalles djevelen er like lang.

 

Om du lurer på hvorfor gud ikke fjerner Satan, Djevelen eller Lucifer, skal du lese Jobs bok. Kanskje du vil få en aha-opplevelse. Satan kommer her med påstander om Job og menneskeheten, og han gjør det med alle himmelens sønner som vitner ( englene). Gud kunne ikke bare slå i hjel en anklager, det ville ikke bevist noe. Når du leser Jobs bok vil du kanskje også skjønne hvorfor gud ikke griper inn når det skjer grusomme ting på jorden. De grusomme tingene er det Satan som står bak.

 

 

Og til slutt. Har ikke mennesket fri vilje selv om gud kan se på forhånd hva som vil skje? Jeg vet med sikkerhet at du kommer til å svare meg på dette eller andre innlegg. Er du uten fri vilje?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Argumentene dine er like lett å pelle vekk som hud på en solbrent rygg.

 

Jeg kan ikke se at satanisme er en enkelt religion, men en sammensausing av new age, bibelen, østens mystikk og Varg Veum-rock. m.m. Om en satanist definerer seg som en tilbeder eller tilhenger er mindre viktig. Satanisme kan i det minste sies å være en alternativt åndelig livsretning.

 

Så bibelen sier ikke at Satan er ond? Les dette-

J

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
obs Bok Kapittel 1

Sakarja  Kapittel 3

Matteus Kapittel 4

Matteus Kapittel 12

Matteus Kapittel 16

Markus Kapittel 1

Markus Kapittel 3

Markus Kapittel 4

Markus Kapittel 8

Luk 10,18   

Luk 11,18   

Luk 13,16   

Luk 22,3   

Luk 22,31   

Joh 13,27   

Apg 5,3   

Apg 26,18   

Rom 16,20   

1 Kor 5,5   

1 Kor 7,5   

2 Kor 2,11   

2 Kor 11,14 

2 Kor 12,7   

1 Tess 2,18   

2 Tess 2,9   

1 Tim 1,20   

1 Tim 5,15 

Åp 2,9   

Åp 2,13 

Åp 2,24 

Åp 3,9   

Åp 12,9   

Åp 20,2 

Åp 20,7

 

Det var en oversikt der han blir kalt Satan. Listen over steder der han kalles djevelen er like lang.

 

Om du lurer på hvorfor gud ikke fjerner Satan, Djevelen eller Lucifer, skal du lese Jobs bok. Kanskje du vil få en aha-opplevelse. Satan kommer her med påstander om Job og menneskeheten, og han gjør det med alle himmelens sønner som vitner ( englene). Gud kunne ikke bare slå i hjel en anklager, det ville ikke bevist noe. Når du leser Jobs bok vil du kanskje også skjønne hvorfor gud ikke griper inn når det skjer grusomme ting på jorden. De grusomme tingene er det Satan som står bak.

 

 

Og til slutt. Har ikke mennesket fri vilje selv om gud kan se på forhånd hva som vil skje? Jeg vet med sikkerhet at du kommer til å svare meg på dette eller andre innlegg. Er du uten fri vilje?

8208823[/snapback]

 

Har vi fri vilje? Vil du si vi har fri vilje dersom mannen som visstnok skal ha gitt oss fri vilje VET hvilke valg vi tar i fremtiden?

Lenke til kommentar

Har vi fri vilje? Vil du si vi har fri vilje dersom mannen som visstnok skal ha gitt oss fri vilje VET hvilke valg vi tar i fremtiden?

8208920[/snapback]

 

Nå svarte du på innlegget mitt. Jeg visste at du ville gjøre det. Betyr det at du ikke har fri vilje?

 

Det hadde heller ikke vært dumt om du svarte på resten av innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Jeg ser hva som står, men det er ikke Guds ord. Det er menneskeskapte ord, ikke gitt fra Gud.

 

Satan betyr motstander, og Satan er Guds motstander, ikke nødvendigvis ond. Kanskje de begge jobber for å gi oss den beste nytelsen så vi velger den ene foran den andre?

8208956[/snapback]

 

 

Er Satan guds motstander? Hvor står det? Svar enkelt på dette om du kan.

 

Hvorvidt bibelen er guds ord var ikke topic her. Slutt å vri deg unna spørsmålene. Det virker som om du bare er ute etter å kverulere.

Lenke til kommentar
Jeg ser hva som står, men det er ikke Guds ord. Det er menneskeskapte ord, ikke gitt fra Gud.

 

Satan betyr motstander, og Satan er Guds motstander, ikke nødvendigvis ond. Kanskje de begge jobber for å gi oss den beste nytelsen så vi velger den ene foran den andre?

8208956[/snapback]

 

 

Er Satan guds motstander? Hvor står det? Svar enkelt på dette om du kan.

 

Hvorvidt bibelen er guds ord var ikke topic her. Slutt å vri deg unna spørsmålene. Det virker som om du bare er ute etter å kverulere.

8208979[/snapback]

 

Satan = motstander. Det står også flere plasser at Satan er Guds motstander, og ikke nødvendigvis ond!

Lenke til kommentar

 

Satan = motstander. Det står også flere plasser at Satan er Guds motstander, og ikke nødvendigvis ond!

8209012[/snapback]

 

 

Du har ikke lest noen av de skriftstedene jeg henviste til. I disse kommer det mer enn tydelig frem at Satan er ond. Årsaken til at du ikke leser disse skriftstedene er at du ikke respekterer bibelen og kaller den et menneskeverk. Det rare er at når du hevder at Satan er guds motstander så henviser du selv til bibelen. Dette er meningsløs kverulering, og en usaklig og ufruktbar diskusjon. Kan du ikke være så pass hederlig at du i det minste leser de henviste skriftsteder før du uttaler deg?

Lenke til kommentar

Du har ikke lest noen av de skriftstedene jeg henviste til. I disse kommer det mer enn tydelig frem at Satan er ond. Årsaken til at du ikke leser disse skriftstedene er at du ikke respekterer bibelen og kaller den et menneskeverk. Det rare er at når du hevder at Satan er guds motstander så henviser du selv til bibelen. Dette er meningsløs kverulering, og en usaklig og ufruktbar diskusjon. Kan du ikke være så pass hederlig at du i det minste leser de henviste skriftsteder før du uttaler deg?

8209033[/snapback]

 

Altså, Bibelen er redigert, og har fjernet og lagt til ord av ulike grunner. Den britiske og norske bibelen er helt forskjellige. I den britiske bibel kommer det klart frem at Gud oppfordrer til drap - flere ganger. I den norske bibel er dette sensurert, og erstattet med mildere ord eller en helt annen ending. Viser til homoskriftene...

 

Så man kan ikke gå ut i fra bare én bibel eller skrift. Her må man legge seg i selen, studere og lese før man uttaler seg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kaller ingen dumme, bare tåpelige.. Jeg har jo alltid forstått hvorfor det er slik, men når jeg prøver å forklare noen det, vil de ikke høre.

8080254[/snapback]

 

Hva er forskjellen mellom dum og tåpelig da?

 

tåpelig tåpelig a2 dum, fjollet, idiotisk en t- person / en t- bemerkning / en t- latter / adv: le t- 

 

At du har forstått noe, er fint for deg. At andre har ulik erfaring betyr ikke at de er hverken dum eller tåpelig. At du har den erfaringen, og derfor dømmer andre for mangelen, betyr bare at du nærmer deg den "grensen".

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Altså, Bibelen er redigert, og har fjernet og lagt til ord av ulike grunner. Den britiske og norske bibelen er helt forskjellige. I den britiske bibel kommer det klart frem at Gud oppfordrer til drap - flere ganger. I den norske bibel er dette sensurert, og erstattet med mildere ord eller en helt annen ending. Viser til homoskriftene...

 

Så man kan ikke gå ut i fra bare én bibel eller skrift. Her må man legge seg i selen, studere og lese før man uttaler seg.

8209064[/snapback]

 

Ok, vis eksempler takk.

Lenke til kommentar

Altså, Bibelen er redigert, og har fjernet og lagt til ord av ulike grunner. Den britiske og norske bibelen er helt forskjellige. I den britiske bibel kommer det klart frem at Gud oppfordrer til drap - flere ganger. I den norske bibel er dette sensurert, og erstattet med mildere ord eller en helt annen ending. Viser til homoskriftene...

 

Så man kan ikke gå ut i fra bare én bibel eller skrift. Her må man legge seg i selen, studere og lese før man uttaler seg.

8209064[/snapback]

 

Så les de engelske biblene da, og se om Satan virker snillere der. Legg merke til at jeg sier de, og ikke den. Det finnes haugevis av engelske oversettelser. Jeg kan med hånden på hjerte si at du ikke har åpnet en av dem. Bibelforskjellene er nemlig minimale, og kun en som gransker skriften vil få øye på forskjellene.

 

Påstanden din om at bibelen er endret forteller om kunnskapløshet.

 

Så, nå kan du sjekke skriftstedene jeg ga deg i en engelsk bibel og se om Satan bli snillere der. Lykke til.

Lenke til kommentar

Så les de engelske biblene da, og se om Satan virker snillere der. Legg merke til at jeg sier de, og ikke den. Det finnes haugevis av engelske oversettelser. Jeg kan med hånden på hjerte si at du ikke har åpnet en av dem. Bibelforskjellene er nemlig minimale, og kun en som gransker skriften vil få øye på forskjellene.

 

Påstanden din om at bibelen er endret forteller om kunnskapløshet.

 

Så, nå kan du sjekke skriftstedene jeg ga deg i en engelsk bibel og se om Satan bli snillere der. Lykke til.

8209098[/snapback]

 

 

Oversatt direkte fra hebraisk er bibelen en brutal bok. Dødehavsrullene er et bevis på det. Så jeg vet hva jeg prater om.

Lenke til kommentar

Er Satan guds motstander? Hvor står det? Svar enkelt på dette om du kan.

 

Hvorvidt bibelen er guds ord var ikke topic her. Slutt å vri deg unna spørsmålene. Det virker som om du bare er ute etter å kverulere.

 

Satan = motstander. Det står også flere plasser at Satan er Guds motstander, og ikke nødvendigvis ond!

8209012[/snapback]

 

 

Du har ikke lest noen av de skriftstedene jeg henviste til. I disse kommer det mer enn tydelig frem at Satan er ond. Årsaken til at du ikke leser disse skriftstedene er at du ikke respekterer bibelen og kaller den et menneskeverk. Det rare er at når du hevder at Satan er guds motstander så henviser du selv til bibelen. Dette er meningsløs kverulering, og en usaklig og ufruktbar diskusjon. Kan du ikke være så pass hederlig at du i det minste leser de henviste skriftsteder før du uttaler deg?

 

Altså, Bibelen er redigert, og har fjernet og lagt til ord av ulike grunner. Den britiske og norske bibelen er helt forskjellige. I den britiske bibel kommer det klart frem at Gud oppfordrer til drap - flere ganger. I den norske bibel er dette sensurert, og erstattet med mildere ord eller en helt annen ending. Viser til homoskriftene...

 

Så man kan ikke gå ut i fra bare én bibel eller skrift. Her må man legge seg i selen, studere og lese før man uttaler seg.

8209064[/snapback]

 

Så les de engelske biblene da, og se om Satan virker snillere der. Legg merke til at jeg sier de, og ikke den. Det finnes haugevis av engelske oversettelser. Jeg kan med hånden på hjerte si at du ikke har åpnet en av dem. Bibelforskjellene er nemlig minimale, og kun en som gransker skriften vil få øye på forskjellene.

 

Påstanden din om at bibelen er endret forteller om kunnskapløshet.

 

Så, nå kan du sjekke skriftstedene jeg ga deg i en engelsk bibel og se om Satan bli snillere der. Lykke til.

 

Oversatt direkte fra hebraisk er bibelen en brutal bok. Dødehavsrullene er et bevis på det. Så jeg vet hva jeg prater om.

8209126[/snapback]

 

Jeg trodde dette handlet om satanisme, og hvorvidt bibelen omtaler Satan som ond eller ikke. Er du helt ute av stand til å føre en saklig diskusjon så la være.

Lenke til kommentar

Jeg trodde dette handlet om satanisme, og hvorvidt bibelen omtaler Satan som ond eller ikke. Er du helt ute av stand til å føre en saklig diskusjon så la være.

8209361[/snapback]

Så du gir meg skylda for å spore av? Les litt lengre opp så ser du at du er minst like mye med på å spore litt av. La være å poste på mine innlegg om du skal oppføre deg så trangsynt og ordlegge deg på den kvalmende måten.

8209399[/snapback]

 

Det var nytt for meg at det er trådstarter som bestemmer hvem som kan poste og svare.

 

Jeg svarte deg på dette -- Satanismen i seg selv er en selvstendig "religion" eller livssyn. Kristendommen derimot vil det annerledes. En satanist som har forstått satanismen tilber intet vesen eller noen overjordiske krefter, han tror på seg selv - at man er sin egen gud.

 

Men kristendommen mener satanismen avhenger totalt av kristendommen, det er feil. Jeg må nesten le når jeg leser alt som står, og for å legge til: Det står ingen plass i bibelen at Satan er ond, kun guds motstander! Satan kommer av det hebraiske ordet "Satana" som betyr motstander. Såeh.. Menneskeskapt? Kan vel trygt si ja. Så alle dere kristne som ikke har skjønt "det" - frykt ikke, det finnes ingen djevel eller noe helvete. For dersom Gud er allmektig, hvorfor fjerner han ikke bare Satan?

 

Dessuten, jesse, hvis Gud er allmektig og allvitende, da må det også bety at han kan se inn i fremtiden, at han ser hvilke valg mennesket vil ta. Har vi da fri vilje som han har lovt oss, eller er det en innbilt fri vilje?

 

OG: Det var ikke med i Guds plan at vi skulle få fri vilje! Syndefallet var nøkkelen til fri vilje. Men så lurer jeg på.. Nå til dags er vi alle enige i at vi MÅ ha fri vilje for å kunne utgjøre ekte kjærlighet til Gud, som han er ute etter. Hvorfor var ikke dette i utgangspunktet planen?--

 

Jeg ga deg så eksempler på at bibelen sier Satan er ond. Disse gidder du ikke lese, men kommer heller me d dette ---Oversatt direkte fra hebraisk er bibelen en brutal bok. Dødehavsrullene er et bevis på det. Så jeg vet hva jeg prater om.---

 

Hva har dette med saken å gjøre? Jeg har ikke sporet av, det er du som rygger fra skanse til skanse. Bibelen sier at Satan er ond. Ferdig med det. Hva du mener er ikke lengere relevant. Behold tråden din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...