Gå til innhold

EU ikke ferdig med Microsoft


Anbefalte innlegg

<Den eneste måten noen hadde skiftet fra Windows Media Player til noe annet er ved tvang

 

Ikke enig, hadde konkurenter klart å lage et bedre tilbud til mannen i gata enn Windows så hadde det ikke tatt så lang tid å tilte markedet. Men det er der det må gjøres. Det hjelper ikke å lage en frittstående media player.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MS er ingen snill gutt i klassen og har gjort mange skitne triks, men på bunn og grunn har de et operativ system som er designet mannen i gata. Det har ingen andre. Det er hovedgrunnen til at de er der de er i dag.

8069352[/snapback]

Akkurat.

 

Hvis det er så mye bedre med OS X og GNU/Linux, kom med noe som kan måles opp mot Windows..

 

(Vil bare minne om at PC-BSD er noe av det du kommer nærmest Windows med funkskjoner..)

Lenke til kommentar
Vista fram til nå er vel et godt bevis på at Windows-OSet isolert sett ikke er noe mer brukervennlig for vanlige brukeren enn andre alternativer. Det er forhåndsinnstallering av Windows og tilpasning fra tredjeparts leverandører som gjør det.

8069675[/snapback]

Kaller du det brukevennlig at det skvipet som blir bundlet med ifra Dell, HP, IBM, osv.? Kunne tenkt mye mere at alt var rent, uten noen slike tillegg. Og et anti-vir installert. Helst avast!, eller NOD32. Ikke Norton, Norman eller McAfee..

Lenke til kommentar
Vista fram til nå er vel et godt bevis på at Windows-OSet isolert sett ikke er noe mer brukervennlig for vanlige brukeren enn andre alternativer. Det er forhåndsinnstallering av Windows og tilpasning fra tredjeparts leverandører som gjør det.

8069675[/snapback]

 

 

Hvordan det?

Lenke til kommentar
Nå er jeg kanskje litt på tynn is, men prøvde ikke EU å få innført programvarepatenter for en tid tilbake? Ble dem så skuffa når dem ikke fikk lov til det at dem må la det gå ut over Microsoft?

Det som jo hadde skjedd om de hadde fått det gjennom hadde jo blitt at MS, IBM, etc. hadde barrikadert patentkontorer over hele Europa til de hadde patent på enhver brukelig kodesnutt, og open-source hadde vært en tapt drøm.

Men at det hele bunner i grådighet er det jo ingen tvil om. For de 70 prosentene som kjøper seg pc bare for å bruke PCen, så er det jo kjempegreier at den kommer ferdig med programvare for å brenne plater, for å se filmer og for å høre på musikk. Monopol og monopol. Den eneste måten noen hadde skiftet fra Windows Media Player til noe annet er ved tvang (som når noen faller for design og kjøper iPod og må ha iTunes).

Jeg tror egentlig at EU bare er sjalu for at de ikke har noen like imponerende programvarehus.

M$ rocker!

8069503[/snapback]

 

Hva har mediaplayer og CD_brenning med dette å gjøre? Har du sett hva boten er for?

 

AtW

Lenke til kommentar
Konkuranse er vel og bra det, men det er kvaliteten på os-ene som bør skape den. Appel kjører en kundefientlighet som er kvalmende og Linux sliter veldig med brukervennligheten. Linux er gratis og fritt for alle og det er kjempebra, men når en som har sittet og grodd foran pc-en i snart 15 år instalerer Linux og så og si ikke forstår noe, så har de et problem. Det at spill er den eneste grunnen til å velge Windows foran Linux er bullshit.

Nå har GNU/Linux blitt utrolig "mainstream" de siste par årene. Og det er jo et veldig godt tegn :)

 

Apple vet jeg lite om siden det koster 10-25 000 å skaffe seg os-x og da får du med en pc som Apple har bestemt hardwaren i. 4500 for Vista blir lommerusk i sammenligning.

Ja, jeg hadde litt lyst på en Mac når jeg skulle ha ny bærbar. Grunnen til at jeg valgte en pc fra Asus: Jeg betalte vel 14000 kr for Asus-maskinen. Det var et år siden. I ettertid har jeg brukt ca. 2000 kr på 1GiB ekstra med ram og en 160GiB harddisk. Per i dag så koster Macbook pro (med nøyaktig samme spesifikasjoner som min ett år gamle bærbare MINUS core 2 duo vs core duo) 23000 NOK, den bærbare jeg har nå ville i dag kanskje kostet 11 000 kr MAKS. Jepp, 12 000 NOK rett til Apple sitt maskinvaremonopol.

 

Jeg mener Apple og Linux har seg selv å takke. De er operativ systemet for spesielt intreserte og så lenge de bare er det klarer de ikke å konkurere med MS. Samme hva MS gjør.

8069352[/snapback]

Forøvrig vil jeg gjette på at det er nettopp kommersialisering som gjør at GNU/Linux tar stadig flere markedsandeler fra (hovedsakelig) Microsoft.

Lenke til kommentar
Vista fram til nå er vel et godt bevis på at Windows-OSet isolert sett ikke er noe mer brukervennlig for vanlige brukeren enn andre alternativer. Det er forhåndsinnstallering av Windows og tilpasning fra tredjeparts leverandører som gjør det.

8069675[/snapback]

 

 

Hvordan det?

8069764[/snapback]

Hvordan hva? Windows er ikke spesielt brukervennlig. Det er PC- og hardware-leverandørene som er det.

Lenke til kommentar

@Manuel:

 

Det er ingen automatikk i at penger tjent blir brukt på utvikling. I realiteten ønsker kommersielle bedrifter ikke å bruke penger på noe som helst dersom de kan unngå, i og med at ønske er profittmaksimering. Men så lenge det er sannsynlighet for at utvikling vil skape framtidige høyere avkastning vil noe penger bli brukt på utvikling. I fullstendige monopoler (som teoretisk sett ikke kan brytes), vil 0 - null kroner brukes til utvikling.

 

En form for "fullstendig" monopol kan oppstå når kostnaden for å bytte til alternative produkter blir for høy, noe som f.eks. kan skje dersom MS tillates å integrere alt mulig i OS-et, samt at API-/protokollerer er helt lukkede.

 

Det er her EU sin sak mot ligger, EU krever at alle API-/protokoller i Windows skal være enkelt tilgjengelig for konkurrenter slik at gode alternativer kan lages til alt utenom selve OS-et sin kjerne. Dette er virkelig å fremme utvikling.

 

Ellers er det ikke statlige oljemonopol i Europa (eller Norge). All olje selges på råvarebørser, og selv ikke OPEC har nok "markedsmakt" til reelt å sette priser som de vil. At Norge som de fleste andre land har definert nasjonalt eierskap til naturressurser skal vi bare være glade for. Hadde ikke norske politikere gjort dette gjennom konsesjonslovgivning i perioden 1908 - 1917, hadde Norge den dag i dag vært et av Europas fattigste land. Statoil er heller ikke stor nok til å påvirke priser på olje og gass på noen måte.

 

Monopolet på posttjenester er opphevet for alt annet enn brevpost, og vil oppheves for brevpost i 2008. Samme som de fleste europeiske land.

 

Når det gjelder tjeneste som kabel-TV, selve telefonnettet og f.eks. strømnett, er de noe vi kaller "naturlige monopoler". Fordi infrastruktur er svært dyr å etablere, vil man aldri få etablert parallelle kabler. Når det gjelder TV-/radio transmisjon er kabel, bakkenett og satelitt (og etterhvert internett) jevnbyrdige substitutter (konkurrenter), derfor har man ikke funnet grunn til å regulere dette nærmere. Telefonnett og strømnett er enten regulert eller statlig eid.

 

Argumentet for omsetningsmonopol på visse alkoholholdige drikkevarer er helt andre grunner.

Lenke til kommentar
Nå snakket jeg om alt det skrotet som de legger ved slik bundles.. Men foretrekker selv å installere drivere selv..

8069769[/snapback]

Neppe noe den vanlige brukeren foretrekker.

8069810[/snapback]

Nei, de fleste vil jo ha unødvendige programmer som starter med windows og senker ytelsen deretter..

Lenke til kommentar
Vista fram til nå er vel et godt bevis på at Windows-OSet isolert sett ikke er noe mer brukervennlig for vanlige brukeren enn andre alternativer. Det er forhåndsinnstallering av Windows og tilpasning fra tredjeparts leverandører som gjør det.

8069675[/snapback]

 

 

Hvordan det?

8069764[/snapback]

Hvordan hva? Windows er ikke spesielt brukervennlig. Det er PC- og hardware-leverandørene som er det.

8069833[/snapback]

 

I det minste så kommer du så langt at du kan irritere deg over drm i Windows

 

<Neppe noe den vanlige brukeren foretrekker.

 

Tror ikke den vanlige brukeren er så veldig glad i at nett ikke fungerer heller. Det er slettes ikke noen selvfølge i Linux.

Lenke til kommentar
Nei, de fleste vil jo ha unødvendige programmer som starter med windows og senker ytelsen deretter..

8069908[/snapback]

Men hva omtrent hadde dette med det jeg sa å gjøre? Poenget er at med Windows er alt fiks ferdig. Å installere XP fra scratch er ikke veldig enkelt for den vanlige brukeren heller. Hva du foretrekker er ikke så interessant, siden jeg regner med at du har installert OS før og interesserer deg litt mer enn folk vanligvis gjør.

Lenke til kommentar
Tror ikke den vanlige brukeren er så veldig glad i at nett ikke fungerer heller. Det er slettes ikke noen selvfølge i Linux.

8069934[/snapback]

Skjønte ikke poenget mitt? Hvis for eksempel hardwareprodusentene hadde lagd drivere eller gjort spesifikasjonene åpne, ville det ikke vært noe mer problemer enn i Windows. Hvis for eksempel Dell hadde satt sammen en maskin som bare fungerer i Ubuntu, ville det ikke ha vært noe problem. Jeg har opplevd hva som skjer med nettverkskortet mitt i Vista hvis hardwareprodusenten min har lagt inn årene. Det samme kortet fungerte bare i Ubuntu Dapper/Edgy.

 

Jeg vil påstå at det er enklere enn Linux.

8070000[/snapback]

Nei. Man gjør omtrent det samme, bortsett fra at i XP har man ikke grafisk grensesnitt hele veien og ikke mulighet for automatisk partisjonering.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Nei, de fleste vil jo ha unødvendige programmer som starter med windows og senker ytelsen deretter..

8069908[/snapback]

Men hva omtrent hadde dette med det jeg sa å gjøre? Poenget er at med Windows er alt fiks ferdig. Å installere XP fra scratch er ikke veldig enkelt for den vanlige brukeren heller. Hva du foretrekker er ikke så interessant, siden jeg regner med at du har installert OS før og interesserer deg litt mer enn folk vanligvis gjør.

8069984[/snapback]

Selvfølgelig skal alle drivere være installert, slik at den kan brukes ved første gang. Men de som selger bundlet PCer, pleier som regel å legge ved søppel..

Lenke til kommentar
Selvfølgelig skal alle drivere være installert, slik at den kan brukes ved første gang. Men de som selger bundlet PCer, pleier som regel å legge ved søppel..

8070074[/snapback]

Skal ikke være uenig i det, men man har i hvert fall et system som er oppe og kjører og fungerer. For eksempel Linux må likevel installeres og ha den "riktige" hardwaren for at det skal være lett å få opp og kjøre. En bundlet PC som var ferdiginstallert med Ubuntu ville de fleste klart å bruke. Det er ikke akkurat som mora mi har problemer med å bruke et ferdig oppsatt Ubuntu.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at Ubuntu er like enkelt som XP hvis maskinvaren passer. Det er mulig jeg har vert uheldig, men mine forsøk har endt i frustrajon.

 

<En bundlet PC som var ferdiginstallert med Ubuntu ville de fleste klart å bruke. Det er ikke akkurat som mora mi har problemer med å bruke et ferdig oppsatt Ubuntu.

 

Det ville jeg likt å se

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...