Gå til innhold

EU ikke ferdig med Microsoft


Anbefalte innlegg

det kan da ikke være mange spill som er laget til linux ?

 

hvis jeg skulle finne på å gå over til linux så bær de ny programmene være ganske like på utseende og lese de gamle datafilen fra windows

 

hvordan vil ytelse på et typisk windows program bli uten ( på ekte windows) og med vine( på linux ) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det kan da ikke være  mange  spill som er laget til linux ?

Ikke så mange kommersielle spill nei. ID Software er en av de få utviklerne som gir ut spill til linux.

hvis jeg  skulle finne på å gå over til linux så bær de ny programmene  være  ganske like på utseende og  lese  de gamle datafilen  fra windows

Mange av de samme programmene finnes jo både til Windows og linux, som OpenOffice, Firefox, Thunderbird, Opera, GIMP....

hvordan vil ytelse på et typisk windows program bli uten ( på ekte windows)  og  med  vine( på linux )  ?

8333577[/snapback]

Ytelsen er veldig bra med wine, så det som avgjør er om programmet i det hele tatt fungerer.

 

Enkelte har vel til og med rapportert om høyere ytelse med Wine enn om man kjører spill native i Windows, f.eks. Warcraft 3. Det sier isåfall noe om linux sin ytelsesmessig overlegenhet.

 

Men personlig bruker jeg ikke wine så mye, og kun som en nødløsning hvis jeg ikke finner alternative programmer til linux.

Lenke til kommentar

jeg vil nå tro at de fleste holder seg til windows siden det følger med maskinen.

 

har også det inntrykket at det er lit mer arbeid å installere linux en å installere windows .

I windows skal man bare bekrefte noen valg som installasjonsprogrammet har funnet frem. mens i linux må man selg gå inn i oppsettet for å velge de rette inst ilingene.

riktignok tar en installering av windows ganske lang tid . ca 1 time for xp .

 

er linux blir mer lik windows på disse punktene , med unntak av tiden det tar ?

Lenke til kommentar
hvordan fungerer det  å ha både  linux og  windows på samme maskin ?

skulle likt kunne bruke "samme" programmet  med de samme mulighetene  enten det  var  windows eller linux som var i bruk.

8342143[/snapback]

Du kan uansett bare boote opp et OS av gangen. Programmer til det andre OSet må isåfall kjøres enten vha. et kompatibilitetslag (f.eks. wine) eller virtualisering. Begge deler har sine ulemper - wine støtter ikke alle windowsprogrammer, mens virtualisering gir nedsatt ytelse og ikke tilgang til mer fancy hardware-funksjoner som 3d grafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...