Gå til innhold

Inkassovarsel fra QXL, men er ikke kunde!


Anbefalte innlegg

Politianmeldelse på dette blir bare henlagt. Politiet gidder ikke løfte en finger for hverken deg eller 200-lappen din.

 

Send heller et saklig brev til inkassofirmaet. Derosm QXL skal ta dette videre vil det koste dem en masse penger. De vil garantert gi seg etter et brev a la det jeg skisserte.

8058336[/snapback]

Og så rett i "ringen deres"

Påstand mot påstand... trusler mot trusler..så tilslutt hva?

Politiet?

 

Get my point?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men eg gleder meg til å sjå fortsettelsen her, for det er veldig tvilsomt at qxl prøver å fakturere ein person som aldri har vore brukar hos dei.

 

Tipper at trådstarter har en navnebror eller to her på berget som kan være den riktige mottakeren av regningen? ;)

Lenke til kommentar
Men eg gleder meg til å sjå fortsettelsen her, for det er veldig tvilsomt at qxl prøver å fakturere ein person som aldri har vore brukar hos dei.

 

Tipper at trådstarter har en navnebror eller to her på berget som kan være den riktige mottakeren av regningen? ;)

8058358[/snapback]

 

Eg får for Qxl sin del håpe på det.

Men mulegheita er absolutt til stades.

Lenke til kommentar
Men eg gleder meg til å sjå fortsettelsen her, for det er veldig tvilsomt at qxl prøver å fakturere ein person som aldri har vore brukar hos dei.

 

Der er jeg helt enig. Men når de ikke klarer å finne meg som kunde, så er det jo veldig rart.

 

Jeg er en såpass ydmyk person at jeg hadde betalt beløpet om det var reelt, men når jeg aldri har brukt qxl til noe som helst (noe som kundeservice på en måte kunne bekrefte iom at jeg ikke er i deres systemer) så føler jeg at inkasso kravet er feil.

 

Ordner resten i morgen. Nå er det natta :-)

Lenke til kommentar

Selfølgelig vil den bli henlagt hvis det ikke er flere som har opplevd det samme,men hvis det virkelig er svindel så har de garantert sendt ut dette til flere.

En annen mulighet er at en annen har opprettet Qxl konto i trådstarters navn.Har hørt tilfeller om det tidligere.

Edit:det siste er vel ikke en mulighet heller da de ikke finner noen konto på han.

Endret av Poppe
Lenke til kommentar
Send heller et saklig brev til inkassofirmaet..

..brev a la det jeg skisserte.

 

Ja, for det var jo passe saklig brev.. Not.

8058353[/snapback]

??

 

Og hva var usaklig med det, om jeg tør spørre? I følge trådstarter har han jo aldri kjøpt noe fra QXL, ei heller solgt noe der. Jeg går ut i fra at dette er riktig??

 

PS. Kanskje jeg har litt mer erfaring i kommunikasjon med inkassobyråer enn deg, forøvrig fra begge sider av bordet (altså også som den som kommer med kravet).

Lenke til kommentar

Leste fort igjennom tråden,

var det noen som foreslo å ringe?

 

Fant en gang ut at jeg lå på "shitlista", og ringte inkasso selskapet som hadde regisrtert "meg"...

Det viste seg at det var en persom med samme navn på vestlandet som var skurken.

Så 1 tlf og saken var løst.

(ta en tlf først, og så evt. send brev)

Er ikke sikkert det er så vanskelig.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen, da har jeg vært i kontakt med QXL (de ringte meg).

 

Pratet med ei som har var litt mer behjelpelig i dag. Damen jeg fikk hadde klart å finne meg og "min" auksjon fra 2002. Beløpet var opprinnelig på 10 kroner, så har de ikke sendt ut noe før nå. "Hovedstol" var en datamaskin jeg hadde lagt ut for salg i denne perioden med et brukernavn som jeg ikke har brukt eller hørt om før.

 

Hun var ganske snar på telefon så jeg rakk ikke spørre om alt jeg lurte på. Ringte fra ukjent nummer også så jeg får ikke ringt tilbake.

 

Jeg tar det ikke lengere enn at jeg ba om å få slettet eventuelle kontoer jeg hadde hos QXL (Dette skulle hun gjøre. Jeg ba også om å få dette skriftelig bekreftet), så bestrider jeg kravet videre til Vector Finans.

Lenke til kommentar

Alltid lurt på det der med brev til alle parter. Dersom man sender gammeldags brev på papir, kan jo mottaker si at de aldri har fått det. Selv om man sender det til flere, feks både qxl, inkassofirma og evt. advokat, kan jo hvilkensomhelst av disse bare si at de ikke hat mottatt noe brev.

 

Med mail vil det jo vises at man har sendt det til alle. Hva skal man egentlig gjøre?

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Alltid lurt på det der med brev til alle parter. Dersom man sender gammeldags brev på papir, kan jo mottaker si at de aldri har fått det. Selv om man sender det til flere, feks både qxl, inkassofirma og evt. advokat, kan jo hvilkensomhelst av disse bare si at de ikke hat mottatt noe brev.

 

Med mail vil det jo vises at man har sendt det til alle. Hva skal man egentlig gjøre?

 

*Tronaldo*

8059393[/snapback]

 

Derfor det finnes rekommanderte brev.. :) Er egentlig enig med deg i at mail burde være like bra, ihvertfall om man automatisk hadde fått en lesebekreftelse (nå er det jo opp til mottaker om dette skal sendes eller ikke, og vil mottaker late som det ikke er lest, så kan han jo det...)

Lenke til kommentar

Tror jeg ville ha endret litt i det brevet som ble foreslått tidligere:

 

Til rette vedkommende

inkassofirma X

 

Kopi:

QXL

 

 

 

Jeg vil bestride kravet mottatt xx.xx, saksnummer xxxx.

 

Jeg er uforstående med at QXL nå mener at jeg skylder dem penger, og må for ordens skyld opplyse om at jeg aldri har hverken solgt eller kjøpt noe gjennom QXL - jeg har ikke engang bydd på noen varer. Jeg har aldri registrert meg eller mine personalia hos QXL, og følgelig aldri opprettet noe kundeforhold.

 

Dersom det ikke straks blir ryddet opp i dette, vil jeg fakturere QXL for tiden jeg må bruke på dette.

 

Mvh

 

Det er bare tøys i involvere/true med forbrukerrådet, tv2 etc på ett sånt tidlig stadie i enn sånn liten sak. Alt du oppnår er å provosere inkassofirmaet, som sannsynligvis bare har gjort en ærlig feil. Vil du rydde opp i saken, så skal du være saklig og nøktern i din fremferd*. Det du oppnår med ett slikt tenendsiøst språk er bare at du ender nederst i saksbehandlerens bunke, med mindre han er utrolig lettskremt.

 

Hilsen jurist med saksbehandlererfaring (også fra begge sider)

 

*Nå skal det innrømmes at jeg selv har brutt denne regelen, men var etter ett halvt års korrespondanse med NGT. Man er jo bare ett menneske.

Lenke til kommentar
Hei alle sammen, da har jeg vært i kontakt med QXL (de ringte meg).

 

Pratet med ei som har var litt mer behjelpelig i dag. Damen jeg fikk hadde klart å finne meg og "min" auksjon fra 2002. Beløpet var opprinnelig på 10 kroner, så har de ikke sendt ut noe før nå. "Hovedstol" var en datamaskin jeg hadde lagt ut for salg i denne perioden med et brukernavn som jeg ikke har brukt eller hørt om før.

 

Hun var ganske snar på telefon så jeg rakk ikke spørre om alt jeg lurte på. Ringte fra ukjent nummer også så jeg får ikke ringt tilbake.

 

Jeg tar det ikke lengere enn at jeg ba om å få slettet eventuelle kontoer jeg hadde hos QXL (Dette skulle hun gjøre. Jeg ba også om å få dette skriftelig bekreftet), så bestrider jeg kravet videre til Vector Finans.

8059343[/snapback]

Da er jo saken grei. Inndrivelse mot privatpersoner/forbrukerkjøp for varer bestilt på nett/postordre har en foreldelsesfrist på 3 år. Dette har jeg fra en jurist.

 

LINK

med foreldelseslovens bestemmelser, der den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.
Lenke til kommentar
Send heller et saklig brev til inkassofirmaet..

..brev a la det jeg skisserte.

 

Ja, for det var jo passe saklig brev.. Not.

8058353[/snapback]

??

 

Og hva var usaklig med det, om jeg tør spørre? I følge trådstarter har han jo aldri kjøpt noe fra QXL, ei heller solgt noe der. Jeg går ut i fra at dette er riktig??

 

PS. Kanskje jeg har litt mer erfaring i kommunikasjon med inkassobyråer enn deg, forøvrig fra begge sider av bordet (altså også som den som kommer med kravet).

8059153[/snapback]

 

Et saklig brev betyr at man argumenterer uten å blande inn tøys og beskyldninger og gir mottager en sjans å forklare seg, det kan jo være en uskyldig feil!. Et slik første brev bør derfor være nettopp saklig i en høflig og korrekt tone, men gjerne selvfølgelig litt "strengt".

 

Du påstår at ditt brev er saklig.. Hvor skal jeg begynne, la oss begynne på toppen.

Man er nettopp ikke saklig om noe av det første man gjør er å begynne med trusler om kopier til TV2 Hjelper deg osv, her starter man hele dialogen med å skape dårlig tone.

 

Så kommer et avsnitt som er ok, konkrete opplysninger om saken mm.

Deretter kommer en meget sterk beskyldning, at avsender er en svindler og kriminell!

 

Så nok en opptrappping av konflikten ved å henvise til Forbrukerrådet før du avslutter med nok en sånn barnslig og tåpelig trussel om å motfakturere fordi "Min tid er meget kostbar".

Det er litt sånn "faren min er sterkere enn din".

 

Amatøraktig er brevet.

 

Edit:

wowbagger, meget bra brev! Selv om jeg ikke liker sånn motfaktureringstrussel..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

 

Det er litt sånn "faren min er sterkere enn din".

 

Amatøraktig er brevet.

 

Edit:

wowbagger, meget bra brev! Selv om jeg ikke liker sånn motfaktureringstrussel..

8059542[/snapback]

 

(takk for det!)

 

 

Hehe, tenkte jeg skulle nevne "faren min" jeg også, men var for høflig :-)

 

For øvrig enig i at det med motfakturering er litt på grensen. MEN om man skal komme noen vei med det senere, er det grei å ha nevnt det tidlig i saken, om man skal noen sjanse til å komme frem. Sitter på jobb nå, så jeg kan ikke gi en lengre utgreing om dette. Uansett ganske pretensiøst å sette timeprisen sin til 800+ MVA (antisiperer å bli motsagt her til orientering...) EDIT: jeg klipte til ett brev som ble foreslått tidligere i tråden, summen fremkom der.

Endret av wowbagger
Lenke til kommentar

Dersom man får uberettiget inkassokrav mot seg, eksisterer ikke begrepet "uskyldig feil" i denne sammenhengen. Si meg, har du noengang fått et inkassokrav, og vet du hva konsekvensen er av å få anmerkninger av et inkassobyrå? Jeg tror ikke det, når du begynner å trekke inn usakligheter og uvesentligheter a la "god tone" i denne sammenhengen.

 

Her gjelder det å vise seg sterk, og vise vilje til å sloss. Særlig når han i første møtet med QXL ble behandlet på den måten.

 

Merk at jeg legger til grunn at trådstarters første uttalelse om at han aldri hadde registrert seg hos QXL er korrekte og ikke løgn.

 

Et slikt brev til inkassobyrået vil med 90% sannsynlighet få QXL til å backe 100%. Jeg har som sagt vært på begge sider av bordet i inkassotvister, så jeg vet hva som skal til.

 

Dersom trådstarter følger rådet om å holde seg til telefonisk kontakt (som som regel aldri blir loggført/fulgt opp), og enda værre, holde en "god tone" er sannsynligheten stor for at han ender opp med enda en inkassoregning som inneholder purregebyr og inkassogebyr (det beløpet inkassobyrået skal ha for å håndtere saken).

 

Beskyldningen mot QXL er plantet bevisst for å fremprovosere et forklaringsbrev fra QXL, der de forsikrer om at de har god forretningsskikk. Så står de der med skjegget i postkassa og må dokumentere "bestillingen" fra trådstarter.

 

Forbrukerrådet er riset bak speilet. TV2 hjelper deg er kanskje overkill, jeg kan gå med på det.

 

Tro ikke at noen på QXL eller inkassobyrået feller noen tårer for deg. De blir heller ikke lei seg av å få en kontant avvisning.

 

EDIT: Svar til "Panter"

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Dersom man får uberettiget inkassokrav mot seg, eksisterer ikke begrepet "uskyldig feil" i denne sammenhengen. Si meg, har du noengang fått et inkassokrav, og vet du hva konsekvensen er av å få anmerkninger av et inkassobyrå? Jeg tror ikke det, når du begynner å trekke inn usakligheter og uvesentligheter a la "god tone" i denne sammenhengen.

 

Her gjelder det å vise seg sterk, og vise vilje til å sloss. Særlig når han i første møtet med QXL ble behandlet på den måten.

 

Merk at jeg legger til grunn at trådstarters første uttalelse om at han aldri hadde registrert seg hos QXL er korrekte og ikke løgn.

 

Et slikt brev til inkassobyrået vil med 90% sannsynlighet få QXL til å backe 100%. Jeg har som sagt vært på begge sider av bordet i inkassotvister, så jeg vet hva som skal til.

 

Dersom trådstarter følger rådet om å holde seg til telefonisk kontakt (som som regel aldri blir loggført/fulgt opp), og enda værre, holde en "god tone" er sannsynligheten stor for at han ender opp med enda en inkassoregning som inneholder purregebyr og inkassogebyr (det beløpet inkassobyrået skal ha for å håndtere saken).

 

Beskyldningen mot QXL er plantet bevisst for å fremprovosere et forklaringsbrev fra QXL, der de forsikrer om at de har god forretningsskikk. Så står de der med skjegget i postkassa og må dokumentere "bestillingen" fra trådstarter.

 

Forbrukerrådet er riset bak speilet. TV2 hjelper deg er kanskje overkill, jeg kan gå med på det.

 

Tro ikke at noen på QXL eller inkassobyrået feller noen tårer for deg. De blir heller ikke lei seg av å få en kontant avvisning.

8059587[/snapback]

 

For det første; man får ikke anmerkninger av inkassokravet i seg selv, det skjer først når du har blitt dømt til å betale i forliksrådet. Og hva angår om feilen er uskyldig eller ikke, tror jeg man kan ta det for gitt att verken QXL eller inkassobyrået har funnet på kravet for å skimme småpenger fra kunder. Det er sikkert bare tale om en systemfeil. Om man kaller det uskyldig eller ikke spiller da liten rolle.

 

Sterk viser man seg når man bruker saklige argumenter og intet annet. Da skal argumentene tale for seg selv, uten at man behøver å trekke frem risen bak speilet. Jeg vil ikke si at det er direkte feil å "provosere" frem svar fra QXL, men det er neppe formålstjenelig.

 

For øvrig er jeg ening i at det er greit å sende brev, kanskje til og med rekommandert, til både QXL og Vector Finans, men ikke til noen andre. Telefoner kan bli glemt og ikke loggført.

 

Jeg skal ikke si at han ikke vil nå frem med dine formuleringer, heller tvert imot. Men jeg kan nesten garantere om at dersom han bruker den versjonen jeg foreslo vil han bli oppfattet som mer seriøs og oppnå kjappere behandling. EDIT: som jeg sa tidligere, med mindre du treffer en veldig skuddredd og uerfaren saksbehandler.

Endret av wowbagger
Lenke til kommentar
Uansett ganske pretensiøst å sette timeprisen sin til 800+ MVA  (antisiperer å bli motsagt her til orientering...) EDIT: jeg klipte til ett brev som ble foreslått tidligere i tråden, summen fremkom der.

8059575[/snapback]

Der jeg jobber nå så fakturerer jeg fra 895,- til 1395,- pluss moms for hver times påbegynt arbeid. (Pluss oppmøte, såklart.) Prisen på 800,- er selvsagt hentet ut av lufta, og må jo selvsagt justeres i henhold til trådstarters jobb. (Men hva vet vel QXL om det.... ? :whistle: )

 

Dersom trådstarter er 15-16 år, forholder saken seg selvsagt ganske annerledes. Da blir det for dumt å trekke inn motfakturering.

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...