Gå til innhold

Generator, likeretter og regulator


Anbefalte innlegg

Lurte på om du kunne hjelpe meg med ett lite prosjekt?

 

Holder på å bygge om en børsteløs motor til en generator og så langt er alt vel.

 

Den gir ut fra ca. 10 til 47 VAC trefase. Denne spenningen trenger jeg likerettet og regulert til 20VDC fast spenning.

 

Noen andre data, generatoren kan levere fra 8-32 A.

Jeg blir å trekke maks 150 til 200 W fra den så ingen komponenter trenger diminsjoneres for mere enn det.

 

 

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krav til regulering?

Rippelspenning?

Effektomsetning?

Pris?

Skal du bygge dette selv?

 

1 - Likeretting

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...e_rectifier.jpg

Det lønner seg ofte å kjøpe en likeretterbro som har alle diodene integrert.

Ta den rimligste her: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2006453.htm

 

2 - Kondensatorer

Hvor stor kapasitans du trenger henge mye sammen med rippelspenningen du kan tolerere ut. Du bør ha kondensatorer på både inngang og utgang av regulatoren.

Dobbeltlikerettet trefas trenger heldigvis ikke så mye som en-fas.

Jeg ville satset på minst 2mF på inngang og utgang. Her kan det nok lønne seg å se på alternative butikker fra Elfa. http://futurlec.com/CapElectro.shtml er en mulighet.

På inngangen vil du trenge 85 eller 100V rating, mens du på utgangen kan bruke 50V eller 35V.

 

3 - Regulering

Den mest utfordrende biten. Jeg ville kjøpt noe ferdig eller brukt en standard kontrollkrets med eksterne transistorer. Serieregulering. Dette vil utvikle mye varme!

Se figur 18 og 19 i databladet http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309016.pdf

Eller side 10 i http://www.ortodoxism.ro/datasheets/texasi...ments/lm317.pdf

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Takker for svar NorthWave..

 

Krav til regulering:

Regulatoren må takle ei spenning fra likeretteren på 10VDC til 50VDC

Den ska da gi ut 20VDC over hele spektret og må tåle ei belastning på 200W.

 

Rippelspenning:

Spenningen skal til en pc blandt annet, så minst mulig.

 

Pris:

Ikkno problem, men maks 1-2000,-

 

Og ja, dette er et selvbygg, men mere ferdige komponenter jo bedre.

Har ustyr for det meste fra produskjon av printkort til slagbore maskin hehe.

 

 

Den likeretteren fra Elfa så jo grei ut, trenger en spole og kondesator også da. Regulatorene var verre med siden der ikke var datablad på de..

Lenke til kommentar

Når du sier 10-50V fra likeretteren/generatorene, snakker vi i korte eller lange tidsrom? Effektivverdien på spenningen bør ligge mellom 25 og 30V, og kan ikke droppe til noe særlig under 20V i lengre perioder.

 

En krets basert rundt LM317 vil nok holde seg godt innenfor dine krav til regulering. Spenningsrippel ved et slikt linjært design har veldig mye med kapasitansen på utgangen å gjøre, så jo flere kondensatorer jo bedre. Prisen skal nok kunne overholdes greit, det som kommer til å koste er kjøling til dette. Du bør seriøst vudere aktiv kjøling.

 

Skal komme med kretsforslag til deg, samt litt regning rundt det termiske når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

generatoren er koblet til en bensin motor som har ett turtall som vil gi fra 10-50 volt fra generatoren.. Marsj fart vil gi ca 15 volt.. (AC)

 

Dette må likerettes ved hjelp av en sekspuls diode likerette slik som den elfa saken du linket til (ska bestilles).

 

Etter likeretteren er planen å bruke en kondensator foå gjenvne spenningen samt en spole for å glatte strømmen (størrelser?)

 

Så var planen å slenge på en zenderdiode for eventuelt å kjøre spenningen in på en slik:http://www.calex.com/pdf/150ws_HEW.pdf

 

Sku kanskje være i mål da med en grei og fin spenning?

Lenke til kommentar
generatoren er koblet til en bensin motor som har ett turtall som vil gi fra 10-50 volt fra generatoren.. Marsj fart vil gi ca 15 volt.. (AC)

 

Dette må likerettes ved hjelp av en sekspuls diode likerette slik som den elfa saken du linket til (ska bestilles).

 

Etter likeretteren er planen å bruke en kondensator foå gjenvne spenningen samt en spole for å glatte strømmen (størrelser?)

 

Så var planen å slenge på en zenderdiode for eventuelt å kjøre spenningen in på en slik:http://www.calex.com/pdf/150ws_HEW.pdf

 

Sku kanskje være i mål da med en grei og fin spenning?

8081835[/snapback]

 

Hei.

 

Første som slår meg her er den store variasjonen i spenning.

Vanskelig å lage gode regulatorer som takler så store variasjoner, blir jo i verste fall opp mot 70VDC etter likeretting/glatting, som skal ned til 20V igjen.

 

Ellers er det normalt ikke nødvendig med noe spole for å glatte strømmen.

Og jeg forstår ikke helt hva du skal bruke en zenerdiode til?

 

Grunnet den store effekten og variasjonen i spenning, må det ihvertfall bli en form for switch regulering. En serieregulator med f.eks. 50VDC inn, 20VDC ut og 10A vil produsere 300W varme, som er LITT mye...

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Zenerdioder har ingenting å gjøre i strømforsyningsteknikk av denne størrelsen til annet enn spenningsreferanser (men her også ville jeg nok brukt en integrert krets).

Med tanke på den store variasjonen du har i spenning (15VAC er for lite for 20VDC ut med konvensjonell serieregulator, og 50V vil føre til en sykelig effektutvikling), og de høye strømtrekkene ville jeg satset på en DC/DC converter av brick type for industri (noe ala den du har linka til der). Dette er et område jeg ikke er kjent på, så her får noen andre hjelpe deg videre tror jeg. Søk på google gir mange interessante svar, men jeg kjenner ikke til noen norske forhandlere for slikt. http://www.google.com/search?hl=no&client=...nG=S%C3%B8k&lr=

 

En utfordring du vil støte på her er å få akkurat 20V, standard er somoftest 15V og 24V. Eller, egentlig burde det ikke by på så mye problemer dersom regulatoren har remote sensing, noe det ser ut som de fleste har når jeg titter litt nærmere.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Et moment til:

 

Uten å ha sett databladet du henviste til;

 

Hvis du får trefase ut av motoren(generatoren), og bare planlegger å belaste en av fasene, risikerer du vel å skjevbelaste motoren med havari som følge?

 

Noen kraftingeniører som kan uttale seg om denne?

8082390[/snapback]

 

Har en 3 fase likeretter som skal brukes og det kommer bare en fase ut fra den ;) Lastes likt over alle fasene.

 

zenerdiode er nå en fin måte å hinde at spenningen blir over x volt.

(dvs. Helt til det går for mye strøm igjennom den og den brenner opp ) :p

8082392[/snapback]

 

Tenkte å bruke zenerdioden rett etter likeretteren for å begrense spenning inn til regulatoren. Regulatoren tåler ei spenning fra 9-39VDC og skal da kunne levere 12, 18 eller 24 volt.. (Ifølge teorien..i databladet)

Lenke til kommentar

Tenkte å bruke zenerdioden rett etter likeretteren for å begrense spenning inn til regulatoren. Regulatoren tåler ei spenning fra 9-39VDC og skal da kunne levere 12, 18 eller 24 volt.. (Ifølge teorien..i databladet)

8083379[/snapback]

 

 

Tror du har overvurdert funksjonen av en zenerdiode kraftig....

 

En zenerdiode starter å lede i sperreretningen ved en viss fastsatt verdi.

For å kunne regulere spenning med en zenerdiode må den ha en seriemotstand som begrenser strømmen, og gir et spenningsfall.

Og på de effektene du snakker om her er det totalt urealistisk.

 

Så du må ha en regulator som takler alle mulige innspenninger du kan få.

Og det er ikke lett i en og samme regulator få en som kan regulere spenningen både opp og ned.

 

For å få 20VDC ut bør du ikke ha noe mindre enn det inn ihvertfall.

Du burde ha bedre regulering av turtallet på motoren, slik at spenningen ut av generator ligger på mellom 25-40V, og ikke hele spekteret fra 10-50V.

 

En ferdig bygget switcheregulator på ca. 200W koster fort over det budsjettet du har. Billigere å lage en selv, men ganske vanskelig.

Kan jo se på en integrert switch regulator som takler opp til 10A, og se hvordan man kan bygge opp en krets. I databladet finnes det et eksempel med en innspenning på ca. 35VDC og utspenning som kan settes til det man ønsker.

Se f.eks. her

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Problemet er at det er en flymotor der turtallet variere, kan liksom ikke sette den til en fast hastighet..

 

Men skjønner at jeg sliter litt her..

8085129[/snapback]

 

Flymotor - Nå begynner det å bli interessant! Hva slags motor?? Hva slags fly?

 

Hilsen Ragnar

Lenke til kommentar

Begynte å tenke på en ting...

 

Hvilken type generator er det du har? Er det med permanent magnet, eller må du sende litt strøm i den for å få strøm ut?

 

Hvis du må sende strøm i den for å få spenning ut, kan man jo lage en reguleringskrets til det. Slik at du ved høyere turtall gir mindre spenning inn på dynamo, og dermed holder utspenningen på et mere stabilt nivå.

 

Du sa den var børsteløs og gir ut 3-fase.... hva i all verden er det for en dynamo?

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Problemet er at det er en flymotor der turtallet variere, kan liksom ikke sette den til en fast hastighet..

 

Men skjønner at jeg sliter litt her..

8085129[/snapback]

Hvis du har en hastighetsmåling kan du styre hastigheten ganske godt med en servo til å gi pådrag (gass). Men da må du enten være god med opamp'er eller kunne programmere mikrokontrollere og lage en enkel regulator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...