Gå til innhold

Generator, likeretter og regulator


Anbefalte innlegg

er nok mye å hente på turtallsregulering her... tror den regulatoren du hadde satt opp er grisedyr. (som i billigere å kjøpe ferdig aggregat...).

 

en annen vinkling er å koble den på en batterilader eller noe annet så du får en tilnærmet kostant last og dermed et litt mer konstant turtall men nå er det mulig jeg drømmer. på tide å gå hjem og overlate kretsdesign til de som er våkne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er nok mye å hente på turtallsregulering her... tror den regulatoren du hadde satt opp er grisedyr. (som i billigere å kjøpe ferdig aggregat...).

 

en annen vinkling er å koble den på en batterilader eller noe annet så du får en tilnærmet kostant last og dermed et litt mer konstant turtall men nå er det mulig jeg drømmer. på tide å gå hjem og overlate kretsdesign til de som er våkne...

8091413[/snapback]

 

Turtall regulering på et R/C fly går ikke.. Spesielt siden flyet går på GPS autopilot.. Generator må følge motorturtallet uansett..

 

Konstant last er også vanskelig med tanke på hva lasta er, kan nevne kamera, pc, metrologi pakker pluss mye anna snacks..

Endret av Razormail
Lenke til kommentar
Konstant last er også vanskelig med tanke på hva lasta er, kan nevne kamera, pc, metrologi pakker pluss mye anna snacks..

8093687[/snapback]

 

 

Men hvordan er den generatoren bygget opp?

Må du gi den en spenning for at den skal fungere?

 

Eller er det permanentmagneter slik at den produserer strøm uansett?

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Se på en hvilken som helst bil. Generator, likeretter regulator samt batteri. I prinsippet er det dette du vil ha?

 

En SMPS vil løse problemene dine, men du har åpnet en pandora eske med masse nye gremlins.... ;)

 

Hvor mye koster modulen? Er nysgjerrig... Jeg bruker noe lignende og de koster ganske mye.

Lenke til kommentar

Nettulf, det er en børsteløs motor med viklingene på akselen i senter mens fast magnetene rotere rundt.. En "vrengt" generator kan man kanskje si.. Man tilfører ingenting, roter magnetene og du har spenning på lederne.

 

Rozon, prøver å finne en switched mode power supply ting som kan være brukanes uten særlig hell..

 

Men siden ingen har noen flere glupe tips, triks eller konkrete kretsforslag med størrelser og slikt så gidder jeg ikke svare på mere.. :no:

Endret av Razormail
Lenke til kommentar

Den GAIA power modulen du linka til er nok nære det du burde bruke, den gir vel ikke riktig 200W men det finnes flere leverandører av slike så let videre, se på powerbox, Vicor, mm sikkert flere (kikket litt selv og den du har funnet er riktig bra) om du bestemt vil ha 200W må du ha 2 i parallell. med 24V ut modellen kan du trimme ned til 20V men må tåle at maks uteffekt senkes med like mye som reduksjonen er (ca 20%) da bør du hvertfall begynne å tenke 2 moduler.

Om du kan leve med 24V er mye vunnet.

 

De er dyre da :(.

Men man får bra regulert utspenning og ingen store problemer med å bygge noe selv. Et potensielt problem du ville hatt med lav inn spenning i idle på motoren (15V AC gir bare såvidt nok DC ut til å regulere på i en vanlig SMPS) men disse modulene er alle sammen gavanisk skilt som betyr at de har trafo innebygget. med trafo kan innspenning gå fra under utspenning til langt over uten problem.

 

Om du ser på effektivitetskurvene ser du at du ikke bør dimensjonere for mer en ca 80% effektivitet ved høye uttak, da har du 20% tap (200W ut er 80%) som betyr at du har ca 45W å bli kvitt fra modulen, om du setter den i luftstrømmen fra pusheren blir det nok riktig bra airflow, men selv da har du ikke mer en 1.7C/W som betyr at modulen holder 77C over lufttempen, jeg tror du bør ha mer kjøling, dvs modulen må boltes til en alu profil som gir bedre en 1 C/W sett fra modulens side.

 

Effektproblemene dine ender ikke her heller, Diode banken din blir nok god å varm, ved lav spenning inn (ca 20V DC) har du 12,5A, riktignok fordelt over flere dioder men vanlige dioder nærmer seg fort 1V dropp ved slike strømmer, som gir ca 25W effekt i diodene (antar full likeretting med strøm i to dioder hele tiden). Om du finner schottky dioder kan du komme ned i halve effekten, men utvalget dioder for (50V AC => 70V DC => dioden bør tåle) 150V er ikke størst.

 

Ved høyere turtall blir det ikke noe problem, bare 5A ved 50V DC, men da øker modulens tap isteden, og 3A ved 80V DC.

 

Det blir nok spenning her til at det bør vises litt forsiktighet... det ligger jo effekt bak også. for ikke å snakke om at det kan ta fyr.

 

Har du sett på effektutviklingen i den børsteløse delen, fint at den leverer mye effekt men det skal helst holde litt over tid kanskje?

 

Høres ut som budsjettet ditt sprekker om du ikke finner moduler i vrak på returen et eller annet sted. (ikke så umulig på industri returer) diodene tror jeg går greit å få kjøpt uten å bli ruinert.

Lenke til kommentar

Vel helt eksakt så trenger jeg 150W/7,5A/20DVC tilgjengelig.

 

Trur jeg skal være i land med en av disse først:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2006453.htm

 

Fulgt av en slik en:

http://www.gaia-converter.ca/content/datasheet/MGDM150.pdf

(denne ska jo takle fra 9-45Volt inn)

 

Hva trur dere?

 

Prisen er jo muligens et problem da..

Endret av Razormail
Lenke til kommentar
Vel helt eksakt så trenger jeg 150W/7,5A/20DVC tilgjengelig.

 

Trur jeg skal være i land med en av disse først:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2006453.htm

 

Fulgt av en slik en:

http://www.gaia-converter.ca/content/datasheet/MGDM150.pdf

(denne ska jo takle fra 9-45Volt inn)

 

Hva trur dere?

 

Prisen er jo muligens et problem da..

8096938[/snapback]

 

 

Likeretteren er nok mest for 50Hz, ikke sikkert den egner seg så godt ved høyere frekvenser. Den er dessuten en Si type som gir ganske store tap (krever mer kjøling)

Du trenger også kondensator bank, som lades til topp spenningen i AC signalet (dvs 15VAC gir 1.4X 15 => ca 20V DC på kondensator.

http://www.elfa.se/elfa-bin/inforuta.pl?textfield=7023104# burde passe, (ved 75V DC står det i hver periode 150V over dioden, dette var eneste Elfa hadde som tålte det, (schottky dioder er raske og har lave tap).

Du må ha flere av disse boltet til kjøling og loddet sammen, men det kan gjøres med tråder og pinnene er stive og kraftige så det bør bli solid.

 

Dette leder til neste ting, du bør velge den gaia varianten som går fra 16V til 80V, siden full fart på generatoren gir 50VAC som gir nesten 80V DC.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bygge selv, så skal du se etter buck-boost regulatorer. Burde egentlig ikke bli spesielt dyrt med en integrert SMPS-kontroller. Maxim og Linear Technology lager garantert slikt, og sikkert mange flere.

 

Edit: etter 5 minutter leting fant jeg denne: http://www.linear.com/pc/productDetail.do?...42,C1116,P10090 , det eneste som ikke passer med den er at den ikke takler hele inspenningsområdet. Jeg er overbevist om at en eller annen IC-leverandør har noe som er perfekt til bruksområdet ditt.

Endret av Mikkel194
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...