Gå til innhold

Intel bygger om til 45 nm


Anbefalte innlegg

Mye tyder på det ja. Men ikke forvent kompatibilitet bare fordi sokkelen stemmer over ens. FSB kommer nok til å bli høyere enn det dagens brikkesett for LGA775 klarer. Spenningene blir nok lavere og strømstyrken høyere. Det vil si at det trolig også trengs fysiske endringer på hovedkortet for å støtte 45nm. Også vil vel Intel tjene en slant på salg av en ny ladning brikkesett i stedet for å la oss bruke de gamle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Også vil vel Intel tjene en slant på salg av en ny ladning brikkesett i stedet for å la oss bruke de gamle.

8041808[/snapback]

Ja, noe skal de jo bruke de gamle fabrikkene til... ;)

 

Jeg deler bekymringen til dem som lurer på om AMD kan holde følge med Intel i dette tempoet. Det er vel liten tvil om at Intel har større finansielle muskler enn hovedkonkurrenten sin - og spesielt etter at AMD kjøpte opp ATI med lånte penger. Kan de klare å betale renter og avdrag på dette lånet og samtidig investere milliarder av dollar i nye fabrikker? Kappløpet blir jo rene X-files... Men jeg håper virkelig ikke at Intel "vinner" dette. Da øker nok prisene dramatisk plutselig, når konkurrenten er borte. :/

 

Noen nevnte historiske priser på prosessorer. Jeg husker jeg kjøpte en av de første 200 MHz Pentium-prosessorene som var å få tak i og den kostet meg 7.300 kroner... tror det var i 1996/97.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Jeg synes dette var en gledelig nyhet. Til tross for at AMD ennå er en favoritt, og det fordi de klarer å konkurrere på Intels markeder.

 

Håper de lykkes med et bra sluttprodukt også, og at dette kommer de bærbare PC'ene tilgode. Det er jo med de bærbare en har størst gevinst på å få fjernet varme fra CPU sånn teknisk sett, fordi større PC'er og servere er mye enklere å lage kjølesystem til.

 

Intel ga meg en positiv overraskelse når de lanserte Pentium M prosessoren levert med Centrino-konseptet. Men jeg kommer kanskje fortsatt til å handle AMD prosessorer dersom det ikke er noen store tekniske eller økonomiske gevinster med å handle Intel CPU når jeg fornyer en PC eller 2. Jeg gjør jo dette kun for å gi AMD min "lille brødsmule", slik at vi kanskje en dag blir kvitt monopolet som Intel gjerne har blitt forbundet med.

 

Jeg kjøper gjerne også Q-melk framfor Tine melk med samme ånd.

Lenke til kommentar
Jeg kjøper gjerne også Q-melk framfor Tine melk med samme ånd.

8043644[/snapback]

Q-melk, Q-rømme, Q-appelsinjuice osv er billigere enn Tine sine og ikke noe dårligere. Jeg skal dra den så langt at jeg siker både Lett og Ekstra lett utgaven av Q-melk er bedre enn Tine sin siden det smaker mer fett enn tine sin selv om det er mindre fett enn tine sine tilsvarende varianter. Så det skulle bare mangle at man kjøper Q-melk osv.

 

Akkurat det med Tine vs. Q-melk er vel litt som Telenor vs. røkla. Telenor er dyrest og har flest produkter, men røkla har billigere og bedre produkter der det gjelder.

 

Hvis man skal sette dette i sammenheng med AMD vs. Intel så leder nok Intel an i en del markedsegmenter for tida. (middels dyre til dyre dobbeltkjerner) Men nå kan man jo ikke tenke på oppgraderingsstrategier og komptibilitet når det kommer til veierivarer akkurat ;)

 

Men ja, det at Q-melk, de små ISPene og telefonoperatørene og AMD er litt "david mot goliat" i markedet er bare et pluss i margen som får meg til å foretrekke disse når pris, kvalitet og andre egenskaper er like. Men jeg betaler f.eks ikke hundrevis av kroner ekstra bare for å få merkelappen "AMD".

Lenke til kommentar

Q-melk vs Tine er litt mer spesielt enn AMD / Intel.

Skal norge være konkurransedyktig på meierisiden i fremtiden er det dumt med for mye nasjonale stridigheter. Næringen burde stått mere sammen og styrket seg utover landegrensene fremfor å fragmenteres i mindre og sårbare selskaper. Synnøve Finden får direkte pengestøtte på titalls millioner i året av staten for å kunne opprettholde bedriften, er det å konkurrere på like vilkår?

 

edit: Jeg ser til min store skrekk at Simen1 har link til "Bønder og statlig sponsing" så nå kan det hende jeg har tråkket i et vepsebol ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Sant nok. Leser så mye i "Snedige ting du lurer på" tråden at jeg glemte meg litt i skriverusen ;)

 

For å komme seg litt innpå igjen. AMD har tradisjonelt ligget bak Intel på krymping, men allikevel klart deg meget bra på ytelse og effektbruk. Det er tydeligvis andre ting enn kun 'nm' som spiller inn på hvor god en cpu faktisk er. Hvis 22nm er grensen, så vil jeg si AMD har et trinn mer enn Intel å gå på. Intel må finne andre løsninger som tilsvarer AMD's når krymping ikek lengre er svaret. AMD på sin side har allerede noe av den teknologien på plass og kan sånn sett krympe en gang mer enn Intel. Det skal ikke kåres noen vinner i dette kappløet riktig enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...