Gå til innhold

Montere kontakt selv? Lovlig?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger et nytt uttak som skal brukes til strykjern og skotørker, med andre ord: lite brukt.

 

Jeg har sett inne i den nærmeste koblingsboksen, og der er det koblet opp med 2,5mm kabel, mens jeg har 1,5mm kabel tilgjengelig til oppkobling av den nye kontakten... Grunnen til at jeg ikke kan bruke skjøteledning er at jeg må føre ledningen gjennom en vegg.

 

Er det ulovlig å koble opp dette selv?

Er det krav om at det MÅ være 2,5mm kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvis jeg legger skjøteledning gjennom veggen som har en dimensjon på 1,5mm... da er det lov?

8035318[/snapback]

 

Nei, det er det ikke. Skjøteledning er ikke lovlig til fast installasjon.

 

Har du 10 eller 13 A sikring kan du bruke 1,5, har du 16 A må du bruke 2,5, og skal du gjennom veggen og sette opp kontakt så er ikke skjøteldning tingen :)

Lenke til kommentar

Vanlige folk har lov til å sette opp så mange kontakter og ledninger de vil, men de får ikke lov til å tilknytte strøm til det selv, kun autorisert elektrikker kan tilknytte det nye ettermonterte anlegget til sikringskap og sette strøm på det.

 

Når det kommer til ledningskvadrat så stemmer det mange av de andre her har sagt.

 

For liten kvadrat på for sterk strøm er farlig og kan medbringe alvorlige personskader i form av brannskade.

 

Lykke til.

 

PS: Husk at du må ha kabelen i ett plastrør om du skal ha den igjennom veggen. (Kalles vel kabelgjennomføring eller noe, jeg er ikke eletrikker)

Lenke til kommentar
Jeg trenger et nytt uttak som skal brukes til strykjern og skotørker, med andre ord: lite brukt.

 

Strykejærn, og skotørker bruker jo en del strøm da. Er ikke lite bruk. En lyspære er lite bruk.

8035465[/snapback]

 

Vel, lite brukt som i "en gang i jubelåret"

 

Jeg er ikke akkurat glad i å stryke, og skotørking skjer en sjelden gang...

 

Jeg skjønner at det ikke er lov... får ta kontakt med en elektrikker da.

Lenke til kommentar
Som sagt, dette har du ikke lov til å gjøre selv - det er jo ikke vanskelig, men i slike sammenhenger er det ikke så veldig relevant. Kan neppe koste veldig mye mer enn en tusing å få en elektriker til å gjøre dette.

8035404[/snapback]

Tjah, par hundre for oppmøte, ~250 for kontakten, timebetaling + (mener det var 600) for tilkobling av kontakten. Elektrikere vet å ta seg betalt.

Lenke til kommentar

du har ikke lov til å gjøre det selv nei. men kjenner du en elektriker så få han til å gjøre det svart.. (vennetjeneste som det også heter) er en veldig liten jobb, men enda så liten så må det gjøres ordentlig. Jeg er selv elektriker og har sett en god del ILLE ting privatpersoner har gjort selv. det er jo rett og slett brannfarlig mye av det. ;)

Lenke til kommentar

 

PS: Husk at du må ha kabelen i ett plastrør om du skal ha den igjennom veggen. (Kalles vel kabelgjennomføring eller noe, jeg er ikke eletrikker)

8035407[/snapback]

 

 

kommer an på kabeltypen. om han bruker PR kabel trenger man normal ikke det, da han bare borrer gjennom veggen, og dytter kabelen gjennom.

 

OPS: om du gjør det selv, og det blir brann pga kabelen, så vil man risikere (er nok garantert) avkortning/frafall av forsikring da den ikke er lagt av elektriker... og få det gjort "hvitt", da slipper du trøbbel i etterkant.

Lenke til kommentar
du har ikke lov til å gjøre det selv nei. men kjenner du en elektriker så få han til å gjøre det svart.. (vennetjeneste som det også heter) er en veldig liten jobb, men enda så liten så må det gjøres ordentlig. Jeg er selv elektriker og har sett en god del ILLE ting privatpersoner har gjort selv. det er jo rett og slett brannfarlig mye av det. ;)

8091952[/snapback]

 

Jeg er selv elektronikkingeniørstudent på siste året, med fagbrev som serviceelektroniker... Jeg har hatt GK elektro, så jeg har selv koblet kontakter osv... Jeg kan like gjerne gjøre det selv, enn å få noen andre til å gjøre det.

 

Det jeg diskuterer i denne tråden er om jeg har lov til å legge til en kontakt til en eksisterende kurs. Jeg tviler ikke på om jeg ville klart å gjøre det ordentlig...

Lenke til kommentar
Det jeg diskuterer i denne tråden er om jeg har lov til å legge til en kontakt til en eksisterende kurs. Jeg tviler ikke på om jeg ville klart å gjøre det ordentlig...

8093808[/snapback]

 

 

du ville nok klart og gjøre det skikkelig, men det er nå engang ikke lov :whistle: for privat personer og gjøre det. skifte plugg og stikk på bevegelig ledning, ja :thumbup: , men ikke på fast installasjon :nei:.

Lenke til kommentar
du har ikke lov til å gjøre det selv nei. men kjenner du en elektriker så få han til å gjøre det svart.. (vennetjeneste som det også heter) er en veldig liten jobb, men enda så liten så må det gjøres ordentlig. Jeg er selv elektriker og har sett en god del ILLE ting privatpersoner har gjort selv. det er jo rett og slett brannfarlig mye av det. ;)

8091952[/snapback]

 

Jeg er selv elektronikkingeniørstudent på siste året, med fagbrev som serviceelektroniker... Jeg har hatt GK elektro, så jeg har selv koblet kontakter osv... Jeg kan like gjerne gjøre det selv, enn å få noen andre til å gjøre det.

 

Det jeg diskuterer i denne tråden er om jeg har lov til å legge til en kontakt til en eksisterende kurs. Jeg tviler ikke på om jeg ville klart å gjøre det ordentlig...

8093808[/snapback]

 

Jeg må bare si en ting her.

Hvis du må spørre om hvilken dimensjon du kan bruke,

bør du ikke sette opp noe uansett om det hadde vært lovlig.

 

Jeg har sett forferdelig mye tull med 20A sikringer f.eks. og opptil 3-4 dimensjoner på ledning.

Det er greit med lampettledning som ikke er fast installasjon, men å sette opp kontakter på denne hvor du kan koble til hva som helst er jo ikke spesielt smart.

Mange folk klarer dette selv, om de får lov.

Det gjør helt sikkert du også, men det er bare så forferdelig farlig om det blir gjort store feil.

 

Du hadde helt sikkert klart deg mye bedre enn det eksemplet der da.

Tror han fyren der hadde veldig liten kunnskap om elektrisitet. :)

 

EDIT:

Mente ikke å være frekk eller noe.

At du spør før du gjør noe viser at du er så intelligent at du skaffer deg kunnskapen du trenger, og dermed kunne klart å gjøre dette korrekt.

I motsetning til en del som tror de kan gjøre alt. Men overhodet ikke har peiling.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

 

PS: Husk at du må ha kabelen i ett plastrør om du skal ha den igjennom veggen. (Kalles vel kabelgjennomføring eller noe, jeg er ikke eletrikker)

8035407[/snapback]

 

 

kommer an på kabeltypen. om han bruker PR kabel trenger man normal ikke det, da han bare borrer gjennom veggen, og dytter kabelen gjennom.

 

OPS: om du gjør det selv, og det blir brann pga kabelen, så vil man risikere (er nok garantert) avkortning/frafall av forsikring da den ikke er lagt av elektriker... og få det gjort "hvitt", da slipper du trøbbel i etterkant.

8093673[/snapback]

 

tja, hva med de boksene jeg har sett som er lagt av elektriker og som har vært nære antenning da? får man garantert avkorting på slikt også?

hvordan vet egentlig han som går rundt å skal finne ut om det blir avkortning eller ikke hvilken oppbrent kontakt som er lagt av en elektriker og hvilken som er lagt av en amatør med peiling?

Tror det skal grove feil til før det blir bråk.

Lenke til kommentar

 

PS: Husk at du må ha kabelen i ett plastrør om du skal ha den igjennom veggen. (Kalles vel kabelgjennomføring eller noe, jeg er ikke eletrikker)

8035407[/snapback]

 

 

kommer an på kabeltypen. om han bruker PR kabel trenger man normal ikke det, da han bare borrer gjennom veggen, og dytter kabelen gjennom.

 

OPS: om du gjør det selv, og det blir brann pga kabelen, så vil man risikere (er nok garantert) avkortning/frafall av forsikring da den ikke er lagt av elektriker... og få det gjort "hvitt", da slipper du trøbbel i etterkant.

8093673[/snapback]

 

tja, hva med de boksene jeg har sett som er lagt av elektriker og som har vært nære antenning da? får man garantert avkorting på slikt også?

hvordan vet egentlig han som går rundt å skal finne ut om det blir avkortning eller ikke hvilken oppbrent kontakt som er lagt av en elektriker og hvilken som er lagt av en amatør med peiling?

Tror det skal grove feil til før det blir bråk.

8096030[/snapback]

 

 

 

når en autorisert elektriker har gjort en jobb ferdig må han fylle ut et skjema som spesifiserer hva han har gjort. denne må han oppbevare i 5 år. eieren av anlegget får det samme skjemaet, og dette er eier av anleggets garanti for at et er gjort riktig. om det da blir brann/feil er det ikke eieren av anlegget som må ta støten :tease: .

 

dog er det noen elektrikere som ikke burde ha lov til å innstalere :realmad: , men disse er heldig vis sjelden.

Lenke til kommentar
Strykejern og skotørker kan bruke 10A sikring. Altså, da kan du også bruke 1,5mm2 ledning.

 

 

Det du kan gjøre er å legge opp ledningen selv, og få en autorisert elektriker til å se at det er gjort riktig og fylle ut skjemaet. Dette sparer du litt på.

8101514[/snapback]

 

Det er rett du kan få en elektrikker til å se at ting er gjort selv, men en elektrikker liker vanlig vis ikke å bare se over arbeidet en annen har gjort, siden at elektrikkeren vil tjene mest mulig penger.

Lenke til kommentar
Strykejern og skotørker kan bruke 10A sikring. Altså, da kan du også bruke 1,5mm2 ledning.

 

Sikringen som står der fra før er sansynligvis 16A, og da kan du ikke legge opp 1,5mm2 med mindre du har en fast last (noe en stikkontakt ikke er).

 

Det du kan gjøre er å legge opp ledningen selv, og få en autorisert elektriker til å se at det er gjort riktig og fylle ut skjemaet. Dette sparer du litt på.

8101514[/snapback]

 

Mener på at du ikke har lov til å foreta koblinger selv, men du kan klamre kabel, legge opp rør osv selv, _så lenge det er etter forskriftene_.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...