Gå til innhold

Montere kontakt selv? Lovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å få ting klarlagt:

 

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier følgende:

I egne elektriske anlegg og eget elektrisk utstyr er det svært lite ikke-faglærte kan gjøre selv, men dette kan du gjøre selv:

  • Skifte dekselet for koblingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.
  • Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel.
  • Koble eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.
  • Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter, apparatkontakter og montere ledningsbrytere.
  • Koble til lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning og montere ledningsbrytere.
  • Koble til og skifte lamper som henger i takkrok eller lignende, tilkoblet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller ”sukkerbit”, dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen slik at ledningene ikke belastes fysisk.

Videre er det ett generelt krav om den som skal arbeide i elektriske anlegg, skal være elektrofagarbeider og ha formell fagutdanning med tilhørende årlig elsikkerhetsutdanning.

 

For spesielt interesserte kan nevnes følgende forskrift: Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk og da spesielt Kapittel III. Spesielle bestemmelser om kvalifikasjoner for elektrofagfolk med tilhørende veiledning til forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk.

Lenke til kommentar

 

 

kuult, jeg tror faktisk jeg formelt kan være kvalifisert etter ett av særtilfellene, tror hvor man fremlegger bevisene?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Strykejern og skotørker kan bruke 10A sikring. Altså, da kan du også bruke 1,5mm2 ledning.

 

 

Det du kan gjøre er å legge opp ledningen selv, og få en autorisert elektriker til å se at det er gjort riktig og fylle ut skjemaet. Dette sparer du litt på.

8101514[/snapback]

 

Det er rett du kan få en elektrikker til å se at ting er gjort selv, men en elektrikker liker vanlig vis ikke å bare se over arbeidet en annen har gjort, siden at elektrikkeren vil tjene mest mulig penger.

8105985[/snapback]

 

Jeg personlig ville ikke gitt en godkjenning til noe som en privat person har gjort selv. Uten å måtte åpnet ALLE koblingspunkter i huset. Og det kan ta sin tid. Gudene vite hvordan de har skrudd sammen hele dritten. Greit jeg har et sinnsykt måle instrument, men det ingen garanti for at den ene stikkontakten ikke er skrudd til skikkelig.

 

Stoler ikke engang på lærlingene. :thumbup:

 

PS: Sefølgelig vil vi elektrikere tjene penger. Men det er ikke lønnning vår som er så dyr. Det er alle de andre utgiftene som staten krever, pensjon, forsikring og lønn til de på kontoret osv. Så kommer normalt det ekstra INNSTALATØREN vil ha. Han\de som eier firmaet. En tekniker til pc tjener normalt mer enn oss.

Og det er egentlig et hard yrke og ikke minst farlig!!

Endret av L..
Lenke til kommentar

Selfølgelig kan du legge kablen selv, bare ta med bergningen at går noe galt så kan man regne med at man får:

 

-En litt syk bot

-Et stk nedbrent hus

-En død familie

-Ingen verdens ting på forsikringen

-Verdens værst samvitighet

-Kan vel bli dømt for uaksomt drap (Uskikker, noen som vet?)

 

Lønner seg å velge en fagmann en tusenlapp eller to er ingen ting sammenlignet med 1% av det på listen over. Tviler ikke på at du hadde greid å legge det selv men det er en grunn til at man må gå et kurs for å bli Elektrikker. Går selv VG1 (første året) Elektro-fag og kommer til å gå svakstrøm neste år og vet hvor frustrerende det er at noen som "ikke skjønner en dritt" får lov å legge 230 mens man selv ikke får lov selv om man vet man kan det 1000 ganger bedre en noen av de som går sterkstrømm.

 

Er noen i klassen min som skal gå sterk strøm som ikke burde få lov å komme i nærheten av noe som helst over 1.5v aaa batterier og pass på merk dem "Giftig! ikke spis!".

 

Bountyhunter

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar
Selfølgelig kan du legge kablen selv, bare ta med  bergningen at går noe galt så kan man regne med at man får:

 

-En litt syk bot

-Et stk nedbrent hus

-En død familie

-Ingen verdens ting på forsikringen

-Verdens værst samvitighet

-Kan vel bli dømt for uaksomt drap (Uskikker, noen som vet?)

 

Lønner seg å velge en fagmann en tusenlapp eller to er ingen ting sammenlignet med 1% av det på listen over. Tviler ikke på at du hadde greid å legge det selv men det er en grunn til at man må gå et kurs for å bli Elektrikker. Går selv VG1 (første året) Elektro-fag og kommer til å gå svakstrøm neste år og vet hvor frustrerende det er at noen som "ikke skjønner en dritt" får lov å legge 230 mens man selv ikke får lov selv om man vet man kan det 1000 ganger bedre en noen av de som går sterkstrømm.

 

Er noen i klassen min som skal gå sterk strøm som ikke burde få lov å komme i nærheten av noe som helst over 1.5v aaa batterier og pass på merk dem "Giftig! ikke spis!".

 

Bountyhunter

8270781[/snapback]

 

Hehe. Har av og til med meg en skole elev som er like sløv. Pluss en lærlig som jeg snart gir opp. Begge to passer bedre som dassvaskere. Det de ikke kan gjøre skade for andre enn seg selv. Må hele tiden passe på de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...