Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Hvordan skriver man egentlig sitt eget OS?

Noen som har noen gode linker?

 

Hadde vært artig å prøvd selv å lært litt, også joine prosjektet....

9068807[/snapback]

 

Det spørs litt hvordan man definerer et OS. Det kan være et enkelt OS som kan starte selv og ta i mot noen enkle kommandoer (lignende MS-DOS eller mitt eget J-OS), eller et mer avansert OS som setter opp et skikkelig miljø for andre programmer å kjøre i, kommuniserer med maskinvare, tar seg av minne, osv.

 

Det er en ting som er viktig å ha klart for seg; ting som GUI, lydstøtte, osv. er langt fra det første man bør tenke på når man lager et OS. Det er viktigere å få til en robust kjerne enn "eye candy" som et fint GUI med alt av moderne finesser.

 

Når det gjelder det tekniske så lages OS-ene som regel (hvertfall de mest grunnleggende og maskin-nærliggende tingene) i språk som på en enkel måte kan aksessere minnet og kombineres med maskinkode/assembly, som regel C og C++. Noen ting også skrives i maskinkode. Noen lager OS-et helt fra scratch. Da må man lage en bootloader som laster OS-et inn i minnet fra f.eks. harddisk eller CD-ROM, setter opp prosessoren o.l., og starter på selve kjernekoden. Andre velger å bruke allerede eksisterende bootloadere til dette, f.eks. grub, som egentlig er like greit.

 

Før du evt. lærer deg mer om OS-programmering bør du kunne en del C og helst assembly slik at du vet hvordan maskinen funker og hvordan ting henger sammen. Ellers får du lese litt her: http://www.osdev.org/osfaq2/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde det ikke vært en ide å tatt sikte på å f.eks få til et system som kaster over alt i f.eks et JVM og at man derfra kjører alt via Java? Har et inntrykk av at det er litt flere som kan Java enn f.eks C#.

 

Blant annet noe http://www.jnode.org har gjort.

 

 

Selv liker jeg slike prosjekter som dette, men desverre begrenser kunnskapene mine seg til Java per i dag. :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Bump!

Mer info

 

Jeg får stadig meldinger om folk som er interresert i dette, og det er selvsagt jeg også.

 

Jeg har fundert på om vi kan starte et dokumentasjonsprosjekt til dvorient på wikibooks, sånn at vi får et sted der alle kan bidra.

 

Alle idéer postes her, og deretter på wikibooks når alle er enig, eller ingen uenig, så får vi god dokumentasjon som alle kan bruke.

 

Høres det fint ut?

Lenke til kommentar
Bump!

Mer info

 

Jeg får stadig meldinger om folk som er interresert i dette, og det er selvsagt jeg også.

 

Jeg har fundert på om vi kan starte et dokumentasjonsprosjekt til dvorient på wikibooks, sånn at vi får et sted der alle kan bidra.

 

Alle idéer postes her, og deretter på wikibooks når alle er enig, eller ingen uenig, så får vi god dokumentasjon som alle kan bruke.

 

Høres det fint ut?

9171409[/snapback]

 

Wikibooks er vel kanskje ikke rett plass for det?

 

Allmennheten interesserer seg jo ikke for dokumentasjonen til et planlagt OS i det hele tatt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...