Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig interessant, dette kommer jeg til å følge med på :thumbup:

Jeg driver å lærer meg c eller c++ ikke helt sikker enda :hmm:

 

Hvis du virkelig vil skrive et OS (jeg har gjort det selv og det er veldig gøy!)

Hva slags prosessor\microchip skreiv du operativsystem til? Har du kildekoden eller OS så vi kan teste?

Lenke til kommentar

Vel, ingen enda, men jeg holder på

jeg skal stifte et selskap (av økonomiske årsaker) og må da selvsagt registrere et domene, tenkte å la dette prosjektet få en side der.

Men foreløpig har jeg bare holdt bittelitte grann med bootloaderen, og det endte bare med at jeg tøyset med screenmode 13(grafikk) :-P

Skal få litt mer orden på sakene.

Lenke til kommentar

Tror ikke screenmode 0x13-programmering vil hjelpe OS-et ditt noe nevneverdig (eller bare bootloaderen for den del). Husk at hele bootloaderen til sammen sannsynligvis vil bli litt mer enn bare en sektor av en disk.

 

Men personlig begynner jeg å bli litt interessert i dette prosjektet (selv om jeg syns du har vel store planer for en liten gruppe folk), så om du trenger hjelp til et eller annet i OS-et, kan jeg jo muligens hjelpe til. Har lite erfaring med protected mode, men leser på saken.

Lenke til kommentar
Tror ikke screenmode 0x13-programmering vil hjelpe OS-et ditt noe nevneverdig (eller bare bootloaderen for den del). Husk at hele bootloaderen til sammen sannsynligvis vil bli litt mer enn bare en sektor av en disk.

 

Jeg vet det, jeg bare sporet litt av.

Ble interresert i hvor komplisert kode jeg klarte å få inn på 512 byte.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har tenkt litt mer på dette, og begynte å fundere på en ting:

Sett at man deler dette treet inn i devices, og protokoller

Devicer er datakilder, og protokoller er databehandlere

Sett at alle I/O devicer, alltid har én base protokoll: BinaryStream

Og på toppen av denne, kan man legge andre protokoller, TCP/IP, TextStream, IPX, etc, og dette kan gjelde alle devicer som støtter BinaryStream, som RS232, Memory, Filer etc.

Ville dette vært hensiktsmessig?

Lenke til kommentar

Har en liten begynnelse på et oversiktsdokument (PDF)

spec.pdf

 

Hadde satt pris på om noen skumleste litt igjennom den og sagt hva som må endres, eller legges til.

Noen ting kan være litt dårlig forklart også.

 

edit:

Forresten, virker som at det er relativt mye interesse for prosjektet. Hva med å lage en IRC kanal?

Ikke dumt :)

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Dette virker interessant. Men hva i all verden er dealen med byte, word, osv? Er det ikke greiere med vanlig char, short, o.l.? Jeg hadde foretrukket at SDKet var mest mulig "rent", og fritt for (unødvendige) finurligheter. :)

 

Forøvrig så er det bare å si ifra hvis du trenger noe hjelp. Jeg kan ikke stort ASM, men jeg kan en del C/C++, så mulig jeg kan bidra med noe til kjernen.

 

Edit: Hva med å skrive kjernen i C++? Nå kan ikke jeg plagsomt mye om kjerneprogrammering, men jeg innbiller meg at ting bør gå greit hvis man bruker extern "C"? Det hadde jo vært naturlig med en objektorientert kjerne i henhold til hvordan du har beskrevet ting. Med en BinaryStream base, exceptions, osv.

Endret av staalezh
Lenke til kommentar

For det meste for at man skal slippe å skrive unsigned long long for 64-bit variabler :p

Pluss at det oppfordrer til litt konsekvent bruk av datatyper.

 

Som det står i dokumentet, skal det aller meste skrives i helt vanlig C

Grunnen er at alle andre programmeringsspråk støtter C funksjoner, pluss at C kan kompileres for en rekke prosessorer, uten noe omskriving av koden.

 

edit:

Kjernen kan godt skrives i C++, men det vil isåfall bare fungere internt.

Jeg forestiller meg at det skrives i C, og så lager wrappers til C++ og D etterpå

(jeg er D fan)

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Ja, det er vel kanskje like greit. Hvis man allikevel hadde skrevet den i C++, hadde man jo ha wrappet hele SDKet i extern "C" som jo ikke funker f.eks. i forbindelse med templates o.l., så da hadde man jo vært like langt uansett.

 

Også til det med IRC. Hva er egentlig arbeidsnavnet til prosjektet for øyeblikket?

#arbeidsnavn @ Freenode ? (Freenode er så mye kulere enn EFNet og Undernet :p)

Endret av staalezh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...