Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jukser Telenor på Hastighet-tester ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ved at dem syncer modemet på en høy hastighet og struper linja et annet sted. Slik at når du f.eks tar en test på itavisen så vil nedlastingen starte på en langt høyere fart men deretter synke raskt. Og siden filen er så liten vil teste bli meget misvisende. Har en 2.5mbit linje, kjører jeg test på itavisen viser den 2.7. Om jeg kjører en mot www.hastighet.tk får jeg max 2,2. (Kan nemne at jeg bor 300m fra sentral med 0.6 tråd-diameter og at modem syncer på 640 / 4.864).

Endret av Ulven
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har hatt mistanke om dette lenge. Hadde en reklamasjonssak på det raskeste abonnementet angående for lav hastighet et halvt års tid, og i løpet av denne perioden ble jeg satt hit og dit i systemet uten at noen kunne hjelpe. Flere ganger fikk jeg sms med at "feilen var rettet", uten at hastigheten kom dit den skulle. Når jeg truet med forbrukerrådet samt å bytte isp (noe som ikke er ønskelig da alternativene her er mindre stabile) ble hastigheten ok etter to dager...det skulle vel bare noen tastetrykk til virker det som. Men det kom en kreditnota på tre måneders avgift. Etter to-tre uker begynte hastigheten å synke gradvis igjen. Da nedgraderte jeg heller linja siden jeg ikke orket mer.

Nå har jeg bestilt oppgradering til 6000/500 grunnet endret behov..

Og jeg må si at jeg er spent. Argusøyne-modus = on...

Kanskje de driver og lurer litt båndbredde av alle brukerne i områder der den totale kapasiteten i sentralen er for liten?

Endret av Muffinman
Skrevet

Vel. Jeg skal ha en 2,5 mbit linje fra telenor. Jeg får ikke det jeg heller, men jeg syter ikke :-) De siste fem-seks dagene har jeg hatt over 4 mbit, og jeg har faktisk lastet ned blant annet disse dreamsene til Vista på over 900kb/s! Faktisk nærmere 1mb/s :) Det er jo langt over teoretisk maks på 4mbit :)

Skrevet
Vel. Jeg skal ha en 2,5 mbit linje fra telenor. Jeg får ikke det jeg heller, men jeg syter ikke :-) De siste fem-seks dagene har jeg hatt over 4 mbit, og jeg har faktisk lastet ned blant annet disse dreamsene til Vista på over 900kb/s! Faktisk nærmere 1mb/s :) Det er jo langt over teoretisk maks på 4mbit :)

8020241[/snapback]

lyg litt mere?

vet du hva maks hastighet for adsl er?

8mbit ned :)

Skrevet (endret)

Precis samme 'fenomen' er der hos Tele2.

Her er det 'bunngas' i precis 15 sekunder (som er nok til de fleste Web-baserte hastighetsmålinger), hvorefter hastigheten blir strupet til langt unna det man betaler for (jeg har ADSL2 8000/550 med 2Km til sentral på 0,6 kobber).

Mens man er i telefonisk kontakt med Tele2 support åbner dei en egen testside (som ikke er tilgjenlig ellers) og alt ser jo ut som det skal.

Men denne hastighetstest er jo ikke brukenes til nogen ting - da vi jo ikke interessert i hastighet kun fra hjemmet til Tele2 - men vil ha hastighet til resten av verdenen!

Fenomenet ses tydeligt (hos mig) ved flere samtidige nedlastninger (til forskellige harddisker) fra ftp.Uninett.no og også TPTest.se sin utvidede test.

Se vedlagte skjermdump fra tests med DUMeter (klikk for større bilde):

post-4526-1172399427_thumb.jpg

post-4526-1172399518_thumb.jpg

Siste skjermpdump viser klart at der pågår struping hos Tele2 - er jo svert vanskeligt å få slike stabile (helt jævn) nedlastningskurver vanligvis.

PS. Vet ikke hvordan man får klaget skikkeligt over dette. ?

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Skrevet

Jeg har 6 mbit ADSL fra Telenor, modemet klokker inn på 7,4, likevel har jeg aldri oppnådd mer enn 5,5 mbit på noen test. Men jeg får 50 kbit ekstra i opplastingshastighet, av en eller annen grunn. :)

Derfor klager jeg heller ikke.

Skrevet (endret)

Husk at hastigheta modemet klokker på er "teknisk hastighet" , dvs med kompensasjon for bl.a TCP overhead. I de fleste tilfeller får man litt mer enn det man betaler for nettopp pga overhead og sånt, dette for at man skal ha en viss forsikring på at man får hva man betaler for. Selvfølgelig er ikke dette tilfelle bestandig, da det er særdeles mange faktorer som spiller inn, men det er sjelden en ISP-avhengig faktor, heller en svakhet med ADSL teknologien.

Merk: Jeg ser ikke bort ifra at de fleste ISP'er kan bruke metoder for å jukse til seg litt hastighet og god PR, men problemet i seg selv er mer komplekst enn som så. :)

Edit: Dåli nåsjk. Jei ike flink. :blush:

Endret av Tacritan
Skrevet

8020241[/snapback]

lyg litt mere?

vet du hva maks hastighet for adsl er?

8mbit ned :)

8020257[/snapback]

Vet du hvor mange kb/s en 8mbit-linje gir?

1000 KB/s ... altså ~1MB/s

Skrevet (endret)
har 4 venner som har tn 4000/400 og ingen av de måler over 3600kbit på hastighets tester :hrm:

8020401[/snapback]

Har også 4000/400 fra telenor og måler sjelden mer enn 3500-3600 men med 0.4mm2 kobberkabler og 2.2km til sentralen er jeg bare glad for at det funker i det hele og store. Får gjerne 400-450kB/s fra stødige kilder og det er godt nok i massevis for min del. Det er trossalt bare ei lita kobberlinje man tyner dataene gjennom. Tror folk flest er litt for kravstore, eller for å vri litt på det; jeg tar heller ei 1Mbit linje som er stødig enn ei 10Mbit som sjelden funker...

Edit: Pokker til skriveleif da.

Endret av Tacritan
Skrevet (endret)

For min del skulle jeg ha 4000 nedstrøms effektivt, men lå stadig på 3200 uavhengig av ukedag eller klokkeslett. Når jeg fikk oppgradert linja til en høyere hastighet ble det bekreftet at det ikke er linjelengden som satte begrensingen. Men også på den nye hastigheten manglet det ~1000kbps.

EDIT: Merker meg at Telenor nå har begynt å oppgi hastighetene sine med "inntil". Det gjorde de ikke før. Det betyr nok at man ikke kommer noen vei med reklamasjoner lenger.

Endret av Muffinman
Skrevet

Jeg tar alltid webtestene med et visst forbehold, de er ikke bestandig til å stole på. Klart, hvis du måler på flere plasser over tid og får et gjennomsnitt som tilsier at du får mindre enn du skal ha så er det greit (dette er elementær statistikk), men likevel. Webtester generelt er i mine øyne uholdbare. Reell nedlasting fra en ftp eller noe er litt mer brukbart.

Skrevet
Jeg tar alltid webtestene med et visst forbehold, de er ikke bestandig til å stole på. Klart, hvis du måler på flere plasser over tid og får et gjennomsnitt som tilsier at du får mindre enn du skal ha så er det greit (dette er elementær statistikk), men likevel. Webtester generelt er i mine øyne uholdbare. Reell nedlasting fra en ftp eller noe er litt mer brukbart.

8020445[/snapback]

Her der det tptest som gjelder.

:)

Skrevet
poenget er at ingen av vennene miner måler mere enn 3600 det betyr jo at tn ikke leverer mere enn 3.6mbit da.

8020442[/snapback]

Som sagt har jeg samme problemet, men jeg tror det er mer komplekst enn at bare "ISP'en min ikke leverer", selv om resultatet er det samme; misfornøyd kunde. Men er det virkelig verdt å klage på en mangel på 400kbps? Jeg tenker mye på de stakkarene som ikke får ADSL i det hele tatt, og det er faktisk veldig mange her til lands som ikke gjør det.

Skrevet

De som har Telenor bør gjennomføre testen som ligger på www.hastihet.tk, velg den nederste (telenor logoen).. Se hva farten stabiliserer seg på, og gang resultatet med 8. Selv om testen på dinside/itavisen viser høyere så er nok www.hastighet.tk den som viser din reelle hastighet.

Skrevet
Husk at hastigheta modemet klokker på er "teknisk hastighet" , dvs med kompensasjon for bl.a TCP overhead. I de fleste tilfeller får man litt mer enn det man betaler for nettopp pga overhead og sånt, dette for at man skal ha en viss forsikring på at man får hva man betaler for. Selvfølgelig er ikke dette tilfelle bestandig, da det er særdeles mange faktorer som spiller inn, men det er sjelden en ISP-avhengig faktor, heller en svakhet med ADSL teknologien.

Merk: Jeg ser ikke bort ifra at de fleste ISP'er kan bruke metoder for å jukse til seg litt hastighet og god PR, men problemet i seg selv er mer komplekst enn som så. :)

Edit: Dåli nåsjk. Jei ike flink.  :blush:

8020388[/snapback]

Telenor setter den "tekniske" hastigheta på maks i forhold til hva Kapaks sier (basert på linjelengde og kvalitet), linja blir deretter strupt ned til den hastigheten man abonnerer på.

Dette er visst for å gjøre det lettere for kundeservice å øke hastigheten ved endring av abonnement.

Baksiden er at det blir generert flere feil og ustabiliteter i nettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...