Gå til innhold

Bevis for at Gud finnes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til trådstarter: Hvorfor er det så viktig å bevise Guds eksistens? Er ikke noe av poenget at man tror at han finnes? Og/eller at man tviler litt?

 

Om Guds eksistens kan bevises, vil det ikke da på en måte bli mer som en vitenskap enn en tro?

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar
Til trådstarter: Hvorfor er det så viktig å bevise Guds eksistens? Er ikke noe av poenget at man tror at han finnes? Og/eller at man tviler litt?

 

Om Guds eksistens kan bevises, vil det ikke da på en måte bli mer som en vitenskap enn en tro?

8063258[/snapback]

 

Thendrup, Thendrup! Hvilken gud er det du tror "nesten" på da? Den som Bibelen snakker om?

Lenke til kommentar
Jeg er ateist.

Men jeg kjenner noen kristne av den "moderate" sorten, som har fortalt meg at for mange er tro og tvil to sider av samme sak. Og det har jeg stor forståelse for.

8063641[/snapback]

 

Tro og tvil er to forskjellige ting. Enten tror man, eller så tror men ikke. Og disse kristne moderate vennene din har sikkert lest at "tro uten handling er død tro".

Lenke til kommentar
Jeg vil tro (heh) at tro og tvil er nært beslektet, i hvert fall når det gjelder troen på Gud. Noen er usikre på om man virkelig tror.

 

Og hva har det sitatet ditt med saken å gjøre?

8063706[/snapback]

 

Ang sitatet: Gud krever tro, og tro med handling. Han krever IKKE tvil med handling. Hvilke korrekte handlinger kan en utføre i tvil? En forteller ikke andre om sin tro som jeg gjør om en tviler. Det kalles hykleri.

Lenke til kommentar
Ang sitatet: Gud krever tro, og tro med handling. Han krever IKKE tvil med handling. Hvilke korrekte handlinger kan en utføre i tvil? En forteller ikke andre om sin tro som jeg gjør om en tviler. Det kalles hykleri.

8063732[/snapback]

 

Går det an å kalle deg fundamentalist?

Lenke til kommentar
Ang sitatet: Gud krever tro, og tro med handling. Han krever IKKE tvil med handling. Hvilke korrekte handlinger kan en utføre i tvil? En forteller ikke andre om sin tro som jeg gjør om en tviler. Det kalles hykleri.

8063732[/snapback]

 

Går det an å kalle deg fundamentalist?

8065090[/snapback]

 

 

Sikkert

Lenke til kommentar
Jeg har fatisk sett tall som underbygger mange av disse påstandene. Men jeg må lete om jeg skal finne dem.

8062594[/snapback]

 

 

Det som er morsomt i en diskusjon som denne, er at ingen kommer til å ta påstandene dine seriøst om du ikke gidder å gjøre rede for hvilket belegg du har for dem.

 

Jeg lurer fortsatt på hvilket belegg du har for å påstå at det er mer ondskap i verden. Og gjerne en god definisjon på ondskap i samme slengen.

Lenke til kommentar
Jeg har fatisk sett tall som underbygger mange av disse påstandene. Men jeg må lete om jeg skal finne dem.

8062594[/snapback]

 

 

Det som er morsomt i en diskusjon som denne, er at ingen kommer til å ta påstandene dine seriøst om du ikke gidder å gjøre rede for hvilket belegg du har for dem.

 

Jeg lurer fortsatt på hvilket belegg du har for å påstå at det er mer ondskap i verden. Og gjerne en god definisjon på ondskap i samme slengen.

8065113[/snapback]

 

Ondskap er krig. vold, svindel, kriminalitet, seksuell umoral, hovmod, arroganse, egoisme, etc. Og alt dette finnes det mer av i deg enn noen gang tidligere.

Lenke til kommentar
Ondskap er krig. vold, svindel, kriminalitet, seksuell umoral, hovmod, arroganse, egoisme, etc.

 

Ok. Vold i selvforsvar? Er det også ondskap? Er det ondskap å gå til krig mot Irak? Er kampene i Københavns gater ondskap på begge sider? Er det handlingen i seg selv som er ond, eller konsekvensen? Kan man påstå at ondskapen finnes?

 

Og alt dette finnes det mer av i deg enn noen gang tidligere.

8065145[/snapback]

 

:D

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan man har kommet frem til at ondskapen er verre i dag. Så vidt jeg vet har man ingen målestokk for ondskap bortsett fra hva man oppfatter som ondskap personlig. For å ta et fiktivt eksempel for å illustrere mitt poeng, tror jeg heller at der 5 millioner ble drept på 5 år hvor det eksisterte 500 millioner mennesker, blir 60 millioner mennesker drept på 5 år hvor det eksisterer 6 milliarder mennesker.

Lenke til kommentar
Det har dødd flere mennesker av krig og vold de siste hundre år enn noen gang tidligere i historien.

8040463[/snapback]

Det kommer av flere mennesker og bedre teknologi, ikke nødvendigvis mer ondskap. Men kurven er nedadgående, de store krigene med mange drepte begynner å bli flere tiår siden.

 

Vi har aldri hatt så mange væpnede konflikter gående.

8040463[/snapback]

Jo, det har vi. Det har vel kanskje aldri vært fred så mange steder som nå.

 

Moral og ansvarsfølelese står IKKE sterkt hos de fleste.

8040463[/snapback]

Når sto dette sterkere?

 

 

Vi har aldri før hatt så mye kriminalitet, selv i lille Norge.

8040463[/snapback]

Men kriminaliteten går ned andre steder.

 

Våre ledere lyver i en hver sammenheng bare de får beholde makten.

8040463[/snapback]

Mer nå enn før?

 

 

Min venn, vi er ikke så mye mer opplyst i dag enn vi var for 100 år siden. Det at vi kan lese DNA-koder og har raske datamaskiner forandrer ingenting. Vi har f.eks. vestlige politikere som seriøst prøver å legalisere pedofili. Er det dette du kaller en moralsk og opplyst verden?

8040463[/snapback]

Det er mange problemer, jeg er bl.a skeptisk til den økende religiøse dogmatismen og fremveksten av folk som motarbeider vitenskap og benekter seriøs forskning fordi de missliker fakta som ikke passer over ens med religiøs tro. Men er det seriøst grunnlag for å si at ting er verre nå enn før?

8062541[/snapback]

 

Jeg har fatisk sett tall som underbygger mange av disse påstandene. Men jeg må lete om jeg skal finne dem. En del av tingene over har vært verre før fra tid til annen, men det spesielle nå er at ALLE disse tingene når toppen på samme tid.

8062594[/snapback]

Jeg har øgså hørt dommedagsprofetier rundt dette. Men det betyr ikke at det er riktigere av den grunn.

 

Du må være litt mer kildekritisk, jesse.

Lenke til kommentar
Ondskap er krig. vold, svindel, kriminalitet, seksuell umoral, hovmod, arroganse, egoisme, etc.

 

Ok. Vold i selvforsvar? Er det også ondskap? Er det ondskap å gå til krig mot Irak? Er kampene i Københavns gater ondskap på begge sider? Er det handlingen i seg selv som er ond, eller konsekvensen? Kan man påstå at ondskapen finnes?

 

Og alt dette finnes det mer av i deg enn noen gang tidligere.

8065145[/snapback]

 

:D

8065202[/snapback]

 

Vold i selvforsvar er faktisk ondskap i seg selv. En påfører den andre part smerte. Selvfølgelig er det ikke forsvarerens feil, det er en voldelig verden som er skyld i dette.

Lenke til kommentar
Det har dødd flere mennesker av krig og vold de siste hundre år enn noen gang tidligere i historien.

8040463[/snapback]

Det kommer av flere mennesker og bedre teknologi, ikke nødvendigvis mer ondskap. Men kurven er nedadgående, de store krigene med mange drepte begynner å bli flere tiår siden.

 

Vi har aldri hatt så mange væpnede konflikter gående.

8040463[/snapback]

Jo, det har vi. Det har vel kanskje aldri vært fred så mange steder som nå.

 

Moral og ansvarsfølelese står IKKE sterkt hos de fleste.

8040463[/snapback]

Når sto dette sterkere?

 

 

Vi har aldri før hatt så mye kriminalitet, selv i lille Norge.

8040463[/snapback]

Men kriminaliteten går ned andre steder.

 

Våre ledere lyver i en hver sammenheng bare de får beholde makten.

8040463[/snapback]

Mer nå enn før?

 

 

Min venn, vi er ikke så mye mer opplyst i dag enn vi var for 100 år siden. Det at vi kan lese DNA-koder og har raske datamaskiner forandrer ingenting. Vi har f.eks. vestlige politikere som seriøst prøver å legalisere pedofili. Er det dette du kaller en moralsk og opplyst verden?

8040463[/snapback]

Det er mange problemer, jeg er bl.a skeptisk til den økende religiøse dogmatismen og fremveksten av folk som motarbeider vitenskap og benekter seriøs forskning fordi de missliker fakta som ikke passer over ens med religiøs tro. Men er det seriøst grunnlag for å si at ting er verre nå enn før?

8062541[/snapback]

 

Jeg har fatisk sett tall som underbygger mange av disse påstandene. Men jeg må lete om jeg skal finne dem. En del av tingene over har vært verre før fra tid til annen, men det spesielle nå er at ALLE disse tingene når toppen på samme tid.

8062594[/snapback]

Jeg har øgså hørt dommedagsprofetier rundt dette. Men det betyr ikke at det er riktigere av den grunn.

 

Du må være litt mer kildekritisk, jesse.

8066701[/snapback]

 

La meg se om jeg kan komme tilbake med tall.

Lenke til kommentar
må bare få si en ting:

religion er for svake mennesker som ikke har noe annet å støtte seg til!! :ph34r:

8066713[/snapback]

 

 

Sorry lille venn. Keiser Konstantin var den første kristne keiser, langtfra svak. Olav den Hellige var heller ingen veiking. Historien er full i modige kristne galninger. Vi har også kjettere stakkar, som ble brent på bålene fordi de hevdet paven tolket Bibelen feil. Var dette svake mennesker?

Lenke til kommentar

Ondskap er krig. vold, svindel, kriminalitet, seksuell umoral, hovmod, arroganse, egoisme, etc. Og alt dette finnes det mer av i deg enn noen gang tidligere.

8065145[/snapback]

Er kriminalitet ondskap uansett? Hva er seksuell umoral? Hvorfor er hovmod, arroganse og egoisme ondskap?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...