Gå til innhold

Bevis for at Gud finnes


Anbefalte innlegg

Enkelte trenger å leve i en boble, og det er greit nok.

Det jeg er redd for er at de ta det neste skrittet; å går ifra allform for fornuft.

 

Dvs. bombe seg selv, nekte vitenskapens fremgang, at vi skal dekke til hodet osv..

8026608[/snapback]

Når du sier "boble", mener du det da i den forstand at religion består av usannheter osv som man legger rundt seg som lett kan briste og ødelegge tilværelsen din som i en såpeboble, eller mer som en plastikkboble, at man legger et tykt lag av religion rundt seg, og så preller all fornuft og viten av?

8026660[/snapback]

 

Akkurat om membranen tykk eller ei har ikke mye å si.

Det jeg er redd for at fornuften forsvinner...

8026670[/snapback]

Jepp, man prøver med alle midler å finne påstander til sine drømmer og håp om verden, selv om logikken ikke henger med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enkelte trenger å leve i en boble, og det er greit nok.

Det jeg er redd for er at de ta det neste skrittet; å går ifra allform for fornuft.

 

Dvs. bombe seg selv, nekte vitenskapens fremgang, at vi skal dekke til hodet osv..

8026608[/snapback]

Når du sier "boble", mener du det da i den forstand at religion består av usannheter osv som man legger rundt seg som lett kan briste og ødelegge tilværelsen din som i en såpeboble, eller mer som en plastikkboble, at man legger et tykt lag av religion rundt seg, og så preller all fornuft og viten av?

8026660[/snapback]

 

Akkurat om membranen tykk eller ei har ikke mye å si.

Det jeg er redd for at fornuften forsvinner...

8026670[/snapback]

Jepp, man prøver med alle midler å finne påstander til sine drømmer og håp om verden, selv om logikken ikke henger med.

8026676[/snapback]

Det finnest sikkert en hel del religiøse som gjør det. Og jeg blir ikke overasket om det finnest en hel del folk som ikke er religiøse som gjør det samme når ting kommer opp som tyder på at deres tro/viten kan være gal.

 

Jeg vet ikke hvordan andre religiøse driver på, men jeg vet ihvertfall at jeg ikke prøver å finne påstander til mine drømmer og håp. Jeg prøver heller å utforske verden og meg selv så fordomsfri som jeg klarer å være (En fordom jeg har er at ingen klarer vel å være 100% fordomsfri.) Jeg vet ihvertfall bare at jeg religion passer ypperlig for meg, og uansett om den er sann eller ei, gir det meg en ny dimensjon ved livet. Om denne dimensjonen bare er innbilning eller ei, har ingenting å si. Jeg opplever den like fullt uansett, og hvis jeg dør og ikke fortsetter å eksistere, så er det alilkevel ingenting å angre for meg at jeg valgte å være religiøs.

Lenke til kommentar
Enkelte trenger å leve i en boble, og det er greit nok.

Det jeg er redd for er at de ta det neste skrittet; å går ifra allform for fornuft.

 

Dvs. bombe seg selv, nekte vitenskapens fremgang, at vi skal dekke til hodet osv..

8026608[/snapback]

Når du sier "boble", mener du det da i den forstand at religion består av usannheter osv som man legger rundt seg som lett kan briste og ødelegge tilværelsen din som i en såpeboble, eller mer som en plastikkboble, at man legger et tykt lag av religion rundt seg, og så preller all fornuft og viten av?

8026660[/snapback]

 

Akkurat om membranen tykk eller ei har ikke mye å si.

Det jeg er redd for at fornuften forsvinner...

8026670[/snapback]

 

 

Jepp, man prøver med alle midler å finne påstander til sine drømmer og håp om verden, selv om logikken ikke henger med.

8026676[/snapback]

Det finnest sikkert en hel del religiøse som gjør det. Og jeg blir ikke overasket om det finnest en hel del folk som ikke er religiøse som gjør det samme når ting kommer opp som tyder på at deres tro/viten kan være gal.

 

Jeg vet ikke hvordan andre religiøse driver på, men jeg vet ihvertfall at jeg ikke prøver å finne påstander til mine drømmer og håp. Jeg prøver heller å utforske verden og meg selv så fordomsfri som jeg klarer å være (En fordom jeg har er at ingen klarer vel å være 100% fordomsfri.) Jeg vet ihvertfall bare at jeg religion passer ypperlig for meg, og uansett om den er sann eller ei, gir det meg en ny dimensjon ved livet. Om denne dimensjonen bare er innbilning eller ei, har ingenting å si. Jeg opplever den like fullt uansett, og hvis jeg dør og ikke fortsetter å eksistere, så er det alilkevel ingenting å angre for meg at jeg valgte å være religiøs.

8026729[/snapback]

 

Om en har brukt store deler av sitt liv på å finne ut hva som er sannheten om menneskets plass på jorden, og til slutt ender opp med Bibelen, da skulle en vel ha god sammvittighet?

Lenke til kommentar
Ja? Er det ikke en deilig følelse å tro at noen vokter over deg :)

8018925[/snapback]

 

Litt på samme måte som det er deilig å tro at verdens største diamant ligger begravet i hagen din?

 

Forskjellen mellom oss må være at mens du er fornøyd med tanken, føler vi andre at vi først må finne diamanten, grave den frem og få noen eksperter til å bekrefte at den er ekte før vi siger inn i evig lykkerus....

 

Men for all del, om det gjør livet ditt bedre:

 

"Pessimisten, jeg er bombesikker på at du har en kiste full av gull gravd ned i hagen din - Haleluja"

Endret av etjazz
Lenke til kommentar
Ja? Er det ikke en deilig følelse å tro at noen vokter over deg :)

8018925[/snapback]

 

Litt på samme måte som det er deilig å tro at verdens største diamant ligger begravet i hagen din?

 

 

... hva er det med noen menneskers behov for en behagelig tanke forran ett realistisk syn på tilværelsen?

8061276[/snapback]

 

Godt spørsmål. Det får meg til å tenke på alle dem som tror vi stammer fra apene. Dette er ikke annet enn en behagelig virkelighetsflukt der en prøver å se bort fra at det finnes en gud som stiller krav.

Lenke til kommentar

ops jessie, jeg editerte posten før jeg så at du hadde postet ett svar.

 

anyways, angående din post, jeg tror ikke noen biologer hadde det motivet i bakhodet når de forsket på evolusjonen ... og det er vel strengt tatt heller ikke halvparten så lett og behagelig å forholde seg til en verden der man selv må resornere og ta stilling til virkeligheten istede for å bli fortalt den av den lokale predikanten

Lenke til kommentar
ops jessie, jeg editerte posten før jeg så at du hadde postet ett svar.

 

anyways, angående din post, jeg tror ikke noen biologer hadde det motivet i bakhodet når de forsket på evolusjonen ... og det er vel strengt tatt heller ikke halvparten så lett og behagelig å forholde seg til en verden der man selv må resornere og ta stilling til virkeligheten istede for å bli fortalt den av den lokale predikanten

8061402[/snapback]

 

Delvis enig. For det første er jeg ikke av typen som forholder meg til predikanter, bedehus og håndspåleggelse. Jeg mener faktisk at mennesket har et ansvar når det gjelder skriften. Bibelen sier: "gransk skriften daglig".

 

For det andre; mange forskere er ikke stort gløggere en meg eller deg. En tittel og en hvit frakke gjør dem ikke til forvaltere av sannheter. Men at de kanskje handler i god tro er meget mulig.

Lenke til kommentar
Godt spørsmål. Det får meg til å tenke på alle dem som tror vi stammer fra apene. Dette er ikke annet enn en behagelig virkelighetsflukt....

8061323[/snapback]

Virkelighetsflukten er slike påstander, da du ser helt bort i fra det faktum at det er en teori basert på faktiske observasjoner og kunnskap. Så når du sier 'det er ikke annet enn', så er den eneste du lurer deg selv (altså virkelighetsflukt).

 

 

... der en prøver å se bort fra at det finnes en gud som stiller krav.

8061323[/snapback]

Jeg har ikke blitt stillt noen krav fra Gud. Eneste jeg vet om Gud er påstander fra andre mennesker som ikke har noe mer håndfast å komme med enn at de påstår det de sier er sant, med begrunnelsen de tror det er sånn.

 

Og når de som tror gjør den tabben å prøve å trekke frem noe håndfast, så avsløres dette som regel svært fort som kunnskapsmangel, logikkmangel eller direkte usannheter og desperate feiltolkninger. Det hele for å rasjonalisere det de ønsker så gjerne å tro på. I det store og hele en patetisk affere.

Lenke til kommentar

Hvem du forholder deg til er knekkende likegyldig; prest, predikant eller boken de skrev - du finner svarene dine i en utdatert gammel bok full av faktiske feil og hatfremmende utsagn - mange andre setter seg heller ned og tenker selv. Det er ikke tvil om hvilke mennesker jeg har mest tillit til.

 

Menneske har INGEN ansvar for noe "skrift" ... menneskene har ansvar for seg selv, medmenneskene og jorden de bor på.

 

Et lite side spørsmål - jeg er nyskjerrig på hvor i landet du er fra. Det har så klart lite med saken å gjøre, men har en liten mistanke om at de mest ihugga jesus-junkiesene holder til vest for Geilo ...

Endret av etjazz
Lenke til kommentar
Hvem du forholder deg til er knekkende likegyldig; prest, predikant eller boken de skrev - du finner svarene dine i en utdatert gammel bok full av faktiske feil og hatfremmende utsagn - mange andre setter seg heller ned og tenker selv. Det er ikke tvil om hvilke mennesker jeg har mest tillit til.

 

Menneske har INGEN ansvar for noe "skrift" ... menneskene har ansvar for seg selv, medmenneskene og jorden de bor på.

 

Et lite side spørsmål - jeg er nyskjerrig på hvor i landet du er fra. Det har så klart lite med saken å gjøre, men har en liten mistanke om at de mest ihugga jesus-junkiesene holder til vest for Geilo ...

8061581[/snapback]

 

Utsagnet ditt, eller skal jeg si litanien din om Bibelens faktiske feil tar jeg med en klype salt. Det nytter jo ikke å motbevise dette gang på gang. Påstandene blir bare gjentatt.

 

Å kalle Bibelen utdatert blir latterlig. Det at folk ikke lenger eier moral, nestekjærlighet eller ansvarsfølelese betyr ikke at Bibelen er utdatert. Det betyr bare at mennesket i vår tid står på kanten av stupet. Verden har aldri vært så full i ondskap som den er nå.

 

Mennesker har faktisk et ansvar, for seg selv. Mennesket står i et ansvarsforhold til gud enten de liker det eller ikke. En kan forholde seg til det, eller en kan stikke hodet i sanden.

 

Til ditt siste spørsmål. Jeg er bergenser.

Lenke til kommentar
Utsagnet ditt, eller skal jeg si litanien din om Bibelens faktiske feil tar jeg med en klype salt. Det nytter jo ikke å motbevise dette gang på gang. Påstandene blir bare gjentatt.

 

Å kalle Bibelen utdatert blir latterlig. Det at folk ikke lenger eier moral, nestekjærlighet eller ansvarsfølelese betyr ikke at Bibelen er utdatert. Det betyr bare at mennesket i vår tid står på kanten av stupet. Verden har aldri vært så full i ondskap som den er nå.

 

Mennesker har faktisk et ansvar, for seg selv. Mennesket står i et ansvarsforhold til gud enten de liker det eller ikke. En kan forholde seg til det, eller en kan stikke hodet i sanden.

 

Til ditt siste spørsmål. Jeg er bergenser.

 

Din påstand om at verden aldri har vært så full av ondskap er meningsløs uten at du har data som støtter det. Ondskap er som du vet noe som er vannskelig å måle, men moral og ansvarsfølelse tror jeg står sterkere i dagens opplyste verden enn det den har gjort på noe stadie tidligere. God moral, ansvarsfølelse og nestekjærlighet har ingen ting med bibelen eller kristendommen å gjøre, men om man likevel skal prøve å finne en korrelasjon vil jeg tro kristendommen ikke akkurat kommer fordelaktig ut av sammenligningen.

 

Kristendommen: omfamner alle

(may not apply to jews, blacks, gays, atheists, muslims or anyone else questioning their belief set)

 

 

Sekulære: omfamner alle

 

Jesus 0 - Sekulære 1

Endret av etjazz
Lenke til kommentar

For å begrunne min skepsis til utsagnet ditt om den voksende ondskapen. Visst har vi noen forferdelige kriger i dag, og mange mennesker blir daglig undetrykt og mishandlet. Likevel står gamle "onde" dogmer svakere i dag, slaveri er avskaffet i store deler av verden. Set er trolig mindre rasisme ute å går. Forhåpentligvis føler dagens homoseksuelle at det er lettere å være seg selv enn det deres forløpere opplevde. Milliarder av mennesker over hele verden lever hver dag trygt og i fordragelighet med hverandre.... kunne sikker ramset opp eksempler i hele kveld, men nå er det på tide å ta helg.

Endret av etjazz
Lenke til kommentar
Utsagnet ditt, eller skal jeg si litanien din om Bibelens faktiske feil tar jeg med en klype salt. Det nytter jo ikke å motbevise dette gang på gang. Påstandene blir bare gjentatt.

 

Å kalle Bibelen utdatert blir latterlig. Det at folk ikke lenger eier moral, nestekjærlighet eller ansvarsfølelese betyr ikke at Bibelen er utdatert. Det betyr bare at mennesket i vår tid står på kanten av stupet. Verden har aldri vært så full i ondskap som den er nå.

 

Mennesker har faktisk et ansvar, for seg selv. Mennesket står i et ansvarsforhold til gud enten de liker det eller ikke. En kan forholde seg til det, eller en kan stikke hodet i sanden.

 

Til ditt siste spørsmål. Jeg er bergenser.

 

Din påstand om at verden aldri har vært så full av ondskap er meningsløs uten at du har data som støtter det. Ondskap er som du vet noe som er vannskelig å måle, men moral og ansvarsfølelse tror jeg står sterkere i dagens opplyste verden enn det den har gjort på noe stadie tidligere. God moral, ansvarsfølelse og nestekjærlighet har ingen ting med bibelen eller kristendommen å gjøre, men om man likevel skal prøve å finne en korrelasjon vil jeg tro kristendommen ikke akkurat kommer fordelaktig ut av sammenligningen.

 

Kristendommen: omfamner alle

(may not apply to jews, blacks, gays, atheists, muslims or anyone else questioning their belief set)

 

 

Sekulære: omfamner alle

 

Jesus 0 - Sekulære 1

8061759[/snapback]

 

Det har dødd flere mennesker av krig og vold de siste hundre år enn noen gang tidligere i historien. Vi har aldri hatt så mange væpnede konflikter gående. Moral og ansvarsfølelese står IKKE sterkt hos de fleste. Vi har aldri før hatt så mye kriminalitet, selv i lille Norge. Våre ledere lyver i en hver sammenheng bare de får beholde makten. http://www.bt.no/na24/article341611.ece

 

Min venn, vi er ikke så mye mer opplyst i dag enn vi var for 100 år siden. Det at vi kan lese DNA-koder og har raske datamaskiner forandrer ingenting. Vi har f.eks. vestlige politikere som seriøst prøver å legalisere pedofili. Er det dette du kaller en moralsk og opplyst verden?

Lenke til kommentar
Du jesse, du jesse. Du er ute i hardt vær du. Tenker du må chille pilla litt og ta en skikkelig tenkepause. Kanskje ta en iq test for selv å se hvor latterlig du er?

8062169[/snapback]

 

Bevis din påstand du. Og husk at vi er flere som venter i spenning. Ta gjerne hele helgen til hjelp om du vil.

Lenke til kommentar
Det har dødd flere mennesker av krig og vold de siste hundre år enn noen gang tidligere i historien.

8040463[/snapback]

Det kommer av flere mennesker og bedre teknologi, ikke nødvendigvis mer ondskap. Men kurven er nedadgående, de store krigene med mange drepte begynner å bli flere tiår siden.

 

Vi har aldri hatt så mange væpnede konflikter gående.

8040463[/snapback]

Jo, det har vi. Det har vel kanskje aldri vært fred så mange steder som nå.

 

Moral og ansvarsfølelese står IKKE sterkt hos de fleste.

8040463[/snapback]

Når sto dette sterkere?

 

 

Vi har aldri før hatt så mye kriminalitet, selv i lille Norge.

8040463[/snapback]

Men kriminaliteten går ned andre steder.

 

Våre ledere lyver i en hver sammenheng bare de får beholde makten.

8040463[/snapback]

Mer nå enn før?

 

 

Min venn, vi er ikke så mye mer opplyst i dag enn vi var for 100 år siden. Det at vi kan lese DNA-koder og har raske datamaskiner forandrer ingenting. Vi har f.eks. vestlige politikere som seriøst prøver å legalisere pedofili. Er det dette du kaller en moralsk og opplyst verden?

8040463[/snapback]

Det er mange problemer, jeg er bl.a skeptisk til den økende religiøse dogmatismen og fremveksten av folk som motarbeider vitenskap og benekter seriøs forskning fordi de missliker fakta som ikke passer over ens med religiøs tro. Men er det seriøst grunnlag for å si at ting er verre nå enn før?

Lenke til kommentar
Det har dødd flere mennesker av krig og vold de siste hundre år enn noen gang tidligere i historien.

8040463[/snapback]

Det kommer av flere mennesker og bedre teknologi, ikke nødvendigvis mer ondskap. Men kurven er nedadgående, de store krigene med mange drepte begynner å bli flere tiår siden.

 

Vi har aldri hatt så mange væpnede konflikter gående.

8040463[/snapback]

Jo, det har vi. Det har vel kanskje aldri vært fred så mange steder som nå.

 

Moral og ansvarsfølelese står IKKE sterkt hos de fleste.

8040463[/snapback]

Når sto dette sterkere?

 

 

Vi har aldri før hatt så mye kriminalitet, selv i lille Norge.

8040463[/snapback]

Men kriminaliteten går ned andre steder.

 

Våre ledere lyver i en hver sammenheng bare de får beholde makten.

8040463[/snapback]

Mer nå enn før?

 

 

Min venn, vi er ikke så mye mer opplyst i dag enn vi var for 100 år siden. Det at vi kan lese DNA-koder og har raske datamaskiner forandrer ingenting. Vi har f.eks. vestlige politikere som seriøst prøver å legalisere pedofili. Er det dette du kaller en moralsk og opplyst verden?

8040463[/snapback]

Det er mange problemer, jeg er bl.a skeptisk til den økende religiøse dogmatismen og fremveksten av folk som motarbeider vitenskap og benekter seriøs forskning fordi de missliker fakta som ikke passer over ens med religiøs tro. Men er det seriøst grunnlag for å si at ting er verre nå enn før?

8062541[/snapback]

 

Jeg har fatisk sett tall som underbygger mange av disse påstandene. Men jeg må lete om jeg skal finne dem. En del av tingene over har vært verre før fra tid til annen, men det spesielle nå er at ALLE disse tingene når toppen på samme tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...