Gå til innhold

Du møter på en bjørn - hva gjør du?


Duffo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva ville du gjort vis du hadde møtt en bjørn? :ohmy:

8005523[/snapback]

Jeg hadde løpt. Men jeg har hørt at man burde leke død, men det hadde jeg ikke våget. hva er dette for en tråd? :thumbdown:

8008085[/snapback]

Løpe er det dummeste man gjør, da ser bjørnen på deg som et bytte, og begynner å jage deg. Dumt valg.

8008160[/snapback]

 

 

Jeg synns alle på denne tråden er noen skikkelige pingler... bare å gjøre som denne fyrn gjør..... :thumbup:

 

http://youtube.com/watch?v=7_VlVckrUgY

Lenke til kommentar

Det er utrolig hva man lærer på høgskole nå for tiden. Dette snakket vi om på forelesning før jul.

 

What should I do if I see a BEAR?

 

If you are driving: stay in your car, and consider not stopping.

 

If you are not in a vehicle:

Stay calm. If a bear rears on its hind legs and waves its nose about, it is trying to identify you. Remain still and talk calmly so that it knows you are human and not a prey animal. Bears may also bluff charge: run toward you and turn away at the last moment. A scream or sudden movement may trigger an attack.

Pick up children, stay in a group.

Back away slowly, don't run.

Leave the area. If this is impossible, wait until the bear leaves; make sure it has an escape route.

 

To reduce your risk of a surprise encounter:

Make noise. Clap, sing or yell to announce your presence, especially where a bear might not otherwise smell, hear or see you coming. (Bear bells are not very effective.)

Travel in groups, on established trails, and during daylight hours.

Minimize odours by proper storage of food, garbage and toiletries.

Leave the area if you see a bear or fresh tracks, droppings, diggings; or if you come across a large dead animal (a bear may be nearby).

 

If you surprise a bear and it defends itself:

Use bear spray if you have it. PLAY DEAD, let it know you are not a threat: lie on stomach with legs apart, cover back of head and neck with hands, keep pack on to protect your back.

 

If a bear stalks you and then attacks, or attacks at night:

Try to escape, use bear spray if you have it. FIGHT BACK, let it know that you are not easy prey. (This kind of predatory attack is very rare.)

http://www.pc.gc.ca/pn-np/ab/banff/visit/visit7_e.asp#bear

Lenke til kommentar

Hva ville du gjort vis du hadde møtt en bjørn? :ohmy:

8005523[/snapback]

Jeg hadde løpt. Men jeg har hørt at man burde leke død, men det hadde jeg ikke våget. hva er dette for en tråd? :thumbdown:

8008085[/snapback]

Løpe er det dummeste man gjør, da ser bjørnen på deg som et bytte, og begynner å jage deg. Dumt valg.

8008160[/snapback]

Det kommer an på hvor man treffer bjørnen. Den er jo ikke raskere enn et menneske.

Lenke til kommentar
Den er jo ikke raskere enn et menneske.

8008848[/snapback]

 

Bjørner kan løpe i opptil 50 km/t. Noen som er betraktelig mye raskere enn et menneske.

(Kilde)

8008904[/snapback]

Den kan jo være feit da?

8008919[/snapback]

Nope. Hjelper ikke noe større det gitt. Det sies at tjukkas bjørner kan nå hastigheter på rundt 40-45 km/t, og kan holde den farten i 2 til 3 minutter.

 

(Ny kilde)

Lenke til kommentar

De som sier at Bjørner er så flinke til å klatre azza!

 

1. De veier mer enn deg, og går ikke opp i trer som kan knekke av deres egen vekt.

 

2. De er store, de kommer seg ikke mellom grener som du kommer deg mellom.

 

3. Hvis den er på størrelse med en norsk brunbjørn, kan man bruke foten til å sparke den på snuten.

 

4. At bjørner er RASKE til å klatre er ikke det samme som flinke, mennesker er raske.

 

5. Grener igjen, seriøst, den gangen jeg ser en bjørn klatre opp i ei god norsk gran tar jeg tangaen fatt og sprader rundt i midtbyen.

Lenke til kommentar

Det er sikkert ikke mange her som trur på det her, men uansett.

 

Var med hytta til kompisen min da vi var ca 10- 12 år gammel (i Finland). I det område er det mye bjørner, og det visste vi fra før av, men hva var oddsen for å møte en tenkte vi. Vi hadde vært der i ca tre dager og en vakker dag da vi var å plukket jorbær en liten sykke bak hytta så vi en bjørn. Den stod ikke så veldig langt unna, ca 50 meter. Vi stod helt stille. var liksom helt sjokert, holdte på å få panikk, men jeg torde ikke å gjøre noe. Sto bare der å så på den. Det samme gjorde kompisen min. Bjørnen så tilbake, men begyte å springe som f*n fra åss.

 

Det er kanskje en av det mest sykeste opplevelsen jeg har hatt noensinne. Viss bjørnen hadde hatt med seg unga så hadde den sikkert følt seg truet å kommet etter åss. Men siden den var aleine sprang den bare videre, som bjørner vanligvis gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...