Gå til innhold

Gmail leser andre POP-kontoer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke helt fordelen mellom POP3 og IMAP. Du kan laste ned, og sende epost med POP3. Du kan laste ned, og sende epost med IMAP.

8000871[/snapback]

 

En stor fordel med IMAP er direkte synkronisering med webserver. Mailen du leser i mailprogrammet leses altså fra serveren, og lastes ikke over i mailprogrammet ditt med mindre du vil det. Praktisk om man vil ha tilgang til mailen overalt, samtidig som man bruker mailprogram hjemme. POP3 laster over mailen din lokalt.

 

En annen kjekk ting er at når du mottar en e-post, mottar du den umiddelbart i programmet ditt med IMAP. Du må altså ikke trykke på refresh eller ha en automatisk sjekk hvert 10. minutt (f.eks.) for å motta ny mail slik du må med POP3.

 

Det er vel det som er viktigst for meg, men det finnes sikkert mer (og kanskje til og med ulemper iforhold til POP3). Wikipedia-artikkel her.

Lenke til kommentar

Jeg bruker gmail som hovedmail. I tillegg har jeg noen kontoer her og der, og nå kan jeg sjekke alle sammen på en plass (gmail), uansett hvor jeg er. Jeg kunne ha lastet ned gmail lokalt, og hatt alle der. Men det går visst ikke an å sende via gmail på den måten. I tillegg er det litt dumt å ha alle epostene lagret hjemme, om du vil lese dem på skolen.

 

Er enig i at IMAP burde ha vært støttet, men siden det er en mer komplisert protokoll, så er det vel en god del som må gjøres for å få det implementert.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt fordelen mellom POP3 og IMAP. Du kan laste ned, og sende epost med POP3. Du kan laste ned, og sende epost med IMAP.

8000871[/snapback]

 

En stor fordel med IMAP er direkte synkronisering med webserver. Mailen du leser i mailprogrammet leses altså fra serveren, og lastes ikke over i mailprogrammet ditt med mindre du vil det. Praktisk om man vil ha tilgang til mailen overalt, samtidig som man bruker mailprogram hjemme. POP3 laster over mailen din lokalt.

 

En annen kjekk ting er at når du mottar en e-post, mottar du den umiddelbart i programmet ditt med IMAP. Du må altså ikke trykke på refresh eller ha en automatisk sjekk hvert 10. minutt (f.eks.) for å motta ny mail slik du må med POP3.

 

Det er vel det som er viktigst for meg, men det finnes sikkert mer (og kanskje til og med ulemper iforhold til POP3). Wikipedia-artikkel her.

8001890[/snapback]

I mine øyne høres det dårligere ut. Thunderbird sjekker for e-post hvert minutt, og om Internett er nede er det kjekt å ha e-posten sin. Når jeg laster ned e-posten fra Gmail arkiverer jeg bare e-posten i Gmail, og når jeg f.eks drar på ferie ser jeg kun min nye e-post.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk fått prøve dette her og må si jeg er mektig imponert.

 

Jeg har en haug av epostkontoer jeg sjekker regelmessig. Alle disse er jo selvsagt i Thunderbird, men som ekstern tilgang er dette genialt. Den "vanlige" Gmailkontoen, onlinekontoene og et par til får en kopi akkurat som thunderbird.

 

Tilgang til hjemmemail på jobben, jobbmail hjemme ++

Lenke til kommentar

Jeg leser alle mine e-postkontoer på Gmail allerede, og har gjort det siden jeg begynte å bruke Gmail for over et år siden.

 

Istedet for å bruke Gmail til å hente e-posten min fra de andre kontoene, videresender jeg all e-post fra de andre til Gmail og sletter e-posten samtidig fra den kontoen de lå opprinnelig. Når de kommer inn i Gmail sorterer jeg dem ved å legge på en etikett, slik at jeg senere ser hvilken konto de kom fra opprinnelig.

Lenke til kommentar

en annen fordel med imap: sendte mailer blir lastet opp på server. Dette er noe jeg irriterte meg mye med da jeg drev med pop-mail.. Nå ligger all mail på server, samt lastes ned til de ulike maskinene jeg benytter. I tillegg kan jeg bruke en webmail om jeg skulle føle for det, men det skjer sjeldent.

 

magnuzzz nevner forøvrig ett viktig poeng: hvorfor kan ikke hotmail lansere pop for sine kunder?

Lenke til kommentar
en annen fordel med imap: sendte mailer blir lastet opp på server. Dette er noe jeg irriterte meg mye med da jeg drev med pop-mail.. Nå ligger all mail på server, samt lastes ned til de ulike maskinene jeg benytter. I tillegg kan jeg bruke en webmail om jeg skulle føle for det, men det skjer sjeldent.

 

magnuzzz nevner forøvrig ett viktig poeng: hvorfor kan ikke hotmail lansere pop for sine kunder?

8003576[/snapback]

 

*Ut av skummelt lang dvale*

 

Google har fikset dette i sin implementering av POP i GMail. E-poster sendt fra lokal e-postklient via Googles SMTP-server blir lagt inn i "Sendt e-post"-mappen i webversjonen. Dette er en av grunnene til at jeg enda holder meg til GMail som samlekonto for mitt syfte, dog er det et annet problem, eller ikke direkte et problem, men en irritasjon med Googles opplegg for en annen funksjon som irriterer meg og mange andre:

 

GMail støtter det å sendte e-poster med annen "fra"/"svar til"-adresse, alt flott og fint i bunn og grunn, men måten de har valgt å støtte dette på er intet annet enn ganske tåpelig, for uansett om du sender e-post fra GMail med valgt avsenderadresse satt til [email protected], så legger de fortsatt nonsjalant med [email protected] i headeren.

 

De har således mot nok til å nesten dra dette ut til å være en ting de gjør for vår skyld... *semi-sarkasme*

http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=20616

Merk: Gmail-adressen vil fortsatt være med i e-postmeldingens topptekst, i sender-feltet, for å unngå at e-postmeldingene dine blir merket som spam. De fleste e-postklientene viser ikke sender-feltet, men noen versjoner av Microsoft Outlook viser kanskje "Fra [email protected] på vegne av [email protected]".

Hurra...!

Lenke til kommentar
Jeg leser alle mine e-postkontoer på Gmail allerede, og har gjort det siden jeg begynte å bruke Gmail for over et år siden.

 

Istedet for å bruke Gmail til å hente e-posten min fra de andre kontoene, videresender jeg all e-post fra de andre til Gmail og sletter e-posten samtidig fra den kontoen de lå opprinnelig. Når de kommer inn i Gmail sorterer jeg dem ved å legge på en etikett, slik at jeg senere ser hvilken konto de kom fra opprinnelig.

8002875[/snapback]

OK, se en kan ikke automatisk få dem inn på en egen folder, som er dedikert "den og den e-post kontoen" ?

Lenke til kommentar
Dette har gått ann lenge. Gammel "nyhet".

8012703[/snapback]

Tøv, ble annonsert av google for ca. èn uke siden.

8014049[/snapback]

Hvorvidt det ble annonsert på en nettside for en uke siden, endrer ikke det faktum at dette har vært mulig lenge. Sikkert ett års tid, ellerså (minst). Godt mulig funksjonene var i beta før, siden de har "lansert" muligheten nå - eller kanskje det hele var et pr-stunt for å få litt mer oppmerksomhet rundt gmail?
Lenke til kommentar
Dette har gått ann lenge. Gammel "nyhet".

8012703[/snapback]

Tøv, ble annonsert av google for ca. èn uke siden.

8014049[/snapback]

Hvorvidt det ble annonsert på en nettside for en uke siden, endrer ikke det faktum at dette har vært mulig lenge. Sikkert ett års tid, ellerså (minst). Godt mulig funksjonene var i beta før, siden de har "lansert" muligheten nå - eller kanskje det hele var et pr-stunt for å få litt mer oppmerksomhet rundt gmail?

8014556[/snapback]

Sikker på at du ikke blander?

Jeg er rimelig sikker på at gmail ikke har støttet å sjekke andre mailkontoer før nå nylig...

Lenke til kommentar
Jeg leser alle mine e-postkontoer på Gmail allerede, og har gjort det siden jeg begynte å bruke Gmail for over et år siden.

 

Istedet for å bruke Gmail til å hente e-posten min fra de andre kontoene, videresender jeg all e-post fra de andre til Gmail og sletter e-posten samtidig fra den kontoen de lå opprinnelig. Når de kommer inn i Gmail sorterer jeg dem ved å legge på en etikett, slik at jeg senere ser hvilken konto de kom fra opprinnelig.

8002875[/snapback]

OK, se en kan ikke automatisk få dem inn på en egen folder, som er dedikert "den og den e-post kontoen" ?

8007411[/snapback]

Jo, dette skjer automatisk hos meg, men Gmail bruker ikke foldere. Alt går i én "haug" og istedet legger man på etiketter (altså automatisk, når e-posten kommer inn), som fungerer som foldere gjør. Egentlig fungerer de enda bedre, synes jeg, fordi man får bedre oversikt. Foldere vil jo "gjemme" innholdet inntil man åpner dem og ser hva den skjuler.

 

For å finne igjen e-post i Gmail kan man i tillegg til å filtrere senere på en etikett, f.eks. søke i fritekst på alle e-postene man har. I praksis fungerer dette bra. Den kraftige søkefunksjonen gjør at man ikke trenger å organisere ting bedre.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Men hvem tilbyr imap på sine mailkontoer?

8027737[/snapback]

Få av gratistjenestene tilbyr imap, men de fleste seriøse tilbydere har dette. Har man bredbånd fra f.eks. nexgentel har man tilgang til imap (man setter opp eposten som normalt, men angir at det er en imap-konto, og ofte er adressen man benytter litt annerledes: imap.broadpark.no vs pop.broadpark.no). Selv har jeg epost fra one.com med imap...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...