Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan installere en nettverkskriver?


Anbefalte innlegg

Heisann,

har nettopp kjøpt meg en SMC Barricade Wireless G ADSL2/2+, 54 Mbps 802.11g, WPA, VoIP (2x FXS), USB og skjønner ikke hvordan jeg skal få skriveren til å fungere over nettverket. Skriveren (HP deskjet 5550) er plugget inn i rutern og under status i ruteren står det PRINTER OK.

Men jeg klarer ikke ikke å finne printeren på datamaskinen. Jeg har prøvd å "add printer" på alle mulige måter, men jeg finner den bare ikke. Står ingenting om hvordan du skal gjøre det i manualen. I Rutern er det heller ikke noe jeg kan konfigurere som har med serverprintern å gjøre.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Endret av tovalb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

har nettopp kjøpt meg en SMC Barricade Wireless G ADSL2/2+, 54 Mbps 802.11g, WPA, VoIP (2x FXS), USB og skjønner ikke hvordan jeg skal få skriveren til å fungere over nettverket. Skriveren er plugget inn i rutern og under status i ruteren står det PRINTER OK.

Men jeg klarer ikke ikke å finne printeren på datamaskinen. Jeg har prøvd å "add printer" på alle mulige måter, men jeg finner den bare ikke. Står ingenting om hvordan du skal gjøre det i manualen. I Rutern er det heller ikke noe jeg kan konfigurere som har med serverprintern å gjøre.

 

Noen som kan hjelpe meg?

7989352[/snapback]

 

Printeren din skal ha fått tildelt en ip-adresse fra ruteren din, se om du kan finne ut hva denne er..

Når du har ipen går du til:

Start-> Skrivere-> Legg Til skriver-> Velg Nettverksskriver-> Koble til med navn

Her skriver du ip adressen du fant.. feks \\192.168.0.104

Da søker den etter skriveren og legger den til.. Er vertfall slik jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd ......--> Velg Nettverksskriver-> søk etter skriver. da fant han ingenting. Klarer ikke å finne ut hvilken ipadresse skriveren er tildelt

7989886[/snapback]

 

Vis du vet ip adrssen og får pinget printern.

 

ville jeg installert den som "stanard tcp ip port"

 

Se guiden her for hvordan det gjøres.

 

http://www.med.uib.no/it/brukertips/xerox_direkteprint_isf/

 

da skal den fungere.

Lenke til kommentar
takker for svar.. nå er det bare å finne ut hvilken ip-adresse printern er tildelt.

Klarer ikke å finne noen plass i rutern det står. noen tips?

7990275[/snapback]

 

Tja. kommer helt ann på hvordan router du har?

men er det ikke noe Web-grennesint på den saken din?

 

sjekk i status på routern din osv. om det er noe ip adrsser som står der.

 

men du kan jo se om det står en ip i manual du fikk med.

 

 

Hvis ikke så se om Mac-Adrssen står på baksiden. eller på esken.

 

hvis du får taki den. kan du se om DHCP Servern din har søttte for at du kan gi en legge inn mac adresser og gi den ip-adresse i dhcp servern.

Lenke til kommentar

Yoda det er et web-grensesnitt. Og Rutern har veldig mange funksjoner og innstillinger. Også når det gjelder macadresser. Det er bare når det kommer til printern er det total mangel på forklaring eller innstilling i rutern.

Får prøve det der med mac-adressen når jeg kommer hjem

Lenke til kommentar

Det som er vanlig er at skriveren har samme IP som den trådløse ruteren. Spørsmålet er om den bruker RAW eller LPR.....

 

Starten på instaleringen er iallefall:

 

-Legg til ny skriver.

-Lokal skriver. (Fjern haken om å søke den opp automatiskt.

-Lag ny port. (Standar TCP/IP port)

-Legg inn adressen til ruteren

 

Vidre kommer ann på hvilken teknikk ruteren bruker.

 

Håper dette hjelper deg lit på vei iallefall.

Lenke til kommentar
Det som er vanlig er at skriveren har samme IP som den trådløse ruteren. Spørsmålet er om den bruker RAW eller LPR.....

 

Starten på instaleringen er iallefall:

 

-Legg til ny skriver.

-Lokal skriver. (Fjern haken om å søke den opp automatiskt.

-Lag ny port. (Standar TCP/IP port)

-Legg inn adressen til ruteren

 

Vidre kommer ann på hvilken teknikk ruteren bruker.

 

Håper dette hjelper deg lit på vei iallefall.

7990733[/snapback]

 

Jeg har bare kjørt neste neste på mitt oppsett uten og tenke på hvivken teknik printern bruker. og det har funket hos meg!

Lenke til kommentar

Får det ikke til. Ser ikke ut til å klare å finne Printer. Er det mulig at min hpdeskjet 5550 er problemet?

Ser at itpro har en review der dem bl.annet skriver:

 

"Printserveren fungerte stabilt. Jeg merket en noe tregere respons med utskrift via ruteren, men alle utskrift kom frem uten at det har skjedd noe feil. Sammen med andre SMC produkter med innebygd printerserver følger de med en applikasjon som legges inn på PC'en. Dette gjøres for at printeren skal kunne nås over nettverket. En slik applikasjon følger ikke med denne ruteren da printserveren i den fungerer som en delt skriver i Windows. Dette gjør det ekstremt lettvint å sette opp skriveren på PC'en. Fra Run/Kjør i Start-menyen skriver du RUTERNAVNPRINTER. Høyreklikk og velg Connect, og jobben er gjort. Ikke noe ekstra programmer eller kompliserte rutiner."

 

Prøvde med ruternavnprinter som jeg fant ut kunne være 192.168.2.1PRINTER?!?

feil selvsagt.

Lenke til kommentar

Nei. den har ikke egen ipadresse så jeg har ingenting å pinge mot. Mac-adresse har den heller ikke (Står heller ikke noen mac-adresse på selve printern).

Den er som sagt koblet til usb på rutern (den kan jeg selvfølgelig pinge). Eneste plassen jeg ser at printer er tilkoblet er under status på web-int.. på rutern. der det står PRINTER OK. Ingen annen plass. Irriterer meg grønn at ikke smc kunne spandert et par linjer i manualen på hvordan printerservern funker for oss halvgrønne brukere.

Lenke til kommentar
Nei. den har ikke egen ipadresse så jeg har ingenting å pinge mot. Mac-adresse har den heller ikke (Står heller ikke noen mac-adresse på selve printern).

Den er som sagt koblet til usb på rutern (den kan jeg selvfølgelig pinge). Eneste plassen jeg ser at printer er tilkoblet er under status på web-int.. på rutern. der det står PRINTER OK. Ingen annen plass. Irriterer meg grønn at ikke smc kunne spandert et par linjer i manualen på hvordan printerservern funker for oss halvgrønne brukere.

7999260[/snapback]

på noen printe skla det går og skrive ut en test side da kommer mac adressen. se etter en knapp på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...