Gå til innhold

Et eget HipHop forum.


Ville du benyttet deg av en HipHop kategori?  

264 stemmer

  1. 1. Ville du benyttet deg av en HipHop kategori?

    • Ja
      70
    • Nei
      179
    • Ingen formening/vet ikke
      15


Anbefalte innlegg

Nei, det var det ikke. Da underforumet var nyopprettet, var det ikke mange trådene som befant seg der, selv etter overføring fra overforumet. Nå er det vanskelig å bevise noe sånt, men ettersom jeg var pådriveren for underforumet, fulgte jeg følgelig nøye med.

8041337[/snapback]

Det var ikke rent sjeldent at det ble postet "hva synes dere om sangen min" tråder i musikk-kategorien.

 

Hip hop er mye mer enn bare en musikksjanger. Det er en mer konsistent kulturbevegelse enn det meste annet.

Det finnes deler av forumet som er lagt opp til å diskutere de andre "delene" av hiphopkulturen som ikke er musikk, så hvorfor ikke bare bruke de? Og om de ikke eksisterer, så lag heller generelle forum hvor slikt kan diskuteres, enn et låst underforum. Om hiphop-dansing skal diskuteres, lag et forum om dans generelt. Om grafitti skal diskuteres, lag et forum for "malerier og annen kunst". Det ville da være ufattelig mye smartere og mer imøtekommende for den store massen på forumet, enn et underforum som er låst i en sjanger eller kultur vil være.

 

edit:

Sånn som jeg ser for meg en opprettelse av et Hip hop-forum, måtte det ha blitt lagt under "Kultur", ikke under "Musikk", ettersom kulturen inneholder mye annet enn bare musikk. Spørsmålet om hip hop da ikke lenger kan diskuteres i musikkforumet, er vanskelig. Foreløpig er jeg for at hip hop fremdeles kan diskuteres under "Musikk", men da kan det på den annen side bli en del overlapping med tråder fra "Hip hop".

I såfall burde ikke dette forumet blitt kalt hiphop. Da burde det hete "grafitti, streetdance, osv".

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hippiekultur da innenfor progressiv/psykedelisk rock? Det er en kultur som var MYE større enn hip-hopkulturen noensinne kunne drømme om, og med en poltisk agenda i motsetning til hip-hop. Fins flere eksempler på kulturer innenfor musikk som er mer konsistente.

 

Viss et slikt underforum blir opprettet, kommer nok en del andre subkulturer til å kreve et eget forum.

 

Jazz har jo eksempelvis og en egen kultur.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Viss et slikt underforum blir opprettet, kommer nok en del andre subkulturer til å kreve et eget forum.

 

8041387[/snapback]

 

Som sagt, om HipHop, Metal eller noen andre sjangre skulle få sin egen kategori så vil man måtte ta en individuell vurdering på hver og en ettersom ønsker ytres.

 

Dette får de ansvarlige for forumet vurdere fortløpende. Aktiviteten er det som i størst mulig grad er avgjørende. Det er lite poeng i å opprette en kategori som kun 20 mennesker bruker. Enten må det være et stort antall av eksisterende brukere som vil benytte det, eller så må man være temmelig sikker på at det kommer store mengder ney brukere ved opprettelse av en kategori. Dette blir en vurderingssak.

 

Det er en grunn til at enkelte spill har sin helt egne kategori. Aktiviteten er så stor og miljøet er såpass stort. VGD sitt HipHopkategori har flere tråder enn vår musikkategori til sammen. Så det må jo være et stort miljø der ute, selv om det sikker er haugevis med duplikattråder på VGD siden de knapt har moderering.

Lenke til kommentar
Det var ikke rent sjeldent at det ble postet "hva synes dere om sangen min" tråder i musikk-kategorien.

Det var ikke så rent ofte heller. Eksplosjonen har forøvrig vært i instrumentdiskusjoner, lyd og musikkskaping. Det syns jeg har vært imponerende.

 

Det finnes deler av forumet som er lagt opp til å diskutere de andre "delene" av hiphopkulturen som ikke er musikk, så hvorfor ikke bare bruke de? Og om de ikke eksisterer, så lag heller generelle forum hvor slikt kan diskuteres, enn et låst underforum. Om hiphop-dansing skal diskuteres, lag et forum om dans generelt. Om grafitti skal diskuteres, lag et forum for "malerier og annen kunst". Det ville da være ufattelig mye smartere og mer imøtekommende for den store massen på forumet, enn et underforum som er låst i en sjanger eller kultur vil være.

Ville det virkelig ha vært så smart med store forum? På en side, ja. Det funker jo ganske bra med "Musikk", "Film" og "TV-serier". På den annen side vil slike "drukningsfora" kanskje skremme vekk potensielle brukere som kun er interessert i den ene avarten. Jeg veit om folk som holder seg unna musikkforumet vårt fordi "metalfolka har overtatt". Desto større diskusjon.no blir, tror jeg det blir desto større behov for spesialisering.

 

I såfall burde ikke dette forumet blitt kalt hiphop. Da burde det hete "grafitti, streetdance, osv".

8041379[/snapback]

Det hadde ikke vært forbudt å diskutere musikken der, jfr overlappingsproblematikken min.

Lenke til kommentar
I såfall burde ikke dette forumet blitt kalt hiphop. Da burde det hete "grafitti, streetdance, osv".

Det blir feil.

 

Streetdance, MCing, grafitti, rapbattle går under hip-hop.

8041437[/snapback]

Det finnes da virkelig folk som driver med dette som ikke er hiphoppere også. Det er poenget mitt. Disse vil kanskje føle det relativt idiotisk at de må diskutere en kultur og sjanger de ikke hører med i.

 

edit:

Det er en grunn til at enkelte spill har sin helt egne kategori. Aktiviteten er så stor og miljøet er såpass stort. VGD sitt HipHopkategori har flere tråder enn vår musikkategori til sammen. Så det må jo være et stort miljø der ute, selv om det sikker er haugevis med duplikattråder på VGD siden de knapt har moderering.

Vet du hvorfor? Fordi modratorene der ikke er det minste strenge. Jeg har fortsatt til gode å se en tråd bli stengt eller fjernet der. Det er en gigantisk kvalitetsforskjell på vgd og diskusjon.no.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

Om det skal opprettes en slik kategori i det hele tatt så bør Kulturo.no komme på banen å vurdere hva de egentlig har for planer for framtiden og bestemme seg for hvor de har lyst til å utfolde sidene sine med underkategorier. Det er noe som jeg syns mangler litt i denne diskusjonen her egentlig for de må jo ha en liten plan for framtiden.

 

Jeg har også den bekymringen at dette formet holder på å drukne litt i sitt omfang av kategorier, det som mangler er en god oversikt over hvor man kan spørre om forskjellige ting noe som pr dags dato ikke eksisterer på dette forumet, noe som imo er en ting noen bør sette seg ned å lage en oversikt over. Vet ikke om dette er noe som skal sees på med tanke på diskusjon.no-portalen eller ikke, men det bør snart skrives en slik guide til hvor man finner de forskjellige tingene på dette forumet.

Lenke til kommentar

Jepp, og man burde grafse fatt i domenenavn. Om eksempelvis HipHop skulle få sin egen kategori, så bør man ta fatt i hiphop.no eller noe slikt, som videresender en til kategorien på diskusjon.no. Det samme går for andre kategorier (eksempelvis metal om det hadde fått sin egen kategori).

 

Men det blir en litt annen diskusjon. Forumet blir stort, det blir en stadig utfordring mtp oversikt.

Lenke til kommentar
Det samme går for andre kategorier (eksempelvis metal om det hadde fått sin egen kategori).

8041576[/snapback]

Med tanke på den kommentaren og andre her, tror jeg dere missforstår. Vi, mange av oss ihvertfall, som stemmer imot hiphop som eget forum, er ikke fordi vi hater hiphop over alt. Det er fordi å skape skiller og spesielle grupper på forumet er feil. Jeg vil ikke ha noen egen metallkategori, jeg synes all musikk skal ses som det musikken er. Nettopp musikk! La musikk være under musikk, ikke skap mer tull enn det som trengs.

Lenke til kommentar
Hippiekultur da innenfor progressiv/psykedelisk rock? Det er en kultur som var MYE større enn hip-hopkulturen noensinne kunne drømme om, og med en poltisk agenda i motsetning til hip-hop. Fins flere eksempler på kulturer innenfor musikk som er mer konsistente.

 

Viss et slikt underforum blir opprettet, kommer nok en del andre subkulturer til å kreve et eget forum.

 

Jazz har jo eksempelvis og en egen kultur.

8041387[/snapback]

Hippiekulturen var kanskje større enn HipHop kulturen er, men er det relativt?

 

Hvem sier at HipHop ikkje kan vere politisk?

Lenke til kommentar
Nyhus, du snakker om at musikken bare skal gå for musikk. Men det er ikke snakk om hip hop som musikksjanger, men som kultur. Dette har ingenting med musikkdelen av forumet å gjøre i grunn, men med kulturen.

8041653[/snapback]

Men kulturen har så godt som aldri blitt diskutert, før akkurat i denne tråden. Og om en kultur skal få et forum, burde alle det.

 

edit:

og det skaper rot, og er ikke ønskelig.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Det samme går for andre kategorier (eksempelvis metal om det hadde fått sin egen kategori).

8041576[/snapback]

Med tanke på den kommentaren og andre her, tror jeg dere missforstår. Vi, mange av oss ihvertfall, som stemmer imot hiphop som eget forum, er ikke fordi vi hater hiphop over alt. Det er fordi å skape skiller og spesielle grupper på forumet er feil. Jeg vil ikke ha noen egen metallkategori, jeg synes all musikk skal ses som det musikken er. Nettopp musikk! La musikk være under musikk, ikke skap mer tull enn det som trengs.

8041609[/snapback]

 

 

Det er ikke alltid en kategori er nok. Og ikke gir det det beste tilbudet heller. Det er en grunn til at vi har mange kategorier under "hardware" og ikke bare en stor sammensuriumskategori.

 

Tenk på dette: Hva ville du foretrukke å bruke om du var HipHop interessert? En dedikert tråd på diskusjon.no eller en kategori på vgd hvor man finner en haug med forskjellige diskusjoner? Tror du Lost fans går til lost-norge.net eller til vår ene tråd? Heroes fans, går de til heroes.no forumet eller til vår egen tråd?

 

Diskusjon.no vokser fort. Det ville vært dumt om en tråd i musikkdelen forsvant til side to ila en dag om aktiviteten begynner å øke. En eller annen gang må man skille ut kategorien, om den fortsetter å vokse. Det er ikke til å unngå.

 

Vi hadde en egen tråd for spørsmål om sex. Den var langt fra forumets største. Så opprettet vi en egen kategori. Den eksploderte (topp fem på forumet) og man merker en markant økning i nye brukere. Tilfeldig? Neppe.

 

Nå tror jeg ikke HipHop er like stort som Sex (håper ikke det :green: ), men det illustrerer det litt.

 

Poenget er at de store miljøene på internett må vi fange opp slik at de ikke går videre til et annet forum. Nå er det ikke sikkert det er hensiktsmessig å opprette en egen HipHopkategori, det kan være det rett og slett blir for lite. Men se på Lost-norge.net. 2700 brukere er det der. De skulle jeg gjerne sett her på dette forumet. Man må tenke fremover og man må strebe etter å gjøre forumet bedre.

 

VGD sin kategori for HipHop er et bedre tilbud enn vår ene tråd. Så enkelt er det. Så er spørsmålet om vi vil ha det slik og om ikke, er det mulig å kunne tilby noe bedre? :)

 

Når noen ønsker å diskutere Metall så bør det åpenbare valget være diskusjon.no. Det samme går for HipHop. Men er det slik i dag? Om ikke, hva kan vi (les; Dikskusjon.no) gjøre for å endre dette? :)

Lenke til kommentar
Når noen ønsker å diskutere Metall så bør det åpenbare valget være diskusjon.no. Det samme går for HipHop. Men er det slik i dag? Om ikke, hva kan vi (les; Dikskusjon.no) gjøre for å endre dette? :)

8041685[/snapback]

Dette er en idiotisk påstand. Det er like åpent for hiphop her som det er for metall. Det finnes kun en hoved-metalltråd her også, likt som hiphop. Men det finnes andre tråder om temaer rundt metall, som konserter og slikt, men det gjør det også med hiphop.

 

Dessuten har det blitt slikt det har blitt, fordi det er mer aktivitet av metallfans på dette forumet, og om de som er tilhengere av andre sjangere synes det blir et problem, er det metall som burde få en kategori og ikke alle de sjangerne som føler seg oversett. Det er lett logikk.

 

edit:

Det er et klart flertall av folk som følger metallkulturen her inne enn hiphop eller andre kulturer, så hvordan får dere det til at det blir rett å gi de andre kulturene egne forum?

 

Det eneste jeg kan se som hiphopkulturen har som metall ikke har, er rapbattle, men herlighet, det finnes sikkert growlbattles også. Ellers er danser, klesstiler og kunst individuelt for begge disse kulturene. Og da den ene er overrepresentert i forhold til den andre, hvorfor skal da den med færrest representanter for et underforum? Det er ulogisk. Så før dere prøver å trekke til dere folk fra vgd, tenk på de dere allerede har. Det er det nemlig helt klart at dere ikke gjør her.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Når noen ønsker å diskutere Metall så bør det åpenbare valget være diskusjon.no. Det samme går for HipHop. Men er det slik i dag? Om ikke, hva kan vi (les; Dikskusjon.no) gjøre for å endre dette? :)

8041685[/snapback]

Dette er en idiotisk påstand.

 

Du kan jo gjerne quote påstanden du referer til. Er ingen påstand i den quoten.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener. Har du misforstått meg, eller?

Lenke til kommentar
Når noen ønsker å diskutere Metall så bør det åpenbare valget være diskusjon.no. Det samme går for HipHop. Men er det slik i dag? Om ikke, hva kan vi (les; Dikskusjon.no) gjøre for å endre dette? :)

8041685[/snapback]

Dette er en idiotisk påstand. Det er like åpent for hiphop her som det er for metall. Det finnes kun en hoved-metalltråd her også, likt som hiphop. Men det finnes andre tråder om temaer rundt metall, som konserter og slikt, men det gjør det også med hiphop.

Han mente ikke at det var mer åpenbart å velge diskusjon.no for metall enn for hip hop, men spurte om det var åpenbart for fans av begge sjangre + andre å benytte seg av diskusjon.no.

 

Dessuten har det blitt slikt det har blitt, fordi det er mer aktivitet av metallfans på dette forumet, og om de som er tilhengere av andre sjangere synes det blir et problem, er det metall som burde få en kategori og ikke alle de sjangerne som føler seg oversett. Det er lett logikk.

8041746[/snapback]

Min logikk tilsier ikke det. Ny kategori kan tilsi økt aktivitet, og hvis vi ønsker det blant en kultur som spinner seg langt utenfor musikk og hvor det i tillegg er potensial for å skaffe flere brukere, er vel det mer hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Når noen ønsker å diskutere Metall så bør det åpenbare valget være diskusjon.no. Det samme går for HipHop. Men er det slik i dag? Om ikke, hva kan vi (les; Dikskusjon.no) gjøre for å endre dette? :)

8041685[/snapback]

Dette er en idiotisk påstand.

 

Du kan jo gjerne quote påstanden du referer til. Er ingen påstand i den quoten.

8041765[/snapback]

Du påstår at det er mer ideelt for metallfolk å diskutere her enn det er for hiphoppere. Det er en påstand og det er tull

 

edit:

Min logikk tilsier ikke det. Ny kategori kan tilsi økt aktivitet, og hvis vi ønsker det blant en kultur som spinner seg langt utenfor musikk og hvor det i tillegg er potensial for å skaffe flere brukere, er vel det mer hensiktsmessig.

8041799[/snapback]

Så det er ikke logisk å legge ting "til rette" for mangfoldet? Du sier jo tidligere i tråden selv, at det er metallfolkene som er problemet da denne sjangeren/kulturen er overrepresentert. Da er det denne som burde få en kategori og ikke en annen en.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...