Gå til innhold

PIO VS DMA?


Anbefalte innlegg

Når maskina mi er installert, så er PIO standard på IDE2 controller (der eg har brenner og DVD) Hvis eg prøver og brenne, så blir det feilbrenning, i tillegg til at det går meget saaaaakte. Stiller eg inn DMA mode så, må eg restarte maskina, og så...

blir alt sirup, først så trenger maskina 3min for å komme inn i Win2k, så går alt i Windows utrolig treigt/vil ikke starte og henger seg. Stiller eg tilbake så går alt bra, bortsett fra brenninga da:( Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-04 15:24, skrev slowcooler:

Har du 80-pins kabel? Får neppe udma uten det.


Jovisst! Du får UDMA33 med vanlig 40-leders kabel. (PS. 80-leder-kablene har også bare 40 pinner)UDMA33 og 40-leder-kabler er nok i massevis til CD-rom'er, brennere og DVD da de aldri kommer opp i mer enn ca 6-8MB/s og UDMA33 gir 33MB/s

 

Det høres heller ut som et prøblem med drivere. Prøv å innstallere siste versjon av dirvere til chipsettet ditt. Jeg tror det kan være løsninga.

Lenke til kommentar

Jad , det har du seff. rett i. Det med drivere til hk. er et godt tips, har opplevd at det har vært redningen flere ganger. Men det kan også være at kombinasjonen av spillere på samme kabel gir krøll. Det kan lønne seg å prøve en av dem som slave under hd, det har funket hos meg.

Ser at en under meg nevner pioner-dvd, og det stemmer, fikk ikke til udma på min pioner-dvd før jeg satte på 80 pins kabel. Kjører W2K, og der stilles dette inn på diskkontrolleren.

 

[ Denne Melding var redigert av: Slowcooler på 2002-12-04 19:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 18:59, skrev simfan:

De siste DVDene (bl.a. Pioneer DVD-106s) bruker UDMA66 og må dermed ha kabler med 80 ledere. 16x DVD blir 22MB/s og ikke 8 MB/s.


 

Hmm, har Pioneer DVD-106s, og den går som en klokke med 40-leder. Det står til og med i instruksjonsmanualen at den kan tilkobles med 40-lederen.

 

Edit: Man BØR selvsagt bruke 80-leder fremfor 40-leder, men den fungerer med 40-leder, det var poenget.

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-12-04 23:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 23:24, skrev simfan:

Rondespiret:

Er du sikker på at den kjører med UDMA66?

Den vil selvsagt virke helt fint også med UDMA33, men den vil ikke klare å nå 16x. Siden du neppe bruker DVD-ROM'er særlig ofte spiller vel ikke det noen stor rolle (ennå).


 

Ehh, den er ganske ny :smile:. Regner med at den kjører UDMA33 siden den er koblet med 40-leder.

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-12-04 23:57 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 23:24, skrev simfan:

Den vil selvsagt virke helt fint også med UDMA33, men den vil ikke klare å nå 16x.


 

BS!

 

UDMA33: max 33MB/s

CD-ROM 52x: max 7.8MB/s

 

Det finnes ikke CD/DVD spillere som har sjangs til å bruke halve båndbredden i UDMA33. De raskeste har oppgitt maks overføring til ca 20MB/s, men da er det veldig korte burst som gjerne kan strupes til det halve uten at man vil kunne måle det engang.

 

Med mindre det står en rask hd på samme ide-kanal er det et fett hvilke kabel som brukes.

Lenke til kommentar
Quote:


simfan skrev (2002-12-04 18:59):


De siste DVDene (bl.a. Pioneer DVD-106s) bruker UDMA66 og må dermed ha kabler med 80 ledere. 16x DVD blir 22MB/s og ikke 8 MB/s.



Det er bare teortisk mulig å nå så store overførings hastighet på dvd'en til pioneer 106s. Men du har helt rett at i de fleste tillfeller kan du bruke ata66 ide kabel på brennere og dvd/cd. Men det er ingen som "må" ha ata66 ide kabel.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-05 17:25, skrev MailMan13:

UDMA33: max 33MB/s

CD-ROM 52x: max 7.8MB/s


 

Det er ingen som har sagt at ikke UDMA33 er godt nok for CD-ROM, men du har tydeligvis ikke fått med deg at 1x DVD er 1380kB/s og ikke 150kB/s. 16x blir da 21,6MB/s, og vi snakker ikke om burst hastighet men om kontinuerlig hastighet på slutten av en DVD-ROM.

 

Dette er riktignok lavere enn 33MB/s, men det er likevel tvilsomt om UDMA33 kan håndtere denne hastigheten i lengre perioder. Dette vil isåfall bare føre til at DVD'en senker hastigheten, og det er selvsagt ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar

Har et Asus P4t533c HK, men d spiller liten rolle nå...

Har nå kommet fram til at det er defekt brenner. Den ene pinnen er trøkt inn et godt stykke:( (sannsynlegvis, da eg monterte den for 2mnd, i heller mørk belysning)

Har derfor skrudd opp brenneren for å sjå om d var noe vettugt der. (Ikke å anbefale)

Såg at den pinnen var bøyd opp og inn, prøvde og trøkke den lenger fram, uten stor suksess. Oppdaga da at den eine "kabel-tingen" ikke var fast, så eg skrudde opp å mekka heilt til den var fast. Finally trudde eg, men nei. Når eg skulle skru sammen så smasja eg litt av (d grønne kortet) attmed den eine skruen. Det såg ikke ut som at den har noe tilkobling, (kanskje jord tenkte eg, eller meir håpte er vel d rette å si) :sad:

Kobla den til ble som vanlig oppdaga i bios, men i Windows nei. Den einaste forskjellen eg kunne se var at lampa blinka gult heile tida. Er d noen som helst sjanse for at eg får at dette på garantien. Eller er d like greitt å bestille ein ny.

PS Har prøvd med ein Plextor48x, og det gikk som bare

d, ingen instillinger eller noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...