Gå til innhold

Aftenposten tester Linux


Anbefalte innlegg

Har ikke lest alle postene her da, men linux er da slett ikke dårlig på hw støtte. For at jeg skulle instalere windows trengte jeg å låne diskett stasjon og legge inn en driver for at windows skulle finne disken min. Linux var 100% plug and play. Til og med webcamet som ikke fungerer i det hele tatt i windows funker her.

 

Er Fornøyd:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg installerte en linuxdistribusjon for flere år siden husker jeg på et av mine systemer. Forferdelig opplevelse. Kjente meg svært godt igjen i artikkelen. :-)

Har du ikke lest en dritt av denne tråden? Det er ingen tvil om at kunnskapsløse personer kan oppleve tilsvarende på råtten hardware, men en journalist burde sette seg litt bedre inn i temaet før vedkommende publiserer en rekke kategoriske feilaktige og negative påstander. Han burde i det minste gi et litt balansert inntrykk av saken.

Windows XP har derimot aldri sviktet meg :-) Tror jeg har fått 20 krasjer på et par år, og min maskin blir godt brukt. Har også installert linuxdistro'er som fungerer også, men artikkelen traff meg for jeg husker godt den enorme tiden og frustrasjonen jeg hadde med nettforumer, kamerater og chats... never again! :-) Men, selvfølgelig, for de som virkelig ønsker å skreddersy sitt eget operativsystem osv, så er linux bedre, men da snakker vi ikke om meg, for jeg vil ha underholdning og kontorbruk. :-) Og jeg orker ikke lenger å bruke timesvis på å få ting til å fungere.

7924210[/snapback]

Hvis du tar en runde og leser det som har kommet frem i tråden her, så kanskje du finner ut at GNU/Linux kan være mye mer enn et eksperiment på gutterommet, det er faktisk ganske modent, og det trenger slett ikke koste deg mye å få ting ferdiginnstallert.

 

Hørt så mye å så mangt om denne problematikken stigefjel, kan du ikke presantere problemet (på den riktige måten?) slik at jeg forstår det.. Her eller i en ny post eller i cafeen..

7926547[/snapback]

OpenGL og Directx er grafikk API'er, dvs. de definerer to forskjellige måter å programmere grafikken din på. OpenGL er som navnet tilsier åpen, og kjører på alle plattformer, mange vil også hevde at den er teknisk overlegen Directx. Videre er OpenGL etter mitt inntrykk å anse som en industristandard for visualisering. Directx er ikke uventet en MS-only løsning. En av mange måter å utnytte en sterk markedsposisjon på.

 

EDIT: Tenkte å legge til en link jeg ikke har sett noen lagt opp. Her:

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam#h...b057e3f5835f724

kan dere finne laptop'er testet med diverse Ubuntu versjoner. Hva virker, hva virker ikke, og work-arounds. Det trenger ikke være værre.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Problemet er vel snarere at DirectX har befestet sin posisjon kontra OpenGL. Det er veldig synd, men med DirectX10 og Vista så er det vel ikke usannsynlig at dette bare kommer til å fortsette.

Det er jo litt mongo iom. at mange spill utvikles både for PC og en rekke konsoller. Det er vel bare Windows og XBox som har støtte for DirectX, så hvis man vil støtte Playstation, Nintento osv. burde vel OpenGL være bedre å basere spillene på? :hmm:

7927427[/snapback]

Helt klart, det burde jo gå fint. Men det avhenger også av at spillprodusentene designer spillene på en slik måte at de lett er portable på tvers av plattformer. iD Software har løst dette problemet på en ganske så snedig måte.

Lenke til kommentar
Nei, men det er ille mye arbeid.

Da blir det jo snakk om å porte spillet fra en grafikk-API til en annen. Og i mange tilfeller gjelder nok dette også mye annet, f.eks. lyd-API

7930231[/snapback]

Om programmererne er ryddige burde det vel ikke være så vanskelig å lage spill som lett kan portes fra en lyd/grafikk-API til en annen. Problemet er at mange spillutviklere er for fokusert på en API.
Lenke til kommentar
Om programmererne er ryddige burde det vel ikke være så vanskelig å lage spill som lett kan portes fra en lyd/grafikk-API til en annen. Problemet er at mange spillutviklere er for fokusert på en API.

 

En må nesten ha 100% fokus på en ting av ganger for å bli virkelig god. Hvis du tar deg en tur innom msdn.microsoft.com og ser på størrelsen til DirectX-APIet så skjønner du fort at det vil være vanskelig å lære seg OpenGL-APIet samtidig. Det samme gjelder nok andre veien, uten at jeg har vet noe om størrelsen på OpenGL-APIet.

 

Dessuten er DirectX mer enn bare 3D. Det er også 2D, lyd og input/output-kontroller.

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar
OpenGL er som navnet tilsier åpen, og kjører på alle plattformer

 

Hva mener du med "åpent"? Det er ikke Open Source eller lisensiert under GPL (enda) hvis du har inntrykk av det. Du kan ikke laste ned kildekoden til OpenGL.

 

Det er gratis å bruke, men det er DirectX også.

7934205[/snapback]

 

Du blander åpen programvare med åpne standarder

 

OpenGL er en fri standard, som er veldig godt implementert og dokumentert for alle plattformer og helt gratis for alle å bruke til alt.

DirectX er Microsoft sitt egenutviklede alternativ, som kun finnes for Windows og i realiteten krever Windows-lisens og er dermed verken fri eller gratis, all bruk skjer på MS sine premisser, og vil de endre på premissene er det bare for alle andre å innrette deg etter dem.

Lenke til kommentar

 

Leste tydeligvis ikke siden godt nok :)

Ble litt opphengt i første linjen og trodde at en open source lisens var under utarbeidelse, men ikke klar.

SGI is in the process of modifying its licensing programs to adapt to the release of the OpenGL Sample Implementation (S.I.) under an open source license.
Lenke til kommentar

Er det egentlig noen som helst grunn til at spillutviklerene heller vil lage DirectX spill enn OpenGL? Etter hva jeg har forstått er vel til og med OpenGL kommet lenger i utviklingen? Dette og det faktum at det er helt uavhengig av OS burde vel egentlig føre til at spillutviklere heller burde valgt en OpenGL utvikling? Regner med de gjerne skulle solgt spill til Linux/mac brukere også?

Lenke til kommentar
Er det egentlig noen som helst grunn til at spillutviklerene heller vil lage DirectX spill enn  OpenGL? Etter hva jeg har forstått er vel til og med OpenGL kommet lenger i utviklingen? Dette og det faktum at det er helt uavhengig av OS burde vel egentlig føre til at spillutviklere heller burde valgt en OpenGL utvikling? Regner med de gjerne skulle solgt spill til Linux/mac brukere også?

7936006[/snapback]

Det har nok med M$ å gjøre, at de bruker midler for å holde spillutviklere på DirectX. Og vi vet jo hvilke planer M$ har fundert på, å strupe OpenGL i Vista til fordel for DirectX.

Lenke til kommentar

Pleier å være forsiktig med sånt, men her er det rimelig klare bevis på at MS utnytter sin posisjon og bruker rimelig skitne triks. En ting er at de kjøper opp masse spillfirmaer og dermed, straks koder om spillet til DirectX og Windows-only funksjoner. Halo var vist opprinnelig et multiplattform OpenGL-spill, men det første MS gjorde da de kjøpe det var å bygge om for å være sikker på at det bare kjører på Windows.

Alt av Valve sine spill har jo vært basert på OpenGL, men det var før en haug av MS-utviklere ble ansatt der for å lage motoren til Half-Life2, plutselig var det blitt DirectX og mye vanskeligere å kjøre på f.eks Wine.

Vil si at det toppa seg før Vista da MS da de skulle fjerne direkte støtte for OpenGL, nå var det vel aldri snakk om å fjerne den helt, men å bygge den inn i DirectX som et slags underliggende greie så mange mente at det ikke var så big deal, men man jo se for seg hva slags signal det hadde gitt spillutviklere vis OpenGL var blitt fremstilt som en slags avtroppende sekundær teknologi, for ikke å snakke om at ytelsen neppe hadde blitt den samme. Heldigvis tok de store grafikk-firmaene og prata noen alvorsord med dem så planen ble droppet.

Lenke til kommentar
Er det egentlig noen som helst grunn til at spillutviklerene heller vil lage DirectX spill enn  OpenGL? Etter hva jeg har forstått er vel til og med OpenGL kommet lenger i utviklingen? Dette og det faktum at det er helt uavhengig av OS burde vel egentlig føre til at spillutviklere heller burde valgt en OpenGL utvikling? Regner med de gjerne skulle solgt spill til Linux/mac brukere også?

7936006[/snapback]

Dette er verken spesielt for OpenGL eller MS. Spesielt i dataverdenen er det mange eksempler på at aktører med monopollignende makt skviser ut andre aktører med lukkede standarder gjerne krydret med prisdumping, og i dette tilfellet lokke utviklerne med gode verktøy (hvilket det selvfølgelig ikke er noen lov mot), saksøking har også vært et yndet middel. Når det gjelder MS har vi sett det ved flere anledninger, ie og office for å nevne noe. Lukkede standarder er de også beryktet for, hvilke åpne standarder foruten html har MS-office egentlig støttet? Media formater, fil formater osv. De synes konsekvent å unngå åpne standarder. Hvorfor lar folk seg lede? Vel, det er det vel mange svar på, men kunnskapsløshet er vel nærliggende svar, spesielt i denne tråden har jo det blitt rimelig klart. Jeg synes nesten det er paradoksalt å se at det eneste som tilsynelatende kan vippe MS produkter av pinnen er gratis-programmer (nettopp det knepet å bundle programmer "gratis" har jo MS brukt selv). I dag er Firefox Verdens raskest voksende nettleser, og begynner å nærme seg ie i markedsandel. OpenOffice ser også ut til å ha en voksende menighet.

Lenke til kommentar

Det at MS kjører så mye lukkede standarder som overhodet mulig er noe som irriterer grenseløst, selv om jeg skjønner at de er en bedrift og selvsagt skal tjene penger.

 

Helt klart paradoksalt at MS forsøker å utkonkurerer sine konkurenter med lukkede løsninger, mens konkurentene, hvertfall de reele konkurentene, forsøker å utkonkurere MS med Open Source og fri programvare. Hadde det ikke vært for at forbukerne var så blåøyde og ikke visste bedre burde jo MS vært utkonkurert for lenge siden.

Lenke til kommentar
Vil si at det toppa seg før Vista da MS da de skulle fjerne direkte støtte for OpenGL, nå var det vel aldri snakk om å fjerne den helt, men å bygge den inn i DirectX som et slags underliggende greie så mange mente at det ikke var så big deal, men man jo se for seg hva slags signal det hadde gitt spillutviklere vis OpenGL var blitt fremstilt som en slags avtroppende sekundær teknologi, for ikke å snakke om at ytelsen neppe hadde blitt den samme. Heldigvis tok de store grafikk-firmaene og prata noen alvorsord med dem så planen ble droppet.

7936492[/snapback]

Det M$ hadde planer om når det gjelder OpenGL og Vista var at det skulle være umulig å kjøre OpenGL-instruksjoner direkte på skjermkortet. OpenGL skulle etter planen bli et annenrangs API som var 100% avhengig av DirectX. Hvis dette hadde blitt en realitet, ville det fungert på den måten at alle OpenGL-instruksjonene fra et program måtte bli konvertert til DirectX-instruksjoner som i neste omgang skulle bli prosessert av skjermkortet. Så skulle resultatet konverteres tilbake til OpenGL-instruksjoner for å bli brukt i programmet. CPU'en hadde fått mer enn nok å gjøre i tillegg til alt annet. Det er ikke vanskelig å tenke seg hva slags overhead dette hadde blitt. Sånt gjør meg rett og slett forbannet og det er slike ting som gjør meg svært M$-fiendtlig.

Lenke til kommentar

Med Macenes fremtreden på brukermarkedet som et forbrukerikon for popfikserte MTV-grupperinge, kan macbooks bli rimelige og utbredt når vista standardiseres og øker prisene på nye maskiner en del der det tvinges på forbrukerene. Om Mac blir rimeligere eller like dyre som andre maskiner pga. vistas pris skal en ikke se bort ifra at markedsandelene kan skifte såpass at utvikling og/eller porting til OpenGL blir atraktivt for spillutviklere. Og med det også rimeliggjør porting til Linux, slik jeg ser det. :)

Lenke til kommentar

En liten ting: Sjefen hadde prøvd å installere Vista på en bærbar PC for noen uker siden. Etter å ha fått blå-skjerm på samme sted i installasjonen 3 ganger på rad bestemte han seg for at det ikke var verdt strevet enda. Vista er kanskje ikke for folk flest det heller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...