Gå til innhold

Aftenposten tester Linux


Anbefalte innlegg

* Standardnettleser? Hva behager?

I de fleste distroene jeg har prøvd; når jeg klikker på en klikkbar URL i et vilkårlig ikke-nettleser, GUI program, starter enten Mozilla eller Firefox.

Mozilla eller Firefox er da satt opp som standard nettleser.

 

Det er din erfaring, ikke min. Men selv om firefox er en veldig populær leser er den fremdeles ikke "standard" på noen måter (Hvilke standarder er det som stipulerer dens bruk?)

8026319[/snapback]

Jeg forsøkte å forklare hvorfor Firefox ofte blir omtalt som standard nettleser.

Jeg forsøkte ikke bevise at Firefox er standard nettleser.

Jeg har heller ikke forsøkt å påstå at mine erfaringer har noen som helst relevanse for andre.

Er klar over at dette ikke er Standard nettleser, men .doc er ikke et Standard dokumentformat heller; det er bare så skrekkelig vanlig å bruke så derfor er det en standard, eller defacto standard, om det er en bedre terminologi.

Dermed vanlig å omtale Firefox som standard nettleser. Det er ikke riktig, men ikke totalt feil heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstod ting riktig, var suspend2 å foretrekke framfor swsusp, siden den var mer fleksibel, og det er en stund siden jeg har undersøkt hvor vanskelig/lett det var. Kanskje det er på tide å kaste et nytt blikk i lyset av utviklingen det siste halvåret.

8030116[/snapback]

Min erfaring er at swsusp er greiere. For det første er den med i kjernen, så du slipper peset med patching, og for det andre var det null konfigurering å sette opp (litt mer pes om man bruker nvidias proprietære driver, men det skal gå).

Suspend2 hadde ikke like god hardware-støtte sist jeg testet det (sluttet å bruke det i sommer) og jeg måtte gjøre endel hacks før suspend og etter resume for å få trådøst, lydkort etc opp å gå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, folkens:

Jeg stemmer ikke frp. Se nøye på avataren både tre og fire ganger så ser dere kanskje hva det er.

 

Når det gjelder dvalemodus/hibernate vil jeg påstå at Windows ligger et ørlite hakk foran Linux. Nå har jeg ikke prøvd dette så veldig mye under Linux, men likevel. Jeg prøvde nemlig for siste gang da noen av filene mine forsvant ved et mislykket forsøk. For dårlig, Linux.

(Og ikke si at det er "feil" å bruke menyvalget for dette i en standard Ubuntu-installasjon, takk!)

Lenke til kommentar

Pussig.

Sist gang jeg forsøkte dvalemodus/hibernate i Windows var det for siste gang det også. Da noen av filene mine forsvant ved et mislykket forsøk. For dårlig, Windows.

 

I linux funker dvalemodus/hibernate uten problemer.

Noe som kan konkluderes med at Windows og Linux er like gode på dvalemodus/hibernate. Men desverre er to personers erfaringer et enormt dårlig statistiskt grunnlag for å si noe som helst om dvalemodus/hibernate funksjonene til hverken Windows eller Linux.

Lenke til kommentar

Det hender man er nødt til å utføre noen justeringer for å hånd for å få hibernate (aka suspend-to-disk) og suspend (aka suspend-to-ram) til å funke med noen typer hardware der den ikke fungerer ut av boksen. Som regel lar det seg ordne vil jeg tro, men kan kreve at man setter seg litt inn i problemet.

 

( tsg1zzn: FrP-eplene skal forestille en swastika, ikke sant? Jeg vil tippe du ofte blir oppfattet som FrP-sympatisør, for den var ikke særlig åpenbar etter min mening, og da virker den vel mot sin hensikt..? )

Lenke til kommentar
( tsg1zzn: FrP-eplene skal forestille en swastika, ikke sant? Jeg vil tippe du ofte blir oppfattet som FrP-sympatisør, for den var ikke særlig åpenbar etter min mening, og da virker den vel mot sin hensikt..? )

8132139[/snapback]

Så ikke det før nå. Faktisk var den litt stygg. FrP eller deres ideologi (eller mangel på sådan) har ikke noe til felles med nazismen.

 

(Men jeg stemmer heller ikke FrP).

 

Har ellers hørt om noen maskiner med litt dårlig acpi-implementasjon i bios som har problemer med suspend-to-disk/ram.

Lenke til kommentar

I disse dager fungerer både sleep og hibernate strålende for min del. På iBooken min har jeg brukt sleep ut-av-boksen, på en annen laptop jeg fikk låne(m/preinstallert openSUSE) har suspend fungert flott. Spør du meg er ikke dette noe som fungerer perfekt på noen plattformer pr i dag, men det lenge siden jeg selv har hatt dårlige erfaringer nu.

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Skjønner ikke de som klager på at Linux ikke alltid funker "out-of-the-box".

Gjør windows det?

 

Jeg har en del maskiner stående, og på alle har Ubuntu gått rett inn, og skjermkort, nettverk, lyd etc. har fungert strålende.

Med windows derimot, må du ofte på nettet for å lete etter både lydkort, nettkort (lett når ikke nettkortet funker :p) og skjermkort.

 

For meg virker det som om forbruker.no-testeren har gjort alt han kan for å ikke få det til å funke :p

Lenke til kommentar
Jeg har en del maskiner stående, og på alle har Ubuntu gått rett inn, og skjermkort, nettverk, lyd etc. har fungert strålende.

Med windows derimot, må du ofte på nettet for å lete etter både lydkort, nettkort (lett når ikke nettkortet funker tongue.gif) og skjermkort.

 

Viss det ikke er fungerende out of the box driver i windows er man hvertfall heeelt sikker på at det finnes på nettsted til produsent eller et annet sted.

 

Og ofte og ofte, man må alltid finne skjermkortdriver men nettverk og lydkort? Men nå har jeg bare prøvd innebygde saker da.

Lenke til kommentar
I linux funker dvalemodus/hibernate uten problemer.

Noe som kan konkluderes med at Windows og Linux er like gode på dvalemodus/hibernate.

8130783[/snapback]

Like dårlige i hvertfall.

 

Skjønner ikke de som klager på at Linux ikke alltid funker "out-of-the-box".

Gjør windows det?

På Ubuntus sider står det følgende: "It just works". Da forventer jeg at det skal virke.

På Microsofts sider står det ikke slike påstander om Windows. Da kan du være sikker på at mange hadde blitt rasende! Men av en eller annen merkelig grunn slipper Linux unna med slike påstander.

Lenke til kommentar
FrP eller deres ideologi (eller mangel på sådan) har ikke noe til felles med nazismen.
De legger jo skylda på innvandrere istedenfor jøder. Hør på dette:

"Et samfunn uten etniske minoriteter er et samfunn i harmoni"

"Hadde det ikke vært for innvandrerne, hadde det ikke vært boligkrise i Oslo."

I mine ører høres det rasistisk ut.

(Og hadde det ikke vært for alle Frp-velgerne hadde det heller ikke vært boligkrise i Oslo.)

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
Hvor står det "it just works"? Det nærmeste jeg kom er: "With a strong focus on a desktop that Just Works, Ubuntu is a great choice for home or the office.".
Ok, det står ikke ordet "IT", men de snakker jo om Ubuntu både i den setningen du quoter og her:

"Ubuntu is built upon the legendary stability of the Debian GNU/Linux operating system. Wave goodbye to crashes and freezes and say hello to a reliable system which just works."

 

"If you want a Linux system that Just Works, or if you’re tired of Windows or OS X and feeling adventurous, give Ubuntu a spin."

 

"Network Manager aims for Network Connectivity which "Just Works"."

(Så hvorfor virker ikke det trådløse kortet mitt, enda driveren er lastet inn?)

 

"Ubuntu GNU/Linux has achieved strong recognition on the desktop through its focus on ease-of-use and “it just works” user experience."

 

"Search text, select and copy it, view thumbnails and two-page views, all in a speedy and uncluttered interface." (PDF-visningsprogrammet som kom med den versjonen av Ubuntu som det der gjelder krasjet hver eneste gang man markerte ("select") tekst!)

Lenke til kommentar
FrP eller deres ideologi (eller mangel på sådan) har ikke noe til felles med nazismen.
De legger jo skylda på innvandrere istedenfor jøder. Hør på dette:

"Et samfunn uten etniske minoriteter er et samfunn i harmoni"

"Hadde det ikke vært for innvandrerne, hadde det ikke vært boligkrise i Oslo."

I mine ører høres det rasistisk ut.

(Og hadde det ikke vært for alle Frp-velgerne hadde det heller ikke vært boligkrise i Oslo.)

8138503[/snapback]

 

Likevel blir det feil å sette nazist-stempel på FrP. Nazisme og rasisme er ikke det samme. Selv om nazisme også innbefatter rasisme, består denne ideologien av mye annet dritt som ikke kjennetegner FrP. Fra Wikipedia (tatt ut av kontekst):

It consists of a loose collection of ideas and positions: anti-parliamentarism, ethnic nationalism, racism, eugenics, anti-Semitism, anti-communism... (See Key elements, below).

FrP er blant annet ikke et anti-parlamentarisk parti, et anti-semittisk parti eller et parti som fronter etnisk rensing.

 

Men seriøst, nå sporer vi helt av. :)

Lenke til kommentar
FrP eller deres ideologi (eller mangel på sådan) har ikke noe til felles med nazismen.
De legger jo skylda på innvandrere istedenfor jøder. Hør på dette:

"Et samfunn uten etniske minoriteter er et samfunn i harmoni"

"Hadde det ikke vært for innvandrerne, hadde det ikke vært boligkrise i Oslo."

I mine ører høres det rasistisk ut.

(Og hadde det ikke vært for alle Frp-velgerne hadde det heller ikke vært boligkrise i Oslo.)

8138503[/snapback]

Tror ikke den diskusjonen hører hjemme her.

Lenke til kommentar
Hvor står det "it just works"? Det nærmeste jeg kom er: "With a strong focus on a desktop that Just Works, Ubuntu is a great choice for home or the office.".
Ok, det står ikke ordet "IT", men de snakker jo om Ubuntu både i den setningen du quoter og her:

"Ubuntu is built upon the legendary stability of the Debian GNU/Linux operating system. Wave goodbye to crashes and freezes and say hello to a reliable system which just works."

 

"If you want a Linux system that Just Works, or if you’re tired of Windows or OS X and feeling adventurous, give Ubuntu a spin."

 

"Network Manager aims for Network Connectivity which "Just Works"."

(Så hvorfor virker ikke det trådløse kortet mitt, enda driveren er lastet inn?)

 

"Ubuntu GNU/Linux has achieved strong recognition on the desktop through its focus on ease-of-use and “it just works” user experience."

 

"Search text, select and copy it, view thumbnails and two-page views, all in a speedy and uncluttered interface." (PDF-visningsprogrammet som kom med den versjonen av Ubuntu som det der gjelder krasjet hver eneste gang man markerte ("select") tekst!)

8138669[/snapback]

 

Så så, vi må lære oss å ta det med ei klype salt.

 

Kva nettverkskort har du som ikkje fungerar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...