Gå til innhold

Aftenposten tester Linux


Anbefalte innlegg

* fglrx er et mareritt uten like (thinkpads er dessverre gift med ati, til tross for noen intelbaserte modeller)

ATI påstår at de økte innsatsen på linux drivere en tid tilbake, dette burde isåfall begynne å gi resultater nå. Har du sjekket noen av de nyere driverne?

 

Ja, det har jeg. Jeg måtte nedgradere fra 8.33.6 til 8.30.3, da 8.33.6 korrumperte skjermbildet i ny og ne (fx. ved navigasjon rundt i emacs) og hang laptopen min da den våknet fra suspend-to-ram. 8.30.3 virker dog, slik den skal (med unntaket av feil fps rapportering i glxgears, men *det* er uvesentlig).

 

Ellers sikter du til alle de små tingene, som til sammen kan bli for irriterende. Dette er fortsatt et problem, men jeg synes utviklingen går raskt i riktig retning der også. Mye er jo laptop spesifikt, og laptop har ikke akkurat brukt å være linux territorium.

7909769[/snapback]

 

Så lenge det *er* dokumentasjon som er tilgjengelig på en lettfattelig måte (både hva anskaffelse og forståelse angår), så er jo ikke oppsett av N noe problem. Gentoohåndboken er fx. veldig fin sånn sett. Eller thinkwiki.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ser også at flere mener at windows er vanskeligere å installere enn linux, og fungerer dårligere direkete ut av eska enn linux. dette er jo helt tullete. ja, det grenser nesten til idioti.

vi snakker om herr og fru hvermannsen! herr og fru hvermannsen kjøper seg en pc på elkjip, dell eller kompott! pcene herfra kommer ferdig installerte, MED drivere! pcene herfra kommer med recovery-dvder eller partisjoner, som inluderer drivere (det bør også nevnes at det ikke finnes noe enklere enn å reinstallere en hp/compaq eller packard bell maskin (med mindre man bytter f.eks hdd på pb-maskinen... da må den gjerne tatoveres, og det er et helvete). du setter i recoveryplata, booter og trykker på ja. så går den til den er ferdig, og vips, du har et fungerende os med alle drivere installert)! i det minste legger de ved en cd med driverne! det er ikke mulig å fungere bedre ut-av-eska enn en ferdiginstallert pc!

 

faktum er at linux rett og slett er for vanskelig å ha med å gjøre for herr og fru hvermannsen. herr og fru hvermannsen har nemlig aldri noen sinne installert et os på en maskin, og det er så vidt de vet at det faktisk er et os på maskinen. de skrur den på, og enten så virker den eller så virker den ikke. dersom noe er feil (det kan være alt fra at nettverkskabelen ikke er koblet i til at det popper opp en advarsel) og de skal ha hjelp, så kommer de til deg og sier at "noe er feil".

 

nå skal det selvfølgelig nevnes at linux er såpass enkelt også at dersom det kom ferdig installert på maskinen til herr og fru hvermannsen, så ville de nok ikke hatt flere problemer med det enn windows. men det gjør det ikke. linux er ((forhåpentligvis) foreløbig) noe man må installere selv.

 

når folk kjøper seg pc så er det kun en ting som er viktig, og det er at det virker. og windows virker. det virker kanskje ikke bra, men det virker. det går ikke fort, men det går. og det ER DER. når en vanlig person har kjøpt en pc, og windows følger med (noe det gjerne gjør...), så virker (i hvilken grad kan diskuteres) maskinen. da er det ingen grunn til å installere linux. linux assosieres med trøbbel. når bestemor fikk nyss om at jeg brukte linux så fikk jeg en alvorlig telefon hvor hun lurte på hva jeg drev med, om jeg hadde det bra, og hvorfor jeg hadde rotet meg borti hacking og slike farlige ulovligheter. JA, hu er bestemora mi, så JA hu er gammel. men hu er ikke mer enn litt over seksti år, og den forbrukergruppen utgjør en betydelig del av folket. hun er en relativt gjennomsnitslig bestemor med gjennomstitslige pc-kunnskaper, så jeg antar at hun ikke er den eneste som tror nettopp dette.

 

personlig er jeg linux-frelst, men jeg ser allikevel feilene ved operativsystemet jeg bruker. jeg hadde aldri taklet dette operativsystemet hvis jeg ikke hdde vært generelt interessert i det jeg gjør. jeg hadde selvfølgelig fått brukt pcen, men da jeg bruker openSUSE hadde jeg nok hatt store problemer med å spille av musikk (openSUSE kommer orginalt emd KUN open-source-programmer, og videodekoding og musikkdekoding er ikke open-source) dersom jeg ikke hadde vært interessert.

 

jeg husker at hp introduserte maskiner som kom orginalt med linux for en stund siden. jeg så aldri noe til dem, men jeg ser frem til den dagen jeg gjør det.

foreløbig ligger ballen hos utviklerne av de enkelte distroene, men det er ikke lenge igjen før de store distroene fungerer så bra at pc-produsentene kan begynne å tenke på å selge pcer med linux - om vi ikke allerede har kommet så langt. diskusjonen om hvorvidt (les: hvordan) ms holder på monopolvirksomheten kan tas en annen gang. foreløbig kan vi nøye oss med tanken om atm man en gang i fremtiden kan velge om man vil ha med linux eller windows (eller kanskje til og med os x?) når man kjøper seg ny pc.

 

edit:

Så lenge det *er* dokumentasjon som er tilgjengelig på en lettfattelig måte (både hva anskaffelse og forståelse angår), så er jo ikke oppsett av N noe problem. Gentoohåndboken er fx. veldig fin sånn sett. Eller thinkwiki.

når du blir ordentlig syk, hva er det første du gjør? går du til legen, eller oppsøker du biblioteket slik du kanskje burde, for å finne ut nøyaktig hva som er galt med deg slik at du kanskje kan behandle deg selv? du går til legen. hvorfor? fordi det er det enkleste. (ok, aknskje ikke verdens beste eksempel, men du skjønner tegninga. kunne tatt samme eksempelet med en bil. det at du leser denne posten er nok til at jeg vil anta at du ikke kan så fryktelig mye om biler. hva gjør du dersom du må bytte en pakning eller et luftfilter? det sies at det er en enkel jobb, men det betyr ikke at alle kan det) kanskje du ikke engang var klar over at det er mulig å oppsøke et bibliotek for å bla litt i noen medisinbøker.

sånn er det med vanlige folk og datamaskiner. det er ingen som tenker over at de har verdens største informasjonskilde sittende i stua. ikke kan vi klandre dem for det heller. de er bare folk. folk er generelt sett ikke så veldig oppegående i ukjent farvann.

Endret av Nonst0p
Lenke til kommentar
Så lenge det *er* dokumentasjon som er tilgjengelig på en lettfattelig måte (både hva anskaffelse og forståelse angår), så er jo ikke oppsett av N noe problem. Gentoohåndboken er fx. veldig fin sånn sett. Eller thinkwiki.

når du blir ordentlig syk, hva er det første du gjør? går du til legen, eller oppsøker du biblioteket slik du kanskje burde, for å finne ut nøyaktig hva som er galt med deg slik at du kanskje kan behandle deg selv? du går til legen. hvorfor? fordi det er det enkleste. (ok, aknskje ikke verdens beste eksempel, men du skjønner tegninga.

 

Eksempelet holder ikke mål:

 

Jeg går til legen fordi legen har kompetansen, og ikke jeg. Jeg har intet behov å diagnostisere meg selv. Og *derfor* går jeg til legen. Om jeg hadde dette behovet, ville jeg ha tilegnet med de nødvendige kunnskapene.

 

Det er helt greit å ikke ha kunnskaper på et område. Man kan ikke vite alt. Men man kan ikke regne med å *benytte* av noe, uten å ha prøvd å tilegne seg kunnskap om det. Dette gjelder selv for de mest trivielle ting som kniv og gaffel.

 

kunne tatt samme eksempelet med en bil. det at du leser denne posten er nok til at jeg vil anta at du ikke kan så fryktelig mye om biler. hva gjør du dersom du må bytte en pakning eller et luftfilter? det sies at det er en enkel jobb, men det betyr ikke at alle kan det) kanskje du ikke engang var klar over at det er mulig å oppsøke et bibliotek for å bla litt i noen medisinbøker.

 

Poenget er at selv for å bruke bilen på den *enkleste* mulige måten (kjøre fra A til B) *kreves* det (faktisk ved lov) at man innehar bestemte ferdigheter. *Det* synes alle er helt normalt. Derimot er det ingen som stusser over at det å bruke en datamaskin også stiller kompetansekrav. Men neida, det skal plutselig ikke være nødvendig lenger.

 

sånn er det med vanlige folk og datamaskiner. det er ingen som tenker over at de har verdens største informasjonskilde sittende i stua. ikke kan vi klandre dem for det heller. de er bare folk. folk er generelt sett ikke så veldig oppegående i ukjent farvann.

7909945[/snapback]

 

Man *kan* klandre folk for å hanskes med noe uten å ha skaffet seg nødvendig kompetanse og deretter avfeie det, siden man ikke fikk det til, enda det skyldes *utenlukkende* manglende kompetanse. Artikkelen burde hete "Dersom du ikke vil lære noe om linux, så er ikke linux noe for deg". Lucas H. Weldeghebriel har ikke "testet linux". Han har demostrert hvor lite lærevillig han er. Og jeg er redd for at læreuvilligheten hans kan ha smittet over på de menneskene som føler seg ubekvemt i windows men tør ikke ta skrittet i retning av linux.

 

Det er masse ting som virker under windows og ikke virker under linux (enhver litt mer uvanlig dimp -- tvkort, lirc-oppsett (masse pes)). Og på disse områdene *er* windows bedre enn linux. Og det er skikkelig synd, men slik er det bare. Hadde artikkelen omhandelt dette tema, ville det heller ikke ha vært en tvil om denne konklusjonen.

Lenke til kommentar

Her finner du flere maskiner med Linux forhåndsinstallert:

http://www.linuxbutikken.no/CBC.php?q=c:36161

(stasjonære). Vi er allerede der at dette er mulig.

 

Dersom "Herr og fru hvermannsen" er så komplett kunnskapsløse som du vil ha det til Nonst0p, så er det kanskje like greit at noen andre installerer systemet for dem, uansett om det er snakk om Windows eller Linux. Hvorfor skal vi kreve at herr og fru "Idiot" skal kunne installere Linux men ikke Windows? - Som nevnt tidligere i tråden så finnes det nesten et uendelig antall muligheter for å få hjelp med å installere Linux. Såkalte Linux User Groups møter er en måte.

 

- At de skulle ha større problemer med å bruke Linux enn Windows kjøper jeg heller ikke bare fordi du eller andre kommer meb bombastiske påstander. Mine erfaringer med dette forteller meg nemlig det stikk motsatte. De jeg kjenner som er så lite datakyndige som du antyder at "Herr og fru Hvermannsen" er, har nemlig klart seg langt mer selvstendig på en standard Ubuntu installasjon enn Windows.

 

Og folk som ikke er interesserte i å oppsøke informasjon har kanskje ikke så mye interesse av å bruke en datamaskin (eller Internet) uavhengig av operativsystem.

 

Det er dessuten nettopp slike feilaktige negative assosiasjoner som det din bestemor har til Linux som gjør at folk vegrer seg for å prøve det. Men det burde de ikke, for de fleste grillene sitter i hodet. - Og plasseres der når folk leser en negativ anmeldelse eller hører noe negativt om Linux.

Lenke til kommentar
Jeg går til legen fordi legen har kompetansen, og ikke jeg. Jeg har intet behov å diagnostisere meg selv. Og *derfor* går jeg til legen. Om jeg hadde dette behovet, ville jeg ha tilegnet med de nødvendige kunnskapene.

Nettopp! du tar kontakt med en kompetent person! det er ikke alle som har tilgang på kompetente linux-guruer (eller kompetent personell i det heletatt), så da er det enklere for dem å velge å ikke bli syke (hvis du skjønner hva jeg mener...). dersom du ikke har kunnskapen til å gjøre noe, og heller ikke tilgang på noen med den nødvendige kunnskapen - og samtidig ikke har et pressende behov for å gjøre noe med det - så blir det gjerne til at det ikke gjøres noe.

 

Det er helt greit å ikke ha kunnskaper på et område. Man kan ikke vite alt. Men man kan ikke regne med å *benytte* av noe, uten å ha prøvd å tilegne seg kunnskap om det. Dette gjelder selv for de mest trivielle ting som kniv og gaffel.

helt enig. men nå er det engang slik at datamaskinen av mange anses som et nødvendig redskap i hverdagen - både til jobb og fornøyelse. det at folk ikke er kompetente nok til å kunne bruke og vedlikeholde maskinen på en tilfredstillende måte er selvfølgelig beklagelig, men vi kan ikke klandre folket. vi må heller prøve å gjøre noe med det.

 

Poenget er at selv for å bruke bilen på den *enkleste* mulige måten (kjøre fra A til B) *kreves* det (faktisk ved lov) at man innehar bestemte ferdigheter. *Det* synes alle er helt normalt. Derimot er det ingen som stusser over at det å bruke en datamaskin også stiller kompetansekrav. Men neida, det skal plutselig ikke være nødvendig lenger.

tilfredstillende kjøreferdigheter er også påbudt for at man skal ha rett til å benytte seg av et motorisert kjøretøy. allikevel er det forbausende mange idioter på veien. det at kunnskapen er lovpålagt, betyr ikke at folk tilegner seg den, og kanskje enda mindre at de benytter seg av den.

 

Man *kan* klandre folk for å hanskes med noe uten å ha skaffet seg nødvendig kompetanse og deretter avfeie det, siden man ikke fikk det til, enda det skyldes *utenlukkende* manglende kompetanse.

her er jeg ikke enig.

man kan ikke klandre folk generelt for manglende kompetanse. ikke når det er snakk om en så vanlig ting som en pc. man kan ikke lage noe å klandre folk for at de ikke klarer å bruke det! da må man heller sørge for enten å lære folk å bruke det, eller lage det så enkelt at alle kan klare det.

 

Her finner du flere maskiner med Linux forhåndsinstallert:

http://www.linuxbutikken.no/CBC.php?q=c:36161

(stasjonære). Vi er allerede der at dette er mulig.

desverre så handler ikke normale folk i slike nettbutikker (formuleringen kan diskuteres, men poenget er at folk ikke handler der). folk handler hos de store kjedene. det er mange grunner til det, og personlig er jeg svært glad for det, bl.a. fordi det er et større serviceapparat som står beredt dersom noe skulle gå galt (nå sier jeg ikke at serviceapparatet nødvendigvis fungerer så bra som det skulle, men det er nå en gang ofte lettere å få hjelp hos f.eks elkjøp enn f.eks spaceworld dersom pcen (og selv om at mange kan ha personlige erfaringer som sier noe annet, så handler fortsatt folk flest hos de større kjedene - uansett grunn)).

 

Dersom "Herr og fru hvermannsen" er så komplett kunnskapsløse som du vil ha det til Nonst0p, så er det kanskje like greit at noen andre installerer systemet for dem, uansett om det er snakk om Windows eller Linux. Hvorfor skal vi kreve at herr og fru "Idiot" skal kunne installere Linux men ikke Windows? - Som nevnt tidligere i tråden så finnes det nesten et uendelig antall muligheter for å få hjelp med å installere Linux. Såkalte Linux User Groups møter er en måte.

jeg er helt enig i at folk skal slippe å installere et system.

og som nevnt tidligere mener jeg at online hjelp i form av usergroups eller forum eller wikis eller tutorials er for vanskelig å bruke. dvs, det er jo ikke direkte vanskelig å bruke, men som også nevnt tidligere så er ikke dette akkurat det første folk tenker på når de støter på problemer eller trenger hjelp... desverre er det også ofte slik at noen ikke har tålmodigheten til å lete etter den nødvendige informasjonen. noe som kun er enda en grunn til at linux burde selges med maskiner på lik linje som windows.

 

 

- At de skulle ha større problemer med å bruke Linux enn Windows kjøper jeg heller ikke bare fordi du eller andre kommer meb bombastiske påstander. Mine erfaringer med dette forteller meg nemlig det stikk motsatte. De jeg kjenner som er så lite datakyndige som du antyder at "Herr og fru Hvermannsen" er, har nemlig klart seg langt mer selvstendig på en standard Ubuntu installasjon enn Windows.
nå skal det selvfølgelig nevnes at linux er såpass enkelt også at dersom det kom ferdig installert på maskinen til herr og fru hvermannsen, så ville de nok ikke hatt flere problemer med det enn windows. men det gjør det ikke. linux er ((forhåpentligvis) foreløbig) noe man må installere selv.

jeg tror det er nettopp det jeg sa, men kan hende du missforsto eller at jeg ikke var klar nok. forøvrig siktet den ekstra "(foreløbig)"-en til det at jeg håper at det kun foreløbig er slik at linux generelt sett er noe man må installere selv - altså at man i fremtiden kan velge linux på lik linje som windows.

 

Og folk som ikke er interesserte i å oppsøke informasjon har kanskje ikke så mye interesse av å bruke en datamaskin (eller Internet) uavhengig av operativsystem.

folk kan ha interesse av å bruke en ting selv om at de kanskje ikke intereserer seg så veldig for å lære seg så mye om tingen. et enkelt og kanskje dumt eksempel som ble nevnt tidligere er gaffelen. jeg vil gjerne bruke den, men jeg er ikke spesielt interessert i å finne ut noe mer om gaffelen. poenget er at folk ikke burde trenge å oppsøke informasjon for å bruke det (idéelt sett selvsagt).

Lenke til kommentar
Will do. Om ikke på en Thinkpad, så skal vi teste det på en annen maskin. Og neste gang tror jeg vi skal prøve en stasjonær PC.

7907656[/snapback]

Hei, generelt støtter jeg tipset om at stasjonære er greiere enn bærbare, selv om mange (inkl meg selv) har kjørt linux fint på laptoper. Men saken er at bærbare gjerne har mer "eksotisk" hardware som er dårligere støttet, deriblant trådløse nettverkskort. Dette er heller ikke unikt for GNU/Linux, for selv Windows kan fort bli mer knotete å installere på laptoper. På stasjonære PCer går linux stort sett rett inn, med eneste unntak at man må installere ekstra driver til skjermkortet for å få 3d-aksellerasjon, men det fungerer jo uten og holder massevis til vanlig kontorbruk.

 

Jeg anbefaler at du tester linux på flere PCer, men hvis du ikke har gitt opp HP-lappisen din, kan du prøve å kjøre OpenSUSE eller en annen distro én gang til med kernelparameteren: pci=usepirqmask. Dette er noe du må skrive inn ved bootprompten som kommer opp under installasjon eller når du starter en liveCD (f.eks Ubuntu).

 

Flere av HP sine laptoper har nemlig noen problemer (dårlig BIOS?) som skaper krøll for linux. Det gjelder i hvertfall AMD-modeller, men jeg er ikke sikker hvordan det står til med Intel-modellene.

 

OpenSUSE 10.2 gikk i hvertfall rett inn etter jeg brukte den parametren :)

 

(To andre slike parametre som flere bruker hvis de skal kjøre linux på trøblete hardware, er: noapic og acpi=off. Her må man nesten bare prøve seg fram litt. Dette høres kanskje veldig obskurt og rart ut, men det skyldes problemer med bestemte maskiner, og derfor normalt ikke nødvendig å styre med slikt)

Lenke til kommentar
jeg ser også at flere mener at windows er vanskeligere å installere enn linux, og fungerer dårligere direkete ut av eska enn linux. dette er jo helt tullete. ja, det grenser nesten til idioti.

7909945[/snapback]

 

 

Uh, nei. Man snakker da av erfaring. Forsøkt å installere Windows XP på et SATA-chipset som ikke er støttet før? Hva med å lete opp alle drivere til nettverkskort, chipset, skjermkort, osv. etter installasjon?(Om du tror mennesker faktisk sparer på cder som fulgte med maskinen så har du ikke jobbet lenge nok med det). Her er kalde harde fakta: Hvermansen legger ikke inn noe operativsystem selv, og GNU/Linux er _minst_ like enkelt å installere som Windows.

Lenke til kommentar

Det er iallefall en ting som er veldig klart. Antallet brukere på Linux kommer ikke til å øke vesentlig før det er mulig å kjøpe en ferdiginstallert Linux-maskin på f.eks. El-kjøp. Vi kommer ikke unna det: Den vanlige bruker kommer ikke til å lære seg å installere selv.

 

Samboer'n installerte nettopp Ubuntu selv på laptopen sin, og hun har aldri installert et eneste operativsystem. Gikk smertefritt, ikke et eneste problem. Jeg bare kjenner meg ikke igjen i artikkelen. Jeg syns den virkelig ikke er representativ for hvordan det er å installere Linux.

 

Det er ufattelig synd. Windows Vista har fått så inn i granskauen mye gratis reklame den siste tiden, og når Linux endelig får sjansen til nettopp det samme går det selvfølgelig galt. Microsoft har en enorm egenkapital, og trenger ikke gratis reklame. Linux derimot...

 

Edit: frykkteil

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Forsøkt å installere Windows XP på et SATA-chipset som ikke er støttet før? Hva med å lete opp alle drivere til nettverkskort, chipset, skjermkort, osv. etter installasjon?

7910954[/snapback]

 

For ikke å nevne harddisker større enn 160 GB. Uten SP2 på installasjonsdisken kan man vinke farvel til mye data.

Lenke til kommentar
Nettopp! du tar kontakt med en kompetent person! det er ikke alle som har tilgang på kompetente linux-guruer (eller kompetent personell i det heletatt), så da er det enklere for dem å velge å ikke bli syke (hvis du skjønner hva jeg mener...).

 

Det er bare fjas. Det finnes *masse* ressurser på nettet, alt fra tldp til dokumentasjonen rundt den spesifikke distribusjonen man ønsker å installere. Hver distribusjon av noe størrelse har også et stort miljø rundt seg (webfora, irc-kanaler, e-postlister, osv.), hvor det er plass til de mest basale nybegynnerspørsmål. Dette, selvsagt, ved siden av slike kanaler som de lokale linux user group foreningene, og usenet.

 

At man ikke *vil* dra nytte av denne kunnskapen (slik Lucas H. Weldeghebriel demostrerte så spektakulært), betyr ikke at:

 

Men Linux fungerer ikke smertefritt for mannen i gata. Linux er og blir et operativsystem for folk med over middels datakompetanse, eller som har direkte tilgang på kompetansen.

 

(fra aftenposten.no). Linux fungerer smertefritt for mannen i gata (jeg er en av dem) i mange kontekster. Linux har sine problemer (d'uh! gud som jeg slet med ipw2200 før jeg fant den parameteren som lot meg koble over WPA2; eller så mye fjas jeg hadde med et bt848 tv-kort før jeg gav opp og solgte det til en venn, bare for å finne ut at driveren ble oppgradert 1 måned etter salget). Og de må bli løst for at Linux skal finne fram i alle stuene. Og Linux stiller krav til sine brukere. Men å bruke datamaskiner i dag *krever* datakompetanse. Slik *er* det bare. Det å gjemme dette kravet bak et pent grensesnitt vil ikke løse problemer som arter seg ut av manglende kunnskap. Det vil bare skjule dem.

 

(En annen litt ergerlig ting som jeg merket om artikkelen i aftenposten.no -- hvorfor har ikke Lucas H. Weldeghebriel skrevet "hei, er du nysgjerrig på dette, men ikke ønsker å risikere å herpe opp datamaskinen, prøv ubuntu + vmware. Går noe galt, kan du slette et par filer og vips, det blir som om eksperimentet aldri fant sted". *Det* ville ha vært et nyttig tips)

 

dersom du ikke har kunnskapen til å gjøre noe, og heller ikke tilgang på noen med den nødvendige kunnskapen - og samtidig ikke har et pressende behov for å gjøre noe med det - så blir det gjerne til at det ikke gjøres noe.

 

Ja, da må man holde seg unna datamaskiner. Jeg har ikke førekort og jeg gnåler ikke om at "uff, nei, bilkjøring er ikke for mannen i gata." Hvor *teit* ville en racerbiltest utført av meg sett ut:

 

"Jeg testet Bugatti Veyron.

 

Jeg setter meg i bilen (slik jeg er vant på T-banen), og hva er det som skjer? Jo, bilen kjører ikke av seg selv. Hva er dette da? Det har jo *alltid* vært slik med T-banen. Nei, gitt, personbiler er ikke noe for mannen i gata. Det krever at man lærer seg trafikkregler, lærer å kjøre. Og det er en lang vei frem dit. Men jeg vil jo kjøre *nå*. Jeg vil, men får det ikke til! Teite Bugatti."

 

Det er ikke nødvendig men den type skremselsdesinformasjon. Lucas Weldeghebriel, hadde han bare giddet det, kunne ha tatt kontakt med fx. skolelinuxprosjektet og forklart utgangspunktet hans og spurt om kommentarer/anbefalinger/tips. Istedet ble det bare FUD. På trykk. I en ellers veldig saklig avis. Det sender uheldige signaler til de brukere som har hørt om linux men har ikke funnet tid til å prøve det.

 

helt enig. men nå er det engang slik at datamaskinen av mange anses som et nødvendig redskap i hverdagen - både til jobb og fornøyelse. det at folk ikke er kompetente nok til å kunne bruke og vedlikeholde maskinen på en tilfredstillende måte er selvfølgelig beklagelig, men vi kan ikke klandre folket. vi må heller prøve å gjøre noe med det.

 

Jo, det er nettopp det vi kan. Hver eneste gang en maskin blir hacket fordi dens bruker er for lat til å konfigurere brannmur, sikre at kun de nødvendige applikasjonene kjører med superbrukerprivilegiene, må *alle de andre*, som *har* giddet dette, lide.

 

 

Man *kan* klandre folk for å hanskes med noe uten å ha skaffet seg nødvendig kompetanse og deretter avfeie det, siden man ikke fikk det til, enda det skyldes *utenlukkende* manglende kompetanse.

her er jeg ikke enig.

man kan ikke klandre folk generelt for manglende kompetanse.

 

Les det jeg skriver, er du snill. Man kan klandre folk for å hanskes med noe uten å ha skaffet seg nødvendig kompetanse. Ingen har foreslått å klandre folk for å mangle kompetanse. Det er en vesentlig forskjell mellom disse to.

 

Her finner du flere maskiner med Linux forhåndsinstallert:

http://www.linuxbutikken.no/CBC.php?q=c:36161

(stasjonære). Vi er allerede der at dette er mulig.

desverre så handler ikke normale folk i slike nettbutikker (formuleringen kan diskuteres, men poenget er at folk ikke handler der).

 

Du har selvsagt noen troverdige undersøkelser som støtter opp dette utsagnet?

 

folk kan ha interesse av å bruke en ting selv om at de kanskje ikke intereserer seg så veldig for å lære seg så mye om tingen. et enkelt og kanskje dumt eksempel som ble nevnt tidligere er gaffelen. jeg vil gjerne bruke den, men jeg er ikke spesielt interessert i å finne ut noe mer om gaffelen. poenget er at folk ikke burde trenge å oppsøke informasjon for å bruke det (idéelt sett selvsagt).

7910496[/snapback]

 

Eh, jo, det er nettopp det de bør. Det er derfor små barn blir lært av foreldrene sine at kniver og gafler er skarpe og man kan skade seg selv eller andre. Tilsvarende gjelder datamaskiner, om enn i langt større skala.

 

Det er helt greit at utgangspunktet for "mannen i gaten" er fullstendig fraværende IT-kunnskaper. Det er ikke helt greit å påstå at "mannen i gaten" ikke kan bruke linux, selv med det utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Nettopp! du tar kontakt med en kompetent person! det er ikke alle som har tilgang på kompetente linux-guruer (eller kompetent personell i det heletatt), så da er det enklere for dem å velge å ikke bli syke (hvis du skjønner hva jeg mener...).

Alle har tilgang, det er det som er fantastisk med nettet. Som HavarN forteller deg arrangeres det også møter, hvor du kan få praktisk hjelp. I dagens Norge hvor stadig flere sitter alene hjemme, er et slikt arrangement sikkert både hyggelig og lærerikt. Prøv å følge med litt i tråden så slipper vi andre å gjenta oss, det er litt slitsomt. Aller helst skulle man selvsagt fått ferdige GNU/Linux PC'er hos Elkjøp, men vi er ikke helt der ennå, men tilgjengelige er de, og det har også Lucas muligheten til å informere store deler av det Norske folk om.

 

Det betyr selvfølgelig ikke at vi skal forvente at alle kan installere GNU/Linux helt på egen hånd. Men hvis du hadde brukt dine lese ferdigheter så burde du se i tråden her at dette slett ikke trenger å være så vanskelig, og at kanskje ganske mange faktisk kan klare det, men da trenger de gode råd, ikke tåpelig kunnskapsløs babling om hvor vanskelig nvidia driveren er. Den kommer også med automatix, og installerer seg selv, så hvis hardware'n din er greit støttet, og du kjører automatix, så får du alt du trenger, det trenger ikke være vanskelig i det hele tatt. Prøv selv før du kommer hit med drittkasting. Det er ingen her som har påstått at ferdigstillelse av Suse er rett frem for store deler av befolkningen.

 

Hvis du er uenig i noen av mine påstander setter jeg pris på at du quoter og begrunner i stedet for å komme med hentydninger.

Endret av Del
Lenke til kommentar

For å bidra med litt konstruktiv kritikk til Lucas123 (journalisten @ aftenposten/forbruker.no) så kunne det kanskje vært en idé å hatt med i artikkelen hvor mye datakompetanse du besitter, f.eks. hvor mange år du har brukt data og med hvilke datasystemer (f.eks. kun MS DOS/Windows?), kanskje hvor mange ganger du har installert et OS før (fra original-CD eller fra gjenopprettingsmedia?) på hva slags type maskiner (laptop eller stasjonær?), hvilke OS det da er snakk om, og f.eks om du har erfaring med oppgradering av maskinvare, kunnskap om drivere, og hvorvidt du f.eks. har bygd din egen maskin før eller om du "alltid" kjøper ferdigbygd o.l.

 

På den måten kan leseren som aldri har hørt om GNU/Linux før og som leser artikkelen kanskje i bedre grad sammenligne sine egne ferdigheter og med journalistens ferdigheter og gjør det lettere å få et inntrykk av hvilke krav til erfaringer, kunnskap og ferdigheter som kreves. Hadde ikke det vært en idé? Det er jo ikke nødvendigvis slik at en vilkårlig journalist er representativ for Kari eller Ola som leser artikkelen. Dermed kan leseren i større grad avgjøre dette.

 

Forresten: jeg vet ikke hvor venn maskinvaren du valgte i testen din er mot andre operativsystemer. Det kunne jo vært interessant å høre om du fikk til en smertefri installasjon av Windows XP på den i etterkant av dine GNU/Linux-forsøk. Det er jo en del mennesker i tråden her som påpeker at OS-installasjon av Windows fra original-CD kan være en vel så mye øvelse som alternativene du testet. Du valgte kanskje å "jukse" med å gjøre en gjenoppretting av Windows, drivere og software slik den kom fra produsenten?

 

Alternativt: I stedet for å skrive en "idiottest" (unnskyld uttrykket) av GNU/Linux for å teste om den er "klar" eller "ikke klar", så kunne du kanskje brynet deg på å skrive en _guide_ for hvordan folk som deg og andre kan komme i gang med å ta i bruk og utforske sin første GNU/Linux-distribusjon. Blant annet skrev nettopp nettstedet digi.no noe slikt nå nettopp. (Det var kanskje ikke akkurat det du ønsket, siden det har jo blitt en god del ganger før med jevne mellomrom?)

 

Jeg ser fram til fremtidige artikler du skriver om GNU/Linux :-)

 

PS: GNU/Linux virker ikke sammen med _all_ maskinvare, selv om maskinvaren kanskje fungerer sammen med Windows (XP) ;-)

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Det finnes _masse_ ressurser på nettet, bla bla bla

det er ikke nødvendigvis snakk om at man ikke vil bruke disse ressursene. internett er stort. det er ufattelig stort, og det inneholder ufattelig mye informasjon. vanlig dødelige vet ikke nødvendigvis hvordan man skal gjøre nytte av noe av denne informasjonen. herregud, hvis du søker etter google i forumet her er jeg temmelig sikker på at du får opp relativt mange poster hvor personer som har spurt etter noe blir bedt om å ta google i bruk. og hvis du ikke får opp mange slike poster, er jeg temmelig sikker på at du er kjent med fenomenet. det er ufattelig mange som ikke vet hvordan man finner frem på nettet, enda så enkelt det er.

 

uansett burde det i utgangspunktet ikke være nødvendig å være nødt til å finne hjelp på nett for å få tatt i bruk en maskin på en skikkelig måte!!

 

Ja, da må man holde seg unna datamaskiner. Jeg har ikke førekort og jeg gnåler ikke om at "uff, nei, bilkjøring er ikke for mannen i gata." Hvor *teit* ville en racerbiltest utført av meg sett ut:

 

"Jeg testet Bugatti Veyron.

 

Jeg setter meg i bilen (slik jeg er vant på T-banen), og hva er det som skjer? Jo, bilen kjører ikke av seg selv. Hva er dette da? Det har jo *alltid* vært slik med T-banen. Nei, gitt, personbiler er ikke noe for mannen i gata. Det krever at man lærer seg trafikkregler, lærer å kjøre. Og det er en lang vei frem dit. Men jeg vil jo kjøre *nå*. Jeg vil, men får det ikke til! Teite Bugatti."

 

Det er ikke nødvendig men den type skremselsdesinformasjon. Lucas Weldeghebriel, hadde han bare giddet det, kunne ha tatt kontakt med fx. skolelinuxprosjektet og forklart utgangspunktet hans og spurt om kommentarer/anbefalinger/tips. Istedet ble det bare FUD. På trykk. I en ellers veldig saklig avis. Det sender uheldige signaler til de brukere som har hørt om linux men har ikke funnet tid til å prøve det.

jeg vil påstå at du har et pressende behov for både kunnskap og kompetanse dersom du skulle teste en veyron, men jeg skjønner poenget.

nå har det seg slik at biler generelt sett er svært enkle å håndtere. det er forsåvidt pcer også, og jeg vil påstå at begge kan sammenlignes med å sykle når det kommer til det at når du først har lært deg det, så er det ikke noe du glemmer med det første (dette forutsetter selvsagt at du faktisk har lært deg det og forstår det, ikke bare at du kan gjengi handlingene).

heldigvis er det lovpålagt med opplæring når man skal ut å kjøre. det vil selvsagt aldri bli lovpålagt med opplæring ved datakjøp, men det hadde kanskje vært en god idé å tilby noe slikt når man selger en pc. dersom pcselgerne hadde krevd at et slikt kurs ble gjennomført kunne vi kanskje til og med hatt garanti på systemene våre, noe vi ikke har i dag.

 

Jo, det er nettopp det vi kan. Hver eneste gang en maskin blir hacket fordi dens bruker er for lat til å konfigurere brannmur, sikre at kun de nødvendige applikasjonene kjører med superbrukerprivilegiene, må *alle de andre*, som *har* giddet dette, lide.

jeg er litt usikker på nøyaktig hva du prøver å si, men jeg antar at du ikke er helt fornøyd med at ms (f.eks) legger inn restriksjoner som hindrer avanserte brukere fordi mindre avanserte brukere ikke klarer å sikre pcen. her mener jeg at mer avanserte brukere bør finne seg et annet os =) eller at ms finner en bedre måte å håndtere problemet på - f.eks at man kan velge brukerferdigheter når man starter opp for første gang, og så blir oppsettet satt deretter (man må selvsagt kunne endre dette senere).

 

 

Les det jeg skriver, er du snill. Man kan klandre folk for å hanskes med noe uten å ha skaffet seg nødvendig kompetanse. Ingen har foreslått å klandre folk for å mangle kompetanse. Det er en vesentlig forskjell mellom disse to.

og jeg mener at en maskin i dag er så vanlig at vi ikke kan klandre folk for manglende kompetanse. alle skal ha en pc i dag. hvis man ikke har det så henger man igjen i fortiden. alle har da tver i dag, men det er de færreste som veit hvordan man stiller den inn skikkelig. det er mange som sitter med en widescreentv som viser bilder i feil format, men vi kan ikke klandre dem for det. vi bør heller prøve å sørge for at neste gang de kjøper seg tv så er ting så enkelt at ting stiller seg inn perfekt automatisk.

 

Du har selvsagt noen troverdige undersøkelser som støtter opp dette utsagnet?

det trenger jeg da virkelig ikke. dersom folk generelt hadde handlet på slike steder hadde ikke de store kjedene vært så store som de er. de er jo store kun fordi at folk faktisk handler der :roll:

 

Eh, jo, det er nettopp det de bør. Det er derfor små barn blir lært av foreldrene sine at kniver og gafler er skarpe og man kan skade seg selv eller andre. Tilsvarende gjelder datamaskiner, om enn i langt større skala.

 

Det er helt greit at utgangspunktet for "mannen i gaten" er fullstendig fraværende IT-kunnskaper. Det er ikke helt greit å påstå at "mannen i gaten" ikke kan bruke linux, selv med det utgangspunktet.

jeg sa jo at det var et litt dumt eksempel. det er en stor forskjell (vel det erfler, men denne er mest relevant akkurat nå) mellom pcer og gafler og kniver. gafler og kniver har vi brukt siden vi kunne ta til oss fast føde, og vi har dermed "fått det inn med morsmelka". vi lærte oss tidlig at dette var skarpe redskaper. vi fikk derimot ikke pcen inn med morsmelka. dette burde vi nok ha hatt, og nå som pcen er blitt såppass vanlig får mange unge i dag den nødvendige opplæringen.

og dessuten så betyr ikke det at du ble lært at gafler og kniver var farlige redskaper at du ikke skadet deg på dem. jeg er temmelig sikker på at du har skjært deg opptil flere ganger. det vil alltid være noen uhell, uansett hvor godt opplærte vi er.

jeg har heller ikke sagt at mannen i gaten ikke kan bruke linux - uansett utgangspunkt. jeg har derimot sagt at jeg tviler på at en vanlig eprson ville hatt mer problemer med linux enn han ville htt med windows - sett at det kom ferdig installert på maskinen hans. det er opptil flere grupper som driver emd forsøk på nettopp dette, og de fleste rapportene/resultatene jeg har fått med meg viser til at de aller fleste klarer seg minst like bra i linux som i windows. og det gjerne helt uten hjelp.

 

 

det jeg prøver å få frem er:

jeg mener at pcprodusentene og osutviklerne må tilrettelegge utstyret de produserer for alle brukergrupper, samtidig som de er kompatible med hverandre.

det vil si at en "hver idiot med iq på tre" skal kunne bruke maskinen sin uten at han skal være i fare for å bli angrepet av all verdens nettlort.

pcen er i dag et nærmest obligatorisk verktøy å ha i heimen. og hvis man ikke har en i heimen, så er sannsynligheten stor for at man har en på jobben. alle bruker pcer, og de må derfor være enkle nok til at alle skal kunne bruke dem.

 

vi bør være sure på produsentene siden de ikke forstår at det må være lettere å produsere noe som er så enkelt og sikkert at alle kan bruke det enn å lære opp alle til å bruke noe som er relativt avansert å holde i en tilfredstillende stand (sikter her til ms).

Endret av Nonst0p
Lenke til kommentar
det er ikke nødvendigvis snakk om at man ikke vil bruke disse ressursene. internett er stort. det er ufattelig stort, og det inneholder ufattelig mye informasjon. vanlig dødelige vet ikke nødvendigvis hvordan man skal gjøre nytte av noe av denne informasjonen. herregud, hvis du søker etter google i forumet her er jeg temmelig sikker på at du får opp relativt mange poster hvor personer som har spurt etter noe blir bedt om å ta google i bruk. og hvis du ikke får opp mange slike poster, er jeg temmelig sikker på at du er kjent med fenomenet. det er ufattelig mange som ikke vet hvordan man finner frem på nettet, enda så enkelt det er.

Hvis du søker på noe som helst og google vil du få opp masse hits, google er et meget fint verktøy hvis du har problemer, og har kapasitet til å bruke det. Dersom du sikter til at folk som er helt blanke ikke får hjelp, så synes jeg vel du begynner å bli ganske frekk. Min erfaring er at folk her inne stort sett hjelper så godt de kan, og veldig ofte googler for folk som åpenbart er i stand til å google selv.

uansett burde det i utgangspunktet ikke være nødvendig å være nødt til å finne hjelp på nett for å få tatt i bruk en maskin på en skikkelig måte!!

Nettet er der, og kan utnyttes DERSOM man får problemer. Du mener kanskje at det burde være nok å se på en datamaskin for å få den til å gjøre akkurat det du vil? Også windows brukere har behov for informasjon, selv om det bare gjelder bruk.

 

Beklager jeg er lei, gidder ikke lese resten av posten din.

Lenke til kommentar
Hvis du søker på noe som helst og google vil du få opp masse hits, google er et meget fint verktøy hvis du har problemer, og har kapasitet til å bruke det. Dersom du sikter til at folk som er helt blanke ikke får hjelp, så synes jeg vel du begynner å bli ganske frekk. Min erfaring er at folk her inne stort sett hjelper så godt de kan, og veldig ofte googler for folk som åpenbart er i stand til å google selv.

det var overhodet ikke det jeg siktet til. poenget der var at mange ikke vet at informasjonen er der og i hvert fall ikke at det bare er å søke etter den - noe som vi ofte ser når folk kommer med spørsmål som selv det enkleste googlesøk gir svar på.

Nettet er der, og kan utnyttes DERSOM man får problemer. Du mener kanskje at det burde være nok å se på en datamaskin for å få den til å gjøre akkurat det du vil? Også windows brukere har behov for informasjon, selv om det bare gjelder bruk.

 

Beklager jeg er lei, gidder ikke lese resten av posten din.

7915541[/snapback]

det hadde absolutt vært en fordel, men det går også an å bruke musa for å få den til å gjøre det du vil. eller kanskje til og med tastaturet. men det trenger ikke være mer avansert enn det.

nå sikter jeg selvsagt til hvordan det BURDE VÆRE, og ikke HVORDAN DET ER. det BURDE ikke være nødvendig med noen som helst slags form for ekstern hjelp (les: det burde ikke oppstå problemer - i noen som helst slags form) når man bruker pcen til dagligdagse ting. eller om man skulle trenge å kjøre en recovery, være det seg linux eller windows. dersom du plutselig skal gjøre noe spesielt (f.eks partisjonere disken for å få plass til enda et os) så gjør du plutselig noe som ikke er direkte vanlig blandt folk flest, og du burde allerede da være oppvakt nok til å søke hjelp på nett.

 

nå er jeg også lei. jeg mener at ekstern hjelp ikke _burde_ være nødvendig. jeg mener ikke at det ikke _er_ det. jeg mener også at et os for hvermannsen _burde_ være så enkelt at en person med en iq på tre kan vedlikeholde systemet (les: systemet vedlikehodler seg selv..) uten at det går på bekostning av hverken sikkerhet eller ytelse. jeg mener ikke at det _er_ så enkelt.

hvis noen er uenig i dette, så sier jeg god jul og godt nyttår.

Endret av Nonst0p
Lenke til kommentar

@Lucas123

 

Ville satt stor pris på om du prøver linux på nytt og skriver artiklen om :)

 

For meg ser det ut som om du har hatt maks uflaks, retten og sletten.

 

Ang. hardware støtte er en god ide å prøve Ubuntu 6.06 (Dapper Drake), istendenfor Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) hvis man har problemer, har selv opplevd å få problemer etter oppgradering.

 

Ang. Tweaking med X.

Regel nummer 1. Ta _ALLTID_ backup av "/etc/X11/xorg.conf" _FØR_ du installerer en ny driver eller gjør andre endringer som potensielt sett kan gjøre at X ikke starter. En god måte å ta backup av denne på er å åpne terminal (eller gå inn i shell), logge på som root, og skrive "cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.virker.bak"

Dette vil lage en kopi av configfila for X.

 

Hvis X av en eller annen grunn skulle nekte å starte, kan du da bare gå i shell, og skrive "rm /etc/X11/xorg.conf" og "cp /etc/X11/xorg.conf.virker.bak /etc/X11/xorg.conf", så tar du en "/etc/init.d/gdm stop" og en "/etc/init.d/gdm start", så skal du være oppe å gå igjen.

 

Og en ting til; Ikke prøv å installer Beryl uten å ha tatt backup av xorg.conf, som jeg skrev over. Er også en ide å ha litt dreisen på ting før man prøver seg på beryl.

 

 

Og en ting til, lurer du på noe så er det mange brukere her som har _GOD_ peiling, ingen vits i å lete hele nettet rundt etter (ofte dårlige) tips.

 

 

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...