Gå til innhold

Aftenposten tester Linux


Anbefalte innlegg

Så, kjenner dere dere igjen?

http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1633730.ece

 

På forsiden av Aftenposten nett. Ikke akkurat bra reklame. :(

 

Edit: Aftenposten har kommet med en oppdatering, som i sterk kontrast til forrige artikkel er skikkelig gjennomført:

http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1967764.ece

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjedelig at sånne katastrofeopplevelser skal få så mye oppmerksomhet, skal man først teste på en seriøs måte bør man vertfall ofre å prøve en annen maskin, realiteten er jo at ingen distro installeres smertefritt på all maskinvare og vis man skulle være så uheldig å ha en maskin som faller innenfor den 1% som ikke Ubuntu installeres smertefritt på så er det mer uflaks enn noe annet.

Sammenligner man med Windows er det jo virkelig en fryd å installere Linux...

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar

En ting som er litt vesentlig, men som ikke er kommentert i artikkelen, er at å installere Linux på en laptop er ikke nødvendigvis like rett fram som det er på en stasjonær PC. Eneste gangene jeg ahr hatt problem med selve installasjonen av Linux er når jeg har testet "gammel" hardware der en eller flere komponenter har vist seg å være defekte/ustabile. Tillogmed de aller første gangene jeg prøvde LInux var det relativt rett fram å installere. Det er når man har fott alt inn og skal begynne å tilpasse ting at en fersk linuxbruker ofte tar seg litt vann over hodet.

 

Det vikstigste spørsmålet man kan stille en som lurer på å gå over til linux er; "er du villig til å bruke litt tid på å lære deg noe nytt?" Alt man gjør i windows har man jo lært litt etterhvert. Så er man dreven på windows kan det virke litt slitsomt å skulle lære "alt på nytt". Men er man ikke en dreven PC-bruker som allikevel stadig må spørre noen om help kommer det mer ann på hvilket operativsystem du lettest kan få hjelp til. Linux kan være like lett å lære/bruke som windows.

Lenke til kommentar

Flott å se at journalister tilknyttet Aftenposten fortsatt er av ypperste klasse med sterk kontroll over det norske språk, og klarer å uttrykke seg i klarhet og med variasjon.

Jeg sjekker forum, og finner ut at Ubuntu er en Linux-versjon som er populær blant mange. "Linux for Human Beings", reklamerer nettsidene med.

 

Det var ikke akkurat Linux for Human Beings...

Kanskje Ubuntu er "Linux for Hedgehogs"??
Lenke til kommentar
Kjedelig at sånne katastrofeopplevelser skal få så mye oppmerksomhet, skal man først teste på en seriøs måte bør man vertfall ofre å prøve en annen maskin, realiteten er jo at ingen distro installeres smertefritt på all maskinvare og vis man skulle være så uheldig å ha en maskin som faller innenfor den 1% som ikke Ubuntu installeres smertefritt på så er det mer uflaks enn noe annet.

Sammenligner man med Windows er det jo virkelig en fryd å installere Linux...

7906056[/snapback]

Folk flest har ikke flere maskiner, folk flest vil ikke slite med å få noe til å funke. Det blir på en måte feil å si "Linux for human beeings" hvis det ikke fungerer "out of the box". Per i dag har hatt Linux på 4 arbeidsmaskiner (1 laptop), kun laptoppen min har fungert "out of the box" med Ubuntu. Alle de andre fungerer kun med eldre versjoner av Ubuntu.

 

Akkurat slikt er kjedelig, da de har et stykke igjen før de er like gode som Windows på det området som pleier å fungere greit på "det meste".

 

 

Fint om du viser til tall som sier at Ubuntu funker på 99% av dagens maskiner ;)

 

 

"Desverre" vil folk flest ha noe som bare funker, og ikke måtte lære seg masse nytt. Men de som vil lære seg noe nytt har mye kjekt å se frem til ;)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Artikkelen belyser jo godt det sannsynligvis største hinderet for å få Linux ut til massene; nemlig at folk uten særlige forhåndskunnskaper om OS'et ofte vil få problemer med å få alt til å fungere.

 

Jeg kjører Windows til daglig og OS X på jobb, men har prøvd flere Linux-varianter de siste par årene. Og ikke en eneste har funket så godt 'out of the box' uten ekstra tilpasninger som det en standard Windows-install-CD gjør.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Det der var en dårlig test ja :cry:

 

De kunne jo ha testet noen av de distroene som prøver å etterligne windows, Linspire eller Xandros f. eks

 

Men at han ikke klarte å innstalere Ubuntu skjønner jeg ikke, med mindre han lasta ned Alternate-CD'en og ikke LiveCD'en da :p

 

Edit: men det er jo vanskeligere å få inn Linux på en bærbar da ...

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Er så koselig å se folk som ikke er åpen for å lære noe nytt prøve linux :no:

De burde satt en kar som faktisk var villig til å lære seg noe til å gjøre denne testen...

7906459[/snapback]

 

Hadde vært fint om du kunne lært meg hvordan jeg får Creative Sound Blaster X-Fi til å fungere i Linux - Jeg er klar for å lære noe nytt altså!

Lenke til kommentar
Hadde vært fint om du kunne lært meg hvordan jeg får Creative Sound Blaster X-Fi til å fungere i Linux - Jeg er klar for å lære noe nytt altså!

7906480[/snapback]

Fungerer ikke enda, men creative jobber på en open source driver,

den som venter på noe godt venter ikke forgjeves ;)

 

May 18, 2006 -- Creative plans to make proprietary (closed source) drivers available for the X-Fi series of sound cards in the second quarter of 2007. These drivers will have full support for ALSA (playback, recording, mixer, MIDI, synthesis) and OpenAL 1.1 (with EAX effects).

Link: http://opensource.creative.com/

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Er så koselig å se folk som ikke er åpen for å lære noe nytt prøve linux :no:

De burde satt en kar som faktisk var villig til å lære seg noe til å gjøre denne testen...

7906459[/snapback]

 

Hadde vært fint om du kunne lært meg hvordan jeg får Creative Sound Blaster X-Fi til å fungere i Linux - Jeg er klar for å lære noe nytt altså!

7906480[/snapback]

PCI Boards

Most SoundBlaster Live, Audigy, Audigy 2, and Audigy 4 cards are supported by the latest ALSA drivers. Most Linux distributions include these drivers. For the latest information on which cards are known to work with the ALSA drivers, look at ALSA's sound card matrix.

 

The X-Fi series of products are not supported under Linux. Closed-source drivers will be available for the X-Fi series of sound cards in the second quarter of 2007. These drivers will have full support for ALSA (playback, recording, mixer, MIDI, synthesis) and OpenAL 1.1 (with EAX effects).

http://opensource.creative.com/soundcard.html

 

Tror ikke linux er riktig klar ennå ^^

Lenke til kommentar

Nåja, tror den mer riktige formuleringen blir at Creative ikke er helt klar enda; "Where do i find X-FI Linux drivers? Do a search for Linux on this forum. Then you know the reason why NOT TO BUY Creative hardware when using Linux as OS." http://forums.creative.com/creativelabs/bo....id=2890#M33234

 

Finn heller en produsent som leverer produkter som støttes under Linux; http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index...ndor=All#matrix

 

Gidder ikke å gjenta poenget mitt, les heller innlegget mitt en gang til...

Lenke til kommentar
Kjedelig at sånne katastrofeopplevelser skal få så mye oppmerksomhet, skal man først teste på en seriøs måte bør man vertfall ofre å prøve en annen maskin, realiteten er jo at ingen distro installeres smertefritt på all maskinvare og vis man skulle være så uheldig å ha en maskin som faller innenfor den 1% som ikke Ubuntu installeres smertefritt på så er det mer uflaks enn noe annet.

Sammenligner man med Windows er det jo virkelig en fryd å installere Linux...

7906056[/snapback]

Folk flest har ikke flere maskiner, folk flest vil ikke slite med å få noe til å funke. Det blir på en måte feil å si "Linux for human beeings" hvis det ikke fungerer "out of the box". Per i dag har hatt Linux på 4 arbeidsmaskiner (1 laptop), kun laptoppen min har fungert "out of the box" med Ubuntu. Alle de andre fungerer kun med eldre versjoner av Ubuntu.

Nå snakket jeg ikke om folk flest, men at når artikkelforfatteren er så uheldig å ha en maskin innenfor den ene prosenten så er det bare alt for useriøst å legge ut en sånn artikkel uten mer research.

 

Derimot er de problemene han hadde med OpenSuse 10.2 noe jeg kjenner igjen og er grunnen til at Ubuntu ligger så enormt langt foran de andre på brukervennlighet.

Det at Ubuntu mister støtte for hardware i nyere versjoner virker veldig rart, men har hørt flere enn deg som har sagt det så det er nok et reelt problem, særlig var det det for Edgy vil jeg tro.

Akkurat slikt er kjedelig, da de har et stykke igjen før de er like gode som Windows på det området som pleier å fungere greit på "det meste".

 

Fint om du viser til tall som sier at Ubuntu funker på 99% av dagens maskiner ;)

 

"Desverre" vil folk flest ha noe som bare funker, og ikke måtte lære seg masse nytt. Men de som vil lære seg noe nytt har mye kjekt å se frem til ;)

7906240[/snapback]

Har ikke noe fakta som beviser 99% og det er nok for høyt, men tenker du på hvor mange maskiner det finnes her i verden og hvor mange av disse som begynner å dra på åra så tror jeg ikke det er så langt unna.

 

Og ja, folk flest vil bare ha noe som "funker", derfor er det veldig synd at MS har monopol hos de store PC-produsentene så folk flest får Windows sammen med sin nye maskin og bytter aldri og klikker Windows så kjøper folk flest seg bare en ny maskin og skylder på maskinvaren.

De få som stikker hodet opp av sanden og prøver noe nytt vil derimot bli positivt overrasket. Stort sett vertfall, for som kjent er smaken som baken :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er så inn i granskauen forbanna over artikkelen at jeg burde holdt meg langt unna både tastatur og nettlinje. Det får ikke hjelpe, noe må ut.

 

Folk flest har ikke flere maskiner, folk flest vil ikke slite med å få noe til å funke. Det blir på en måte feil å si "Linux for human beeings" hvis det ikke fungerer "out of the box". Per i dag har hatt Linux på 4 arbeidsmaskiner (1 laptop), kun laptoppen min har fungert "out of the box" med Ubuntu. Alle de andre fungerer kun med eldre versjoner av Ubuntu.

Definer fungert, mener du overhodet booter? Prøv å holde et visst presisjonsnivå i denne saken. Når det gjelder out-of-the-box er ingen OS i nærheten av linux. Hvordan tror du det ville gått hvis han hadde prøvd å installere windows uten alle CD'ene som fulgte med maskina? Hvor mye tror du egentlig fungerer out-of-the-box med MS-win installasjonsCD?

Lyd? Nei

Trådnett? Nei

Trådløst nett? Nei

Nvidia driver? Nei

Annen nyttig hardware? Nei

Hva fungerer? Stort sett kun generisk HD, brikkesett og skjermkort driver, forvent store problemer med gammel XP CD og S-ATA disk dersom du ikke har bra peiling.

Alt dette fungerte out-of-the-box med Ubuntu 6.10 på min splitter nye Dell Inspiron 9400, og jeg har prøvd på mange flere enn fire stasjonære, samt en rekke laptoper, og linux har fungert på alle, men ikke alltid alt out-of-the-box.

Akkurat slikt er kjedelig, da de har et stykke igjen før de er like gode som Windows på det området som pleier å fungere greit på "det meste".

Nei det har de ikke, hvis meg hardware med åpne spesifikasjoner som ikke får gode linux drivere? Hardware leverandører har et stykke igjen, men det fordrer at forbrukere ikke oppfører seg som idioter, og at Norges mest seriøse avis holder idioter unna spaltene sine slik at nordmenn kanskje skjønner at linux begynner å bli ganske modent, slik at andelen brukere blir nok til at leverandørene gidder bry seg.

Fint om du viser til tall som sier at Ubuntu funker på 99% av dagens maskiner ;)

XP fungere ikke på 99% av alle maskiner, så hva er poenget?

"Desverre" vil folk flest ha noe som bare funker, og ikke måtte lære seg masse nytt.

7906240[/snapback]

Da får de holde seg langt unna Vista.

Artikkelen belyser jo godt det sannsynligvis største hinderet for å få Linux ut til massene; nemlig at folk uten særlige forhåndskunnskaper om OS'et ofte vil få problemer med å få alt til å fungere.

Dette gjelder også for MS-win når spyware og virus tvinger frem et oppryddingsbehov. Kanskje på tide at noen forstår at ny PC og Vista ikke nødvendigvis er den eneste løsningen. Hvor enkelt tror du egentlig det er å få installert windows på nytt for allmuen?

Jeg kjører Windows til daglig og OS X på jobb, men har prøvd flere Linux-varianter de siste par årene. Og ikke en eneste har funket så godt 'out of the box' uten ekstra tilpasninger som det en standard Windows-install-CD gjør

7906334[/snapback]

Dette er selvfølgelig blank løgn, nesten ingenting fungere med en standard Windows-install-CD, med råtten hardware slik som det høres ut som Lucas brukte er det ikke sikkert du får annet enn blåskjerm.

 

Det som derimot er tilfelle, er at linux fortsatt har et stykke å gå, men av vesentlig mer raffinerte grunner enn de jeg har referert til her. Lucas' største poeng, nividia driveren, skal såvidt jeg har forstått inkluderes på CD til neste release av Ubuntu (rett meg hvis jeg har misforstått), hvilket vil gjøre brorparten av artikkelen hans helt meningsløs. Dette er bare ett skritt hvor mange skritt allerede er tatt. Bare det å referere til et par år gamle erfaringer er faktisk nesten irrelevant, så raskt har utviklingen gått. Fortsatt gjenstår som indikert en del, men det er på et helt annet plan, og det tar jeg gjerne en diskusjon på.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...