Gå til innhold

Aftenposten tester Linux


Anbefalte innlegg

På en annen side husker vi jo alle Windows ME:

http://www.windowsreinstall.com/windowsme/...allme/page1.htm

 

Andre skjermbildet kan vel sies å være ganske "villedende" markedsføring.

 

Ok, det står ikke ordet "IT", men de snakker jo om Ubuntu både i den setningen du quoter og her:

Det er forskjell på å ha et fokus på at alt bare skal virke og si at alt gjør det.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en skriver en reklamekampanje for f.eks. en ny bil, skriver en da om alle mangler bilen kan ha eller om all funksjonaliteten den ikke har?

Nei, en skriver om alt som er bra, og utelater det som kanskje kan oppfattes som negativt.

 

Ville du byttet til et OS som reklamerer med at "innimellom så kan du kanskje oppleve at du mister filer om du bruker dvalefunksjonen" eller "du kan ikke forvente at alle trådløse nettverkskort skal funke ut av boksen"? Hvis du skal selge/få folk til å bruke et produkt fremhever du de gode sidene, ikke de negative.

Å argumentere med at Ubuntu ikke burde omtale seg selv på måten de gjør på grunnlag av at produktet faktisk ikke er perfekt, er i min mening tullete.

 

Med den argumentasjonen burde MS reklamere for Windows med "innimellom må du restarte hele operativsystemet ditt fordi nettleseren har krasjet" og "vil du bruke nye Vista må du sannsynligvis kjøpe deg en ny maskin for å utnytte alle funksjonene til det fulle".

Lenke til kommentar
Ville du byttet til et OS som reklamerer med at "innimellom så kan du kanskje oppleve at du mister filer om du bruker dvalefunksjonen" eller "du kan ikke forvente at alle trådløse nettverkskort skal funke ut av boksen"?
JA! For da kan jeg la være å bruke å dvalefunksjonen så slipper jeg å miste filene mine.
Lenke til kommentar

Første del av setningen "If you want a Linux system that Just Works," refererer til at det ikke alltid er enkelt å få Linux baserte systemer til å fungere. Altså er det ikke en "det bare virker" sammenlikning mot f.eks. Windows, men en erklæring om at Ubuntu er en distro som jobber mot å være den distroen som funker lettest i forhold til andre distroer.

 

Andre del av setningen "or if you’re tired of Windows or OS X and feeling adventurous," er, akkurat som den sier, rettet mot de som kanskje av en eller flere grunner er ute etter et alternativ til Windows eller OS X.

 

Tredje del "give Ubuntu a spin." foreslår ovenfor en leser at han/hun burde prøve Ubuntu om han/hun kjenner seg igjen i en eller begge av de foregående spørsmål.

 

Poenget er igjen om Ubuntu skal reklamere for seg selv med eller uten alle kjente og ukjente mulige problemer

Lenke til kommentar
Ville du byttet til et OS som reklamerer med at "innimellom så kan du kanskje oppleve at du mister filer om du bruker dvalefunksjonen" eller "du kan ikke forvente at alle trådløse nettverkskort skal funke ut av boksen"?
JA! For da kan jeg la være å bruke å dvalefunksjonen så slipper jeg å miste filene mine.

8140677[/snapback]

Fint. Men du er faktisk i et mindretall. Alle andre folk ville ikke byttet til det OSet, nettopp fordi det stod på websidene.

 

Men ærlig talt, stoler du blindt på hva forhandlere/produsenter sier om sine egne produkter?

 

Jeg ville aldri kjøpt en bil uten å ha lest ihvertfall én anmeldelse om hvordan bilen fungerer eller ikke fungerer. Ei heller installerer jeg OS som jeg ikke har lest ihvertfall én anmeldelse om tidligere.

Lenke til kommentar

tsg1zzn: Det vil alltid være forbehold om hardware og andre ting. Pluss ta det for det det er: reklame :-) Jeg skjønner du kanskje blir provosert, men dersom du har "Linux-kompatibel" hardware (ja, selv om hardware'n funker knall med MS Windows kan det hende at den ikke virker når du installerer GNU/Linux, takket være oppegående hardware-produsenter, men dette vet du sikkert allerede) og får systemet opp og gå, så er det ikke så verst hva gjelder OS-stabilitet. (Hvis stabilitet er 1. prioritet bør du uansett ikke velge Ubuntu).

 

Det betyr ikke at det aldri er bugs i programvaren som tilbys av distroen, det forekommer jo selvfølgelig, men man kan til en viss grad selv vurdere hvor "bleeding edge" man ønsker å være veid opp mot stabilitet. Avdekkede sikkerhetshull rettes som regel svært raskt (man slipper i hvert fall å vente til andre tirsdag i måneden).

 

Btw, har du gitt opp nettverkskortet ditt, eller er du fortsatt interessert i noe mere hjelp?

__

 

Tror dere vi får se noen flere forsøk på uttesting av GNU/Linux (vi kan vel se langt etter test av *BSD e.l.) av Aftenposten/forbruker.no snart eller? GNU/Linux-forumet her har i hvert fall rent over av nye PCLinuxOS-testere etter dinside.no-artikkelen.

Lenke til kommentar
På Ubuntus sider står det følgende: "It just works". Da forventer jeg at det skal virke.

På Microsofts sider står det ikke slike påstander om Windows. Da kan du være sikker på at mange hadde blitt rasende! Men av en eller annen merkelig grunn slipper Linux unna med slike påstander.

8138414[/snapback]

 

Ta deg sammen.

 

Hvis du har lyst til å følge slagord blindt og etterpå klage over at de ikke stemmer med virkeligheten, begynn her. Min personlige favoritt er #23.De har bare glemt å legge til "get ass-raped by our wonderful content-protection mechanism". But I digress...

 

Operativsystemer krever dessverre en del manuell flikking. Det burde være unødvendig, men det kommer ikke til å skje i nærmere fremtid. Det eneste man kan håpe på er at det vil bedre seg med tiden; og da utelukkende fordi brukere skriver saklige feilrapporter.

Lenke til kommentar
"På Ubuntus sider står det følgende: "It just works". Da forventer jeg at det skal virke."

 

Nå forstår jeg for første gang hvordan TVSHOP kan selge i det hele tatt:-)

8143118[/snapback]

Ja, du sier noe. Synes det er utrolig at folk går på den bløffen TV-Shop. Alt skal tas med en klype salt.

Lenke til kommentar
"På Ubuntus sider står det følgende: "It just works". Da forventer jeg at det skal virke."

 

Nå forstår jeg for første gang hvordan TVSHOP kan selge i det hele tatt:-)

8143118[/snapback]

Ja, du sier noe. Synes det er utrolig at folk går på den bløffen TV-Shop. Alt skal tas med en klype salt.

8143299[/snapback]

 

Breeze Badger var slik når den kom etter min mening . men slik er ikke ubuntu nå lenger .

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Takk til Aftenposten for at dere holdt ord. Her er oppfølgeren, og den er gjennomgående slik en artikkel bør være. :)

9417168[/snapback]

 

En veldig god artikkel, det ser også ut til at forfatteren har gjort litt research og finni ut om maskinen hun tester med er støttet i Linux før hun prøvde seg på Ubuntu, ser også ut til at hun var villig til å søke etter hjelp når hun hadde problemer.

 

Det er altså ikke bare vi i HW.no som greier å skriver ordentlige omtaler likevel :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...